1

Onderwerp: Deepin Linux

Iemand bekend met deze pareltje: Deepin Linux?

Draait nu op de laatste Debian (unstable branch).

Distrowatch: http://distrowatch.com/table.php?distribution=deepin

Vooral de desktop spreekt mij enorm aan, geen fratsen, slank design, intuïtief.

Iemand ervaring met de nieuwste versie van Deepin?

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

Re: Deepin Linux

Exotische Linux distro's zijn af te raden. Ondersteuning zul je moeilijk vinden. En als het "lijkt" op Debian hoef je niet in een Debian forum te komen. Dat doe je ook niet voor Ubuntu. Dit soort distro baksels is leuk om en keer te installeren op een oud computertje om ermee te puzzelen en vaak zelfs dat niet. Ze hebben ook geen meerwaarde. Want Linux kun je zelf perfect aanpassen. Een aparte distro installeren omdat ie er leuk uitziet is niet nodig. Geen enkele distro is beter dan en andere, maar ondersteuning en "up to date" zijn: da's wel anders van distro tot distro.

Maar als jij het wilt uitproberen: doe je best. Met alle respect: het zal mij jeuken wat er leuk of niet leuk aan deze distro is. Wat er leuk aan is installeer ik zelf wel in Mint, Ubuntu of Debian met Synaptic.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

SRC rpm bakken,compileren en dan toepassen. Verniel je niet heel je bak.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

4

MeneerJansen schreef:

Exotische Linux distro's zijn af te raden.

En wat is er "exotisch" aan Deepin??? Als volgens jouw standaarden Deepin "exotisch" is, dan geldt dat ook voor bv. alle Debian derivaten of Arch derivaten toch? Beetje uit de lucht gegrepen kreet, vind je het zelf niet??

Geen enkele distro is exotisch dunkt me.

MeneerJansen schreef:

Ondersteuning zul je moeilijk vinden. En als het "lijkt" op Debian hoef je niet in een Debian forum te komen. Dat doe je ook niet voor Ubuntu.

Er is een mooie forum voor Deepin, dus ondersteuning is er wel. Alleen hangt het af van hoe frequent die forum bezocht wordt en hoe behulpzaam iedereen is. Maar dat geldt ook voor andere forums lijkt mij. Ook weer een nietszeggende kreet... Behalve dan van dat Debian forum. Daar vinden ze zichzelf allemaal zoooooooo heilig...(kots...kots...kots...). Lijkt het NL Ubuntu forum wel nu ik erover nadenk, daar vinden ze zichzelf ook allemaal zo heilig. Gewoon een stelletje hoogdravers.

MeneerJansen schreef:

Dit soort distro baksels is leuk om en keer te installeren op een oud computertje om ermee te puzzelen en vaak zelfs dat niet. Ze hebben ook geen meerwaarde.

Ho ho ho ho. rem erop!!! Geen meerwaarde wil ik niet zeggen. Deepin gebruikt een eigen ontwikkelde desktop omgeving. Deepin zou geen meerwaarde hebben als het bv. Xfce gebruikte of Mate of andere desktop omgeving. Dan heeft het geen meerwaarde. De meerwaarde die Deepin brengt is een stabiele layer onder de motorkap (Debian) en een fraaie eigen ontwikkelde desktop (DDE) die een andere distro niet heeft.

MeneerJansen schreef:

Want Linux kun je zelf perfect aanpassen.

Willen de meeste dat wel? Mijn mening is dat het grootste gros liever een stabiele en goedwerkende besturingssysteem wil dan een systeem met allemaal en vaak ook teveel toeters en bellen.

MeneerJansen schreef:

Geen enkele distro is beter dan en andere, maar ondersteuning en "up to date" zijn: da's wel anders van distro tot distro.

Hier ben ik het met je eens. Uiteraard moet een distro up-to-date zijn. Maar vertel es, op welk punt zou Deepin niet up-to-date zijn tov. Debian??? Er zit verschil tussen distros' dat klopt. Maar dan maak je denk ikv erschil tussen een rolling release distro en een distro die je om de zoveel tijd moet vervangen omdat die een EOL datum heeft.

MeneerJansen schreef:

Maar als jij het wilt uitproberen: doe je best. Met alle respect: het zal mij jeuken wat er leuk of niet leuk aan deze distro is. Wat er leuk aan is installeer ik zelf wel in Mint, Ubuntu of Debian met Synaptic.

Jij snapt het niet helemaal lijkt het wel. Deze statement geld ook voor Deepin. Zowat alles wat je in Debian kan installeren kan je ook in Deepin installeren.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

5

devtroll schreef:

SRC rpm bakken,compileren en dan toepassen. Verniel je niet heel je bak.

Geen idee waar jij het over hebt. We zijn niet allemaal zo geleerd als jij devtroll wink

Mijn laptop:

Maar lieve Nomko, dan Google je het toch even? https://fedoraproject.org/wiki/How_to_c … PM_package

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

7

Distro's komen en distro's gaan, maar Debian blijft altijd bestaan :-)
Maar zonder gekheid,
er zijn in het verleden veel disro's opgekomen en weer verdwenen. Meestal als gevolg van gebrek aan geld en menskracht.
Het gevolg is dat je met een niet ondersteunde installatie blijft zitten.
Nu zal dat op een huis, tuin en keuken computertje niet zo'n probleem zijn maar in een serieuze (server) omgeving natuurlijk wel.
En om die reden wordt een "nieuwe" distributie meestal ontraden.
en daar zit niet zo veel betweterigheid bij.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

Algemeen advies: installeer geen willekeurige software van het net.

Zelfs als software niet kwaadwillend is, hebben veel mensen geen benul van veiligheid e.d., wat in het geval van een Linux distributie problematisch is. En dan heb je nog de problemen die Rinus aansnijdt: toekomstig onderhoud, etc.

