1

Onderwerp: NFS tuning met systemd

In 2016 maar eens overgegaan op OpenSuse 42.1 Leap vanuit Opensuse 12.3 (meestal sla ik een versie over)
met het overstappen trakteer ik me dan ook op een nieuwe schijf , ( in dit geval een heuse SSD schijf.) en doe ik een nieuwe installatie daarop.

Eigenlijk is de nieuwe installatie prima verlopen. het was wel even wat heen en weer klikken met de sata kabels en de instellingen in het rom van de pc voor ik alles netjes in de juiste volgorde in de GRUB opstart rij had.
ik wilde namelijk ook de oude schijf als 1 van extra opstartopties in het grub boot menu houden zodat ik nog weer de versie 12.3 kan opstarten om dingen over te zetten of Mail te exporteren .

Maar nu is er toch een puntje. Ik heb een Synology-Nas en koppel daarvan wat directorys in mijn systeem met een NFS mount. Dit werkt mooi tot  dat ze niet beschikbaar zijn.
Om een webcam die na een reset op een verkeerd subnet stond te herconfigureren had ik even de IP van mijn computer gewijzigd.
Op dat moment kon hij niet meer de NFS vinden en koppelen en bleef hangen in dat proces.

Met het starten van de oude suse 12.3 versie heb ik uit fstab het blok met nfs mounts geknipt en kon toen doorstarten en het IP terug zetten

Het grub spash screen staat uit en ik kan zien wat ie doet bij het opstarten

Nu heb ik gezien dat hij daarbij de tijd laat zien en dat er achter een periode staat waarin het geprobeerd wordt.
Bij andere processen bij het opstarten staat deze tijd op 1 min 30 seconden ofzo, bij de NFS mount staat dit op oneindig.

1e vraag : Hoe kan ik deze tijd aanpassen ? Ik wil graag dat hij doorgaat na een 30 seconden proberen

de volgende vraag is minder belangrijk.

in fstab staat in het nfs blokje bijvoorbeeld:

10.0.0.162:/volume1/scans    /nas/scans    nfs    defaults 0 0
nu heb ik al gezien dat je opties kunt doorgeven, maar hier staat daar " defaults"

2e vraag: waar staat de waarde van "defaults"  beschreven  ?

ik vermoed dat deze zaken ergens in systemd worden geregeld maar tot een week geleden wist ik niet eens dat het al standaard in suse zat

Ik weet van gin toet'n of bloaz'n

Re: NFS tuning met systemd

Zie:

http://www.freedesktop.org/software/sys … e-timeout=

Ofterwijl, je kunt

10.0.0.162:/volume1/scans    /nas/scans    nfs    defaults 0 0

wijzigen in:

10.0.0.162:/volume1/scans    /nas/scans    nfs    defaults,x-systemd.device-timeout=30s 0 0

En het zou na 30 seconden gedaan moeten zijn...

3 Laatst bewerkt door yoyo (05 Jan 2016 00:25:52)

helaas werkt dat niet (niet als de stekker uit de NAS is) ook als ik tussentijds de verbinding verbreek wordt hij erg langzaam (bijna vastlopen dus)
hier een foto van het startscherm, misschien heeft het wat met de alias te doen
screenshot

op dit moment heb ik de volgende inhoud van de /etc/fstab

10.0.0.162:/volume1/scans    /nas/scans              nfs    noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10,timeo=14,intr,noatime 0 0
10.0.0.162:/volume1/web     /data1/website/synology    nfs    noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10,timeo=14,intr,noatime 0 0
10.0.0.162:/volume1/backup    /nas/backup            nfs    noauto,x-systemd.automount,x-systemd.device-timeout=10,timeo=14,intr,noatime 0 0
en nog 4 meer (op 10.0.0.162 zit de NAS nfs-server)

als ik de internet stekker uit de NAS trek start de computer wel op maar wordt vreselijk langzaam
eigenlijk hoef ik niet eens een automount oplossing

Het gaat er mij om dat mijn computer gewoon 20 seconden probeert of er een NAS bereikbaar is en zo niet dat ie het koppelen overslaat
dus ik zou het wel mooi vinden als er toch een manier is om die probeertijd te kunnen instellen bij de gewone mount op de plek waar nu "no limit" staat

4 Laatst bewerkt door yoyo (05 Jan 2016 22:55:04)

na het doorspitten van tig draadjes over het mounten van NFS directories
kom ik nog niet veel verder dan dit verhaal als het minst beroerde voorstel.

