1 Laatst bewerkt door Linx (16 Aug 2015 15:37:35)

Onderwerp: Linux installatie herkent/ziet Windows niet?

Hallo,

Vanaf vandaag nieuw op het forum. Ik zag geen voorstel topic, dus die heb ik maar even overgeslagen.
Ik ben beginnend Linux gebruiker.

Ik zit met het volgende probleem/situatie:

Op dit moment draait mijn computer op Windows 7

Ik heb"
C: Boot
D: Data
E: Recovery

Al deze partities staan op 1 schijf.

Van de D: schijf wil ik met een partitionerings programma een deel van de ruimte vrij maken om Linux Mint 13.2 op te zetten.
Het partitioneren lukt. Uiteindelijk moet het dus een dualboot worden.

Moet ik de vrijgemaakte ruimte op de D-schijf ongepartioneerd houden, zodat Linux dit kan invullen tijdens de installatie?
Moet ik tijdens de installatie zelf de partities aanmaken?

De D partitie in Windows is 1,75 terra. Het deel dat ik wil opofferen voor Linux wil ik als volgt indelen:

50 GB root
500 GB home
16 GB swap

Probleem: Linux Mint ziet Windows 7 niet en slaat de stap over om te selecteren ''dit naast Windows te installeren''.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De schijf is niet dynamisch en heeft een gewone vaste grote waar Windows op dit moment op staat geïnstalleerd.

Re: Linux installatie herkent/ziet Windows niet?

Als ik het me goed herinner had je niet eerst een partitie vrij hoeven te maken.
Alleen W7 een schijfcontrole laten uitvoeren en daarna opstarten met de iso, dan zou hij W7 moeten zien.

Helpt https://sites.google.com/site/computert … leren-mint ?

4 Laatst bewerkt door Linx (16 Aug 2015 18:08:51)

Dank voor jullie reacties

Gaat dit gewoon om de schijfcontrole in Windows? Rechter muis en dan eigenschappen , schijfcontrole?

Ik zie dit in die link staan...

Het schijfcontrole-gereedschapje van Windows 7 is als volgt bereikbaar: Hoofdmenu - klik op Computer - klik op Lokale schijf (C:) - klik op Eigenschappen - tabblad Extra - Foutcontrole - klik op Nu controleren...

Vink alleen de bovenste optie aan:
Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren

Klik op Starten.

6

Ik heb alles even goed doorgelezen en de schijfcontrole gedaan. Helaas is er geen verbetering.

De setupinstructies gaat van het "voorbereiden" scherm direct door naar "schijfindeling" het  aanmaken van partities enzo.

Zie punt 7.2 van mijn link.

Nuttige site:
https://sites.google.com/site/computert … e-behouden
Heb er ook nog wel wat van geleerd toen ik Mint voor mijn zwager als vervanger van XP geinstalleerd heb.

Das dezelfde Andre. wink

Klopt, het was iets tekort, ik bedoel dus dat het voor mij ook een nuttige site was en dat de TS er dus ook best wat meer mee kan doen dan tot nu toe; , ik had beter de quote kunnen gebruiken... sorry voor de verwarring.

11 Laatst bewerkt door MeneerJansen (17 Aug 2015 13:12:27)

Linx schreef:

Hallo,

Vanaf vandaag nieuw op het forum. Ik zag geen voorstel topic, dus die heb ik maar even overgeslagen.
Ik ben beginnend Linux gebruiker.

Ik zit met het volgende probleem/situatie:

Op dit moment draait mijn computer op Windows 7

Ik heb"
C: Boot
D: Data
E: Recovery

Al deze partities staan op 1 schijf.

Van de D: schijf wil ik met een partitionerings programma een deel van de ruimte vrij maken om Linux Mint 13.2 op te zetten.
Het partitioneren lukt. Uiteindelijk moet het dus een dualboot worden.

Moet ik de vrijgemaakte ruimte op de D-schijf ongepartioneerd houden, zodat Linux dit kan invullen tijdens de installatie?
Moet ik tijdens de installatie zelf de partities aanmaken?

De D partitie in Windows is 1,75 terra. Het deel dat ik wil opofferen voor Linux wil ik als volgt indelen:

50 GB root
500 GB home
16 GB swap

Probleem: Linux Mint ziet Windows 7 niet en slaat de stap over om te selecteren ''dit naast Windows te installeren''.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? De schijf is niet dynamisch en heeft een gewone vaste grote waar Windows op dit moment op staat geïnstalleerd.

1. Maak een backup van je data want dit gaat geheid fout.

2. Als ik het me goed herinner wordt er tijdens een Linux installatie pas gevraagd of je ook Windows wilt booten als een v/d allerlaatste stappen (als Grub wordt geconfigureerd).

3. Pas op met je waardevolle, betaalde, legale, werkende versie van Windows: sedert jaar en dag krijg je daar geen installatie DVD meer van maar gaat het via die recovery partitie. Ik heb geen idee hoe Windows het vindt dat je die partities aan hebt gepast. Laat staan als je per ongeluk die recovery partitie wist.

4. Linux heeft ook een swap partitie nodig. Je hebt nu 3 partities en voor zover mijn ervaring gaat kan een harde schijf maar 4 partities hebben. Je hebt ook nog logische partities maar ik heb er (nog) geen ervaring mee om daar Linux of een swap op te installeren.

5. Zelf vind ik het ook het makkelijkst om zelf van te voren mijn partities te maken en te formatteren (met een Gparted live CD of live-USB stick, geen Partition Magic gebruiken: dat verpestte mijn schijf ooit eens). Je moet dan tijdens de Linux installatie zelf via iets als "geavanceerde opties" wijzen naar die EXT4 partitie (Linux) en je Swap die hij gebruiken moet.

Pas op met je data en Windows en succes met Linux! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....