Re: Wie doet wat met IPv6?

Nederland 2.71% ipv6 adoptie lijkt me niet veel.

27 Laatst bewerkt door Joris (30 Jul 2015 20:36:21)

peugeot2 schreef:

Als websites tzt slechts via ipv6 bereikbaar zijn, wordt het ook jouw probleem. De meeste sites proberen in dual stack te draaien, maar ja... dat moet problemen gaan geven vroeg of laat... de ipv4 adressen raken op.... ook voor de dual stack sites.

Websites draain op WAN niet op LAN.
Dat daar aangepast moet snap ik. Maar je it op een kantoor lijkt me nog lang niet nodig.
Het volstaat daar namelijk nog perfect.

IF not THEN toch

Tot er sites komen die niet meer op IPv4 te bereiken zijn en alleen nog maar op IPv6. Dan kan jij vanaf je LAN met alleen IPv4 daar niet bij komen, tenzij je IP4 over 6 constructies gaat bouwen.
En om dan maar af te wachten met overstappen tot je niet meer bij bij sommige sites kan komen, dan ben je te laat.

29 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (30 Jul 2015 23:13:23)

Psies... dat bedoelde ik ook. En ipv6-only sites zullen er snel veel komen. Het tekort aan ipv4 adressen is er wel degelijk, misschien soms (in west Europa) niet altijd even nijpend maar het is er zeker.

30

Maar je it op een kantoor lijkt me nog lang niet nodig.

Het zijn precies deze redenaties die vaak dingen tegen houden. Net zoals er bagger cipher suites nog door grote websites worden aangeboden. Afknijpen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

devtroll schreef:

Het zijn precies deze redenaties die vaak dingen tegen houden. Net zoals er bagger cipher suites nog door grote websites worden aangeboden. Afknijpen.

Yep. Iedereen mag hier heel veel agressiever in zijn. Er is geen reden meer anno 2015 oude ciphersuites te tolereren (zowel client als server), sites die SHA-1 hashes gebruiken in certificaten, etc. Het internet moet uit de middeleeuwen.

32

mastermind schreef:

Tot er sites komen die niet meer op IPv4 te bereiken zijn en alleen nog maar op IPv6. Dan kan jij vanaf je LAN met alleen IPv4 daar niet bij komen, tenzij je IP4 over 6 constructies gaat bouwen.
En om dan maar af te wachten met overstappen tot je niet meer bij bij sommige sites kan komen, dan ben je te laat.

Dat is alleen de uitgang naar buiten aanpassen. Lijkt mij dat dit perfect kan zonder de hele LAN te moeten ombouwen.
Dat beetje performance verlies is voor omgevingen minimale impact. Vooral met het zeer trage TCP/IP-protocol.

IF not THEN toch

33

devtroll schreef:

Maar je it op een kantoor lijkt me nog lang niet nodig.

Ik heb het niet over dingen tegenhouden. Dat het nog lang niet nodig is voor LAN.
Waarom verdraai je regelmatig zoveel woorden?

IF not THEN toch

Joris schreef:
mastermind schreef:

Dat is alleen de uitgang naar buiten aanpassen. Lijkt mij dat dit perfect kan zonder de hele LAN te moeten ombouwen.
Dat beetje performance verlies is voor omgevingen minimale impact. Vooral met het zeer trage TCP/IP-protocol.

Ja, maar er moet wel ergens iets gebeuren... een gateway of proxy of zo.

35

Inderdaad.

IF not THEN toch

Uiteindelijk zal waarschijnlijk het grootste deel van de wereld ipv6 praten... ipv4 zal uitsterven. Tenminste, dat zijn de voorspellingen van de tcpip-goeroes. Maar het gaat niet zo hard.

37

Ik las laatst dat een bepaalde distro van BSD maar 6 maanden support levert na een nieuwe versie. Wat mij betreft gaan we die kant op met heel veel dingen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

38 Laatst bewerkt door Joris (01 Aug 2015 08:41:00)

peugeot2 schreef:

Uiteindelijk zal waarschijnlijk het grootste deel van de wereld ipv6 praten... ipv4 zal uitsterven. Tenminste, dat zijn de voorspellingen van de tcpip-goeroes. Maar het gaat niet zo hard.

