1

Onderwerp: Configuratie draadloze netwerkkaart voor gebruik met lxc container

Ik heb onder arch linux linux containers (lxc) geïnstalleerd. Voor het contact met het netwerk maak ik gebruik van de bedrade netwerkaansluiting (eth0). Configuratie van deze netwerkverbinding heb ik met netctl gedaan. De netctl configuratie voor de bedrade netwerkinterface ziet er als volgt uit:

Description="LXC bridge"
Interface=br0
Connection=bridge
BindsToInterfaces=(eth0)
IP=static
Address=('192.168.2.80/24')
Gateway='192.168.2.1'
DNS=('85.113.233.93' '85.113.233.94')

In de containers installeer ik specifieke taken (database, webserver, samba etc.). Ik wil een container installeren als wifi access point. De draadloze netwerk interface is tot op heden niet geconfigureerd, maar wil ik dus gebruiken als wifi-access point. Heeft iemand een idee hoe ik deze draadloze netwerk interface met behulp van netctl moet configureren?

Re: Configuratie draadloze netwerkkaart voor gebruik met lxc container

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt en wat je al gezocht hebt.... ik vind via google in een half minuutje dit: http://wiki.science.ru.nl/cncz/Netwerk_ … idinglinux

Kun je hier wat mee?

3

Bedankt voor je reactie. Arch Linux heeft ook een wiki voor netctl, maar daar en in de link die je me aangaf staat net niet de oplossing voor wat ik wil. Ik ben denk ik in mijn vraag niet duidelijk genoeg geweest.

Ik wil de draadloze netwerkkaart dusdanig configureren dat het kan dienen als een wifi access point. Ik wil de draadloze kaart niet gebruiken om zelf contact te maken met internet, want daar heb ik de bedrade aansluiting voor. Het gaat er dus om dat deze draadloze interface de bedrade interface als gateway gebruikt om internet (en het interne netwerk) op te komen. Alle configuraties die ik tot dusverre heb gezien lijken meer op het inloggen op een bestaand wireless netwerk.

dretech schreef:

Bedankt voor je reactie. Arch Linux heeft ook een wiki voor netctl, maar daar en in de link die je me aangaf staat net niet de oplossing voor wat ik wil. Ik ben denk ik in mijn vraag niet duidelijk genoeg geweest.

Ik wil de draadloze netwerkkaart dusdanig configureren dat het kan dienen als een wifi access point. Ik wil de draadloze kaart niet gebruiken om zelf contact te maken met internet, want daar heb ik de bedrade aansluiting voor. Het gaat er dus om dat deze draadloze interface de bedrade interface als gateway gebruikt om internet (en het interne netwerk) op te komen. Alle configuraties die ik tot dusverre heb gezien lijken meer op het inloggen op een bestaand wireless netwerk.

Zou kunnen dat je draadloze netwerkkaart/chip de optie "-ap" (access point) niet ondersteund. Ik weet niet of je die optie - dat je chip moet fungeren als AP - in moet geven tijdens het laden v/d driver (modprobe) of op een ander moment. Ik denk dat je dus in ieder geval eerst de chip van je netwerkkaart moet weten en daar op moet googlen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Bedankt voor je reactie. In de wiki voor software access point van Arch Linux (https://wiki.archlinux.org/index.php/So … cess_point) heb ik dit ook gelezen. Op basis van hetgeen daar vermeld staat voor het uitlezen van de gegevens van de draadloze netwerkkaart ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn netwerkkaart het ondersteunt.