1

Onderwerp: mouse pad heeft een eigenleven

Ik heb een oude Latitude E6500 van Dell. Met dual W7 en OpenSuSE 13.2. Dit werk prima alleen is de mouse pad een beetje de weg kwijt. Als ik de pad gebruik reageert deze normaal maar soms begint hij een eigen leven te leiden en stuurt mijn muis pijltje meestal naar de rechter boven hoek. Dit gebeurt als er druk op de mouse pad komt. Dit kan zijn door een vinger die er hard opdrukt maar ook door de laptop op te makken of met je hand naast de mouse pad te leunen. Soms ook spontaan (waarschijnlijk is er dan ook ergens een drukpunt maar heb dat niet door) Onder Windows is dit effect trouwens wel vaker en duurt het langer voor alles weer normaal is ook vliegt mijn muispijl harder over het scherm. Voor mijn gevoel hebben ze de zelfde instellingen (zover dat kan). Onder Windows heb ik een Dell driver in Linux werkte de pad gelijk.
Ik denk dat het gewoon een hardware (ouderdom) ding is wat dan wel weer raar is dat Windows er ander mee omgaat dan Linux. Is er een manier om dit driften software matig tegen de gaan of te minimaliseren. Of anders de pad gewoon uit schakelen (dit is mij namelijk ook nog niet gelukt). Zoek voornamelijk een oplossing voor onder Linux omdat ik dat 99% van de tijd gebruik.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

2 Laatst bewerkt door chromisX (06 May 2015 12:04:47)

Re: mouse pad heeft een eigenleven

Hallo Duckman,

Snel zoekende (b)lijkt de touchpad in jouw laptop een synaptics touchpad te zijn. Klopt dit? Ik denk dat je allerlei instellingen kan wijzigen met betrekking tot snelheid/gevoeligheid, klikken, gestures en dat soort zaken: https://wiki.archlinux.org/index.php/Touchpad_Synaptics ; wellicht scheelt dit een hoop (bekende!) frustraties!

3

in de systeeminstellingen van kde kun je de mousepad ook instellen.
Wijzig daar bijv. de gevoeligheid van de pad, etc.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

4

In Mint ook:
Instellingen->Muis en Touchpad:

Als ik de muis gebruik zet ik de Touchpad standaard uit: Een onverwachte veeg over het pad en de cursor zit ergens waar ik 'm niet wil.
Dan type ik tekst waar ik die niet wil. Uitzetten dus. Vergeet de pad niet aan te zetten als je geen muis gebruikt...

Sucses...