1

Onderwerp: PC-scherm draadloos op TV

Hallo,
Ik werk met Fedora 22 op een desktop PC

1. Om mp4 video's op mijn  TV te bekijken gebruik ik nu minidlna en mediatomb met een script

[gastonv@localhost ~]$ cat bin/Dlna
#!/bin/sh
sudo service firewalld stop
sudo systemctl start minidlna
sudo systemctl enable minidlna.service
ping  -c5 192.168.0.65
mediatomb

Minidlana maakt verbinding met mijn Wifi Telenet Digicorder die verbonden is met mijn oude Sony-TV. Met Mediatomb kan ik dan mp4 video's selecteren en achteraf op de TV uitkiezen en bekijken. Dit gaat goed.

2. Om een internet-video-stream op mijn PC scherm op mijn groter TV scherm te bekijken, verbind ik mijn PC met een Video Convertor VGA to Video en een S-Video-kabel en een geluidskabel rechtstreeks met mijn TV en met volgend opdrachten lukt het dan ook.

[gastonv@localhost ~]$ xrandr
Screen 0: minimum 8 x 8, current 2390 x 768, maximum 32767 x 32767
HDMI1 connected primary 1366x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 410mm x 230mm
   1366x768      59.79*+
   1280x1024     75.02    60.02  
   1280x720      60.00    59.94  
   1024x768      75.08    60.00  
   800x600       75.00    60.32  
   720x480       60.00    59.94  
   640x480       75.00    72.81    66.67    60.00    59.94  
   720x400       70.08  
VGA1 connected 1024x768+1366+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
   1024x768      60.00* 
   800x600       60.32    56.25  
   848x480       60.00  
   640x480       59.94  
VIRTUAL1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

HDMI1 is mijn Philips PC scherm, VGA1 is de video-uitgang naar de Convertor en de TV.

[gastonv@localhost ~]$ cvt 1024 768
# 1024x768 59.92 Hz (CVT 0.79M3) hsync: 47.82 kHz; pclk: 63.50 MHz
Modeline "1024x768_60.00"   63.50  1024 1072 1176 1328  768 771 775 798 -hsync +vsync
[gastonv@localhost ~]$ xrandr --newmode "1024x768_60.00"   63.50  1024 1072 1176 1328  768 771 775 798 -hsync +vsync
[gastonv@localhost ~]$ xrandr --addmode VGA1 1024x768_60.00
[gastonv@localhost ~]$ xrandr --output VGA1 --mode 1024x768_60.00 --pos 150x0
[gastonv@localhost ~]$ xrandr --output VGA1 --mode 1024x768_60.00 --pos 150x0
[gastonv@localhost ~]$ 

In Instellingen > Schermen zie ik dan het TV scherm gecentreerd  boven het PC scherm en op de TV zie ik dan het PC scherm.

3. In Linux Magazine jg. 16 apr/mei 2015 las ik, gans verheugd,  twee artikels over dit onderwerp, nl. Workshop DLNA-Mediaserver en Linux Pro Omgaan met twee schermen.

Hierbij dacht ik, en dat is dan ook tegelijk mijn vraag: als ik mp4-bestanden draadloos met DLNA kan bekijken, zou ik dan mijn PC-scherm ook draadloos op de TV kunnen zien?

Hartelijk dank bij voorbaat voor elk antwoord,
Met vriendelijke groeten,
Gaston Verhulst.

Re: PC-scherm draadloos op TV

Je vraag is niet duidelijk. Daarom krijg je geen antwoord. Je zegt..... als.... kan ik dan...? Als je dat handig doet (chromecast of zoiets), zal dat vast kunnen wink

gastverh schreef:

Hierbij dacht ik, en dat is dan ook tegelijk mijn vraag: als ik mp4-bestanden draadloos met DLNA kan bekijken, zou ik dan mijn PC-scherm ook draadloos op de TV kunnen zien?

Niet per se nee. Multimedia streamen via DLNA is iets anders dan de output v/e Linux computer op een ander scherm zetten. Dat laatste doet men vaak met VNC. Maar dan moet er op je TV een computer en geen soort Chromecast aangesloten zitten voor zover ik weet.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

4

Draadloos je scherm uitbreiden naar de tv gaat via MiraCast.
Dit zit op elk android-toestel vanaf 4.2 en in windows 8.1
Of Linux al MiraCast ondersteunt weet ik niet.
MiraCast is niet 100% stabiel, verbinden lukt niet altijd.
Verbinden gaat veelal via wifi-direct of bluetooth.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

5 Laatst bewerkt door gastverh (14 Jul 2015 13:05:53)

Vooreerst hartelijk dank voor de antwoorden.
Over VNC en Miracast ga ik zeker nog wel een en ander opzoeken.