Jeps. Je hebt techniek, geld en mensen. Ja kan niet een poot een keer veranderen en verwachten dat de rest mee kan.
Het is overigens ook elektronica dat belemmert om naar IPv6 te gaan. Veel printers, tv's, beveiligingscamera's e.d. kunnen geen IPv4 aan.

IF not THEN toch

39 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (01 Aug 2015 10:19:00)

Je bedoelt ' .... kunnen geen ipv6 aan'?

40

Ja. smile

IF not THEN toch

41

Ik hoop dan ook dat er snel een deadline komt qua ondersteuning.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat de acceptatie van ipv6 zo langzaam gaat dat dat nog structurele problemen gaat geven.

peugeot2 schreef:

Ik ben eerlijk gezegd bang dat de acceptatie van ipv6 zo langzaam gaat dat dat nog structurele problemen gaat geven.

Ik zie het probleem niet zo, als je naar de groei kijkt (eerdere link). Enkele ISPs zijn al over, veel gaan de komende twee jaar over.

Het enige gevaar is dat de overgang van ISPs zoveel IPv4 adressen oplevert, dat IPv4 adressen weer minder schaars/goedkoper worden en servers daarom vertraagd overgaan.

44

Ben overigens deze week nog oude PLC's tegengekomen die alleen ISO aankunnen. Heerlijk om toch te lobbyen voor nieuwe CPU's die iets van ProfiNet aankunnen.

IF not THEN toch

Ik denk dat we heeeel lang in een gemengde wereld ipv4 en ipv6 zullen leven. Dat betekent vaak lastig en dubbel onderhoud. Bij grote of lastige netwerken moet je ipv6 compleet anders routeren. Dubbele configuraties leveren ook het dubbele aantal werk en securityrisks op.

46

peugeot2 schreef:

Ik denk dat we heeeel lang in een gemengde wereld ipv4 en ipv6 zullen leven. Dat betekent vaak lastig en dubbel onderhoud. Bij grote of lastige netwerken moet je ipv6 compleet anders routeren. Dubbele configuraties leveren ook het dubbele aantal werk en securityrisks op.

Ik hoop dat men verschillende lagen implenteren. Legacy-gedeelte opbouwen bijvoorbeeld.

Ik denk dat op het internet vooral de consumenten met de Ziggo-modem zijn die langzaam overgaan. Leg maar uit waarom ze moeten betalen voor een moden?
Terwijl de professionele wereld de verbinding met WAN snel kan ombouwen. Die toegang naar buiten wordt een keer afgeschreven en zal vervangen worden.
Op het mobiele netwerk zal de consument juist het snelste overgaan omdat elke smartphone bijna wel IPv6 aankan.
Terwijl hier de professionele markt juist met oplossingen, zoals hier gemalenbesturing en gasinstallaties, die hardwaretechnische geen IPv4 aankunnen, zit.

IF not THEN toch

Ik ga er vanuit dat de wereld in principe zsm naar ipv6 wil migreren. En dat voor ipv4 devices een extra legacy netwerk met uitzonderingen in stand wordt gehouden.

Joris schreef:

Ik denk dat op het internet vooral de consumenten met de Ziggo-modem zijn die langzaam overgaan. Leg maar uit waarom ze moeten betalen voor een moden?

De meeste modems hebben al jaren een stack die IPv6 aankan. DOCSIS heeft ook al sinds 2006 IPv6 support.

Bovendien doet Ziggo over het algemeen niet heel erg moeilijk over modems. Ze hebben ons in twee jaar tijd drie modems gestuurd (zonder extra kosten). Eén keer voor dat hotspot experiment en één keer geen idee waarom.

49

devrandom schreef:
Joris schreef:

De meeste modems hebben al jaren een stack die IPv6 aankan. DOCSIS heeft ook al sinds 2006 IPv6 support.

Bovendien doet Ziggo over het algemeen niet heel erg moeilijk over modems. Ze hebben ons in twee jaar tijd drie modems gestuurd (zonder extra kosten). Eén keer voor dat hotspot experiment en één keer geen idee waarom.

Klopt. Ziggo is goed bezig. Wij hebben hier nog een oude motorola die het niet aankan.

Er zijn ook providers die je niet zomaar een nieuwe opsturen.

IF not THEN toch

En wat zien ik toevallig.... mijn ziggo router heeft ipv6!