1

Onderwerp: Ik zit eindelijk weer op Linux (openSUSE Leap)

Het volgende wilde ik toch even met jullie delen.

Er was eens een Amsterdammer op openSUSE 13.1.

Deze blije Linux gebruiker, ik dus, zag dat 13.2 uitkwam.

Torrent gedownload, dvd gebrand en een poging om om 13.2 te installeren.
Resultaat grub error. En dat nog 4 keer.

Ik gaf het toen maar op, want 13.1 word nog steeds ondersteund, dus ik installeerde 13.1 opnieuw.

Op het openSUSE froum gezocht, maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Wel een paar openSUSE vrienden die zeker wisten dat er sinds 13.1 niets veranderd was aan de installatie.
Er was wel iemand met openSUSE 13.2 die ook een dualboot pc heeft met windows 7, die zei dat hij de schijfvolgorde aan had moeten passen, tijdens te installatie

Nu ongeveer een week geleden, Leap gedownload en een dvd gebrand.
Leap installleren, pc opnieuw opstarten en daar was die grub error weer.

Opnieuw hulp gevraagd op het openSUSE forum, en het zou niet nodig moeten zijn, om de schijfvolgorde aan te passen.
Gelukkig was ik op dit punt eigenwijs, en bij de twee poging om Leap te installeren, de schijfvolgorde veranderd.  De Volgorde was sdb, sda. ( sda is de windows schijf)
Met sda, sdb als volgorde, een stapje verder, geen grub error en Leap liet het login scherm zien. Na het invoeren van het wachtwoord en op enter dukken, was ik echter binnen twee seconden weer terug bij het inlogscherm.

Door de problemen ongeveer een week lang windows 7 gebruikt, waar ik het gevecht aan moest met microsoft, omdat ze me windows 10 in de maag probeerde te splitsen.
Nu had ik al een programma geïnstalleerd, dat me waarschuwde als de hufters windows 10 probeerde te installeren.
Dat heeft me gered, want de windows update functie zette doodleuk elke keer in het register, systeem os update weer aan.
Uiteindelijk werd ik het zo zat , dat ik automatische updates uitgezet heb, en een nieuwere versie van dat programma dat windows 10 stopt geïnstalleerd heb.

Terug naar suse.
Om het een beetje kort te houden, ctrl + alt + F1, yast starten, nvidia repo toevoegen, nvidia drivers installleren, en als root reboot typen,
En ik mocht weer inloggen, maar deze keer kwam de desktop wel te voor schijn.

Dan kom je op phoronix ineens dit onderwerp tegen, iets met mesa en de Geforce 750 GTX. (dat ik mijn video kaart)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … -Linux-4.5

Long story short, the Nouveau open-source driver support isn't as baked nearly as well as GeForce 600/700 Kepler graphics cards. Hopefully NVIDIA will be able to step up their open-source support and help this year to the Nouveau drivers along with finally getting the GTX 900 series firmware out the door. At least though their proprietary driver continues working top-notch. I will have my Linux 4.5 Kepler results from this system published soon.

Kenne jullie dat gevoel  ? Heeft er iemand even een bijl te leen, zodat ik even me pc even kan fine tunen. tongue

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2 Laatst bewerkt door devtroll (13 Feb 2016 18:29:03)

Re: Ik zit eindelijk weer op Linux (openSUSE Leap)

Had Linus niet een boodschap voor Nvidia? https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

3 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Feb 2016 18:55:19)

Is jouw Nvidia Geforce 750 GTX kaart juist een hele nieuwe of en hele oude? Vroegâh was Nvidia de best ondersteunde videokaart voor Linux (AMD/Ati was niet scheutig met goede Linux drivers, Intel had volgens mij tot een paar jaar geleden geen video chips of kaarten). Tegenwordig snap ik er geen sikkepit meer van hoe het werkt met Nvidia drivers. Ze hebben natuurlijk gesloten driver versies voor de oude en nieuwe videochips/kaarten. Maar ik snap niks van de nummering. Ik weet nooit welke driver versie ik moet kiezen. En dan zijn er nog de open drivers. Ik geloof dat die vroeger veel slechter waren dan de closed source maar voor sommige video chips (AMD/Ati?) zijn ze inmiddels geloof ik juist weer beter.