Sorry als mijn vraag niet zo duidelijk geformuleerd was.

Wat ik in het verleden ook reeds gebruikt heb is Marmitek GigaVideo, dat is een zender en ontvanger die in verbinding laat maken met xrandr. Dat was dus echt draadloos, maar had wel een groot nadeel, als je tussen de zender en de ontvanger liep, gaf dit sterke geluidstoringen, ook als de microgolf gebruikt werd. Vandaar mijn titel PC-scherm draadloos op TV.
http://www.marmitek.com/nl/product-deta … deo-70.php

Toch nog even melden dat mijn computer en de Telenet Digicorder in een LAN beiden bekabeld verbonden zijn met de modem.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi … e_tag=dlna

Ik heb wel nog een e-Reader en een tablet en een smartphone die allen een  WiFi-verbinding hebben.
Zo heb ik op mijn tablet ook toegang tot alle bestanden van de computer, maar het scherm zelf heb ik ook daar nog niet kunnen zien.

Vreindelijke groeten,
Gaston Verhulst.

gastverh schreef:

Toch nog even melden dat mijn computer en de Telenet Digicorder in een LAN beiden bekabeld verbonden zijn met de modem.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi … e_tag=dlna

De "Digicorder" van "Telenet" is iets dat niet per se met Linux te maken heeft dus ik denk dat je moet uitleggen wat dat prcies is.

gastverh schreef:

Ik heb wel nog een e-Reader en een tablet en een smartphone die allen een  WiFi-verbinding hebben.
Zo heb ik op mijn tablet ook toegang tot alle bestanden van de computer, maar het scherm zelf heb ik ook daar nog niet kunnen zien.

Een computer "remote" besturen op een andere compu (in Windows heet dat geloof ik "Remote Desktop") kan met VNC. Maar ik denk dat dat niet goed geschikt is voor het afspelen van video en audio op een andere computer. Daar schijnt Google Cast (of zoiets deregelijks) en Mircast voor uitgevonden te zijn. Zo'n Miracast dongle kost ong. 25 Euro op DelaExtrmen (link). Maar ik heb geen flauw idee hoe ik met m'n Linux bak video naar zo'n ding moet sturen.

Succes, ik ben ook erg benieuwd naar de mogelijkheden. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

http://www.google.nl/chrome/devices/chromecast/ wink

8

Maar dat is om aan de tv-kant draadloze media mogelijk te maken als de tv die mogelijkheid zelf niet biedt.

Hier gaat het om de pc-kant.

9 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (14 Jul 2015 18:00:56)

Ik realiseer me dat dit mogelijk de helft van de oplossing is, maar die heb je ook nodig.

10 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Jul 2015 20:46:45)

Rinse schreef:

Maar dat is om aan de tv-kant draadloze media mogelijk te maken als de tv die mogelijkheid zelf niet biedt.

Hier gaat het om de pc-kant.

Schijnt dat je m.b.v. Linux en een Android device kan casten naar een Chromecast dongle ding. Zie deze tutorial. Ik lees echter in de commentaren in G. Play dat die ES File Manager Chr.Cast plugin geen avi's kan casten. Tja, knap waardeloos dan.

P.S. Chromecast schijnt ook te kunnen werken via je draadloze netwerk, een Chr.Cast dongle en een plugin voor Chromium. Zie de reactie van ene Paul Donohue in dit Ubuntu forum topic.

Je kunt ook een ipad of macbook kopen en voor aan de TV een Apple-tv kopen wink

12

Je kunt ook windows 8.1 nemen en geen tussenstap als een apple-tv of chromecast gebruiken..

Maar dat is hier niet de vraag, de vraag is of het ook met Linux kan.

13

MeneerJansen schreef:

Schijnt dat je m.b.v. Linux en een Android device kan casten naar een Chromecast dongle ding.

Dat kan inderdaad en in je tutorial wordt enkel beschreven hoe je met een Android-apparaat een film kunt casten naar de tv.
Linux speelt daarin verder geen rol. In het voorbeeld is Linux enkel toegepast als fileserver waar de film op te vinden is.

