Re: Nieuwe foon

Shoot, is het al 2013?

Tegenwoordig moet alles toch in de cloud?

28

Pcies!

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

29

Voor wat het waard is. Vorig jaar heb ik eindelijk de overstap naar een smartphone gemaakt en een goede keuze kunnen maken dankzij het smartphone topic hier op het forum.
De keuze is toen op een een tweede generatie Moto G gevallen. Het leek mij toen de verstandigste keuze om veel van de redenen die eerder al eens genoemd zijn.

De laatste tijd heb ik wel eens geklaagd over de telefoon, maar dat is pas gekomen na een Android update die allerlei probleempjes veroorzaakte op mijn toestel.
Daarvoor heeft de telefoon altijd super goed gefunctioneerd. Hij was stabiel, vlot genoeg voor de dingen die ik deed en de GPS was accuraat en betrouwbaar.
Qua hardware niets dan lof, want de bouwkwaliteit is gewoon goed. Het scherm heeft gorilla glass en heeft bij mij nog geen enkel krasje o.i.d. Ook de dual sim vind ik erg handig.

Ik hoop dat een nieuwe update de bugs oplost en het toestel weer net zo fijn maakt als voor de upgrade naar Android Lollipop 5.0.2. Dan is het weer een heerlijk toestel dat doet wat het moet doen.

Als ik verder een nadeel moet noemen dan zou het misschien de accu capaciteit kunnen zijn, maar daar heb ik zelf geen last van. Opladen gaat snel en makkelijk in de buurt van een computer of in de auto. Soms kan ik hem wel twee dagen zonder opladen gebruiken, maar bij intensief gebruik gaat het wel sneller.
Gewoon de GPS uit als deze niet wordt gebruikt (stroomvreter) en de WiFi als je aan het forenzen bent, dan gaat het prima.

The soul can not be replaced by software, but software can certainly contain soul. // Jongste aanwinst : AMD64 Systeem
QED

30

Dus soms ben je beter af met een toestel dat geen updates krijgt wink

31

Ja zoiets. Mijn featurephone heeft het jarenlang prima gefunctioneerd zonder updates. If it ain't broke don't fix it. ;-)

Helaas zijn de huidige smartphones kleine netwerkende computertjes waar de nodige kwetsbaarheden in zitten die zo nu en dan toch wel gefixt dienen te worden.

The soul can not be replaced by software, but software can certainly contain soul. // Jongste aanwinst : AMD64 Systeem
QED

32 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (07 Sep 2015 07:46:45)

yohanman schreef:

Ik hoop dat een nieuwe update de bugs oplost en het toestel weer net zo fijn maakt als voor de upgrade naar Android Lollipop 5.0.2. Dan is het weer een heerlijk toestel dat doet wat het moet doen.

Yep. Ik denk dat ze een beetje klem zijn komen te zitten tussen hordes die een snelle Lollipop uitrol verwachten en het feit dat Lollipop 5.0.x nogal brak was. Zelf heb ik er weinig van gemerkt (behalve af en toe een launcher redraw), maar dat komt waarschijnlijk doordat de Moto X zo krachtig is.

Maar ik hoop dat 5.1.1 niet heel lang meer gaat duren, aangezien het al uitgerold is voor de Moto G LTE en er nu ook soak tests zijn van de eerste generatie Moto G.

Hey, maar er zijn in ieder geval updates wink. En de Cyanogenmod community voor de eerste en tweede generatie lijkt ook behoorlijk actief, dus Android M en N zal ook nog wel een optie zijn als Motorola er na L mee ophoudt wink.

Nu maar hopen dat Google van het Android 5.0.x fiasco geleerd heeft en M een stuk stabieler wordt. Verder hoop ik dat ze de koers steeds meer in de Google Play Store te zetten doorzetten, want dat betekent dat onderdelen continu geupdated kunnen worden. In ieder geval zit WebView sinds 5.0 ook in de Play Store, dus sinds Lollipop heb je geen last meer van die gruwelijke lekken in de browser die pre-Lollipop en vooral pre-4.4.4 hebben.

33 Laatst bewerkt door MeneerJansen (07 Sep 2015 13:22:43)

devrandom schreef:
yohanman schreef:

Yep. Ik denk dat ze een beetje klem zijn komen te zitten tussen hordes die een snelle Lollipop uitrol verwachten en het feit dat Lollipop 5.0.x nogal brak was. Zelf heb ik er weinig van gemerkt (behalve af en toe een launcher redraw), maar dat komt waarschijnlijk doordat de Moto X zo krachtig is.

Maar ik hoop dat 5.1.1 niet heel lang meer gaat duren, aangezien het al uitgerold is voor de Moto G LTE en er nu ook soak tests zijn van de eerste generatie Moto G.

