1

Onderwerp: Moeten we hier blij mee zijn ? Flash ontwikkeling van Linux gaat toch

https://tweakers.net/nieuws/115349/adob … ouden.html

En ik had nog wel even hoop dat het eind van flash in zicht was.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: Moeten we hier blij mee zijn ? Flash ontwikkeling van Linux gaat toch

Flash zien we inderdaad niet zo vaak meer op het forum, maar hij is nog steeds moderator wink

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Gadverdamme! Ik vond het ook al zo slordig van sommige "gloednieuw opgeleukte" sites dat ze nog Flash videootjes hebben. Ik was er heilig van overtuigd dat we af waren van dat rottige Flash en dat een ieder over zou gaan op html5. :-(

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Jep. Vieze is alleen van html5 dat er DRM in zit. Flash is echt ...nou ja, volgens mij is hier al een alg. consensus over.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

5

Rinse schreef:

Flash zien we inderdaad niet zo vaak meer op het forum, maar hij is nog steeds moderator wink

LOL!  smile

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

devtroll schreef:

Jep. Vieze is alleen van html5 dat er DRM in zit. Flash is echt ...nou ja, volgens mij is hier al een alg. consensus over.

Zonder DRM geen einde aan Flash en Silverlight. Dus da's best een goede zaak in dat opzicht.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7

Zag het ook op omgubuntu.co.uk staan... Dacht echt dat we nu eindelijk es van die pleuriszooi af waren in favour of HTML5! Wat bezielen ze daar bij Adobe?

Maar goed, aan de andere kant zijn er nog zat websites die Flash gebruiken en ik vermoed dat ze bij Adobe overladen zijn met vervloekingen, verwensingen en anderzijds vanuit de Linux hoek. Iets wat nog van toepassing is kan je het beste onderhouden en dan vooral op software gebied om de boel veilig en bug vrij te houden denk ik.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

8 Laatst bewerkt door Joris (08 Sep 2016 20:33:21)

Ik ben er wel blij mee, omdat onder Linux sites blijven werken.
Als Linux stop met Flash, gaat de rest niet over op HTML5 voor Linux. De invloed van Linux op desktop is te klein om invloed te hebben.

IF not THEN toch

Joris schreef:

Als Linux stop met Flash, gaat de rest niet over op HTML5 voor Linux. De invloed van Linux op desktop is te klein om invloed te hebben.

De crux was juist dat Flash sowieso uitgefaseerd zou worden door Adobe (net zoals Microsoft deed met Silverlight), maar dat om begrijpelijke redenen de Linux support als eerste zou stoppen. Men lijkt een ommezwaai te hebben gemaakt. Maar de "uitzending gemist" en "youtubes" van deze wereld zullen wel blij zijn. Dat staat nl. nog stijf v/d Flash.

Zelfde geldt voor Netfilx en Ziggo Internet TV op je laptop: gebruiken nog Silverlight. Zie de Wiki van Silverlight om te lezen dat ze dat al sedert 2011 proberen te ontmoedigen bij MS.

10

Als je een onveilig stuk software wil hebben, gebruik je maar een Windows Workstation. Ik vind dit een slechte zaak. Flash is hopeloos lek.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

11

devtroll schreef:

Als je een onveilig stuk software wil hebben, gebruik je maar een Windows Workstation. Ik vind dit een slechte zaak. Flash is hopeloos lek.

Je hoeft het niet te gebruiken.

IF not THEN toch

12

MeneerJansen schreef:
Joris schreef:

De crux was juist dat Flash sowieso uitgefaseerd zou worden door Adobe (net zoals Microsoft deed met Silverlight), maar dat om begrijpelijke redenen de Linux support als eerste zou stoppen. Men lijkt een ommezwaai te hebben gemaakt. Maar de "uitzending gemist" en "youtubes" van deze wereld zullen wel blij zijn. Dat staat nl. nog stijf v/d Flash.

Zelfde geldt voor Netfilx en Ziggo Internet TV op je laptop: gebruiken nog Silverlight. Zie de Wiki van Silverlight om te lezen dat ze dat al sedert 2011 proberen te ontmoedigen bij MS.

Flash en Silverlight gaan pas echt weg als de HTML-standaard echt alles goed aankan.
Flash heeft nog een paar goede voordelen als ik het zo lees her en der.

Ik vraag me eigenlijk af hoe het Flash in elkaar moet zetten dat het securitygap na securitygap heeft. Is het zo wirware van code dat het niet meer goed testbaar is oid?

IF not THEN toch

Gebruikt dan nog iemand hier Flash? Ik gebruikte op Chrome altijd al een Flash blocker en heb het eigenlijk nooit hoeven te unblocken. Op Safari heb ik niet eens een Flash extensie geïnstalleerd.

Sporadisch kom ik nog een keer site tegen die overal Flash gebruikt. Dan ben ik gewoon geen bezoeker wink.

14 Laatst bewerkt door Joris (10 Sep 2016 13:24:58)

devrandom schreef:

Gebruikt dan nog iemand hier Flash? Ik gebruikte op Chrome altijd al een Flash blocker en heb het eigenlijk nooit hoeven te unblocken. Op Safari heb ik niet eens een Flash extensie geïnstalleerd.

Sporadisch kom ik nog een keer site tegen die overal Flash gebruikt. Dan ben ik gewoon geen bezoeker wink.

Laatste zin geeft het denk ik ook aan. Het hangt echt af wat voor sites je bezoekt. wink
Zelf kom ik nog regelmatig Flash tegen.

IF not THEN toch

15

ja, vooral toch op pr0n sites is flash toch nog te vinden?

Nou en of!

