1

Onderwerp: Installatieprobleem scannerfuntie printer Brother DCP-J725DW

Ik heb een printer Brother DCP-J725DW. Stuurprogramma's geïnstalleerd en alles werkt behalve het scanprogramma. Iemand hier al eens mee te maken gehad?  Driver Install Tool binnengehaald via http://support.brother.com/g/b/products … content=dl
Vervolgens in de terminal de volgende commando's geplakt;
-- cd Downloads && gunzip -v ~/Downloads/linux-brprinter*
-- sudo bash ~/Downloads/linux-brprinter*
-- printer type ingevoerd
-- gekozen voor  USB printer dus bij Device URI heb ik Y ingetikt bij een USB-printer,

Alles werkt behalve de scanner.

Re: Installatieprobleem scannerfuntie printer Brother DCP-J725DW

Toowil schreef:

Ik heb een printer Brother DCP-J725DW. Stuurprogramma's geïnstalleerd en alles werkt behalve het scanprogramma. Iemand hier al eens mee te maken gehad?  Driver Install Tool binnengehaald via http://support.brother.com/g/b/products … content=dl
Vervolgens in de terminal de volgende commando's geplakt;
-- cd Downloads && gunzip -v ~/Downloads/linux-brprinter*
-- sudo bash ~/Downloads/linux-brprinter*
-- printer type ingevoerd
-- gekozen voor  USB printer dus bij Device URI heb ik Y ingetikt bij een USB-printer,

Alles werkt behalve de scanner.

Voor de scanner moet je ook een driver installeren: link Brother site

Succes met Linux smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Ja, dat heb ik gedaan en nu nog eens gecontroleerd, maar de scanner geeft niet thuis.

4 Laatst bewerkt door MeneerJansen (26 Mar 2015 13:43:23)

Het enige dat ik zo snel op de door mij genoemde support site zie staan zijn deb packages voor de printer en apart voor de scanner. Ik heb het idee dat je wel de driver voor het print-gedeelte van je apparaat hebt geïnstalleerd maar niet voor de scanner.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Behalve de scannerdriver zijn er meer obstakels:

1 - als user mag je standaard niet scannen
2 - netwerkscanners worden niet automatisch gevonden, die moet je met een brscan4-commando configureren

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

6

De scannerdriver is geïnstalleerd, maar nog steeds niets. Rinse, betekent dit dat ik opnieuw de printer moet configureren als netwerkscanner? Enne, ik weet dat ik een beginner ben maar kun je me uitleggen hoe ik het" brscan commando" moet uitvoeren.

Dit ook gelezen / gedaan :
http://support.brother.com/g/s/id/linux … edirect=on

8

Het staat hier omschreven:

http://support.brother.com/g/s/id/linux … edirect=on

Komt in feite hier op neer:

sudo  brsaneconfig2  -a  name=naam van printer  model=printermodel ip=ip-adres van printer

Het volgende moet je dan aanpassen in dit commando:

brsaneconfig2 -> die 2 kan ook een 3 of 4 zijn, afhankelijk van welke brscan-driver je hebt gedownload.
naam van printer ->naam waaraan je zelf de printer wilt herkennen
printermodel ->DCP-J725DW
ip-adres-> het ip-adres van je printer. Deze kun je op de printer terugvinden in het instellingenmenu, ergens onder [Netwerk]. Meestal is het een adres in de trand van 192.168.2.X of 10.0.0.X

9

toowil@toowil-System-Product-Name ~ $ sudo  brsaneconfig4 -PrinterToon-DCP-J725DW-192.168.000.013
USAGE: brsaneconfig4 [-OPTION]   OPTION:
       -a name=FRIENDLY-NAME model=MODEL-NAME ip=xx.xx.xx.xx   
       -a name=FRIENDLY-NAME model=MODEL-NAME nodename=BRN_xxxxx
                   : Add network scanner
       -r FRIENDLY-NAME [FRIENDLY-NAME ...]
                   : Remove network scanner
       -q          : Query supported models and available network scanners
       -d          : Diagnosis
       -p          : Ping (for network scanners) 
       -s:[LABEL]  : Save current configuration
       -l:[LABEL]  : Load saved configuration

Ik voel me een ontzettende leek, maar kennelijk heb ik niet de juiste commandoregel in de terminal getypt. Ik weet niet welke fout ik heb gemaakt maar een van jullie vast wel.

10 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (29 Mar 2015 14:38:52)

Die 3 nullen in het ipadres kaniig niet. En de notitie is heel precies, zoals 'ip=ipadres'. De voorbeelden van usage spreken ook boekdelen.

Gokje....
$ sudo  brsaneconfig4 -a name=mijnbrother model=DCP-J725DW ip=192.168.0.13

11

Ik weet niet waar het aan heeft gelegen, maar hij doet het. Ik kwam er bij toeval achter dat er een eenvoudig scanprogrammaatje was geïnstalleerd. Ik weet niet of dit programma standaard is geïnstalleerd, dat boeit me ook niet, maar het functioneert naar behoren. (staat onder menu - Grafisch). Het menu op de printer/scanner is nog steeds niet te gebruiken, maar dat is niet zo interessant. Bedankt voor het meedenken.

12

Succes smile
Je kunt willekeurige scanprogramma's gebruiken, ik ken oa xsane, skanlite en gscan2pdf.
Die laatste is wel handig als je meerdere pagina's in 1 pdf wilt scannen en tussendoor de volgorde en zo wilt wijzigen of bestaande pagina's aan de pdf wilt toevoegen.
Programma ziet er wel wat technisch uit en je kunt beter een aantal verbeteropties uitschakelen om tijdverlies tijdens het verwerken te beperken.