Verder zijn er al miljoenmiljard distributies en vraag je je af waarom die mensen hun mankracht niet gewoon gebruiken om een bestaande distributie te verbeteren. Meer impact en minder fragmentatie.

nomko schreef:

En welke van deze eigenschappen heeft Debian niet?

10

Volgens mij is het een of andere grafische schil die op elk bekende distro kan draaien.

11

devrandom schreef:
nomko schreef:

En welke van deze eigenschappen heeft Debian niet?

Debian maakt gebruik van een bestaande concept, te weten Gnome3. Deepin heeft hun desktop omgeving geheel van de grond af opgebouwd op basis van de Qt5 toolkit. Die eigenschap heeft Debian niet wink

Mijn laptop:

12

devtroll schreef:

Volgens mij is het een of andere grafische schil die op elk bekende distro kan draaien.

Niet helemaal. Het is niet zoals Unity of Cinnamon. Het draait geheel zelfstandig.

Mijn laptop:

13

Rinus schreef:

Distro's komen en distro's gaan, maar Debian blijft altijd bestaan :-)
Maar zonder gekheid,
er zijn in het verleden veel disro's opgekomen en weer verdwenen. Meestal als gevolg van gebrek aan geld en menskracht.
Het gevolg is dat je met een niet ondersteunde installatie blijft zitten.
Nu zal dat op een huis, tuin en keuken computertje niet zo'n probleem zijn maar in een serieuze (server) omgeving natuurlijk wel.
En om die reden wordt een "nieuwe" distributie meestal ontraden.
en daar zit niet zo veel betweterigheid bij.

En dit valt weer onder bangmakerij om niks.

Als een distro ermee stopt kan je gewoon switchen naar een andere distro. Je zit er niet mee  opgescheept.

Mijn laptop:

14

devtroll schreef:

Maar lieve Nomko, dan Google je het toch even? https://fedoraproject.org/wiki/How_to_c … PM_package

Geen ervaring met Fedora wink En ik ben een huis-tuin-keken gebruiker.

Mijn laptop:

15 Laatst bewerkt door devtroll (25 Jun 2016 15:26:29)

ls een distro ermee stopt kan je gewoon switchen naar een andere distro. Je zit er niet mee  opgescheept.

in relatie met:

(...)En ik ben een huis-tuin-keken gebruiker.

Er is een reden waarom de Epoch bug (https://en.wikipedia.org/wiki/Year_2038_problem) al gefixed is in OpenBsd. Voor een huis-tuin-keuken gebruiker is dit geen probleem. In bepaalde sectoren worden systemen legacy en moeten zeer lang mee kunnen. Installatie,herinstallatie of teveel mutaties is funest voor de stabiliteit.  Daarom is het beter dat een beetje sysadmin kiest voor conservatieve betrouwbare OS'en.  Overigens valt Debian en Ubuntu daarom voor mij al af. Zoals ze zeggen: Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance.  Je kan motiveren dat dit een industrieele standaard is, maar een eindgebruiker zit ook niet elk jaar te wachten op een herinstallatie van een OS. Dit opgesomd te hebben, blijft de hobbyist over.

16 Laatst bewerkt door MeneerJansen (25 Jun 2016 12:36:23)

Wow. Veertien reacties op dit topic: nooit gedacht.

@Nomko: ik ga een heel eind met je mee. Deepin Linux heeft inderdaad wel meerwaarde vanwege hun unieke Desktop, die je misschien niet kunt installeren in een willekeurige andere distro.

Maar ik ben het nog sterker eens met @Rinus (24-6-2016, 16:03:59 uur). Nu komt er wat (opbouwende) kritiek die ik niet persoonlijk bedoel en ik wil je niet tegen de haren in wrijven, echt niet. Dus wat er nu komt zul je misschien ziet zo leuk vinden om te lezen. Jouw opmerking "Als een distro ermee stopt kan je gewoon switchen naar een andere distro. Je zit er niet mee  opgescheept." verklaart de gehele discussie hier. Sommigen van ons gebruiken Linux op een server die bedrijfskritisch is. Voor jou is Linux gebruiken klaarblijkelijk een hobby: een extraatje. Sommige mensen kunnen zich jouw houding niet veroorloven. Zomaar je gehele besturingssysteem her-installeren? Ik zou me bijna beledigd kunnen voelen: ik neem Linux zeer serieus, ik gebruik niets anders en ik gebruik het dagelijks. Zelfde geldt voor mijn computers: als er iets met zo'n ding mis is dan kan ik mijn werk niet doen en ik heb dan tevens een zeer groot persoonlijk probleem (bankzaken, contact houden met familie en kennissen etc.). Veel mensen hier nemen hun computer en Linux te serieus om de houding er op na te kunnen houden dat ze "zomaar" even een ander OS installeren. Dat doe je op een hobby computer op zolder waar je niet serieus mee werkt. Ik werk serieus met Linux en met mijn computers. Wat jij hebt met Linux, dat heb ik met mijn telefoon: die kan ik missen als kiespijn. Als ik 'm verlies of hij bevalt me niet: andere kopen. En ik neem niet eens de moeite om mijn oude apps en/of conversaties over te zetten.

Linux is voor de mensen hier geen speeltje en computers ook niet. Linux is geen speeltje of extraatje: het is serious business. Ik ga niet om de zoveel tijd een distro installeren om te kijken hoe die is.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

17

nomko schreef:

En dit valt weer onder bangmakerij om niks.

Als een distro ermee stopt kan je gewoon switchen naar een andere distro. Je zit er niet mee  opgescheept.

Ik maak niemand bang.
als jij er geen probleem in ziet mazzel voor jou.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?