1

Onderwerp: Slackware 14.2 is er!

Hallo forum,

Er is na jaren wachten een nieuwe Slackware

http://www.slackware.com/announce/14.2.php

Graag zal ik jullie meningen hier over horen.

Groet.

Slackware 64  14.2

Re: Slackware 14.2 is er!

Slackware heeft een speciale plek in mijn hart. Het was de eerste Linux distro dat ik op mijn Windows 95  computer installeerde (en nooit meer terugkeerde naar Microsoft). De eerste keer dat het boot scherm voor mijn ogen afrolde, het 14 dagen knutselen om internet aan te praat te krijgen en de pijn om voor het eerst een kernel correct te compileren. Het heeft mij uit eindelijk een fantastische baan bezorgd en mij in staat gesteld om interessante en zeer intelligente mensen te leren ontmoeten. Patrick Volkerding heeft ook nog eens het karakter om zich te verzetten tegen SystemD.

Van de week was ik bij de het DevOps congress. Wellicht is dit de reden waarom sommige van ons bergen beklimmen en de voorliefde hebben voor complexe software:

Adopting new technology is like climbing Mount Everest. You love it because you tortured yourself and survived.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

3 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (02 Jul 2016 09:51:00)

Hmja. Slackware. Ik kreeg Slackware voor het eerst op CD-ROM in 1993. We hadden een CD-ROM drive, maar helaas had onze 386 SX-25 maar 2MB of 3MB RAM en Linux had eigenlijk 4MB RAM nodig. Dus ik heb de CD geruild met m'n oom voor een spel (Sherlock Holmes, zo'n spel waar je vooral videos keek).

In 1994 kwam de herkansing, want ik vond bij een blad een Slackware CD-ROM en ik had onze machine geupgraded naar 5 MB RAM. Genoeg om Doom te spelen en om Linux te draaien. Ik deelde onze PC met m'n broertje, dus in het begin veel gevecht over hoe de 40 MB harde schijf verdeeld moest worden tussen Linux en DOS. Oude rotten weten nog dat je Linux op een FAT filesystem kon installeren (UMSDOS) en dan met loadlin starten. Dat was me natuurlijk niet 'echt' genoeg.

Net als devtroll heb ik UNIX geleerd dankzij Slackware. Het was magisch: voor een C compiler betaalde je snel een paar honderd gulden en bij Linux kreeg je het allemaal gratis.

In de jaren '00 heb ik nog een Slackware Boek geschreven (Slackware Linux Basics). Op een gegeven moment nam de Slackware/FreeBSD store (of hoe ze toen ook heetten, misschien nog Walnut Creek) contact met me op omdat ze interesse hadden m'n boek op papier uit te brengen. Ik kan me niet meer herinneren waarom dit nooit van de grond is gekomen...

Na 2004-2005 heb ik Slackware definitief verlaten. Het gebrek aan een package manager met ondersteuning voor repositories en dependencies maakte het allemaal onbruikbaar. Eerst heb ik een tijdje aan een commerciële Linux distributie gewerkt (Libranet, op basis van Debian). Daarna CentOS gebruikt en actief aan bijgedragen. Toen naar de dark-side (OS X), omdat ik niet meer echt de tijd had voor driver-problemen, etc. Uiteraard op de server/headless workstations nog altijd Linux.

Om eerlijk te zijn m'n herinneringen van BSD wel veel magischer. Kocht m'n FreeBSD CD set in 1996 (2.1.5), later 2.4.4, etc. Later ook OpenBSD (eerste gekochte versie 2.6). BSD sprak me sowieso meer qua uiterlijke esthetiek aan (daemons, OpenBSD artwork) en voelde meer als een echte UNIX: meer coherent, niet al die onzinnige long opties, etc.

4 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (02 Jul 2016 12:33:10)

Mijn verhaal startte ook met Slack... na systeembeheerder bij VO-scholen en consultant bij een UNIX/Linuxbedrijf ben ik intussen een halve stropdas (weer in het onderwijs) geworden om zodoende meer impact in de maatschappij te hebben. Lees http://www.mrleejohn.nl/linstart.htm

5

ahh Leuk! opa spreekt:
Mijn eerste ervaring met linux was Freesco, een mini distributie om van een oude pc een router te maken.
Daardoor hier op dit forum verzeild geraakt.Indertijd werd je niet serieus genomen als je niet met slackware had gewerkt.
Ik voel nog de trots dat het allemaal draaide en ook de grafische X-server.
nu al jaren bij Debian

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

Al heel wat 'opa's' op dit forum wink

7

Slack... ik zit even in dubio.... zou ik die CD set bestellen ondankt dat ik mijn laatte slackback wil uitfaseren.
Kweeniehhh slack is natuurlijk de enige echte overgebleven Linux distro  maar als ik er niets mee doe is het ook zonde.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

pascal schreef:

Slack... ik zit even in dubio.... zou ik die CD set bestellen ondankt dat ik mijn laatte slackback wil uitfaseren.
Kweeniehhh slack is natuurlijk de enige echte overgebleven Linux distro  maar als ik er niets mee doe is het ook zonde.

