Re: File sharing tussen Win 10 en Linux

peugeot2 schreef:

Ssh is nog veiliger dan smb ook. Maar wel vreemd dat je dan weer een ssh-server gaat draaien op windows en niet op linux.

Het is een SSH client, geen server, die ik draai op Windows. Probleem was dat ik op die Win 10 machine geen directe write toegang kon krijgen tot mijn Linux shares (FTP was even geen optie voor me).

Dan is er nog het omgekeerde: toegang van Linux naar Windows. Dat werkt wel met Samba nu. Maar omgekeerd? Neen.

P.S. En dan wordt het nog ingewikkelder. Toegang van Windows naar een Chromebook waar Linux op draait in een chroot (= Crouton). Daar moet ik dan weer wel een SSH server voor draaien op Windows, ha ha. Maar vergeet dat laatste. Da's alleen interessant voor Chromebook gebruikers en Samba/SMB haters.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Je had het over die tutorial... vandaar mijn opmerking.

peugeot2 schreef:

Aha, op die manier. Het klopt dat het mesjokke is om een SSH verver op Windows te draaien. Maar als je daardoor van SMB af bent... Misschien niet zo'n gek idee. Maar dan wordt het in Win 11 helemaal lachen voor windows gebruikers: dan er is het legacy SMB protocol, het "legacy" netwerken met een Microsoft account via de Homegroup en er is dan SSH.

Ik vind het jammer dat ze bij Microsoft zich in allerlei bochten wringen om geen open standaard die al jaren bestaansrecht heeft te omarmen. Zelfde geldt voor Apple en (in zekere mate) Google. Door dat getrut krijg je legacy op legacy zut (Silverlight anyone?).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

MeneerJansen schreef:

Recentelijk kon ik het niet laten en heb ik een gadget gekocht met Win 10. Bestanden overlepelen met een SD kaartje vind ik echt niet meer van deze tijd dus doe ik dat via het netwerk (LAN).

....

Kortom: hoe doen jullie dat in Linux: een bestand van een Windows machine af halen via het netwerk? Je gaat me toch niet met droge ogen vertellen dat dat niet fatsoenlijk kan anno 2016? Dit kan toch niet, of is er een manier die Linux niet doet crashen op een verbroken Samba share? [edit] Niet bevriezen? Installeer zo veel mogelijk Samba packages, Nautilus-share, Nemo-share, fusemb, etc. etc. en gebruik Nautilus, Nemo o.i.d.

Uploaden naar Linux doe ik vaak via webdav (onder debian 8 ).

net use r: https://192.168.1.111/webdav /user:%UserName% *

Met deze code kan ik de Linux partitie als lokale schijf onder Win7 of 10 benaderen (hier dus als R-schijf).
Je moet wel onder Windows je root certificates in orde hebben ... anders werkt het niet.
Welke partitie ik kan mounten hangt dus af van mijn webdav config onder Linux.
Webdav voor Debian 6 inspiratie :  http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-de … bdav-share
Er zijn wel wat verschillen oa voor Apache tussen D6 en D8, maar met enige moeite vind je dat zo.

Van Linux naar Debian: gebeurt niet vaak dat ik het nodig heb, maar ik kan terugvallen op de filetransfer optie van Teamviewer.
Deze werkt probleemloos onder Debian 8 en onder Windows.
Heb geen Samba ingesteld, puur oomdat we die functionaliteit amper zouden gebruiken.
Webdav via https geeft ook een secure toegang naar buiten mogelijk. Mijn zoon gebruikt die voor de Linux server te benaderen wereldwijd.
Zijn Powerbook kan de schijf dan heel eenvoudig mounten en hij kan bij  zijn werk of juist backuppen.
Voor de zekerheid heb ik er nog een FW opgezet; deze config draait nu sinds ca nov-2011, zonder major problemen.

MeneerJansen schreef:
peugeot2 schreef:

Ik vind het jammer dat ze bij Microsoft zich in allerlei bochten wringen om geen open standaard die al jaren bestaansrecht heeft te omarmen.

Denk niet dat dit klopt.

andre@home schreef:
MeneerJansen schreef:

Recentelijk kon ik het niet laten en heb ik een gadget gekocht met Win 10. Bestanden overlepelen met een SD kaartje vind ik echt niet meer van deze tijd dus doe ik dat via het netwerk (LAN).

....

Kortom: hoe doen jullie dat in Linux: een bestand van een Windows machine af halen via het netwerk? Je gaat me toch niet met droge ogen vertellen dat dat niet fatsoenlijk kan anno 2016? Dit kan toch niet, of is er een manier die Linux niet doet crashen op een verbroken Samba share? [edit] Niet bevriezen? Installeer zo veel mogelijk Samba packages, Nautilus-share, Nemo-share, fusemb, etc. etc. en gebruik Nautilus, Nemo o.i.d.

Uploaden naar Linux doe ik vaak via webdav (onder debian 8 ).

net use r: https://192.168.1.111/webdav /user:%UserName% *

Met deze code kan ik de Linux partitie als lokale schijf onder Win7 of 10 benaderen (hier dus als R-schijf).
Je moet wel onder Windows je root certificates in orde hebben ... anders werkt het niet.
Welke partitie ik kan mounten hangt dus af van mijn webdav config onder Linux.
Webdav voor Debian 6 inspiratie :  http://bernaerts.dyndns.org/linux/75-de … bdav-share
Er zijn wel wat verschillen oa voor Apache tussen D6 en D8, maar met enige moeite vind je dat zo.