Automounting NFS shares using if-up.d/if-down.d

Dit is echter een verhaal uit 2011, hopelijk is er een wat elegantere optie, dat gerommel met het herschrijven van de fstab lijkt me niet zo'n goed idee eerlijk gezegt.

ook kan ik in Suse Leap niet de bescreven directory vinden dus ik denk dat het niet van toepassing is

Dat is irritant, probeer het eens via rc.local of in ieder geval als je door het boot proces heen bent.  Het is altijd gezeur met zoiets, zoals NFS,Samba automount on boot.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

6

vroeger heb ik wel met if-up en if-down nfs shares gemount.
Maar tegenwoordig gebruik ik samba om verbinding te maken met mijn nas-server.
Ik zag dat Nautilus geeneens nfs ondersteunt.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Rinse schreef:

[semi off topic] Ik geloof dat dat niet helemaal klopt, maar daar kan ik naast zitten. Ik vond hier wel een website waar wordt gesteld dat het pakket gnubversion voor extreme vertraging kan zorgen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

8

MeneerJansen schreef:
Rinse schreef:

[semi off topic] Ik geloof dat dat niet helemaal klopt, maar daar kan ik naast zitten. Ik vond hier wel een website waar wordt gesteld dat het pakket gnubversion voor extreme vertraging kan zorgen.

Daar gaat het om een nfs-share die als root wordt gemount (beetje zoals de topicstarter wil), terwijl nautilus in staat is om netwerkshares zelfstandig via GVFS te mounten.
Nautilus biedt bij nfs die mogelijkheid niet omdat NFS zich niet leent voor end user mounting heb ik inmiddels begrepen.

Hier staan er een paar file managers die NFS ondersteunen:
http://xmodulo.com/good-file-manager-linux.html

10 Laatst bewerkt door yoyo (07 Jan 2016 23:51:53)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Een file manager is eigenlijk niet handig, ik denk bijvoorbeeld niet dat je dan een muziekje van de nas kunt draaien tijdens het surfen.
mijn favoriet is konqueror, mja die is de laatste jaren behoorlijk gecastreerd. Eerst ging het viewen van fotos eruit dat moest opeens in gwenview sad en een poos geleden kon ik hem niet meer als root filemanager gebruiken. daarvoor moet je dan weer naar dolphin sad

Nu even weer terug ontopic

Met systemd is het mounten er niet doorzichtiger op geworden. Er waren naast het mount command al een aantal hulp programmas om filesystemen te mounten die hebben soms eigen bestanden om opties in te zetten en soms gebruiken ze ook fstab.

Uit eindelijk heb ik nu de volgende manier gevonden die lijkt te doen wat ik wil. De komende tijd maar even afwachten of het stabiel is.

10.0.0.162:/volume1/scans    /nas/scans    nfs    noauto,rw,exec,nouser,dev,async,nofail,x-systemd.automount,x-systemd.requires=network-online.target,x-systemd.device-timeout=10,noatime,timeo=14,retry=0  0 0

ik heb nu 9 mounts vanaf mijn NAS op die manier gemaakt.
als ik de stekker eruit trek dan is loopt het programma wat er mee bezig is wel vast (konqueror bijvoorbeld) maar het is dan wel te killen.
Als je daarna de computer herstart dan worden de mounts niet gemaakt. ook wordt het systeem niet erg traag en ook loopt de desktop niet vast. Dat waren namelijk allemaal problemen die ik bij andere optie-settings heb gehad.
Het is zelfs zo dat als de NAS weer terug online komt dat hij automatisch gemount wordt alsof het een usb stick is. Helemaal top dus

Wel is vervelend dat yast de systemd opties niet kent (beginnend met x- ) , dus je moet gewoon de fstab met kwrite editen. (in root mode)
Eigenlijk net zo makkelijk als Yast

11

yoyo schreef:

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Een file manager is eigenlijk niet handig, ik denk bijvoorbeeld niet dat je dan een muziekje van de nas kunt draaien tijdens het surfen.

Dat kan wel, door de muziek niet via nfs te benaderen, maar via een ander protocol.  Beetje nas-server heeft een multimediaserver ingebouwd, zoals firefly, waarmee je de muziek op elke willekeurige mediaspeler kunt afspelen, zoals een mediaspeler op je computer, maar ook op je mobiel, telefoon, mediabox, etc.

Bij mounten via de filemanager heb je bij KDE het nadeel dat het muziekprogramma dat je kent gebruik moet kunnen maken van KIO. Dus je zit min of meer vast aan KDE-programma's. Verder is KIO slecht in streaming.

Bij Gnome is dat anders, daar wordt de share ook via FUSE gemount, dus als je een programma gebruikt die GVFS niet begrijpt kun je vanuit /run/user/...../gvfs de share benaderen.

12 Laatst bewerkt door devtroll (08 Jan 2016 09:05:56)

Ik maak al tijden naar tevredenheid gebruik van: https://github.com/ampache/ampache . Er zijn ook apps beschikbaar voor je phone. Ik heb het jaren gedaan met SSHFS, maar NFS,SSHFS en Samba verbindingen naar je workstation zijn vaak flaky.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."