Toen ik nog Windows gebruikte moest je na installatie van Windows altijd de driver van je specifieke videokaart installeren. Maar dan startte Windows WEL op in een grafische modus omdat 'ie elke videokaart als generieke VGA kaart kon gebruiken. Dat zie je nu nog terug bij Linux tijdens het installatie proces: dan start je compu op en een resolutie van 1024 x 768. Prima kassie: daar is tijdens de installatie prima mee te werken. Maar zodra je reboot en er is ook maar iets mis met je videodriver dan heb je gewoon GEEN BEELD! Waardeloos! Daar kan Linux wel wat leren van Windows.

Dit soort idioterie is zeer slecht voor de populariteit van Linux op de desktop. Als je niet eens beeld hebt na het installeren van Linux kan ik me niet voorstellen dat een nieuwkomer er nog zin in heeft.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

4

Ik wil geld van de EU omdat ik geen Linux kon instlleren omdat er Window,s 10 op staat. Krijg zonder hulp mijn Linux niet aan de praat.
EU heeft miljoenen gehad van Window,s aan boetes, nu ben ik aan de beurt om wat poen af te troggelen.

Iedereen zou dat moeten doen ..!! Of altijd een hamer bij de hand om welke computer dan ook met Window,s erop kompleet inelkaar te slaan.

Hufters zijn het!!

:-) heerflijk, ja ik heb het recht om te vloeken ja .. !

5

MeneerJansen schreef:

Is jouw Nvidia Geforce 750 GTX kaart juist een hele nieuwe of en hele oude? Vroegâh was Nvidia de best ondersteunde videokaart voor Linux (AMD/Ati was niet scheutig met goede Linux drivers, Intel had volgens mij tot een paar jaar geleden geen video chips of kaarten). Tegenwordig snap ik er geen sikkepit meer van hoe het werkt met Nvidia drivers. Ze hebben natuurlijk gesloten driver versies voor de oude en nieuwe videochips/kaarten. Maar ik snap niks van de nummering. Ik weet nooit welke driver versie ik moet kiezen. En dan zijn er nog de open drivers. Ik geloof dat die vroeger veel slechter waren dan de closed source maar voor sommige video chips (AMD/Ati?) zijn ze inmiddels geloof ik juist weer beter.

Toen ik nog Windows gebruikte moest je na installatie van Windows altijd de driver van je specifieke videokaart installeren. Maar dan startte Windows WEL op in een grafische modus omdat 'ie elke videokaart als generieke VGA kaart kon gebruiken. Dat zie je nu nog terug bij Linux tijdens het installatie proces: dan start je compu op en een resolutie van 1024 x 768. Prima kassie: daar is tijdens de installatie prima mee te werken. Maar zodra je reboot en er is ook maar iets mis met je videodriver dan heb je gewoon GEEN BEELD! Waardeloos! Daar kan Linux wel wat leren van Windows.

Dit soort idioterie is zeer slecht voor de populariteit van Linux op de desktop. Als je niet eens beeld hebt na het installeren van Linux kan ik me niet voorstellen dat een nieuwkomer er nog zin in heeft.

Mijn nvidia kaart is redelijk nieuw.

T.a.v de drivers is het op zich simpel. Wil de de beste prestaties op Linux, dan kies je nvidia, en de gesloten drivers.
Vind je opensource belangrijker, dan neem je een amd kaart. De kwaliteit van de gesloten amd (Linux) drivers, is echter de reden dat er weer een nvidia kaart in me pc zit.
Omdat ik ook graag game, heb ik niet echt een keus, al beginnen de opensource drivers voor AMD inmiddels zo goed te worden, dat je er ook mee kan gamen.