Van Linux naar Debian: gebeurt niet vaak dat ik het nodig heb, maar ik kan terugvallen op de filetransfer optie van Teamviewer.
Deze werkt probleemloos onder Debian 8 en onder Windows.
Heb geen Samba ingesteld, puur oomdat we die functionaliteit amper zouden gebruiken.
Webdav via https geeft ook een secure toegang naar buiten mogelijk. Mijn zoon gebruikt die voor de Linux server te benaderen wereldwijd.
Zijn Powerbook kan de schijf dan heel eenvoudig mounten en hij kan bij  zijn werk of juist backuppen.
Voor de zekerheid heb ik er nog een FW opgezet; deze config draait nu sinds ca nov-2011, zonder major problemen.

Superbedankt voor de WebDAV tip. Moest ik sowieso eens induiken. Tutorial gevolgd maar ik heb het idee dat deze beter up to date is (de jouwe gaat nog uit van één en het zelfde config file voor SSL en Webdav, dat zijn bij mij 2 aparte). Na het volgen v/d eerste tutorial werkte het (uiteraard) als een zonnetje om te verbinden van een Linux machine met mijn gloednieuwe Webdav server. In Win 10? Je raadt het al: foutmelding. Toen toch maar eens jouw tutorial geveld en die activeerde ook een SSL gedeelte (weet niet hoe ik het professioneel moet omschrijven...). Toen zei Win 10 niet meer dat hij geen server kon vinden maar kreeg ik de gevreesde foutmelding in de powershell van Win 10:

System error 1397 has occurred.

Mutual Authentication failed. The server's password is out of date at the domain controller.

Hier kunnen ze daar ook geen oplossing voor vinden. De ene Win 10 machine wil wel verbinden met de Webdav Linux server, de andere niet. Ik heb zo'n machine die 't vertikt. Er is wel een hotfix voor van Microsoft.... voor Win Vista (yep: Vista!).

Ik geef het op, dus ik doe maar:

• Van Linux -> Win 10: gebruik Samba (of OpenSSH voor de Chromebook, installeer OpenSSH server op Win met: deze tutorial)

• Van Windows -> Linux: gebruik WinSCP (oftewel: SSH)

32 Laatst bewerkt door MeneerJansen (05 Jun 2016 18:58:37)

peugeot2 schreef:
MeneerJansen schreef:
peugeot2 schreef:

Ik vind het jammer dat ze bij Microsoft zich in allerlei bochten wringen om geen open standaard die al jaren bestaansrecht heeft te omarmen.

Denk niet dat dit klopt.

[offtopic & rant modus on]
Dat zal ook wel niet, maar gevoelsmatig is het raar dat Microsoft netwerken via "Homegroup" heeft geïntroduceerd met een of ander "Microsoft account" dat in principe werkt met een outlook.com account maar ook werkt met Gmail, maar dan anders (????!!). En dat allemaal na "Domains", "Workgroups", SMB etc. Dat komt op mij nogal geforceerd over. Want er is (Open)SSH (werkt nu ineens wel gewoon in Windows) en dat is er al jaren. Verder is er NFS, maar dat werkt misschien niet met het bestandssysteem van Windows. En er is WebDAV met SSL (dat is er volgens mij ook al een eeuwigheid). En die S in SSL staat voor "secure". Dus ik zie de noodzaak van die "extra" netwerk manier van Microsoft niet in. En die is er ook niet. Komt op mij over als laten zien wie er het verst kan plassen: Microsoft, Google, Apple (appletalk anyone?) en de GNU community. En dan wel weer leentjebuur spelen bij SSL en de ontwikkelaar ervan in z'n eentje laten stikken op z'n zolderkamertje waardoor Heartbleed ontstond. MS, Google en Apple zijn afhankelijk daarvan en gunnen die kerel nog geen dollar van hun miljoenen (misschien hebben ze wel miljarden, M$).

Neen, ik zie echt de noodzaak niet van "uitvindingen" of "potocollen" als Homegroep, Microsoft account, Skype (jazeker: ook een opensouce variant van die niemand gebruikt), WhataApp (yep, schijnt ook een alternatief voor te zijn). Het maakt de boel vager en vager en de tijd dat je als bedrijf alleen op de wereld was is over. Een Android telefoon moet gewoon kunnen communiceren met een Windows computer omdat niemand het "besturingssysteempje" van Google (= ChromeOS) gebruikt. Zelfde geldt voor Apple en vice versa. Vroegâh konden de Microsofts en de Apples van deze wereld schijt hebben aan de klant v/d concurrent: die had toch geen producten van ze in huis. Dikke fail: servers draaien op *NIX (bedrijfsleven) en consumenten hebben producten van Apple, Google en Microsoft door elkaar heen. Dat getrut met "eigen uitvindinkjes" en "eigen maniertjes" en het doen alsof het probleem door de buurman wordt veroorzaakt is voorbij.

Omarm gewoon allemaal een echte standaard (mpeg, jpg, ssh, html5, etc. etc.) en doe je best om je er aan te conformeren graag!
[/all modi off]

Ter vermaak, echter niet ter lering wink

34

erbedankt voor de WebDAV tip. Moest ik sowieso eens induik

Normaal negeer ik de opmerkingen van  Andre, maar omdat je er op in gaat. WebDav is niet het snelste protocol. Ik zou toch echt even goed kijken naar NFS of Samba. Eerlijk gezegd heb ik er nauwelijks tot geen problemen mee gehad. Snap deze thread dan ook niet zo goed. Ik zou inzetten op SMB.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."