Onderwerp: Nieuwe foon

Voor mijn vrijwilligerswerk mag/moet ik een nieuwe foon kopen (lang doch positief verhaal). Hij mag niet meer zijn dan 200 Euro. Mijn bescheiden eisen zijn:

- Android
- Geen sim lock
- Liefst te rooten
- Liefst een "vanilla" Android er op die vrij is van de huidige veiligheidslekken en die ik kan updaten zonder afhankelijk te zijn v/d fabrikant dan wel provider v/d foon.
- Batterij die acceptabel is: hij moet de hele dag op WiFi dan wel 3G/4G "aangesloten" staan.

Verder zal het me een worst wezen: ik haat telefoneren, SMS-en, Whatsapp en weet ik veel. Maar ik moet wel... Geef mij maar e-mail, forums en een echt toetsenbord: een computer dus. Maar ja...

Wat zal ik kopen? En waar?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

2 Laatst bewerkt door Joris (04 Sep 2015 17:02:18)

Re: Nieuwe foon

Wacht op de Fairphone2. Die heeft alles wat je zoekt.
Deze wordt modulair waardoor je eigen specs kan maken en makkelijk onderhouden.

Plus je helpt mee om het leed te verzachten doordat materialen zo duurzaam mogelijk zijn verkregen.

IF not THEN toch

Joris schreef:

Wacht op de Fairphone2. Die heeft alles wat je zoekt.
Deze wordt modulair waardoor je eigen specs kan maken en makkelijk onderhouden.

Plus je helpt mee om het leed te verzachten doordat materialen zo duurzaam mogelijk zijn verkregen.

http://shop.fairphone.com/fairphone2.html kost 530 Euro. Das ruim 2 keer het budget.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

4 Laatst bewerkt door Joris (04 Sep 2015 20:07:12)

Hmm, ik dacht dat hij bij 200€ zou beginnen en stuk modulairder zou zijn.
Ergens wel jammer.

Aan de andere kant, het is een telefoon dat ontworpen is om lang mee te gaan. Niet zoals alle andere merken voor een jaartje of twee of drie.

IF not THEN toch

5 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (05 Sep 2015 07:35:39)

Moto G 3rd generation (2015) ligt waarschijnlijk het dichtst bij wat je wilt hebben[1]:

- Android

Check.

- Geen sim lock

Check.

- Liefst te rooten

Je kunt een unlock-code via Motorola krijgen. Volgens de website geef je dan je garantie op. Overigens ben ik er niet van overtuigd dat die qua hardware volgens het Europees recht is. Dus ik vermoed dat als je een hardwareprobleem hebt, ze het nog steeds moeten repareren. Dat ze niet voor bugs in bijv. Cyanogenmod aansprakelijk zijn is logisch.

- Liefst een "vanilla" Android er op die vrij is van de huidige veiligheidslekken

Check.

en die ik kan updaten zonder afhankelijk te zijn v/d fabrikant dan wel provider v/d foon.

Updaten zonder afhankelijk te zijn van de fabrikant bestaat niet buiten Nexus. En voor een nieuwe Nexus ben je wel wat meer geld kwijt wink.

- Batterij die acceptabel is: hij moet de hele dag op WiFi dan wel 3G/4G "aangesloten" staan.

Lijkt me geen probleem.

Overigens, als je budget het toelaat (ik weet niet wat de Nederlandse prijzen zijn), zou ik altijd de variant met 2GB RAM nemen.

Wat je ook doet, laat je vooral niet verleiden door die goedkope Alcatels oid. krijg je nooit updates, heb je een lelijke skin, etc.