Echt klaar voor de gewone gebruiker is Linux nog niet. Dat driver probleem is daar het beste, maar misschien ook wel het enige voorbeeld van.
Met een amd kaart, en de opensource drivers, zullen de meeste gebruikers echter volkomen gelukkig zijn.
Want hoeveel gebruikers gebruiken echt alle rekenkracht van hun pc?

Mijn hardware valt bij wijze van spreken, het grootste gedeelte van de tijd bijna in slaap, totdat ik een spel opstart.
AMD phenom II X4 met een Geforce 750 GTX.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

6

carbon schreef:

Ik wil geld van de EU omdat ik geen Linux kon instlleren omdat er Window,s 10 op staat. Krijg zonder hulp mijn Linux niet aan de praat.
EU heeft miljoenen gehad van Window,s aan boetes, nu ben ik aan de beurt om wat poen af te troggelen.

Iedereen zou dat moeten doen ..!! Of altijd een hamer bij de hand om welke computer dan ook met Window,s erop kompleet inelkaar te slaan.

Hufters zijn het!!

Ik bouw mijn pc's gelukkig zelf, en kies altijd voor een overclock moederbord. Dat is vooral omdat ik zeker wil weten dat ik geen uitgeklede bios versie krijg en andere onzin, waardoor ik geen Linux zou kunnen installeren.
Overclocken heb ik overigens nog nooit gedaan.

carbon schreef:

Hufters zijn het!!

Je hebt geen ongelijk... maar de tijd van overal Linux op de desktop is toch echt voorbij wink

8 Laatst bewerkt door Gps (14 Feb 2016 06:03:27)

Over de Linux Drivers. sad

Een spel dat ik gekocht heb.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … e-RadeonSI

Met de catalyst driver van amd, wil het spel niet eens werken.

En croteam weet wel waar ze mee bezig zijn. Ze waren de eerste of één van de eerste die meededen aan steam op Linux.
En ze adviseerde ons om iets uit te zetten in de bios.. ( ik kan even niet op de naam komen) Het duurde daarna een jaar voor dat een aantal LInux devs er achter kwam dat o.a. de ondemand setting niet goed werkte.

Ik ben eerder een amd fan als een nvidia fan, maar die benchmarks zeggen eigenlijk alles.
En als dit nou alleen bij dit spel was, maar het is bij elk spel zo dat nvidia sneller is, zelfs de kaarten die dat qua hardware niet zijn..

Een uitspraak van Croteam is ook dat als de drivers goed werken hun spel on Linux iets sneller zou moeten zijn dan op windows.
Het verschil is overigens een paar fps, maar zou uit moeten vallen in het voordeel van Linux.
Croteam maakt ook echt een Linux versie, en niet een windows port voor Linux.

Croteam is vooral bekend van de Serious Sam serie.
https://www.youtube.com/watch?v=_vnPWkbhf6g

Dit is het spel waar de benchmark mee gedaan is, een puzzel spel. (fedora)
https://www.youtube.com/watch?v=XTgt9KzDnGU

Linux als gameplatform.... dat schiet ook niet zo op als men hoopt dus. Linux op de desktop.... lijkt toch het beste bruikbaar via android/chromeos.

10

Vorige week via steam Alien isolation aangeschaft.
Met het opstarten kreeg ik al een melding dat mijn AMD kaart niet wordt ondersteunt.
Nu heb ik op 1 computer een dualboot tussen Leap en W10 en kan ik het spel op Windows spelen.
Maar ondersteuning door deze bedrijven als AMD en Nvidia voor Linux blijft droevig.

11

@GPS Ik denk dat het algemeen bekend is dat ik altijd een hekel heb gehad aan de SuSe distro.
Het onaangename geval wil dat ik de afgelopen twee jaar intensief met deze distro heb gewerkt (en mijn aversie enkel bevestigd heb zien worden).
Desondanks werkt SuSe (ik had 13.2 maar werkte ook met een aantal oudere versies) op zich redelijk.