Misschien een donatie als een 'dank u' aan Pat?

9

devrandom schreef:

Misschien een donatie als een 'dank u' aan Pat?

Dat is indedaad de enige overweging.
Om die reden koop ik soms ook OpenBSD die in inmiddels ook niet meer gebruik.

10

Hallo forum,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik had wat meer op en aanmerkingen  verwacht over de nieuw versie.
Dit zo doorlezend krijg ik wel de indruk Slackware is te oud te beperkt voor jullie.
Dat zal dan wel, maar voor een simpele gebruiker als ik ben voldoet het goed.

Verder wil ik jullie nog even een tip geven over hoe een Slackware bestelling te doen zonder creditkaart.
Mail even naar sales@store.slackware.com

BV .
Hallo,

I want to order:
Slackware Linux DVD 14.1   $49.95
Salckware baseball cap        $20.00
4 case plate                             $10.00
a donation to The Slackware Project $??.??

Totaal pay  to you white Our cost.  $125.00

Have you  a Account Number .
naam, adres, country of your bank .
and a BIC from your bamk ( SWIFT code) .

Adres,
YYYYYYY
UUUUUU
HHHHHH

Apologize mijn English.
Greetings.

Lees even op de site van je bank over hoe te betalen naar amerika.

Geld overmaken, geduldig wachten.

Zelf heb ik nog niet besteld, komt nog wel.
Jullie horen het wel als die binnen is

Have fun.

Groet.

Slackware 64  14.2

11

Ha,
Zeker niet te oud en te beperkt. Ik heb gekozen om volledig de Redhat en OpenBsd line te kiezen. Dit, omdat ik geloof in uniformiteit en simpelheid. Zoals ik al aangaf: Ik draag Slackware een warm hart toe.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Ik vind het package-systeem achterhaald. Zo, dat is weer gezegd wink.

Verder begrijp ik je standpunt heel goed Fietser, als het voor je werkt, niks veranderen...

13

Ik denk dat Slackware met name erg interesant is voor 'lightweight' systemen of voor systemen waar je heel goed onder controlle wil hebben wat er allemaal draait en geinstaleerd wordt.
Denk daarbij vooral aan embedded toepassingen en systemen die voor een zeer lange levensduur moeten worden ingezet.

Voor servers, kantoortoepassen e.d. lijkt het me inderdaad een achterhaald systeem,
En voor een developer is het ook niet echt prettig zo heb ik helaas ervaren.
Slack is voor mij nog steeds 'de ware Linux' maar Linux is al jaren niet meer mijn hobbie maar gewoon een besturings systeem dat het vooral moet doen, zodat ik mijn werk en mijn hobbies zonder geklier kan uitvoeren.

14

Hallo Forum,

Op 1 aug het geld naar Wells Fargo overgemaakt.
(Bank of slackware)
Vandaag berichtje van Theresa gekregen dat het binnen is.
De bestelling wordt opgestuurd.
Die baseball cap doe ik niet heb er al 2.
Case Plate altijd leuk ergens op te plakken.
Dus 100$   pay  to you white Our cost.
Koers is leuk 100$ = 89,91Euro.
Wat vinden jullie van :
Transferprovise 6Euro
Corresp.kosten. 9Euro.

Geven jullie opa nog even een donatie voor een biertje ;-)

Groet.

Slackware 64  14.2

15

bash-4.3$ cat /etc/slackware-version 
Slackware 14.2

Hallo forum,

Zelf maar even een dvdje gebrand ,regen nie fietsen.
Eerst maar even uitproberen op mijn laptopje, windows xp is er nu ook af.
+ - 13Gig voor /  70Gig voor /home en een swap
Gaat zo out off the box wel mooi zo kan wel YouTube filmpjes zien maar geen filmpjes op nu.nl.
filmpje en mp3 spelen wel af (extern HD)
Hier even een pakketje opgehaald:
http://www.slackware.com/~alien/slackbu … kg64/14.2/

En het gaat weer .

Gaat toch mooi snel zo en makkelijk eigenlijk .

Alleen al Konqueror, firefox en achtergrondplaatje op nieuw weer instellen,dat is alweer 2,5 jaar geleden.
Iemand een idee om het gelijk te zetten met mijn shuttle.
Via drive of zo

Groet.

Slackware 64  14.2

16

darkstar login:, nog exact 't zelfde als 20 jaar geleden. Helaas zijn de aanhangers van toen dat niet meer. Die lopen inmiddels tegen de 40, hebben een huis, drukke baan, hun hele infrastructuur op linux draaien en helemaal geen zin meer in het oplossen van gezeik dat aan Slackware kleeft. Misschien moet "the man" dat ook maar 's gaan inzien en wat anders gaan doen wink.

