Re: Toegang geweigerd Externe HD.

Wat ik zou willen is dat een goede Linux erop draait, dat de basic tools draaien (bash, firewall, kernelcommando's, enz), dat de hardware het goed doet, dat het netwerk het goed doet en ik er minimaal met ssh bij kan. Dat is de basis. Daarna is het knutselen (op afstand) voor wat je maar net wilt.

27

Zou ik ook willen na bijna 4 weken klooien, en knutsel opstand hoef ik niet.
Maar ik stop er mee, ik doe Raspberry weg, om zo lange tijd iets aan de gang te krijgen is gewon ronduit triest.

Jammer... zijn toch leuke projectjes. Je kunt er ook een meer toegankelijke Linux speciaal voor raspberry op zetten. Dat gaat eenvoudiger.

29

Ik heb de originele OS erop die erbij zat

Dan zou het een kwestie moeten zijn van handleiding en documenten op internet volgen. Je bent al een aantal weken bezig, maar ook merk ik dat je erg ongeduldig bent. Ik kan niet inschatten hoe handig je al met Linux bent. Linux heeft een wat stijlere leercurve. Daar moet je toch echt wat extra tijd in stoppen... en als je steeds afkortingen zoekt verdwaal je gegarandeerd in het grote bos. Lijkt erop dat je de weg niet meer terug weet omdat je al zo lang bezig bent geweest. Maar ik kan het heel erg mis hebben.

31

Handleidingen heb ik allemaal uitgeprint de commando's die beschreven worden werken gewoon niet, en in de handleingen  staat niet wat je moet doen als een commando niet werkt.
Ik kan ook nergens vinden wat het toetsenbord  indeling moet zijn omdat hij @," verdraait druk op schift en " en krijg ik het apenstaartje wel als ik klik op schift en @ krijg ik dit "
Heb heel google al afgezocht maar kan niks vinden. En het kan toch niet de bedoeling dat het zo lang duurt dat een Hd werkt onder linux na 4 weken bijna 24 uur per dag zoeken dan nog niet werkt.

32 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 16:25:23)

Je komt hier met vragen over een externe HD. Je had veeeeeeel eerder hier moeten komen over die commando's. Je krijgt bij zo'n commando vast een (fout)melding. Idem met je toetsenbord... had je eerder mee moeten komen. Nu ben je erg teleurgesteld in je raspberry. Het is niet de schuld van Google of van de raspberry dat het niet werkt. Ja, de leercurve is misschien wat stijl. Maar je hebt erg lang gewacht met hulp voor basale dingen te zoeken.

Wil je toch verder, maak dan een topic voor het toestenbord en eentje voor de commando's die niet werken. Is dit ook je eerste ervaring met Linux?

33

Ik krijg geen enkele foutmelding, als ik een een commando intoets en ik druk op enter komt gewoon de gebruikersnaam weer op de volgende regel.
Ik heb al op 10 forums de zelfde berichten geplaatst en tot nu toe geen enkel antwoord die tot een oplossing gelt

Op mijn oude pc staat linux mint Maya op daar werkt de HD wel op als ik me als root inlog op de schijf. Maar de Raspberry wil ik als server gebruiken vanwege het minimale stroomverbruik.

34 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 16:33:06)

Dus... je tikt in 'mount' gevolgd door enter, er gebeurt niks, er komt geen melding, maar je staat vervolgens op de volgende regel? Dat kan als er helemaal niets gemount zou zijn. Wat gebeurt er als je 'ls' typt? Of 'ps'? Of 'man mount'? Misschien is de enter wel een esc-toets stiekum.

Als je raspberry echt zo erg van slag is, ook na resetten, ruil hem dan om bij de winkel.

35

als je een commando in typt en je komt weer op de prompt, dan is het commando zonder problemen uitgevoerd.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

36

Het gebeurt bij alle commando's ook als ik sado raspi-config intik gebeurt er niks.\
Of de Raspberry van slag is weet ik niet, ik heb een kaart gelezen gekocht nieuwe SD kaart, de originele heb ik gedwonload en vandaag al 17x opnieuw erop gezet.