Nouvou heeft bij mij ook op een Ubunty systeem voor flink problemen gezorgd.
Ik had de zaak prima voor elkaar met een aan het kernel meegelinkte Nvidea driver.
Bij een update werd kenlijk vergeten dat er mensen zijn die wel weten hoe je wijzigignen aan het kernel maakt. en pas nadat ik drivers wegkieptie wilde de boel werken.
Gewoon terug te vinden in de logfiles !

@Carbon, wat heb jij gedaan om dit beleid bij de EU aan de kaak te stellen anders te schelden zonder zelfs maar te specificeren op wie je nu eigenlijk wil schelden ?

@peugeot hoewel steeds meer games ontwikkeld en geport worden lijkt mij dat mensen die voor Linux kiezen iha wel wat beters te doen hebben dan spelletjes te spelen icon_holy

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

12

lekker even fietsen bedoel je?

Groet.

Slackware 64  14.2

13 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (14 Feb 2016 20:12:46)

@pascal... weer lekker grumpy wink Linux is echt geen über-OS. Zonder embedded en de webserver zou er heeeeeelemaal niets meer van over zijn van het over-serieuze OS.

@jans wat apart dat je dit moment kiest voor je eerste bericht... hoe dat zo?

14

peugeot2 schreef:

Linux als gameplatform.... dat schiet ook niet zo op als men hoopt dus. Linux op de desktop.... lijkt toch het beste bruikbaar via android/chromeos.

In de toekomst kijken blijft lastig, maar er word hard gewerkt aan vulkan.

Dat zou de problemen die er met de redelijke antieke X server, en openGL zijn op moeten lossen.

Ik hoop al vast op een Direct X12 concurrent.

Microsof(t) heeft al gezegd geen interesse te hebben in Vulkan....

Door de komst van steam naar Linux, zijn er een aantal minder sterke punten van Linux naar voren gekomen.
Wat ik lees word er hard aangewerkt. En de baas van Valve heeft van te voren gezegd dat hij wist waar hij aan begon, Hij was op de hoogte van de mindere kanten van Linux als gaming platform.

Wat ik er als Linux fan, van begrijp, gaat dat oa over een programma waarmee de prestatiie knelpunten t.a.v. van een spel gevonden kunnen worden, en een betere api.

Veel gamers die Linux proberen, lopen ondanks dat het spel aanbod per week groeit, vooral tegen het feit aan, dat er voor windows nog steeds veel meer spelen zijn, en de driver issues helpen ook niet echt.
Toch heb ik nog steeds hoop, als in benchmarks, Linux het wint met fps tav windows, komen er vanzelf meer gamers.

Alien isolation is een mooi voorbeeld van de problemen. Dit is echt een AAA titel.
AMD driver, geeft problemen zoals gemeld in deze draad. Ik op openSUSE moet allerlei KDE desktop effecten uitzetten. (omdat ik ander problemen heb met de muis besturing van bijvoorbeeld Ripley)

Waarom schakelt KDE die onzin niet uit als ik een spel start ? Een jaar of twee terug werd er al om een gaming modus gevraagd.
Doet me wel erg denken aan de discussie op phoronix met een KDE medewerker.
Die begon in eerste instantie ons uit te leggen, dat wij helemaal geen programma's in volledig scherm moeten willen draaien.

@Pascal, enig idee hoe gaaf het is om in de stijl van de film Alien, zonder wapens door gangen te moeten bewegen, waarbij je vooral de Alien niet tegen wilt komen. Die je overigens wel constant hoort, en je ook zoekt, en als je teveel lawaai maakt een einde maakt aan weer een game leven,

Hoezo wat beters te doen ? tongue
https://www.youtube.com/watch?v=7EWe69vP1pA

15 Laatst bewerkt door pascal (15 Feb 2016 10:06:10)

Ik geeft toe dat de dingen waar ik me mee bezighoud redelijk niche zijn en dat niet iedereen daar de kennis voor heeft,
maar ik kan je verzekeren dat die heel wat meer uitdaging bieden dan het propageren van geweld.

