26

Re: Vraag over aanschaf compleet desktop systeem

Ja, ik gebruik GRUB.
Ik heb met een live usb geboot (moet wel in UEFI modus zijn), in mijn gentoo een chroot gedaan, en vandaar alleen opnieuw:

grub-install --target=x86_64-efi --efi-directory=/boot --removable

gedaan, zodat er wat in het UEFI werd weggeschreven.

UEFI heeft overigens geen extra bootloader nodig, en er zijn ook nog andere opties naast GRUB om je UEFI systeem aan te slingeren.
Op zich best interessant, je kunt vanuit je linux installatie je moederbord om zeep helpen smile

Iemand op internet vergeleek het overzetten van je systeem naar een nieuw moederbord met UEFI met het overschrijven van je MBR door windows (dat heb jij vast ook nog wel eens meegemaakt).
Het systeem is dan even niet meer zichtbaar.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Pamela schreef:

Op zich best interessant, je kunt vanuit je linux installatie je moederbord om zeep helpen smile

Dat lijkt me geinig, hoe dan? wink

28

Ik heb verschillende dingen gelezen, weet alleen niet meer van alles waar...
Sowieso schijn je behoorlijk wat schade aan te kunnen richten als root in /sys/firmware/efi/efivars, omdat het read/write wordt gemount.
Verder nog dit:

If the above step does not fix the issue, try booting with efi_no_storage_paranoia kernel parameter to disable kernel UEFI variable storage space check that may prevent writing/modification of UEFI variables.

Warning: efi_no_storage_paranoia should only be used when needed and should not be left as a normal boot option. The effect of this kernel command line parameter turns off a safeguard that was put in place to help avoid the bricking of machines when the NVRAM gets too full.

Quote is van deze pagina:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Uefi

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Is er uberhaupt 1 voordeel van UEFI?

En is het in ieder UEFI mogelijk om ouderwets BIOS aan te zetten?

Ik begin me zorgen te maken over mijn toekomstige compu... wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

30 Laatst bewerkt door Phil (31 Oct 2018 04:55:56)

Rinse schreef:

.... betrof  een programmeerbare thermostaat met alleen software voor Windows en Mac. ..... .

software ? met alle respect , dit is een  " firmware " probleem

https://www.lifewire.com/hardware-vs-so … ce-2624567

verleden jaar een bewakingscamera ( topmerk ) aangekocht ; de bijgeleverde firmware kon enkel onder Windows / Mac geïnstalleerd worden (sic)

één van de redenen waarom ik er Microsoft uitgegooid heb ten voordele van Linux is " veiligheid "

zit dus met het volgende probleem opgeschept ; wil ik aan beveiliging gaan doen dan ik moet ik de Windows-luis  terug in mijn pels dulden  ( via onder welke vorm dan ook , dual boot , wine , VM .... ) , tegenstrijdigheid of moet ik dit opvatten als humor van de hoogste plank ?

wie moet ik nu gaan haten, Microsoft , sommige hardware fabrikanten  , of allebei ?

ps : betekenisvol aan toevoegen dat de HP printer  & scanner van mijn vriend door zijn antieke Acer Aspire V3-772 met Intell i7 processor waar we onlangs enkelvoudig opstartbaar LInux Mint 19-V2 op geïnstalleerd hebben  onmiddellijk herkend werd ( over Wifi , we hebben de printer zelfs fysisch niet hoeven aan te sluiten )

De honden blaffen, de karavaan trekt verder

31

MeneerJansen schreef:

Is er uberhaupt 1 voordeel van UEFI?

En is het in ieder UEFI mogelijk om ouderwets BIOS aan te zetten?

Ik begin me zorgen te maken over mijn toekomstige compu... wink

Ik vroeg me inderdaad ook wel een beetje af wat nu het voordeel is, afgezien voor microsoft het hele secure boot gedoe.
Maar het schijnt dat het qua code eenvoudiger is (BIOS gaat al lang mee, en was blijkbaar een dichtgeslibt gedrocht geworden, waardoor lastiger voor programmeurs), er zijn minder ruimte beperkingen, je kunt grotere harde schijven gebruiken (al schijnt de beperking hier meer bij windows te liggen), het is vaak sneller...

