Onderwerp: FreeBSD ZFS SSD

Een ervaringsvraag, mogelijk ook aan mensen die ZFS op een ander systeem gebruiken. Stel ik heb een ouderwetse harde schijf en een kleinere SSD. Nu heb ik twee mogelijkheden om de snelheid van de SSD te benutten:

1. FreeBSD root filesystem met ZFS op de SSD, harde schijf als extra data-schijf ergens mounten.

2. FreeBSD root filesystem met ZFS op de harde schijf, dan de SSD toevoegen als extra cache-laag (L2ARC):

zpool add -f zroot cache <device>

Het praktische voordeel van de tweede optie is duidelijk: een volume is beter dan twee. De man page zegt over de tweede optie:

Devices can be added to a storage pool as "cache devices."    These devices
provide an    additional layer of caching between main memory and disk. For
read-heavy workloads, where the working set size is much larger than what
can be cached in main memory, using cache devices allow much more of this
working set to be served from low latency media.

Je zou toch ook zeggen dat het voor schrijven helpt?

Heeft iemand praktijkervaring met de trade-offs tussen de eerste en tweede optie?

Re: FreeBSD ZFS SSD

Bij het lezen van de zpool man page nog een andere mogelijkheid gevonden: de SSD opdelen en een deel als cache gebruiken en een deel al intent log (ZIL), waardoor lezen en schrijven sneller zouden worden.

Storage..brrr. Ik ben er altijd van weggebleven, echter laat je weten als je het hebt gevonden? Ik zat namelijk ook te denken om zoiets op te zetten. Is dit een laptop met een standaard hdd en een ssd?

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

devtroll schreef:

Storage..brrr. Ik ben er altijd van weggebleven, echter laat je weten als je het hebt gevonden? Ik zat namelijk ook te denken om zoiets op te zetten. Is dit een laptop met een standaard hdd en een ssd?

Nope, Dell Precision workstation. Dus redelijk wat geheugen (12 GB), Xeon CPU, snelle schijf. etc.

5 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (29 Jun 2016 18:45:33)

In FreeBSD liep ik tegen nogal triviale bugs aan. Wat betreft L2ARC, daar moet je blijkbaar heel erg veel geheugen voor hebben om er voordeel van te hebben. Dus het devies lijkt: gewoon ZFS op de SSD zelf installeren.

Ben nu met btrfs aan het klooien. Eerste impressie: btrfs + systemd is ronduit brilliant. Voorbeeld: wil je iets op je systeem proberen, zonder je daadwerkelijke root filesystem te veranderen?

systemd-nspawn -D / -xb

En baf, je hebt een container die draait op een snapshot van je root filesystem. Niet a la chroot, maar volledig met alle daemons die via systemd gestart worden. Als je de container afsluit, is alles weg. Dankzij journald loop je niet te frutten met log files in een container, maar kun je die gewoon vanuit je systeem zien met:

journalctl -M <containernaam>

Elke keer dat ik iets met systemd te doen heb wordt ik er enthousiaster over wink.