Dat is niet wat de topicstarter wil volgens mij, die wil de Linux-desktop projecteren op de tv.

Dat zou heel misschien ook kunnen via een android-apparaat in combinatie met remote desktop..

Dat es file explorer geen avi aan kan: boeie, dat kan MX player wel en die kan via es file explorer films vanaf een samba-server gestreamd afspelen en casten naar je tv.

14 Laatst bewerkt door MeneerJansen (15 Jul 2015 11:03:49)

Blijft jammer dat er iedere keer Chromium of een Android app tussen moet zitten om te streamen. Misschien dat Miracast/Miraclecasat beter werkt. Wat ook kan is een Raspberry Pi nemen. Da's alles bij elkaar wel twee keer zo "duur" maar dat is dan weer wel in z'n geheel op Linux gebaseerd. En HD content afspelein als je nfs gebruikt gaat prima: ik praat uit ervaring. Maar ik heb dan ook mijn Pi met een draad aan het netwerk hangen. Draadlooos kan ook, maar dan schijnt HD content niet zo soepel te lopen...

Enfin, blijft een beetje afwachten tot er een fatsoenlijke tutorial verschijnt op internet ergens over Miraclecast met een manier waarop je gewoon met de VLC mediaplayer (kan vrijwel alle media aan) kan streaman. Ik heb het donderbruine vermoeden dat dit reeds kan, maar ik kan niet vinden hoe... DealExtreme Miracast dongle: http://www.dx.com/p/ezcast-c2-hdmi-mira … aYtG993NYg

Ik vind het gewoon de sport om het zo goedkoop mogelijk met zo weinig mogelijk hardware te doen. En om te weten te komen hoe 't werkt etc. Ik heb nl. het idee dat dat hele Chromecast een overschatte technologie is die diep van binnen nog gebaseerd is op open (source) standaarden ook. Net als zo'n peperduur Apple ding. Allemaal poeha om niets.

15 Laatst bewerkt door Joris (15 Jul 2015 20:17:23)

Chromecast is een leuk hebbedingetje als je dingen van internet wilt plukken.
€25
Kan veel formaten niet haan en geen n-band WiFi.

Overigens kunnen veel tv's al DLNA aan of via smb bestanden afspelen.
Ik ben ook aan het spelen geweest met DLNA. De beperkingen die ik had was de WiFi-router en snelheid van de tv.

Vanaf NAS naar tv spelen ging heel haperig. Dit heb ik verbeterd door de WiFi-router alleen als WiFi AP te gerbuiken en een losse switch te kopen.
WiFi routers hebben een switch aan boord, die delen de cpu met de WiFI mee. Dit kost snelheid als je aardig wat deelnemers hebt. Deze ingreep van losse switch scheelde aanzienlijk. (Overigens op mijn hele netwerk)

Daarna is de WiFi vervangen door een met N-band en snellere CPU. Dit scheelde nog meer, het bleef echter nog haperig.Mijn conclusie nu is dat de tv (Philips uit 2007) de rekenkracht er gewoon niet voor heeft om het aan te kunnen.

IF not THEN toch

16

Voor Linux is er MiracleCast (https://github.com/albfan/miraclecast),  een Wifi-Display/Miracast Implementatie.
Ik heb er zelf echter geen ervaring mee.

17

Hallo,
Eerst en vooral wil ik jullie van harte danken voor de uitgebreide tips en reacties.

Ondertussen heeft die oude TV, waar ik het over had, zijn geest gegeven.
De keuze voor een nieuwe digitale TV viel op een Samsung Smart TV UE32H5500
Deze TV is aangesloten op de Telenet Digicorder, maar heeft ook aansluiting op het Telenet Internet.
Hierdoor is het nu mogelijk rechtstreeks naar internet sites te gaan en daar ofwel Livestream TV te bekijken van zenders die niet in het Telenet pakket zitten, ofwel naar Mediatheken te gaan en daar opgenomen videostreams te bekijken.
Er is ook een HDMI (DVI) ingang waarmeer bvb. een laptop kan aangekoppeld worden.
Deze ga ik nog proberen te koppelen aan de DVI-D poort van mijn PC, maar daarvoor moet ik nog een kabel kopen van 10 meter lang.
Daarmee zou ik dan werkelijk mijn scherm kunnen zien, maar dat heeft geen haast.
Nog eens bedankt!
Gaston Verhulst.