Wel verrassend dat ie al die tijd min of meer alleen een distro in leven weet te houden. Voor zover ik weet heeft iemand anders 'm dat ooit nagedaan.

17 Laatst bewerkt door maarten_wolf (12 Aug 2016 07:35:44)

Slackware... Kan (helaas) niet zeggen er enige ervaring mee te hebben. wink Ik ben ergens met linux begonnen in 2003. Op dat moment was slack niet echt "hot". Ooit begonnen met Gentoo, wat rond gezwerft, en uiteindelijk bij debian geland. Daar voel ik me nog steeds prettig bij.

pascal schreef:

...slack is natuurlijk de enige echte overgebleven Linux distro...

Wat ik mij nou afvraag: mis ik iets, heb ik iets gemist? Ik heb de hele magie rond slack nooit begrepen...

D e b i a n

Fietser schreef:

Alleen al Konqueror, firefox en achtergrondplaatje op nieuw weer instellen,dat is alweer 2,5 jaar geleden.
Iemand een idee om het gelijk te zetten met mijn shuttle.
Via drive of zo

Ik probeer wel eens lui te zijn en zet dan mn gehele home-dir over. (wel ff kopie'tje maken van home-dir in nieuwe install).
Meeste gaat dan goed, waar het niet goed gaat zet ik dan de config van de nieuwe install neer.

Helaas geen garantie voor weinig gedoe smile

D e b i a n

maarten_wolf schreef:

Slackware... Kan (helaas) niet zeggen er enige ervaring mee te hebben. wink Ik ben ergens met linux begonnen in 2003. Op dat moment was slack niet echt "hot". Ooit begonnen met Gentoo, wat rond gezwerft, en uiteindelijk bij debian geland. Daar voel ik me nog steeds prettig bij.

pascal schreef:

...slack is natuurlijk de enige echte overgebleven Linux distro...

Wat ik mij nou afvraag: mis ik iets, heb ik iets gemist? Ik heb de hele magie rond slack nooit begrepen...

Je mist niks... the Magic of Slackware ken ik... maar deze magie is intussen lang vergane glorie. Helaas.

20 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (12 Aug 2016 14:40:26)

Slackware, ik heb er zelfs nog een (e)boek over geschreven. Maar inderdaad helaas geen tijd meer. Het zou nog wel te doen zijn geweest als het ooit over gegaan was naar modern package management. Maar alles zelf compileren en onderhouden buiten een smalle basisdistro, brrrr. nee.

(Praat weer verder met Siri op de Mac \o/.)

21

Grappig, voor mij is het eigenlijk gewoon gemak .(zucht)
Als er een mail komt, dat er een veiligheidsupdate beschikbaar is even
slackpkg update  en slackpkg upgrade-all en klaar weer.
Als ik zie dat flash niet meer werkt , even een nieuwe halen bij Alien bob.

devrandom schreef:

Maar alles zelf compileren en onderhouden buiten een smalle basisdistro, brrrr. nee.

Je bent toch ict er de computers doen toch al het werk? smile

Groet.

Slackware 64  14.2

22 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (13 Aug 2016 12:46:12)

Ik ben geen ICT'er en Homebrew/de Mac App Store doen het werk wink.

23

Ach ik bedoel eigenlijk dat je met computers toch handig bent, even een scriptje of zo klaar weer smile

Slackware voldoet aan wat ik nodig heb.
Dat zullen alle ander distro's ook wel kunnen.
Maar ik ga dat niet uitproberen.

Groet.

Slackware 64  14.2

Fietser schreef:

Ach ik bedoel eigenlijk dat je met computers toch handig bent, even een scriptje of zo klaar weer smile

Ja, maar zo werkt het natuurlijk niet met pakketten, waar vaak het volgende geldt:

• Eerst moet je verifiëren of het pakket niet gewijzigd is, of er bijvoorbeeld een backdoor geplaatst is. Dit is inmiddels best vaak gebeurd in open source projecten: server wordt gehacked, source/binary tarballs worden aangepast. Helaas tekenen de meeste projecten niet hun software.

• Dan moet je ook packages/SlackBuilds vinden/maken voor veranderde/nieuwe dependencies.

• Dan moet je de daadwerkelijke package bouwen, controleren dat er geen onzin geïnstalleerd wordt, er geen compile-time opties veranderd zijn, etc.

Dit is allemaal niet zo'n probleem als je Slackware + een flash package van 'Alien Bob' gebruikt. Maar als je tal van extra packages nodig hebt, dan schaalt dit niet echt.

25

De DVD is binnen.

Plus 2 extra slackplate's en een "got slack?" sticker.
Een een handgeschreven !!!

Thank you.
Theresa

Groet.

Slackware 64  14.2