Ik gebruik overigens tegenwoordig xfce Linux had MicroSoft jaren geleden reeds ruim overtroffen met eyecandy maar ik moet gewoon een ding dat het doet...

16 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (15 Feb 2016 17:03:55)

Ik vrees dat WebGL op Chrome op een moderne window server (lees Chromebook), evt. op ARM nog eerder bruikbaar wordt voor het algemene publiek dan een Vulkan/GL stack op de traditionele Linux desktop. Google is al bijna op dat punt, want op Android werkt het al prima. Voor de meeste mensen zal dit ook voldoende zijn.

Ofterwijl, ik ben het met Peugeot eens wink.

Reden: op Android/Chrome OS hoeft men zich niet aan allerlei legacy te houden.

17

Ze kunnen mij veel wijsmaken, maar zoals ik het begrijp was vulkan nou juist ook om van veel legacy problemen af te komen.

Nividia ( de drivers) zijn al Vulkan ready, Volgens de laatste berichten zou het één deze maanden uit moeten komen.

Ik houd niet mijn adem in, maar zelfs Stallman heeft een keer gezegd, dat steam naar Linux misschien wel goed voor Linux was.
Ondanks zijn afkeer tegen alles wat propertairy is.

Ik heb ook geen idee hoe betrouwbaar deze bron is, maar ik ben het op meerdere sites tegen gekomen.
http://www.linuxveda.com/2012/07/30/ric … -gnulinux/

Wat mij tot nu toe wel erg tegenvalt, is dat tot nu toe het Linux steam aandeel niet erg hard groeit, als het al groeit. ( bron oa phoronix)

18

pascal schreef:

Ik geeft toe dat de dingen waar ik me mee bezighoud redelijk niche zijn en dat niet iedereen daar de kennis voor heeft,
maar ik kan je verzekeren dat die heel wat meer uitdaging bieden dan het propageren van geweld.

Ik gebruik overigens tegenwoordig xfce Linux had MicroSoft jaren geleden reeds ruim overtroffen met eyecandy maar ik moet gewoon een ding dat het doet...

Het afslachten van Aliens, is voor mij een leuke ontspanning, spellen als call of duty zijn niet echt aan mij besteed.

Horror, scifi games echter wel.

19

Gps schreef:

Het afslachten van Aliens, is voor mij een leuke ontspanning,.

sommigen vinden dat aanstootgevend wink
https://www.youtube.com/watch?v=TuybXJVuUAI

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

20 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (15 Feb 2016 20:29:20)

Gps schreef:

Ze kunnen mij veel wijsmaken, maar zoals ik het begrijp was vulkan nou juist ook om van veel legacy problemen af te komen.

Het probleem is niet Vulkan. Het probleem is X11, ondersteuning van oude OpenGL versies in de open source libraries, proprietary drivers die een lange geschiedenis hebben (en waarschijnlijk een stapel hacks om oude software/games draaiende te houden), KMS, gebrekkige audio mixing, etc. Android heeft dit probleem niet, omdat vrijwel de hele stack boven Linux en libc vervangen is.

Hopelijk gaan dingen met Wayland veranderen. Maar ook op Wayland wachten we al meer dan een half decennium.

Wat mij tot nu toe wel erg tegenvalt, is dat tot nu toe het Linux steam aandeel niet erg hard groeit, als het al groeit. ( bron oa phoronix)

Zolang Steam op Windows mogelijk blijft, zijn er voor mensen niet veel redenen over te stappen. Windows krijg je toch al 'gratis' en support is veel beter.

Moderne ARM CPU/GPUs zijn al grandioos snel - de iPad Pro is bijvoorbeeld in sommige benchmarks al zo snel als de MacBook 12". De driver-situatie op Linux/Bionic/Android/ARM is veel beter dan de traditionele Linux desktop en ARM. Waarom vervangen we niet meteen de hele desktop met AOSP (de open source Android versie) en (P)NaCl voor native code? Veel lower-end spellen zijn er al voor Android en dat breidt zich nu alleen maar uit. Vooral nu Apple hard games op de nieuwe Apple TV aan het pushen is. Duurt niet lang en Google doet hetzelfde.