[1] http://www.pdashop.nl/product/632220/mo … zwart.html

6 Laatst bewerkt door MeneerJansen (05 Sep 2015 16:28:58)

@DevRandom: hartstikke bedankt voor al je info. Daar kan ik iets mee! Een vanilla Android versie moet ik dus gewoon vergeten. Zo'n Moto lijkt me wel wat. Kan mijn collegaatje dezelfde nemen. Altijd handig om specifieke tips onderling uit te wisselen. Even wachten tot Kieskeurig.nl weer up is om wat nadere info te krijgen. :-)

7

Gewoon een random foon en daar cyanogenmod op zetten.
Ik heb een Huawei, gaat prima.... Android blijft echter een systeem dat aan mij echt niet besteed is.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

8 Laatst bewerkt door Incomudro (05 Sep 2015 17:52:05)

Wordt geleverd zonder laadadapter?
Kun je hem zonder dat ding helemaal niet opladen?

9 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (05 Sep 2015 19:32:40)

pascal schreef:

Gewoon een random foon en daar cyanogenmod op zetten.
Ik heb een Huawei, gaat prima.... Android blijft echter een systeem dat aan mij echt niet besteed is.

Het probleem is dat support voor toestellen in Cyanogenmod enorm uiteenloopt. Sommige modellen, bijv. de Nexus telefoons worden heel erg goed ondersteund. Sommige Huawei modellen ook (ik heb ooit één specifiek daarom gekocht en als ik me niet verkeerd herinner aan MeneerJansen verkocht). Maar sommige modellen draait het ook totaal crap en verlies je allerlei functionaliteit (GPS, speaker) of is er gewoon zijn er gewoon geen stabiele builds. Of je moet allerlei spul van XDA downloaden, waarvan het maar de vraag is of het niet volgestopt is met malware.

Om die redenen is het verstandig een telefoon te nemen die stock ook fatsoenlijk is. Dat zijn Huawei, Samsung e.d. verre van. Helaas zijn er op dit moment maar twee grote bedrijven die (vrijwel) vanilla Android telefoons leven in het westen en dat zijn Google (met Nexus) en Motorola.

Tsja, verder, Huawei is niet bepaald het toonbeeld van build quality, fatsoenlijke camera, etc. Ik heb ooit eens een lijstje gemaakt, van waar je het meeste voor je geld krijgt. Hier is m'n September 2010 revisie. Ik ga er hierbij vanuit dat een vanilla OS en regelmatige updates belangrijk zijn:

< 100 Euro

Koop een feature phone. Smartphones onder de 100 Euro zijn gewoon niet van acceptabele kwaliteit.

< 150 Euro

Veruit de beste toestel die je in deze prijs-range kunt krijgen is de Microsoft Lumia 640, gaat voor ongeveer 140 Euro. Dan krijg je een toestel met een hele degelijke build quality, goed scherm, Snapdragon 400 SoC, 1GB RAM, acceptabele camera, SD kaart slot (en itt. Android kun je de meeste apps op een SD kaart gooien), dual SIM. Verschil met Android is dat Windows Phone heel erg soepel draait op 1 GB RAM. Nadeel is dat er nog steeds weinig apps zijn voor Windows Phone. Oh, en je krijgt Windows 10 zodra die uit is.

Als het echt Android *moet* zijn, dan komt eigenlijk alleen de nieuwste generatie Moto E in aanmerking. 1GB RAM is tegenwoordig weinig voor Android, maar de Moto E heeft (vrijwel) vanilla Android en de snelheid is ok genoeg als je alleen wat berichten stuurt, mails leest, en af en toe wat web browsed. Gamen moet je niet te veel van verwachten. Maar de E heeft in ieder geval een degelijke build-kwaliteit en dat kun je van de meeste Android telefoons in deze price-range niet zeggen.

< 200 Euro

Moto G 2015. Er is verder geen competitie. Stock Android, paar nuttige Motorola toepassingen (zoals het geweldige Active Display). Goed scherm, goede camera (gebruikt dezelfde sensor als de Nexus 6, die ~600 kostte), SD kaart slot, waterdicht, en Motorola brengt ook nog daadwerkelijk updates uit voor budget-toestellen. Als je het kunt permitteren, haal dan de versie met 2GB RAM en 16GB opslag.

