Re: Linux magazine gezocht

Wat een geweldig leuke reacties, prima discussie. Ik was deze topic (schaamrood op de kaken) al bijna vergeten.
De boeken Pascal, graag! Transportkosten geen probleem!
De tijdschriften, de PM komt er aan Rinus.

Inhoudelijk. Ik wil graag uitleggen wat er speelt. Wanneer je naar de universiteiten kijkt moet je zeggen dat er eigenlijk geen probleem is t.a.v. het IT onderwijs.
De HBO gaat ook goed, kan waarschijnlijk door de reeds beschreven problemen wel verbeteren. Maar er is mee te leven.

Ik geef les op het MBO. 2 punten spelen een grote factor.
1. Wanneer je behoorlijk verstand hebt van ICT ga je niet op een MBO werken. Ik heb voor ICT geen papieren dus dat maakt mijn beslissing al anders. Maar in de grond genomen kun je in de particuliere sector met goede ICT diploma's meer verdienen dan in het onderwijs. Dan is het ook nog zo dat wanneer je kijkt naar marktwaarde van ICT kennis dat Windows kennis goedkoper is dan Linux kennis. Dus als je op een school als onze MBO al een docent kan vinden: 10 tegen 1 dat ie verstand van Windows heeft.
Komt er nog eens bij kijken dat het redelijk stoer klinkt als je op een universiteit les geeft, op een HBO gaat ook nog wel maar op een MBO ben je leraar, die 12 weken vakantie heeft (anders doe je dat niet).

2. Onze leerlingen zijn geen computer-fanatici. Een aantal wel maar 90% niet. Deze 90% moest na de VMBO een keuze maken. En dat terwijl de hele wereld ze geen fuck kan schelen, laat staan die klote school. Je kan dan vies willen worden en de metaal in gaan, je kunt nat worden en de plantsoenen dienst in gaan, je kunt ook met hout gaan werken en meer van dat soort opleidingen. Nou ja, als dat alles niks is...... M.a.w. vaak is de keuze voor ons vak een negatieve. De rest is niks dan dat maar.

Dit heeft tot gevolg voor het Linux in het MBO onderwijs. Je snapt het al... Onze leerlingen komen binnen met de kennis van de computer die staat tot nul zoals een vlag staat op een koeienvla. Gekscherend zegt mijn collega vaak dat ze binnen komen als groenteboeren. En eigelijk al mijn collega's zijn bekend met Windows. Tel uit je winst.

Wij zijn niet de enige school die het zo vergaat. Dus een fatsoenlijke methode zoeken voor Linux onderwijs die aansluit bij onze doelgroep (spellen spelende, youtube kijkende pubers van 18 a 19 jaar oud) zit er ook al niet in, geen uitgever die zich daar aan brand. Om nu toch (koppig en eigenwijs als ik ben) mijn leerlingen nog iets van ICT opvoeding mee te geven begin ik met Ubuntu server (zonder desktop) en begin dan maar met cp bestand naar bestand. Wat anders? Vervolgens wil ik toch dat ze de verscheidenheid, de keuzevrijheid leren kennen. Dus een stukje bewustwording. Dus laten installeren van source, met apt-get en met aptitude. Etc., etc.

Als je dan die groenteboeren niet wilt verliezen moet ik ze erbij houden. Daaraan helpen de volgende zaken. 1. Webmin installeren, zien ze eindelijk een plaatje. 2. Een hip uitziend magazine inbrengen. 3. Spannende projecten zoals een gameserver inrichten, teamspeak installeren, deploment server etc etc.

Dan nog verlies ik een stevig deel van mijn leerlingen. De wederzijdse verwachtingen liggen in dit geval te ver uit elkaar.

Pit

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc

27

Ha Pitmaster,

Als een voormalig MBO leerling kan ik heel wat van die frustratie begrijpen. Zelf heb ik 3 jaar vergooit van mij leven op het MBO. Het heeft nooit aangesloten op het bedrijfsleven (tenzij, je een baliemedewerker wilt worden van MyCom ofzo). Nu, misschien ben ik een apart geval en behoorde ik niet thuis op het MBO, maar het is de saaiheid en de manier hoe lesgegeven werd wat mij deed afhaken. Magazines maken,presentaties in elkaar knutselen, je leerde pijpen fitten?! Afijn, Linux heeft mij vooral geleerd hoe ik moest leren en dat ik mijn neus kon ophalen voor (het spijt mij) mbo leraren. De stof van de leraar kwam totaal niet in benadering vergeleken met een goed boek van Oreilly of toen der tijd: Op het Nedlinux forum rond hangen of op het Nedlinux Irc kanaal.