Klinkt als dit (of een variant): http://stackoverflow.com/questions/1923 … nal-output

38

Die link ga ik eens goed lezen.

39 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 17:21:48)

Ook aardig te lezen.... http://home.budget.net/~klricks/Comp/RPi/Rpi.html

Ik gok dat ik je met die eerdere link van node.js ook een verkeerde kant opgestuurd kan hebben.

Probeer dit eens: $command > /dev/tty1. Bijvoorbeeld 'ls > /dev/tty1'.
Dus een commando met de output naar /dev/tty1. Lijkt alsof de output van je commando's ergens anders heen gestuurd worden dan naar je monitor.

En voor je keyboard-setup.... https://www.raspberrypi.org/forums/view … mp;t=80127

40

Het werkt weer, ik heb een de file opnieuw gedwonload en geïnstalleerd op de SD kaart, Toetsenbord werk weer nu de harde schijf nog ik heb ingestoken en zie hem bij bestandsbeheer/media/schijf naam staan, hoe nu verder

Niet te hard... geven de commando's intussen output op je scherm? En bedenk... een schijf erin steken betekent nog niet dat deze gemount is. Geeft mount output? Anders 'man mount'.

Verder dit topic nalezen... ik ga niet alle tips opnieuw posten.

42

Ik Ben de hdd aan het formatteren met Gparted naar ext4, omdat hij bij het aansluiten een melding kwam over het file systeem.
Tips zal ik allemaal na lezen en de output kan ik geven als de schijf klaar is

43 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 18:12:05)

Mooi.... ennuh... easy does IT, Rene wink

Vergeet niet dat je de schijf als root in een map moet mounten he.

44

Toetsenbord was een fouten instelling, ik had namelijk niet USA met euro teken op 5 aangevinkt.

45

Zeker Easy nu stapje voor stapje moet lukken

Laat nog even horen hoe het vordert. Ok?

47

Schijf is klaar, hij staat nu op het buroblad.

48 Laatst bewerkt door Rene79 (31 May 2015 18:24:40)

Ik heb geprobeerd te mounten maar zonder resultaat, en het lampje op hd blijft knipperen.

(pi@(none) ~ $ sudo mount -o uid=pi,gid=pi /dev/sda1
sudo: unable to resolve host (none)
mount: /dev/sda1 already mounted or /media/Server_opslag busy
mount: according to mtab, /dev/sda1 is already mounted on /media/Server_opslag
pi@(none) ~ $)

49 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (31 May 2015 18:30:16)

Je krijgt nu i.i.g. ook output op het scherm. Gaat goed smile

Als de schijf op het bureaublad staat is deze waarschijnlijk (via een automounter) automatisch gemount. Dat kun je ook zien met het commando 'mount'. Als de schijf gemount is moet je er als user root naar kunnen schrijven. Lukt dit als gewone gebruiker niet dan moet je daar nog het e.e.a. aan doen.

Nu pas ben je ongeveer zover als je in het begin van dit topic had moeten zijn. Gelukkig... hoef je je Rasberry niet weg te doen!

50

Waarschijnlijk zal Gparted hem wel gemount hebben, als gewone Pi gebruiken kan ik niks.
De bedoeling is dat gewoon als Pi gebruiker mapjes kan maken, Ik wild deze als server gebruiken voor mijn Ip camera's dat ze daar de foto's die ze maken kunnen opslaan. De outpout van mount is als volgt.

pi@(none) ~ $ mount
/dev/root on / type ext4 (rw,noatime,data=ordered)
devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=494800k,nr_inodes=123700,mode=755)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=99820k,mode=755)
tmpfs on /run/lock type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=5120k)
proc on /proc type proc (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime)
tmpfs on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev,noexec,relatime,size=199620k)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,nosuid,noexec,relatime,gid=5,mode=620,ptmxmode=000)
/dev/mmcblk0p1 on /boot type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=ascii,shortname=mixed,errors=remount-ro)
/dev/sda1 on /media/Server_opslag type ext2 (rw,nosuid,nodev,relatime,uhelper=udisks)
pi@(none) ~ $