Overigens, je hoeft me net op m'n blauwe ogen te geloven, alle grote tech sites zeggen hetzelfde:

http://www.theverge.com/2015/8/6/910211 … 2015-video
http://www.anandtech.com/show/9525/the- … 015-review
http://www.techradar.com/reviews/phones … 373/review
http://www.engadget.com/2015/08/11/moto-g-review-2015/
http://www.phonearena.com/reviews/Motor … iew_id4051

< 300 Euro

Dit is een lastige prijsrange. Ik zou zeggen nog steeds de Moto G 2015 met 2GB RAM. Of wachten tot de Moto X Play onder de 300 duikt. Zal wel niet snel gebeuren.

< 400 Euro

Nu krijg je weer interessante opties. De Nexus 5 die in september aangekondigd wordt, zal wel rond de 400 Euro liggen. Nexus heeft een miljoen voordelen, waaronder altijd de nieuwste Android versies van Google (helaas ok als ze nog niet zo stabiel zijn). Verder de Moto X Style, zelfde verhaal als de Moto G: vrijwel vanilla Android, regelmatige updates. Maar dan met flagship specs. De Style kan concurreren met alle ~600 Euro flagships qua SoC en geheugen. Heeft ook nog eens een hele goede camera. Voor net iets minder geld is de Moto X Play ook interessant, mindere specs, maar veel grotere accu.

> 400 Euro

Koop een iPhone. Of een Nexus 6 (de oude, dan wel de nieuwe variant die deze maand uitkomt)

Alle andere Android telefoons boven de 400 Euro zijn onnodig duur. Bovendien kom je dan bij de flagships van Samsung, LG, HTC, Sony, e.a. die Android vernielen met hun eigen trage skins en onzin apps. Bovendien maken ze je het leven moeilijk als je je telefoon wilt unlocken.

10 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (05 Sep 2015 19:25:34)

Incomudro schreef:

Wordt geleverd zonder laadadapter?
Kun je hem zonder dat ding helemaal niet opladen?

Jawel. Met een computer of elke USB lader. Als je er geen hebt, die koop je voor een paar Euro bij je favoriete electronicazaak.

Oh, okee, net als mijn fotocamera.
Dit was even een illustratie van mijn inzicht in de mobiele telefonie, haha.

12 Laatst bewerkt door MeneerJansen (06 Sep 2015 14:51:17)

@DevRandom: wederom bedankt voor de info. Ik bezit op het moment inderdaad jouw oude Huawei Ascend Y300. Was er erg tevreden over. Deze reboot sedert een update v/d Agenda app midden in de nacht als WiFi aan staat. Wellicht ligt het niet aan de Y300 dat 'ie continu reboot maar aan de CyanogenMod versie die ik er op heb gezet, maar goed. Volgens Google was de agenda app update nodig om überhaupt ondersteuning van agenda synchronisatie met Gmail te garanderen. Waar ik tot een maand geleden nog een synchronisatie kon "forceren" door de auto-synch van 'uit' naar 'aan' te zetten lukt dat tegenwoordig niet meer. Android moet en zal 24 uur per dag op internet zitten en update de agenda wanneer 'ie zelf wil, lijkt wel. Kortom: ik moet nu WiFi 24 uur/dag aan hebben, maar dan crashed mijn foon. Aaarghh. 

Tevens men heeft men op mijn vrijwilligerswerk tot mijn grote spijt Whatapp omarmd. Toen ik voor de grap zei: "Die opvolger van ICQ? Kun je niet gewoon mailen?" moest men lachen en ging gewoon verder met Whatsappen. Kortom: ik heb een foontje nodig waar dat soort "zware" apps op draaien. Mijn collegaatje heeft ook een nieuwe foon nodig omdat de hare het ook aan het begeven is.

Ik heb geen idee of de Moto G (gen. 3) stukken beter is dan de Huawei Y300 die ik nu heb, maar er zit in ieder geval 2 keer zoveel intern geheugen in (1 GB vs. 500 MB).