De traditionele Linux op de desktop is een dood einde, behalve voor een groep hackers/tinkerers. Linux is perfect voor servers en embedded devices.

+1

22

devrandom schreef:

De traditionele Linux op de desktop is een dood einde, behalve voor een groep hackers/tinkerers. Linux is perfect voor servers en embedded devices.

Linux is traditioneel begonnen zonder desktop en aanverwante overbodigheden.
Het was een systeem voor hackers en techies, en ik heb er totaal geen moeite mee als dat weer zo gaat worden
Voor een ieder die 'gratis' het argument voor een OS noemt raad ik open source zowieso af die lieden hebben het gewoon niet begrepen.

Ik denk overigens dat de inzet van Linux op embedded systemen het aantal instalaties van MicroSoft ruim overstijgt.
Eenieder heeft wel een aantal randapparaten aan zijn systeem hangen... een overgroot deel daarvan maakt gebruik van Linux als basis.

@DevRandom ik verbaas me overigens regelmatig over de vurigheid waarmee je allerlij systemen probeert te promoten (toegegeven niet helemaal het juiste woord maar ik weet even geen beter).
Dit forum is ooit begonnen voor en door Linux enthousiasten waarvan jij er toch ook een was (en waarschijnlijk nog bent)
Zoals je weet heb ik met erg veel UNIX varianten te maken gehad en heb eigenlijk nog geen enkel systeem gezien dat zelfs maar in de buurt komt van Linux (meen ik te moeten melden terwijl ik dit op een Mac tiep).
Ik heb daarnaast ook vele andere bekende systemen bekeken en geprobeerd.
Over Android kan ik werkelijk niets goeds verzinnen.... toegegeven dat heeft vooral te maken met het data verzamel model van google wat werkelijk te ranzig voor woorden is maar nu eenmaal hun buisnes model is.
Over MicroSoft Windows hoef ik denk ik geen woorden vuil te maken.
Mac werkt op zich prima prettig en betrouwbaar maar veel dingen die ik doe kunnen er niet mee.
Niet de schuld van apple maar wel een feit

Hoe dan ook we verzanden weer in die zelfde eeuwige discussie die GPS in Amsterdam niet van zijn probleem af helpt.
Maar in dit geval is dat geen probleem, immers hij wil zijn ergernis met ons delen en vraagt niet echt om een oplossing.
Gewoon lekker doorploeteren... al was het maar om het ongelijk van DevRandom te bewijzen wink

23 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (16 Feb 2016 08:51:40)

Allereerst, mijn hart is al meer dan 20 jaar verkocht aan Unix. Ik heb technisch geen bezwaar tegen Windows, maar ik kan er gewoon niet meer werken. Ik gebruik het grootste deel van de tijd een terminal en vi, en dan is Windows sub-optimaal.

Mijn beeld van Linux is heel erg veranderd. Vroeger zag ik Linux als een server en desktop OS. Net als veel anderen hoopte ik van pakweg 1994-2007 dat Linux een desktop OS van betekenis zou kunnen worden. Misschien niet met de populariteit die Windows geniet, maar in ieder geval populair genoeg om substantiële software-gaten te vullen en stabiele, werkende drivers voor vrijwel alle hardware te hebben. Inmiddels heb ik die illusie niet meer. Voor een klein deel zijn de ruiten ingegooid door vnl. Microsoft, voor een groot deel door fragmentatie en zonder visie herschrijven van cruciale onderdelen van het systeem.

