1 Laatst bewerkt door Duckman (19 Jan 2015 10:06:29)

Onderwerp: HDD rescue

FF vraagje. Ik heb een oude (gecrashte) computer van iemand. Maar er staat nog wat data op de HDD.
Deze uit de PC gehaald en via een kastje op USB aan gesloten. Maar de HDD wordt niet gelijk herkent. Als ik in Yast kijk bij partities wordt de schijf wel herkent maar heeft geen partitie. Kan ik hier nog iets mee in de hoop dat er nog data af te halen is.
Het is een oude XP machine

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Re: HDD rescue

Wat je ook doet. Niet meer zomaar aansluiten. ik reageer later vandaag wat ik denk dat de beste aanpak is.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

3

Had de spulletjes al weer netjes aan de kant gelegd.

Kwam TestDisk tegen is dat wat? (TestDisk is powerful free data recovery software! It was primarily designed to help recover lost partitions and/or make non-booting disks ......... Partition table recovery using TestDisk is really easy.)
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;

1. Eerst een image maken naar een andere hardeschijf. Let op! Hij maakt een exacte kopie van je volledige schijf.
http://www.linuxweblog.com/dd-image
^-- LET OP! check device namen zeer goed. DD wordt wel eens disk destroyer genoemd.

2. Die image bewerken via testdisk.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

5 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Jan 2015 14:34:52)

Een tijd geleden mijn externe HDD per ongeluk geformatteerd van EXT3 naar FAT32. Met testdisk kwam ik er niet uit (weet niet meer precies waarom). Anyway, mijn ervaringen en de goede behulpzame tips van onze mede-NedLinuxers staan hier. Misschien heb je er wat aan, misschien niet.

Succes in ieder geval! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

6

Bedankt voor de tips.

Ik heb eerst nog even een andere aanpak gedaan. Eerst maar eens even praten en luisteren wat gebeurt was. Wat bleek. Toen hij z'n nieuwe computer had gekocht had de computer winkel bestanden overgezet maar, die kon hij niet vinden. Dus toch eerst maar even gekeken. En gelukkig stond er een kopie van de hele HDD in een verborgen map. Met de bestanden die we nodig hadden. Dat scheelt een hoop stress.

Neemt niet weg dat ik nu een schijf heb die ik wil herstellen, ter lering en vermaak en ik zit nu wat rustiger omdat ik weet dat het er niet van afhangt. Later meer eerst nog wat andere belangrijke dingen afhandelen smile

Doe jezelf een plezier en sluit de hardeschijf rechtstreeks aan met een SATA-kabel en voedingskabel. USB 1.0 en 2.0 zijn beduidend trager dan moderne hardeschijven. Als de schijf foutmeldingen geeft, dan worden die ook niet altijd door de USB-controller doorgegeven, wat het troubleshooten moeilijker maakt.

8

Sillynder ik heb een USB 3.0 IDE/SATA Converter. sATA is nog net iets sneller. Maar de communicatie zou wel beter zijn via sATA.