@DevRandom: enig idee waar men een Moto G met 2 GB intern kan kopen? Op Coolblue de Mediamarkt en Kieskeurig.nl kan ik 'm alleen vinden met 1 GB.

13

Kun je de agenda app niet gewoon verwijderen?
Verder zijn er 2 agenda apps, de stock android app en de google app.
De android app reageert niet op het aanklikken van uitnodigingen in de gmailapp. Dus dat moet je via de browser doen of op de desktop
De google-app is wel met gmail geintegreerd.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

14 Laatst bewerkt door MeneerJansen (06 Sep 2015 16:10:17)

Rinse schreef:

Kun je de agenda app niet gewoon verwijderen?
Verder zijn er 2 agenda apps, de stock android app en de google app.
De android app reageert niet op het aanklikken van uitnodigingen in de gmailapp. Dus dat moet je via de browser doen of op de desktop
De google-app is wel met gmail geintegreerd.

Die agenda app wil ik niet verwijderen omdat ik mijn foon gebruik als agenda. Hij synchroniseert met Lightning van Thunderbird. Verder vond ik de stock agenda app van Android prima, maar een maand geleden weigerde mijn foon direct te synchen als ik in het instellingen scherm de sync 'aan' en 'uit' truck gebruikte voor mijn Google account (dat forceerde vroeger de synch met internet en dus met Lightning). Na wat rondneuzen op internet blijkt dat Google zelf aanraadt om de standaard agenda app te upgraden via Google Play. Doe je dat niet: dan mag je ook niet klagen. Enfin: ik dus met tegenzin die agenda app ge-upgrade. Wil 'ie nog steeds niet onmiddellijk syncen als ik de sync functie aan zet. Je kunt de sync funtie aan zetten en dan moet je een tijd wachten totdat 'ie synchroniseert.

Wellicht is het moeilijk te begrijpen wat ik precies bedoel. Bedenk dat ik (nog) geen internet bundel in mijn mobiele telefoon abonnement heb. Als ik thuis kom dan zet ik WiFi aan op mijn foon, ga naar "Settings > Accounts > Google". Dan zit je in het "Synch" configuratiescherm. Daar tap ik op "Calendar" om het vinkje er neer te zetten. Tot voor kort ging 'ie dan meteen synchen (daarna haalde ik het vinkje weer weg). Tegenwoordig werkt dat niet meer. Je moet het aangevinkt laten en continu "op internet" zitten in de hoop dat je agenda eens per uur ge-synched wordt. En laat mijn foon nu crashen als WiFi lang aanstaat.

MeneerJansen schreef:

Kortom: ik moet nu WiFi 24 uur/dag aan hebben, maar dan crashed mijn foon. Aaarghh.

Lijkt idd een Cyanogenmod bug. Ik gebruik de fancy nieuwe Google app, en doe m'n telefoon 's nachts meestal in Airplane mode.

Tevens men heeft men op mijn vrijwilligerswerk tot mijn grote spijt Whatapp omarmd. Toen ik voor de grap zei: "Die opvolger van ICQ? Kun je niet gewoon mailen?"

Hmja. Whatsapp. Het werkt smile. Voordeel is dat je van Android naar Android end-to-end encryptie hebt. Nadeel is dat je het maar op één telefoon tegelijk kunt gebruiken. Op de computer kun je berichten sturen met Whatsapp Web. Dat gaat dan via je telefoon, maar slurpt je accu ook sneller leeg. Telegram, Google Hangouts e.a. zijn wat dat betreft beter.

Ik heb geen idee of de Moto G (gen. 3) stukken beter is dan de Huawei Y300 die ik nu heb, maar er zit in ieder geval 2 keer zoveel intern geheugen in (1 GB vs. 500 MB).

En een snelere CPU en GPU. Beter scherm, etc. Maar we zijn dan ook weer wat tijd verder en hebben het over een duurder toestel. Moto G doet op veel vlakken niet onder voor een higher-end toestel.