Nu heb ik die MCSE's certificaten behaald en het mbo diploma. Wat heeft mij dat geboden op de banenmarkt? Niets. Wat heeft mij wel een fantastische baan gegeven plus een eigen bedrijf wat redelijk functioneert? Zelf educatie,doorzettingsvermogen en vooral eigenwijsheid. Wellicht kunnen we het er over hebben op de volgende Nedlinux meet. Hopelijk een keer niet in Limbabwe.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

@DevTroll, ik zal er alles aan doen de meeting bij Pascal uit de buurt te organiseren, gaat die ouwe maar weer eens een keer een stukje rijden ;-)
Mijn leerlingen kunnen een account aanmaken op Nedlinux en voor elke nuttige post (kan vraag, kan antwoord zijn) krijgen ze 0,1 compensatiepunt. En hoeveel vlotte leerlingen heb jij hier al gezien?

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

29

"En hoeveel vlotte leerlingen heb jij hier al gezien?"

Denk dat het een universeel probleem is, genoeg studenten die ik ken die niet voorruit te branden zijn, echter diegene die je wel zover kan motiveren, daar zal je vast wel wat aan hebben.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

30 Laatst bewerkt door pascal (02 Jun 2015 17:51:44)

Nico, dank voor je uitgebreide uitleg van je doelstelling en de omstandigheden waaronder je dat moet doen.
Het is zaak dat je als docent je leerlingen weet te boeien, maar ik weet uit ervaring (heb ook ooit op school gezeten he) dat de meeste scholieren veel te vroeg de keuze moeten maken wat zij de rest van hun leven moeten gaan doen (vooral als je bedenkt dat slechts 30% daadwerkelijk doet waarvoor ze zijn opgeleid)
Dat is een misstand waar ik ook geen oplossing voor zou weten.
Ik denk dat de aanpak die je beschrijft aardig aansluit op de wijze die ik voor zou slaan, n.l.
Laat ze iets doen dat tot de verbeelding spreekt, het idee geeft dat ze iets nuttigs gedaan hebben en dat ze iets geleerd hebben dat later ook toepasbaar is.
Ik ben nog steeds van de zwarte schermpjes met knipperende cursor (Zie dat je ergens een paar oude terminals vandaan haalt !) zelfs op mijn desktop.
Het werkt voor mij gewoon sneller, efficienter en flexibeler, maar dan moet je idd wel wat ervaring hebben.
Tip: leer ze ook wat simpele programmaatjes maken in diverse talen.
Iets als 'ik heb 5000 bestanden zet me die per time stamp in een eigen directory'   of tel het aantal verschillende IPnrs in een apachelogfile om maar even iets te verzinnen, het zijn dingen die ik toch wel vaker nodig heb gehad.
Nu ja genoeg te doen...

Geen vlotte leerlingen gespot, maar ik vrees dat de meeste (oud) docenten zich tegenwoordig ook niet meer laten horen. Jammer !

Morgen bij de super op zoek naar een grote kartonnen doos.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Tussen alle MBO-stagiaires die ik ooit begeleid heb (heb ook HBO-stagiaires begeleid, maar daar gaat het hier niet over) zaten er een stuk of 5 die duidelijk slimmer waren. Die hebben daarna ook fluitend HBO gedaan. De meeste stagiaires echter wisten echt niet wat ze deden of hadden er geen zin in.

Ik heb hier wel wat aan. Ik denk dat ik Marc eens ga vragen een platform te overwegen voor "Linux in het onderwijs" Kunnen docenten onderling dit soort discussies uitwerken. Tof.
Jullie blijven ook welkom :-)

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

33 Laatst bewerkt door Pitmaster (02 Jun 2015 19:31:36)

@ Pascal: ze moeten van mij nu een backupscript maken (les 11) om bestanden tot tar file te maken en via ftp of webdav of zo iets (eigen keuze) te uploaden naar een veilige plaats. Dan cron voor dagelijks of wekelijkse taak.

@ Algemeen: m'n eerste extra Linux magazine al binnen via Marc, had er 5 bij zich tijdens bezoek.

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

34 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (02 Jun 2015 19:37:26)

@Pitmaster Ik weet dat LPI (ik ken de LPI voorzitter Nederland) hetzelfde nastreeft. Juist voor MBO. Kun je LPI uitnodigen bij de Nedlinux-meeting. Ook weet ik zeker dat zij dat platform kunnen bieden of aan meewerken. Als je er wat voor voelt, mail me dan, dan stuur ik je de gegevens van de voorzitter LPI NL.

@Peugeot2: moet je wel een mailadres hebben.....

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

36 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (03 Jun 2015 08:14:38)

{pieieieieeiep}

Hahaha, ben ik een tijdje afwezig geweest gaat ie een andere inlognaam nemen.

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

@MrLeeJohn You got mail.

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc