26

Re: Beschermen van een PHP-applicatie

jovo schreef:

Ik kies inderdaad voor de optie waarin erkend wordt dat het copyright bij mij blijft, ze er verder niet zonder toestemming aan gaan sleutelen en het zeker niet aan anderen gaan geven.

dat is in feite met het auteursrecht afgedekt.
Heb je daarnaast ook een bepaalde licentie op de software gezet?

Ik heb geen zin in het scenario waarin ik bestook wordt met vragen, opmerkingen en kritiek over een programma wat de gebruiker om niet mag gebruiken met garantie tot de stoeprand. Er zijn te veel mensen die in de veronderstelling verkeren dat de rest van de wereld ingericht is om hun van dienst te zijn.

Heel begrijpelijk.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

27

MeneerJansen schreef:

[wellicht zwaar off topic] Voor werk moet gewoon betaald worden en MS Office is ook gesloten. Als je iets heb gemaakt dan is het van jou. Zeker als er niet voor betaald is. Wat je hebt gecreëerd moet je gewoon aan een ander kunnen verkopen (vgl. met het bankje van Jan des Bouvries). Als je met 20 man een paar weken ergens aan hebt gewerkt kun je het open source maken. Het gecreëerde gedeelte van één v/d medewerkers is immers klein. Maar waar de grens ligt tussen open source en het recht op je eigen "baby" is zeer vaag, geef ik ruiterlijk toe. .

Dat vind ik wel een wat vage rant smile
Zeker op een forum waarbij met dermate complexe software wordt gewerkt dat je niet kunt spreken van iets wat in een paar weken in elkaar is gezet door 20 man.
Uiteraard mag eenieder zelf weten wat hij met zijn werk wil en dat kan betaalde dienstverlening zijn. Dat werk betaald moet worden ben ik ook niet eens, het is een mogelijkheid waarvoor je als maker kunt kiezen.
Denk dat hier maar weinigen zijn die bij elke linux-installatie, installleren van aanvullende programma's en elke update betalen voor dat programmeerwerk.
Zeer veel opensource-werk is nog altijd onbetaald werk en is wel een stuk meer dan zo nu en dan een avondje wat code in kloppen.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Maar dat mag natuurlijk iedereen zelf weten of en welke licentie daar aan gehangen wordt. Echter vind je op dit forum veel opensource adepten. Daar is Linux en OSS groot door geworden. Vandaar. En bij deze mensen hier vind je dan ook geen bijval voor een gesloten aanpak.

29 Laatst bewerkt door MeneerJansen (08 Nov 2016 12:56:26)

Rinse schreef:
MeneerJansen schreef:

[wellicht zwaar off topic] Voor werk moet gewoon betaald worden en MS Office is ook gesloten. Als je iets heb gemaakt dan is het van jou. Zeker als er niet voor betaald is. Wat je hebt gecreëerd moet je gewoon aan een ander kunnen verkopen (vgl. met het bankje van Jan des Bouvries). Als je met 20 man een paar weken ergens aan hebt gewerkt kun je het open source maken. Het gecreëerde gedeelte van één v/d medewerkers is immers klein. Maar waar de grens ligt tussen open source en het recht op je eigen "baby" is zeer vaag, geef ik ruiterlijk toe. .

Dat vind ik wel een wat vage rant smile
Zeker op een forum waarbij met dermate complexe software wordt gewerkt dat je niet kunt spreken van iets wat in een paar weken in elkaar is gezet door 20 man.
Uiteraard mag eenieder zelf weten wat hij met zijn werk wil en dat kan betaalde dienstverlening zijn. Dat werk betaald moet worden ben ik ook niet eens, het is een mogelijkheid waarvoor je als maker kunt kiezen.
Denk dat hier maar weinigen zijn die bij elke linux-installatie, installleren van aanvullende programma's en elke update betalen voor dat programmeerwerk.
Zeer veel opensource-werk is nog altijd onbetaald werk en is wel een stuk meer dan zo nu en dan een avondje wat code in kloppen.

Da's precies wat ik bedoel. Als je in je eentje of in een team zeer lang aan iets hebt gewerkt is het wat mij betreft niet zo logisch om er maar van uit te gaan dat het open source is, of daar nu afspraken van te voren over zijn gemaakt of niet.

Maar als je gedurende korte tijd een klein radartje best geweest in een groot team (vergelijk Open Office) dan is het mijns inziens wat logischer om de boel open source te maken. Ik denk dat dat is wat jij ook bedoelt... smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

30

MeneerJansen schreef:

Als je iets heb gemaakt dan is het van jou. Zeker als er niet voor betaald is.

Zo zou het moeten zijn. Auteursrecht werkt helaas anders.
Betaald worden is geen vereiste om auteursrecht te verkrijgen. Je moet dit soort dingen vast leggen.
Wie heeft opdracht gegeven? Als het de club is, dan heb je grote kans dat de club de auteursrecht heeft.

IF not THEN toch

31

Joris schreef:

Zo zou het moeten zijn. Auteursrecht werkt helaas anders.
Betaald worden is geen vereiste om auteursrecht te verkrijgen. Je moet dit soort dingen vast leggen.
Wie heeft opdracht gegeven? Als het de club is, dan heb je grote kans dat de club de auteursrecht heeft.

In een grote club kan ik me voorstellen dat het bestuur een commissie optuigt met een bepaalde taak en dat daar dan programmatuur uit voorkomt. Dan is m.i. er min of meer sprake van opdrachtgever vs opdrachtnemer relatie en kan de club met wat reden zeggen: het produkt is van ons.
Als de programmatuur maar door één enkel persoon is gemaakt wordt deze stelling al wat onhoudbaarder.

In een kleinere club werkt het meestal als volgt:
- we hebben een probleem
- iemand die zegt: ik heb misschien een oplossing
- de oplossing loopt wat uit de hand (je begint met een programmaatje en je eindigt - in ons geval - met 30.000 regels code)
Dan lijkt het me niet dat de club kan zeggen: eigenlijk is het van ons.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

Tja, kun je als schrijver van de code dan wel zeggen 'het is van mij'? Jij zult zeggen ja. Waarom is het toch niet duidelijk dan?
Nog zo'n vraag. Op het moment dat de club de code gaat gebruiken samen met zijn leden... zou je dan niet zeggen dat de schrijver zijn programma heeft overgedragen aan de club? Maar ja.... is het eigenaarschap dan overgegaan?

Meer vragen dan antwoorden. Wat hier heel simpel is fout gegaan is dat er vooraf (!) afspraken gemaakt hadden moeten worden. Grote club of kleine club.... zonder afspraken krijg je heel mogelijk ruzie. En dat blijkt nu dus.

Volgende vraag.... wat moet je als vergoeding aan de club vragen? Ook hier zijn geen afspraken over. Beide partijen zijn zeer nalatig gebleken. Kon de club redelijkerwijs aannemen dat je dit gratis deed? En waarom ben je doorgegaan met code kloppen als het zo'n grote klus bleek te zijn geworden?

Nu moet jij de club dus wijs maken dat deze klus niet gratis was... ik zou niet graag injouw schoenen staan... of in die van de club. Dom van beide kanten.

34

De club zou mogen verwachten dat zolang ik bij die club zou blijven zij de software op de oude voet mogen gebruiken. Op het moment dat ik die club ga verlaten wordt het verhaal anders. Dan is het rijkelijk naief te veronderstellen dat alles op de oude voet door zal blijven gaan.
Ik had misschien eerder aan de bel moeten trekken maar zij ook. Vooral omdat de software draait op een webserver die ook door mij beheerd wordt. Als ik de software weghaal dan staan ze met lege handen en hebben ze een gigantisch probleem.
Misschien niet zo net gedrag maar daar moet je ook tegen kunnen dat je met slaande deuren uit elkaar gaat.

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

35 Laatst bewerkt door devtroll (08 Nov 2016 21:38:35)

Wees voorzichtig met het denken wat van jou is en niet. Hier zijn al verschillende rechtszaken over geweest. Programmeurs die in hun vrije tijd coden, maar dankzij het karakter van hun werk, de werkgever een beroep er op deed. En weg was de code. Vraag is of je dat deed voor de vereniging en of die vereniging redelijkerwijs er van uit mag gaan dat die code niet van/voor hun is. Let wel, ik weet niet hoe dat zit met zo'n opzet zoals een stichting/verenging. Het is problematisch, want ik worstel met hetzelfde. Wanneer is het iets wat ik zelf bedenk in de vrije avond en voor Foss projecten en wanneer niet? Dunno.

http://blog.iusmentis.com/2008/03/08/in … baas-zijn/

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

36

peugeot2 schreef:

Volgende vraag.... wat moet je als vergoeding aan de club vragen?

Een soortgelijke club (die wat meer geld te verhapstukken heeft) was voor een pakket wat qua uiterlijk en gebruikersvriendelijkheid beter was maar minder functionaliteit bood, eenmalig € 15.000 kwijt en ieder jaar zo'n € 7.000. Beschikbaar stellen van de software plus support.
Over die eenmalige kosten moet je m.i. het niet meer hebben: dan had ik het destijds aan de orde moeten stellen. Over de jaarlijkse kosten kun je het wel hebben.
In de loop van de jaren heb ik zeker 600 uur aan het pakket verspijkerd. Ik ga dus uit van een economische waarde van € 30.000. Dan vind ik een jaarlijkse fee van 10% zeker niet aan de idiote kant. Vooral omdat ik weet dat de club dat best kan dragen.

Voor 2 partijen die zo enorm in gebreke bleven door geen overeenkomst te sluiten vind ik het flink professionele bedragen die je noemt. Uiteraard overschat je de bedrag, zijnde de programmeur. Zo zal de club een ander en meer onderschattend bedrag redelijk vinden wink

Lastig, lastig...

peugeot2 schreef:

Volgende vraag.... wat moet je als vergoeding aan de club vragen?

Als je 't gratis (en voor je plezier) hebt gedaan kun je er achteraf naar mijn mening niets meer voor vragen. Wat je naar mijn mining in alle redelijkheid wel kunt verwachten is dat het "jouw kindje" is en dat het ook van jou blijft. Een rechterlijk Salomons oordeel zou kunnen zijn: de club kan gebruik maken v/d programmatuur en de maker ervan is de eigenaar. Wil de club ondersteuning of aanpassingen dan zal dat met de eigenaar geregeld moeten worden (lees: betalen). Mag de club ook zelf aanpassingen maken? Moeilijk verhaal...

Hoe het juridisch/auteursrechtelijk zit weet ik natuurlijk niet. En soms biedt het recht ook geen uitkomst. Dan wil een rechter nog wel eens een korte pause inlassen om beide partijen tot een overeenkomst te laten komen in de lobby.

Verder ben ik het met iedereen eens dat het gebrek aan afspraken de kwestie bemoeilijkt. Maar in de praktijk gaan dingen niet zo ideaal als in de theorie. Als je als ZZP-er binnenkomt en iets gaat bouwen dan gaat het meestal wel vanaf het begin goed. Maar zelfs dan kan er onenigheid ontstaan over gebruik en het recht tot zelf aanpassen van iets dat het "intellectueel eigendom" v/e ander is.

Ik vergelijk dit altijd met een klein bedrijfje dat een grafisch vormgever in had gehuurd voor het ontwerpen v/e logo. Toen er een nieuwe medewerker in het bedrijf kwam werken werd er voor die jongen uiteraard een stapel visitekaartjes gedrukt met het bedrijfslogo er op. De grafisch vormgever stelde zich op het standpunt dat weer betaald moest worden voor het gebruik van zijn intellectueel eigendom. Het bedrijf stelde zich echter op het standpunt dat dit nu juist reeds gedaan was de eerste keer. Als daar geen duidelijkheid op papier van is: wie heeft er dan gelijk. Men is er niet uitgekomen voor zover ik weet.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Het beste is (al is het rijkelijk laat) het dialoog aangaan. Juridisch gezien is er geen formele opdracht gegeven door de club.... en is het eigendom van de progammeur. Uuuh, denk ik wink

40

MeneerJansen schreef:

Ik vergelijk dit altijd met een klein bedrijfje dat een grafisch vormgever in had gehuurd voor het ontwerpen v/e logo. Toen er een nieuwe medewerker in het bedrijf kwam werken werd er voor die jongen uiteraard een stapel visitekaartjes gedrukt met het bedrijfslogo er op. De grafisch vormgever stelde zich op het standpunt dat weer betaald moest worden voor het gebruik van zijn intellectueel eigendom. Het bedrijf stelde zich echter op het standpunt dat dit nu juist reeds gedaan was de eerste keer.

Voor zover ik weet is dit nu juist wel afgedekt. Dat heet beeldrecht. Als ik een schilderij koop wordt ik economisch eigenaar van het schilderij. Ik mag het verkopen etc. Alle winst is voor mij. Wat ik niet mag is bijv. posters maken van het schilderij. Het beeldrecht blijft bij de kunstenaar. Tenzij je dat ook afgekocht heb.

In dit geval zijn ze wel heel onnozel bezig geweest. Als ik een logo wil hebben, dan moet dat op briefpapier, reclameuitingen, websites etc gebruikt kunnen worden. Dat moet natuurlijk bij de opdrachtverstrekking afgedekt worden