@DevRandom: enig idee waar men een Moto G met 2 GB intern kan kopen? Op Coolblue de Mediamarkt en Kieskeurig.nl kan ik 'm alleen vinden met 1 GB.

Nope. Hier in Duitsland kun je de 2GB rechtstreeks bij Motorola kopen. Het lijkt erop dat Amazon 'm hier verder ook niet verkoopt.

Wij gebruiken in de familie ook een Huawei Y300 en zijn er heel tevreden over. Niet te zware dingen op installeren (zware widgets en zo) en hij draait voor een toestel < €150 prima.

17

ik heb zelf wel gehad dat de telefoon instabiel werd na een bepaalde update.
App verwijderen en er opnieuw op hielp vaak.
1 x een telefoon volledig gereset naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen omdat de instabiliteit een diepere oorzaak had.
En die is nu weer stabiel.

18 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (06 Sep 2015 19:01:39)

peugeot2 schreef:

Wij gebruiken in de familie ook een Huawei Y300 en zijn er heel tevreden over. Niet te zware dingen op installeren (zware widgets en zo) en hij draait voor een toestel < €150 prima.

Probeer eens een Moto E, Moto G, of op mijn part Lumia 640. Dan wil je anno 2015 niet meer naar een Y300. Als je daar *nu* meer dan 50 of 60 Euro voor betaalt, dan betaal je te veel. Dat sommige webshops daar nog 130-150 Euro voor vragen is gewoon crimineel. Daarom is die van mij geloof ik ook voor 30 van de hand gegaan wink. Zoals gezegd, voor dat soort bedragen krijg je een Moto E die een *veel* betere SoC heeft, beter scherm, etc. Betere SoC als in 3.5x snellere GPU in Geekbench en een GPU die twee keer zoveel gigaflops heeft. En dan ook nog eens twee keer zoveel geheugen. Op low-end hardware merk je dit soort verschillen.

Deel je mee in de winst die Motorola maakt? wink

20

Incomudro schreef:

Ze draaien verlies icon_mrgreen

Incomudro schreef:

Volgens mij maken ze alleen maar verlies hoor wink.

Helaas is de Android markt gefragmenteerd en de onderkant van de markt vaak vrij grote troep. Er zijn wel merken die in het genoemde prijssegment aardige telefoons bouwen, bijvoorbeeld ASUS met hun mid-end Zenfone modellen. Een aantal Alcatel modellen lijken ook nog best aardig. Helaas ben je vrijwel verzekerd nooit updates te krijgen. Samsungs e.d. onder de 200 zijn over het algemeen bar slecht en die profiteren gewoon van de naam. Helaas draait Touchwizz niet heel erg goed op 1GB RAM en een Snapdragon 400 SoC. Helaas weten veel mensen dit niet, omdat ze nog nooit vanilla Android hebben gezien. Motorola is op dit moment anders, waarschijnlijk onder invloed van Google (Motorola was enige tijd eigendom van Google). Uiteraard valt moet de tijd uitwijzen of ze op lange termijn ook bij vanilla Android met redelijk snelle updates blijven.

Tsja, en als MeneerJansen had gezegd "ik wil een Android telefoon van onder de 400 Euro", dan had ik een Nexus aangeraden. Ondermeer omdat dit een forum is van mensen die graag hun hardware hacken en Nexus heeft niet alleen vanilla Android, maar ook nog eens een unlocked bootloader, lange periode van updates, etc.

Die Huawei kochten we nieuw coor €110 2 jaar geleden. Als je hem nog ergens nieuw ziet is het meestal voor €80. Zou hem nu uiteraard niet meer kopen. Verder allemaal iPhone bij mij thuis.

Relevante context idd, twee jaar is een eeuwigheid in zo'n jonge sector. smile

Hier was het ook een iPhone huishouding, inmiddels niet meer...

En het is toch zo ideaal om te syncen met je Imac.

25

syncen is zooo 2013....