1 Laatst bewerkt door Pitmaster (04 Jul 2015 14:52:12)

Onderwerp: Wij allemaal docent

Beste lui,
Ik ga het forum onbeschaamd gebruiken in mijn lessen.
Ten eerste gaan leerlingen verplicht worden hier te posten. Ze krijgen dan een half punt per goede post.
Ze hebben op dat moment minimaal een half jaar Linux kennis dus moet kunnen. Met 20 goede posts hebben ze dan een 10.
Dit cijfer telt dan overigens 1 x mee, in tegenstelling tot b.v. een toets die 3 x telt.

Verder hebben jullie allemaal mooie onderschriften, ik schrijf lessen zelf. Elke les krijgt een subtitel die ik pik uit jullie onderschriften. De eerste is van Rinus: "linux is niet moeilijk, lezen wel".

Ook een beetje aanmoediging aan jullie om leuke onderschriften te maken :-)

Pit

Nethserver op de server.
1 Ubuntu op desktop
1 Ubuntu op de laptop
1 Mint op desktop

Re: Wij allemaal docent

Leuk idee... aanleiding om een slimme spreuk in mijn onderschrift te plaatsen smile

3

Meester Nico  Ik zal het je heel gemakkelijk maken wink

http://pascal.nedlinux.nl/cgi-bin/quotes.pl

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Hahaha, Pascal, dat zijn er wel genoeg.

Nobody is completely useless.
They can at least serve as bad examples.
- Maikel_bofh

Voor de slechte leerling.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

pascal schreef:

Meester Nico  Ik zal het je heel gemakkelijk maken wink

http://pascal.nedlinux.nl/cgi-bin/quotes.pl

Haha, nice!

BTW:

Nonsense is better than no sense at all.
- NMN (Geen idee wie dat is, dat vragen we dus nog aan Daniel)

https://en.wikipedia.org/wiki/Nomeansno

7 Laatst bewerkt door MeneerJansen (05 Jul 2015 12:31:57)

Begrijp ik dat we leerlingen met huiswerk moeten gaan helpen?

Hmmmmm. Had ik daar geen principe tegen op forums? Maar goed, ik heb nauwelijks verstand van servers en technisch beheer van Linux dus mij zullen die vragen waarschijnlijk niet opvallen. Enige waar ik ervaring mee heb is stoeien met Linux als desktop vervanger van Windows.

Mijn eerste opdracht zou zijn, als die knullen en meiden niet per se opgeleid worden voor het server gebeuren, trek een machine uit de klei met een wat lastige videokaart (lees: zet 'm op de hoogste resolutie die je monitor aan kan). Da's dan ook de enige opdracht die je voor een 1/2 jaar nodig hebt als je net met Linux begint, ha ha. Moet je meteen de diepte in.

Of simpelweg een distro naar keuze installeren op een compu maar dan wel zodanig dat alles werkt (beeld, geluid, bluetooth, WiFi, alle toetsen van je t.bord (AtlGr, Duits t.bord Azerty)). Weet je meteen wat dorzetten is. Altijd goed voor later in het leven. smile

Leerlingen: succes! smile En doorzetten hè. Niet opgeven.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Of een webserver met sql backend..... apache, mysql, wordpress, werkende mail uitgaand. Of een dhcp/dns server. Of een backup server met amanda of bacula of zo.

Ceph clustertje opzetten. Zien we ze wel over 4 jaar terug tongue

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Protocol reverse engineeren uit een ethereal capture wink.

Huh? Voor een mbo/roc?

12

Volgens mij wat het een follow up grapje na aanleiding van mijn comment.

Hmmmm, inderdaad smile

Hehe, sorry, ik zal niet meer zo flauw doen. wink

15

Zo moet er weer een ROC bezuinigen op de docenten kosten? ;-)

openSUSE Tumbleweed KDE  HP desktop &
Lenovo T440s
Jolla2 met sailfish
Raspberry Pi met Debian en openSUSE

16

Schijnt dat ze teveel vastgoed hebben gekocht dat nu onder water staat.

17

Nico,
Niet helemaal het beoogde vakgebied maar wellicht heb je
Hier iets aan.

Of opdrachten voor php en mysql. Zijn er zat te verzinnen of te vinden.

Hartverwarmend jullie medeleven aan deze arme docent. Vergeet niet dat ik ze dan uit de shit kan helpen.....
Bedankt voor je lijstje one-liners Pascal. Gaat er altijd in.

Nee, de bedoeling is dat leerlingen jullie gaan helpen. Elke keer als ze dat lukt met goede post levert ze dat punten op.

Pit

Nethserver op de server.
1 Ubuntu op desktop
1 Ubuntu op de laptop
1 Mint op desktop

20

Arme docenten bestaan niet, wel moeie docenten. ;-)

Dat is leuk, dan verwachten wij ook wel een behoorlijk niveau.
Wat kunnen wij verwachten van deze studenten, zijn ze de Linux essentials al machtig of zijn ze al in Linux systeembeheer deel 1.

groet van deze docent.

openSUSE Tumbleweed KDE  HP desktop &
Lenovo T440s
Jolla2 met sailfish
Raspberry Pi met Debian en openSUSE

21

Nico,
Is er een bepaalde Linux distributie waar jij je in je lessen op richt ? of mogen we er van uitgaan dat de studenten op termijn door distributies heen te kijken en het probleem op hetzij een Linux wijze dan wel distributie eigen manier op te lossen (beide uiteraard met hun voor en nadelen)

22 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (16 Jul 2015 19:51:04)

Op een paar uitzonderingen na moet je niet te veel verwachten, denk ik. Het is al een wonder als een MBO student van Linux gehoord heeft. Maar mogelijk komen hier die uitzonderingen van Nico.... de rest haalt wel elders hun punten.

23

Feit is dat er geschreeuw wordt om mensen met een behoorlijke achtergrond,
Denk bv aan kundige lui voor datacentre's
Ik zie zelf tot mijn verbazing hoe lastig het is om lui te vinden die een beetje C kunnen kloppen.

snap ik niets van, in mijn kennissenkring behoren beide (en meer) kwaliteiten tot standaard bagage.
En mijn kennissen kring bestaat bepaald niet uit louter vijftigers lol

24

Beetje onzin. ICT is veel breder en dieper geworden. Daardoor zal je zien dat mensen niet alle vaardigheden hebben, zoals een oude it'er. Ghost in The Shell had daar een mooie quote van: If we all reacted the same way, we'd be predictable, and there's always more than one way to view a situation. What's true for the group is also true for the individual. It's simple: Overspecialize, and you breed in weakness. It's slow death.

25

Wat is er breed en diep aan kennis die beperkt blijft tot MicroSoft, F5 en C# ?