1

Onderwerp: write enable ext3 disk

Ik gebruik een externe usb3 disk, geformatteerd met ext3 om bestanden van een humax 5050c settop box naar toe te copieéren.
Met het programma ext2fsd kan ik dan de inhoud bekijken onder Windows 7. Maar hoewel het programma dat zou moeten toelaten kan ik er niet naar toe schrijven vanuit Windows, een probleem dat op diverse fora gesignaleerd is maar zonder oplossing. Er komt een melding 'locked disk" Aan de Humax, die met een vorm van Linux werkt, gekoppeld gaat dat wel, dus daar is de schijf blijkbaar niet geblokkeerd.
Toen dacht ik slim te zijn en de schijf onder Linux, een recente versie van Kubuntu, te bewerken. Maar ook hier kan ik er niet naar toe schrijven. Hij is hier ook niet "write enabled". Kan ik dat onder Kubuntu veranderen?

2

Re: write enable ext3 disk

Geen idee hoe dat op Windows werkt, maar bij Kubuntu moet je 's kijken als welke user je probeert te schrijven en welke user eigenaar is van de usb disk. 't Zou zomaar kunnen dat alle file en dirs op die disk van root:root zijn. In dat geval kan je er inderdaad niet op schrijven. Oplossing is dan als root "chown urgje -r /mnt/usbdisk".

chmod -R 777 /mnt/usbdisk ;-)

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

4

devtroll schreef:

chmod -R 777 /mnt/usbdisk ;-)

helaas....

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

5 Laatst bewerkt door MeneerJansen (09 Dec 2015 14:17:20)

urgje schreef:

Ik gebruik een externe usb3 disk, geformatteerd met ext3 om bestanden van een humax 5050c settop box naar toe te copieéren.
Met het programma ext2fsd kan ik dan de inhoud bekijken onder Windows 7. Maar hoewel het programma dat zou moeten toelaten kan ik er niet naar toe schrijven vanuit Windows, een probleem dat op diverse fora gesignaleerd is maar zonder oplossing. Er komt een melding 'locked disk" Aan de Humax, die met een vorm van Linux werkt, gekoppeld gaat dat wel, dus daar is de schijf blijkbaar niet geblokkeerd.
Toen dacht ik slim te zijn en de schijf onder Linux, een recente versie van Kubuntu, te bewerken. Maar ook hier kan ik er niet naar toe schrijven. Hij is hier ook niet "write enabled". Kan ik dat onder Kubuntu veranderen?

Zou je "naar die schijf kunnen gaan" in een terminal en daar ergens in een directory het volgende commando intypen zodat we kunnen zien wie de eigenaar van de data op de schijf is?

ls -l
Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....