Hey, maar er zijn in ieder geval updates wink. En de Cyanogenmod community voor de eerste en tweede generatie lijkt ook behoorlijk actief, dus Android M en N zal ook nog wel een optie zijn als Motorola er na L mee ophoudt wink.

Nu maar hopen dat Google van het Android 5.0.x fiasco geleerd heeft en M een stuk stabieler wordt. Verder hoop ik dat ze de koers steeds meer in de Google Play Store te zetten doorzetten, want dat betekent dat onderdelen continu geupdated kunnen worden. In ieder geval zit WebView sinds 5.0 ook in de Play Store, dus sinds Lollipop heb je geen last meer van die gruwelijke lekken in de browser die pre-Lollipop en vooral pre-4.4.4 hebben.

Ik zit even te kijken op de Motorola site en ik klik voor de gein de Moto G generatie 2 aan (huidige G is generatie 3 en die heeft Android 5.1). Volgens de Motorola site draait de Moto G (gen 2) nog op Android 4.4 (link). Dat die web pagina niet geüpdatet wordt kan ik begrijpen. Volgens Coolblue staat het gewraakte Android 5.0 er nog op (link Coolblue). De website van Motorola zegt tevens:

Moto G werkt met Android™ 4.4, KitKat®. En via de gegarandeerde upgrade* weet je dat je up-to-date bent voor de nieuwste en beste Android-ervaring.

Net als in zoveel reclame folders kan ik zo gauw niet zien wat dat sterretje betekent (*). Zal wel betekenen: "Upgrade zolang onze trek er in strekt". Ha ha. Voor een telefoon-koper is er geen touw meer aan vast te knopen. Maar dat geldt ook voor het kopen v/e stofzuiger. Moest ik laatst nl. doen. Echt geen touw vast te knopen aan wat er verschilt tussen alle modellen van (bijvoorbeeld) Philips, behalve de prijs. En op Kieskeurig zijn er nauwelijks reviews voor elk type omdat de stofzuiger (en telefoon) modellen zo idioot vaak vernieuwen/veranderen dat er van elk model maar 1 of twee reviews zijn. En die kan net zo goed v/d fabrikant zijn of iemand die van toeten noch blazen weet.

Motorola zegt elders over de upgrade trouwens heel cryptisch: "This device will be upgraded to the Android 5 Lollipop release of Android, pending partner support.".

Maar dat niet fatsoenlijk uitleggen van het sterretje riekt naar laaielichterij.

(*) Als ik zoek m.v.f. CTRL + F (van "Find") op sterretje dan vindt hij het sterretje 1 keer. U raadt het al: louter bij de gewraakte zinsnede!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

34 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (07 Sep 2015 15:44:54)

MeneerJansen schreef:

Volgens de Motorola site draait de Moto G (gen 2) nog op Android 4.4 (link).

Ik vermoed dat dat is omdat sommige exemplaren in de winkel uit de doos nog 4.4 hebben. En dan is één van de eerste dingen die gebeurt dat je een update krijgt wink. Was ook zo met m'n Moto X. Die kwam vers uit de fabriek in China (wordt custom gebouwd op je wensen via Moto Maker) en werd geleverd met 4.4.4. Na aanschakelen kreeg ik meteen het aanbod naar Lollipop te updaten (toen 5.0.0). Inmiddels heb ik 5.1. Op de website staat ook nog altijd 4.4.4 wink:

https://www.motorola.de/motomaker?pid=F … tory-specs

Motorola zegt elders over de upgrade trouwens heel cryptisch: "This device will be upgraded to the Android 5 Lollipop release of Android, pending partner support.".

Maar dat niet fatsoenlijk uitleggen van het sterretje riekt naar laaielichterij.

Oh, dat is heel simpel: het probleem is dat als je een telefoon van een provider koopt, vooral in de VS en in mindere mate in Europe, de fabrikant geen update uit mag rollen naar je telefoon. Stel bijvoorbeeld dat je in de VS Verizon hebt, dan is de uitrol:

Google -> Motorola -> Verizon -> Gebruiker

Motorola kan dus niks garanderen. Als Verizon de update blokkeert, krijgt de gebruiker dus niks. Vandaar die zinsnede. Dit is hetzelfde bij alle fabrikanten. Als je rechtstreeks bij de fabrikant koopt of in een winkel (dus geen provider-specifieke versie), dan is de uitrol:

Google -> Motorola -> Gebruiker

Dan krijg je een nieuwe versie zodra Motorola er klaar mee is en is die zinsnede niet van toepassing. Ik heb één keer een provider-telefoon gehad (op T-Mobile). En dat is vreselijk, omdat je veel langer op alle updates zit te wachten. Als het model de provider niet meer interesseert, kun je wachten tot je een ons weegt. Gelukkig ging dat destijd om een Nokia Lumia, die je eenvoudig met een achterdeurtje opnieuw kon flashen waardoor de T-Mobile versie vervangen werd met retail. Helaas is dat tegenwoordig lastig.