17 Laatst bewerkt door Gps (11 Sep 2016 01:52:59)

MeneerJansen schreef:
Joris schreef:

Dat was ook het bericht dat ik las, de eind datum van flash op windows stond er ook bij.

Het is jammer het eind is nog niet in zicht is.

Door flash problemen op Linux gebruik ik overigens chrome als ik met firefox problemen heb.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

18

devtroll schreef:

http://siliconangle.com/blog/2016/09/09 … -of-html5/

Maar Flash is niet alleen voor filmpjes.

IF not THEN toch

19

Ruben schreef:
Rinse schreef:

LOL!  smile

Ik leech :-)

Overigens ben ik er wel blij mee dat Flash nog een tijdje onderhouden wordt, in de video/audio wereld is HTML 5 gewoon nog niet goed (genoeg) gere-integreerd met alle browsers. Voor Video/Audio is het vooralsnog een must om Flash te gebruiken als je een groot publiek wil kunnen aanspreken.

En dan voor de mensen die zeggen.. Ja ja maar WebRTC.. Ben ik al 2 jaar bezig met ontwikkelen in dat platform, en het wordt beter... Maar we zijn er nog niet.

devtroll schreef:

Ja, ik zit regelmatig op pr0n sites, moet toch wat te doen hebben :-)

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

Flash schreef:

, in de video/audio wereld is HTML 5 gewoon nog niet goed (genoeg) gere-integreerd met alle browsers. Voor Video/Audio is het vooralsnog een must om Flash te gebruiken als je een groot publiek wil kunnen aanspreken.

Ongelooflijk. Ik neem het onmiddellijk van je aan maar ik kan het me niet voorstellen. Vroeger werden sommige browsers en besturingssystemen nog wel eens als "obsolete" bestempeld als mensen klaagden over dit soort dingen. Dit is de eerste keer dat ik hoor dat sommige browsers juist meer worden gerespecteerd dan een stukje software/API. Dat Flash beter werkt dat HTML5 is opvallend. Want Flash was vroeger juist een struikelblok. Zeker voor Linux.

Kun je vertellen welke browsers niet zo goed werken met HTML5 audio/video als dat ze dat doen met Flash? En is het besturingssysteem specifiek (Android & iOS!)

21

Alle browsers doen dat. HTML 5 had grote beloftes dat het Flash kon vervangen op media, maar er zijn nog een paar stevige struikelblokken qua kwaliteit. Google maar eens naar blogs.

IF not THEN toch

22

Valt mij op dat html5 meer resources vreet dan Flash bij het afspelen van multimedia.
Op oudere systemen is Flash soepeler

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

23

HTML 5 is volgens mij de eerst grote stap dat HTML niet alleen tekst-opmaak hoeft te zijn.
Ik verwacht overigens wel dat HTML, of een ander protocol over HTTP, wel Flash overbodig zal gaan maken.

IF not THEN toch

24

MeneerJansen schreef:

Kun je vertellen welke browsers niet zo goed werken met HTML5 audio/video als dat ze dat doen met Flash? En is het besturingssysteem specifiek (Android & iOS!)

Het ziet er naar uit dat een paar browsers net wat updates hebben gekregen, hier het hele plaatje:

https://en.wikipedia.org/wiki/HTML5_video

Chrome doet het nog het beste van allemaal zo ondersteund deze zowel streamen als ontvangen in de meeste formaten. In m'n testen over de afgelopen tijd werkten een aantal andere browsers over het algemeen wel goed met afspelen als je in ieder geval uitzend met H264 en AAC.

Het grote probleem met HTML5 video/audio is dat ze iedereen vrijgelaten hebben in de codecs die ze mogen ondersteunen, zo stuurt chrome bijv kanalen met h264 en vp8, maar spelen ze ogg en vp9 alleen af, Firefox vervolgens verstuurd alleen een ogg stream. Elke browser doet het op z'n eigen manier wat de compatibiliteit in de weg staat. Microsoft bijv, verstuurd alleen H264, maar kan alleen h264 en vp9 afspelen, dus als iemand met Firefox streamt, kan IE of Edge het niet af spelen, zelfde verhaal met Safari die alleen H264 ondersteund. In het geval van Flash video, verstuurd de ene kant flash video en ontvangt de andere kant flash video simpel smile

Nu is er ook nog een ander probleem met HTML 5 video, namelijk dat het Peer-to-Peer is, maar ook niet helemaal :-P. bij PC's achter een NAT, en daarmee dus zo'n beetje 99% van het internet, is een directe peer-to-peer verbinding niet mogelijk. Daarvoor zijn tussenoplossingen in de vorm van een ICE server nodig. en daarmee valt een groot verkooppunt van HTML5 video weer weg.
Wat voor mij een bijkomen nadeel is van HTML5 is dat er niet een mogelijkheid is om op te nemen, dit moet met trucs opgelost worden door er servers tussen te gooien die doen alsof ze clients zijn... bleh vies.

Rinse schreef:

Valt mij op dat html5 meer resources vreet dan Flash bij het afspelen van multimedia.
Op oudere systemen is Flash soepeler

Hier zie ik een groot verschil de andere kant op, html5 maakt goed gebruik van de videokaart voor het renderen, en over het algemeen met hogere kwaliteits streams gebruikt de browser een stuk minder resources met html5 video

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

25 Laatst bewerkt door devtroll (19 Sep 2016 12:03:31)

Het is dus duidelijk dat mensen kiezen voor functionaliteit en gemakkelijkheid dan veiligheid. Geef mij maar dan FF zonder flash.

Update: https://www.security.nl/posting/485851/ … hannel=rss Als je het over de duivel hebt. Volgens mij is het vrij simpel: Fix je troep of GTFO.