1

Onderwerp: Toegang geweigerd Externe HD.

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een Raspberry Pi mer Debian Wheezy, maar ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot mijn Externe HD van 2 TB.
Ik zie de harde schijf wel staan bij bestandsbeheer /media/schijfnaam, maar ik kan geen mapjes maken dan zegt hij toegang geweigerd.
Ik heb al geprobeerd met commando mount en Chmod 777, maar in terminal zegt dat de commando's niet gevonden worden.

Ik ben ten einden raad wie kan mij helpen?

Re: Toegang geweigerd Externe HD.

Is die schijf geformatteerd onder Windows (lees: NTFS) of in Lunix (lees: EXT3 of 4)?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Ik heb geen windows, ik heb de schijf op de Raspberry geformatteerd met Gparted naar EXT2, dat gaf hij aan.

Tip 1 probeer het als root, tip 2 chmod is met kleine c en kun je vaak het handigste als root gebruiken.

5

Die tips heb ik allemaal meerder keren geprobeerd, ik heb op meerder forums e zelfde vraag gesteld maar na 3 weken werkt hij het helaas nog niet.

Als je als root zelfs geen mapjes kunt maken zou ik de partitie eens opnieuw formatteren. Als root vanaf de raspberry.

7 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 12:25:51)

Ken je deze http://raspi.tv/2012/how-to-mount-and-u … spberry-pi ? En als vervolg deze... https://www.raspberrypi.org/forums/view … p?p=172395

8

Formatteren heb ik ook regelmatig gedaan, via mijn Mac heb ik de software opnieuw op de Sd kaart gezet.

9

Jou links heb ik al gekregen op een ander forum dat werkt helaas ook niet.

10 Laatst bewerkt door MeneerJansen (31 May 2015 12:44:15)

Rene79 schreef:

[...]Ik heb al geprobeerd met commando mount en Chmod 777, maar in terminal zegt dat de commando's niet gevonden worden. [..]

Dat je een error krijgt was me nog niet opgevallen. Ik neem aan dat je via SSH in een terminal scherm verbind met de Pi en dan de commando's intypt? Zo ja: kopieer en plak de fout meldingen die je krijgt hier in het forum: daar kunnen wij mee verder. Zet die errors dan tussen "code" en /code tags met rechte haken er omheen zoals hier in het voorbeeld:

voorbeeld
Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

11 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 12:57:28)

Formatteren (en partitie bouwen) niet op je mac doen. Waarschijnlijk blokkeer je daar alle toegang mee. Vanuit de prompt op je raspberry doen! Die docs kloppen wel hoor, maar gaan uit van een usbgeval dat met windows bewerkt is.

12

Hoezo niet op mijn mac?
Hoe wil ik anders de SD kaart formatteren en deOS image erop zetten?
De externe schijf is nooit aangesloten geweest op mijn Mac die formatteren met Gparted op de Raspberry zoals ik al eerder aangaf.

13 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 13:21:32)

Mijn tip is heel simpel voor die externe schijf (ik praat even niet voor de OS SD schijf) .... gooi de partitie eraf, maak hem opnieuw en formatteer opnieuw. Op de raspberry als root.

Je hoeft het niet te doen. Je mag ook mijn tips links laten liggen. No problem.

14

Dat heb ik al zeker 200x gedaan.

Je zegt steeds dat je alle tips al vaak gedaan hebt... maar dat mount en chmod het niet doen... dan kun je de tips nooit al 200x uitgevoerd hebben.

16

Ik ben hier 3 weken en bijna 24 uur per dag er mee bezig.

17 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 13:32:28)

Even voor de duidelijkheid.... doen mount en chmod het nu wel of niet? Ik denk namelijk dat je je schijf steeds niet hebt gemount maar dat je in de devicemap zat te kijken.

18

Nee er werkt helemaal niks in terminal zowel als Pi of root gebruiker niet

19

Zelfs mijn toetsenbord werkt niet.

20 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 13:38:15)

Hoe kun je dit dan allemaal 200x gedaan hebben? Er werkt vanalles niet om voor elkaar te krijgen wat je wilt. Of zit je me nu in het ooitje te nemen?

Zorg even stap voor stap dat je de dingen in de goede volgorde oplost. Toetsenbord... handig als dat werkt. De tools mount en chmod als root.... handig als dat werkt. Zorg even dat je apparaat het goed doet voordat je nieuwe dingen erop aan sluit.

Maak voor dat toetsenbord en de basictools een apart topic aan zou ik zeggen. Als dat allemaal werkt kom je voor dit probleem met de externe achijf hier terug.

21

Toetsenbord werkt sinds vanmorgen niet goed als ik op het @ klikt met shift en 2 krijg deze tekens " ik weet niet welk toetsenbord indeling ik moet hebben

Terug naar de basis.... maak per probleem waar je tegenaan loopt even een apart topic. Stapje voor stapje kom je er vast wel.

23

Dit topic kan weg, heb vandaag al 15x geformatteerd en toetsenbord werkt nu helemaal niet meer, muis werkt niet dus kan niks meer.

Raar.... maar... terug naar de basis.

25

Hoe wil ik terug naar de basis ? Als ik de raspberry alleen kan insteken en uittrekken.