Moraal van het verhaal: koop altijd een retail toestel of rechtstreeks van de telefoonbouwer. Nooit één op contract van een provider. Tenzij het om een iPhone gaat, want Apple doet niet aan dit soort praktijken. En tenzij je een low of mid-range Samsung, HTC, LG, oid koopt, want dan krijg je nooit updates.

35 Laatst bewerkt door blacksun (07 Sep 2015 20:54:19)

Sinds jaren weer terug op dit forum smile
Weet je; de uitstekende antwoorden zijn net al gegeven; motorola is een goede keuze.

MeneerJansen schreef:

ik haat telefoneren, SMS-en, Whatsapp en weet ik veel.

Maar misschien is dit nog een optie:
http://tweakers.net/pricewatch/434564/b … zwart.html
Ik geloof dat whatsapp daar nog niet op werkt, Telegram wel.
Heb er alleen nog geen ervaringen mee. En als het ding niet werkt heb je toch een leuk tech snufje

OSX , Fedora 22 en CentOS 7

Hej... welkom trug...

devrandom schreef:

Moraal van het verhaal: koop altijd een retail toestel of rechtstreeks van de telefoonbouwer. Nooit één op contract van een provider. Tenzij het om een iPhone gaat, want Apple doet niet aan dit soort praktijken. En tenzij je een low of mid-range Samsung, HTC, LG, oid koopt, want dan krijg je nooit updates.

Wederom bedankt voor deze info! smile

blacksun schreef:

Sinds jaren weer terug op dit forum smile
Weet je; de uitstekende antwoorden zijn net al gegeven; motorola is een goede keuze.

MeneerJansen schreef:

ik haat telefoneren, SMS-en, Whatsapp en weet ik veel.

Maar misschien is dit nog een optie:
http://tweakers.net/pricewatch/434564/b … zwart.html
Ik geloof dat whatsapp daar nog niet op werkt, Telegram wel.
Heb er alleen nog geen ervaringen mee. En als het ding niet werkt heb je toch een leuk tech snufje

Ik wist niet dat de Ubuntu foon daadwerkelijk reeds in de winkel lag! Die zou ik wel graag willen hebben: zeker voor 177 Euro! Als ik ooit geen Whatsapp meer nodig heb omdat het met die applicatie dezelfde kant op gaat als met ICQ en het hebben van een blog of Hyves denk ik dat ik er wel aan durf te beginnen. Bedankt voor de link. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Ben nog steeds tevreden met mijn ijzersterke (lees vooral constructie) Nokia E72. Gaat 3-5 dagen mee op een volle accu, compleet off-line routeplanner die samenwerkt met interne GPS, basis apps als Teletekst, WA en zo werken prima. Internetten gaat stroef, maar lukt redelijk, maar is zeker niet top.
Oja... je kunt er ook nog mee bellen/sms'en.....
Is inmiddels bijna 5 j oud.... heb nog niet het idee dat ik nu al een andere moet hebben... dus erg duurzaam mobieltje.
Heb pas het schermpje van de E72 vervangen, na openen van de behuizing (2 schroefjes..) was het 2 klikjes... een voor het scherm en een voor de connector... en het nieuwe schermpje van ca 10 euro in omgekeerde volgorde er zo weer ingekregen....
Echt een eitje... (mobiel had een onvrijwillige bad gehad.... ).

Kom daar maar eens om bij diverse mobieltjes.....
Alleen  de bediening is een stuk beter geworden (vaak).

39 Laatst bewerkt door yohanman (14 Sep 2015 19:25:49)

Volgens mij heb ik een mogelijke verklaring gevonden voor het niet updaten van de Android versie op mijn Moto G.
Ik kom er net achter dat er nog maar 700mb intern telefoongeheugen beschikbaar is. Dacht dat ik alle grote data bestanden op de SD-kaart had staan en ik heb zelf bijna geen apps geïnstalleerd. Het wordt dus even puzzelen hoe we dit gaan optimaliseren.

Dus tip: kies een telefoon met voldoende intern geheugen!
Extern SD-geheugen is fijn, maar niet alle data en apps kunnen naar extern geheugen worden gezet.

edit:
Nu heb ik nog maar drie apps verwijderd die bijelkaar 'maar' ca 150mb in beslag namen van het interne telefoongeheugen en heb nu plots meer dan 2gb geheugen vrij.

QED

40

Apps reserveren ook geheugen, dus kan zijn dat die 3 apps wat veel voor zichzelf hebben geclaimd.

yohanman schreef:

Extern SD-geheugen is fijn, maar niet alle data en apps kunnen naar extern geheugen worden gezet.