Er was een periode van pakweg 2000 tot Windows 7 waar Linux naar mijn idee een serieuze kans had een substantieel marktaandeel te pakken. Om verschillende redenen: Microsoft had in de eerste iteraties van XP serieuze security-problemen, Windows was nogal traag 64-bit te gebruiken, en Windows Vista was een flop. Tegelijkertijd kreeg Ubuntu heel erg veel momentum en had het op een gegeven moment een heel erg stabiele, bruikbare GNOME desktop. Er werden ook een aantal visionaire applicaties ontwikkeld als Beagle en F-Spot in the Mono hoek. Binnen korte tijd is die goede positie van de Linux desktop als een kaartenhuis ingestort: er was binnen de gemeenschap een flinke campagne tegen Canonical en Ubuntu, Beagle en F-Spot waren 'vies' wegens C#/.NET (ook al waren er garanties w.b.t. patenten). GNOME besloot een werkende desktop maar eens volledig te herschrijven, waarna er een paar jaar nodig was om weer de functionaliteit van GNOME 2.x te hebben. Hierop besloot Canonical om ook maar hun eigen desktopomgeving te maken. Dit alles heeft weer tot Cinnamon, MATE, migraties naar Xfce, etc. geleid. En nu zijn er niet twee grote desktopomgevingen (KDE en GNOME), maar is alles versplinterd.

Ik zie het Linux ecosysteem nu dan ook als een set van modules (kernel, glibc/musl libc, gcc/clang, etc.) waarmee je heel snel custom servers, appliances, e.d. kunt bouwen. In die hoedanigheid werkt het dan ook perfect, van alles van wat gefrut op een Raspberry Pi van 20 Euro tot infrastructuur voor een bedrijf dat miljaren waar is. Google, Facebook, Twitter, Dropbox, etc. waren niet mogelijk geweest zonder Linux en FLOSS. Ik zie dan ook een morele plicht voor dergelijke bedrijven om grootschalig bij te dragen.

Wat betreft de desktop: zoals bekend, gebruik ik nu bijna tien jaar een Mac. Ik kan alle typische Unix dingen doen (vooral icm. met het fantastische Homebrew), zonder gezever met drivers, langzame graphics, een onveilige desktop, en met applicaties die ik soms gewoon voor werk nodig heb (Microsoft Office e.a.). Vroeger had ik tijd om dagen of weken te ploeteren om een werkende desktop te krijgen, maar die tijden zal lang voorbij...

24 Laatst bewerkt door devtroll (16 Feb 2016 09:49:36)

Los van alle technische implicaties waarvan er een hoop geldig zijn, ben je grotendeels naar mijn inziens je moraal verloren en heb je die ingewisseld voor opportunisme.  Er zijn legio alternatieve met "Gewoon nodig", zoals Windows in een VMware workstation en dergelijke. Het is altijd makkelijker om met de stroom mee te gaan, dan er tegen in te roeien. Wellicht ben jezelf veranderd.  Overigens boeit mij de desktop argumentatie helemaal niet. Voor het werk gebruik ik 90% Linux op de servers. Mijn workstation draait Debian Jessie met i3. Het boeit mij eigenlijk helemaal niet dat het niet toegankelijk is voor n00bs.  En dat uren ploeteren? Dat valt super mee. Ik was langer bezig met een DD image maken van de Windows OEM versie, dan Debian er op te zetten en een i3 config file over te zetten.  Voor een stuk of 5 ZZP'ers heb ik Linux op hun laptop gedeployed (Centos + Libreoffice). Ze gebruiken Linux naar tevredenheid en soms helaas in combinatie met Google Docs. Werkt prima.

Je had een ideologie met Linux en die pakte niet uit. De revolutie gebeurde niet in jouw piekmoment. Nu is het afgedaan voor je en verkocht jezelf aan closed source software en commercialiteit. Ik vind dat prima (Vroeger zou ik mij er druk over hebben gemaakt).  Het doet mij wel denken aan het nummer Blind van De Kift.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

25

peugeot2 schreef:

@jans wat apart dat je dit moment kiest voor je eerste bericht... hoe dat zo?

Ja, ben al een poosje lid, maar nooit gepost..... wink
Lees meestal meer dan dat ik post... (af en toe op de openSUSE forums)