1 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Dec 2015 20:48:24)

Onderwerp: PC blijft hangen op Plymouth

Ik heb een lastig probleem waarvan ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

Mijn PC lijkt te hangen op Plymouth tijden het booten. Plymouth is de programmatuur die een soort logo laat zien tijden het opstart proces voordat de GUI (grafische user interface) wordt gestart. Mijn GUI is Cinnamon van Linux Mint. Mint 17 is gebaseerd op Ubuntu 14.

Als ik boot hangt mijn PC op het Mint logo. Als ik op ESC druk dan kan ik gelukkig een commandline zien. Enige foulmelding daar is dat MDM niet geladen kan worden. Met het aloude CTRL + ALT + F2 (of F1 of F3) kom ik NIET meer op een command line! Aaaaarrgghhh. Als ik boot in "safe mode" krijg ik een scherm te zien waarin de enige zinnige keuze een root shell is. Dan is het File System read only. AAaaaaarrrrgghhhh! Die krijg ik weer r/w met

mount -o remount,rw /

Zodoende heb ik fontconfig-infinality verwijderd (zie onder). Hielp niet.

Met mijn mobiele telefoon en met mijn laptop kan ik echter via ssh wel mijn PC in als 'ie hangt op Plymouth. Dank De Heer voor ssh. Ik forceer dan een boot naar de GUI (lees: Cinnamon) met:

sudo mdm

Maar dan werkt Cinnamon niet goed (zeer langzaam en de CPU load zeer hoog). Cinnamon is zo'n moderne GUI die de "3D functionaliteit" van je videokaart nodig heeft. Heet dat "compositing"? Enfin, met het commando"

glxgears

Kun je testen of je 3D gedeelte goed werkt en dat werkt dus niet. Foutmeldingen o.a.:

ligGL error: failed to load driver: i965

Die driver komt me bekend voor: die is van mijn Intel video kaart (chip in de processor geloof ik, op mijn moederbord). De driver die hij wel laadt (lsmod) is de i915. Ik weet niet of die gewoonlijk ook geladen wordt. Commando modprobe i965 zegt dat 'ie die i965 niet kan laden (module not found).

Ik heb geen bestand genaamd /var/log/messages. Vreemd: ik dacht altijd dat je dat bestand moest gebruiken om te zien wat er loos is.

Hoe komt dat nu? Ik heb geen idee maar ik rebootte nadat ik volgens een forum post (link) fontconfig-infinality installeerde via apt-get en toen hing mijn PC. Dat infinality heb je nodig om dat rare font genaamd Calibri van Microsoft iets beter weer te kunnen geven.

Wie weet hoe ik dit oplossen kan?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

2 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Dec 2015 22:02:45)

Re: PC blijft hangen op Plymouth

Oplossing blijkt verwijderen v/e brak script:

/etc/profile.d/infinality-settings.sh 

Dat script werkt overigens wel om sommige fonts beter weer te geven (ook na de-installatie van infinality (?!)).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Wat zou de moraal van dit verhaal kunnen zijn?

Zonder fatsoenlijke foutmelding ben je nergens? Zonder internet fora ben je nergens? Zonder escape clausule naar de command line middels CTRL + ALT + F1 ben je nergens? Zonder SSH ben je nergens? Nooit packages installeren die niet door je distributie maker gemaakt zijn? Nooit scripts opstarten uit /etc/profile.d/ ? Linux is instabiel (oeps!)?

Ben je nou tegen jezelf aan het lullen, Jansen?

5

Zoiets heet een monoloog wink

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Hahaha, hier noemen ze dat Alzheimer..

Incomudro schreef:

Ben je nou tegen jezelf aan het lullen, Jansen?

Ha ha: doe ik wel vaker. Heet inderdaad "ouder worden". Ik kwam er achter de oplossing voor het probleem binnen korte tijd na het posten van mijn vraag.

Maarre, blijft jammer dat een PC zo stug blijft hangen op een scriptje in /etc/profile.d/ en niet gewoon doorstart met een kleine foutmelding. Toch?

Ik hou er zelf een persoonlijke wiki op na. Als je ziet wat voor comments ik naar mijzelf schrijf, man man. En dan ben ik nog een jonge god.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

9

MeneerJansen schreef:

Zonder internet fora ben je nergens?

http://forum.linuxmint.com/ (Engelstalige forum, zeer goed forum)
http://forum.linuxmintnl.nl/ (niet zo druk forum, zitten een paar figuren met een hoge dunk van zichzelf (menen wat zij zeggen de ware profetie is al slaan ze de plank meer dan vaak finaal mis en geven ze verkeerde oplossingen, wat voor mij ook reden was om daar weg te blijven).

Het Engelstalige forum zitten een paar uitstekende users die je zeer kundig kunnen helpen.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

nomko schreef:
MeneerJansen schreef:

Zonder internet fora ben je nergens?

http://forum.linuxmint.com/ (Engelstalige forum, zeer goed forum)
http://forum.linuxmintnl.nl/ (niet zo druk forum, zitten een paar figuren met een hoge dunk van zichzelf (menen wat zij zeggen de ware profetie is al slaan ze de plank meer dan vaak finaal mis en geven ze verkeerde oplossingen, wat voor mij ook reden was om daar weg te blijven).

Het Engelstalige forum zitten een paar uitstekende users die je zeer kundig kunnen helpen.

Bedankt voor de tips. Ik zal dat Engelse forum in de gaten houden (daar had ik de oplossing ook gevonden). Maar zou jij denken dat het blijven hangen op een niet-systeem-kritisch script (dat geen errors geeft als het uitgevoerd wordt na volledig opstarten) een typisch probleem is van Mint? Ik persoonlijk heb eerder het idee dat dit Linux breed is. Maar daar kan ik naast zitten. Zou het niet zo kunnen zijn dat Debian (waar Mint via Ubuntu op gebaseerd is) ook crashed als je een brak triviaal script zet in /etc/profile.d/? Meest lastige is dat ik nergens een fout-melding vond over dat script. Dat vind ik in principe het grote voordeel van Linux over Windows: de foutmeldingen zijn te begrijpen en anders kun je er tenminste iets mee.

11

Ik denk niet dat het een Mint typische probleem is, eerder gerelateerd aan distro's die ook Plymouth gebruiken. Op andere Engels-talige forums zie ik dit probleem ook wel eens de kop opsteken en dan maakt het geen donder uit welke distro gebruikt wordt.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

nomko schreef:

Ik denk niet dat het een Mint typische probleem is, eerder gerelateerd aan distro's die ook Plymouth gebruiken. Op andere Engels-talige forums zie ik dit probleem ook wel eens de kop opsteken en dan maakt het geen donder uit welke distro gebruikt wordt.

Dus jij denkt dat Plymouth het probleem was in deze? Blijft Plymouth hangen op slechte scripts zonder gewoon proberen door te starten? Dat zou op te lossen zijn door de ontwikkelaars van Plymouth, of door de distro-bakkers die een ander stuk software gebruiken dan Plymouth. Als "Linux als systeem" al blijft hangen op zo iets triviaals als een script dat te vroeg in het opstartproces aan wordt geroepen dan begin ik me ernstig zorgen te maken.