Yep, dat is een probleem in Android.

In Android M (6.0) wordt het mogelijk SD opslag als interne opslag te gebruiken, zodat je alle apps erop kunt installeren:

https://developer.android.com/preview/b … le-storage

devrandom schreef:
yohanman schreef:

Yep, dat is een probleem in Android.

In Android M (6.0) wordt het mogelijk SD opslag als interne opslag te gebruiken, zodat je alle apps erop kunt installeren:

https://developer.android.com/preview/b … le-storage

De app link2sd kom je een heel eind. Heb je wel root toegang nodig op je foon.

yohanman schreef:

Volgens mij heb ik een mogelijke verklaring gevonden voor het niet updaten van de Android versie op mijn Moto G.
Ik kom er net achter dat er nog maar 700mb intern telefoongeheugen beschikbaar is. Dacht dat ik alle grote data bestanden op de SD-kaart had staan en ik heb zelf bijna geen apps geïnstalleerd. Het wordt dus even puzzelen hoe we dit gaan optimaliseren.

Dus tip: kies een telefoon met voldoende intern geheugen!

edit:
Nu heb ik nog maar drie apps verwijderd die bijelkaar 'maar' ca 150mb in beslag namen van het interne telefoongeheugen en heb nu plots meer dan 2gb geheugen vrij.

De Motorola Moto E lijkt mij wel wat omdat die kleiner is dan de Moto G. De moto G is nl. 5 inch en dan lijkt het wel of je een tablet in je broek hebt zitten. Misschien dat sommige mannen dat zeer interessant vinden, maar ik niet. Een v/d weinige verschillen met de Moto G is dat de E een processor van 1200 MHz i.p.v. 1400 MHz heeft (beide hebben 1 GB intern). Zou een Moto E ook een goede snelle stabiele telefoon zijn voor mij? Er draait Android 5.0 op. Op deze pagina van Motorola stat niet dat er een upgrade is (pending partner support)... Is dat erg? Is Android 5.0 een slechte Android versie? Ik geloof het wel, toch?

44 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (16 Sep 2015 11:04:17)

MeneerJansen schreef:

De Motorola Moto E lijkt mij wel wat omdat die kleiner is dan de Moto G. De moto G is nl. 5 inch en dan lijkt het wel of je een tablet in je broek hebt zitten. Misschien dat sommige mannen dat zeer interessant vinden, maar ik niet.

5" groot? Bekijk eens de Nexus 6 in de winkel wink.

Eigenlijk waren de Moto X 2013 en de Nexus 4 telefoons de besten aller tijden. Krachtigere CPUs dan de huidige G, 2GB RAM en verschrikkelijk handzaam.

Toch omgegaan voor de hogere specs van de X 2014 (en het feit dat hij langer updates krijgt). 5.2" was even wennen, maar inmiddels voelt het redelijk normaal. Gelukkig maakt de vorm 'm makkelijk vast te pakken.

Overigens zegt schermgrootte ook niet alles. De 5" Moto G is net zo groot als de 5.2" Moto X 2014. De iPhone 6 4.7" is op een haar na zo groot als de X 2014. Dus uiteindelijk zijn de dimensies van het toestel natuurlijk belangrijker. Een telefoon met kleine ramen is ook makkelijker te bedienen dan één met grote.

Is dat erg? Is Android 5.0 een slechte Android versie? Ik geloof het wel, toch?

Yep. Maar ik geloof dat de nieuwste E in ieder geval een update naar 5.1 krijgt. Voor mij persoonlijk zou de E te weinig pixels per inch hebben. Het verschil tussen de resolutie van de E en G merk je wel (kijk maar eens in de winkel). Maar misschien lijkt het minder dramatisch als je niet een 423 PPI telefoon hebt wink.

Het heeft even geduurd, maar er is een slimmefoon gekomen.
Het is een Moto G5-plus, mooi ding, maar ik ben dan ook niks gewend.

Nu nog een sociaal netwerk en dan kan ik hem ook nog inzetten, geh...

http://cdn2.gsmarena.com/vv/pics/motorola/motorola-moto-g5-plus-1.jpg

46

Gefelici!!
Mijn partner heeft nu ook een G5, deze bevalt goed

47

Heb de G5 zonder de +. Scheelt de helft.

groet,

Theo

Ojee, heb ik weer de verkeerde gekocht?

49

Dat is toch altijd zo met elektrische apparaten? wink

IF not THEN toch

Hahaha, ja, dat is waar.

Ik heb maar snel gezocht naar eigenschappen die beter zijn dan de G5, betere cpu, betere camera, 2 keer zoveel opslag, betere accu, NFC,
Phew..