Hier maar even wat (oude) linkjes voor je:
https://superuser.com/questions/496026/ … -with-uefi
https://wiki.manjaro.org/index.php?titl … S_v/s_UEFI

Mijn keuze om bij mijn huidige gentoo installatie helemaal voor uefi te gaan, had te maken met dat het in het gentoo handboek ondertussen de standaard is (al wordt BIOS uitgebreid behandeld), en ik pas een nieuwe computer heb gebouwd met alleen nieuwe hardware.
Nu ga ik misschien nog wel wat oude dingen toevoegen, maar niets wat niet zou moeten werken.

Zoals ik het zie is UEFI alleen iets wat echte problemen kan geven icm windows (wat duidelijk wordt als je ziet hoe secure boot werkt), de dingen waar ik tegenaan ben gelopen zie ik meer als ongemakken.
Momenteel is het meestal wel mogelijk om UEFI in BIOS compatibiliteits modus te draaien, wat je huidige computer misschien al doet.

Op dit punt zie ik geen redenen tot angst wink

Pamela schreef:

Momenteel is het meestal wel mogelijk om UEFI in BIOS compatibiliteits modus te draaien, wat je huidige computer misschien al doet.

Op dit punt zie ik geen redenen tot angst wink

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad mijn huidige compu in BIOS modus draaien. Ik hoop dat dat op toekomstige moederborden ook nog mogelijk is.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

33

Phil schreef:
Rinse schreef:

.... betrof  een programmeerbare thermostaat met alleen software voor Windows en Mac. ..... .

software ? met alle respect , dit is een  " firmware " probleem

)

Nee, voor het instellen van de thermostaat heb je een slecht in elkaar geflanst Windows programmaatje waarvoor geen alternatief is voor Linux.
Daar zit het probleem.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

34

Phil schreef:

verleden jaar een bewakingscamera ( topmerk ) aangekocht ; de bijgeleverde firmware kon enkel onder Windows / Mac geïnstalleerd worden (sic)

Dat is gewoon een stukje ervaring, je moet altijd eerst zoeken naar ervaringen onder linux voordat je iets aanschaft.

wie moet ik nu gaan haten, Microsoft , sommige hardware fabrikanten  , of allebei ?

Is totaal zinloos, aangezien fabrikanten meestal geen drivers/software voor linux (mee)leveren, het zijn meestal anderen die er veel tijd aan besteden om iets werkend te krijgen/houden.

ps : betekenisvol aan toevoegen dat de HP printer  & scanner van mijn vriend door zijn antieke Acer Aspire V3-772 met Intell i7 processor waar we onlangs enkelvoudig opstartbaar LInux Mint 19-V2 op geïnstalleerd hebben  onmiddellijk herkend werd ( over Wifi , we hebben de printer zelfs fysisch niet hoeven aan te sluiten )

HP is dan wel weer 1 van de fabrikanten die zich de laatste jaren er tegenaan bemoeit, zie HPLIP.

Phil schreef:

Die fabrikanten naar mijn mening. Soms worden er Linux drivers voor apparaten gemaakt door "vrijwilligers"/"de community" n.a.v. de hardwarespecificaties van de apparaten. Men klaagt steen en been dat bepaalde beruchte fabrikanten die specificaties niet vrijgeven. Canon met hun printers is er zo een. HP doet niet moeilijk. Werkt dan ook vrijwel altijd onder Linux. Maar grote kans dat je Canon printer niet werkt onder Linux. Bij videokaarten kan ik met dat nog wel voorstellen. Het vrijgeven van hoe dat spul exact werkt zou misschien je concurrentiepositie kunnen benadelen. Echter de videokaarten van Nvidia en Ati/AMD staan er om bekend dat ze juist goed worden ondersteund in Linux. Door de drivers v/d fabrikant zelf of door open souce alternatieven.

Ik zelf heb totaal geen respect voor een bedrijf als Canon. Ik neem het Microsoft niet kwalijk dat hun besturingssysteem zo populair is geworden. Kunnen zij ook niks aan doen (geintje). Ik begrijp ook waarom Windows bepaalde nadelen heeft (lang verhaal, effe geen zin in). Maar fabrikanten als Canon? Beter dat ze failliet gaan. Wat een eikels, joh.

36

MeneerJansen schreef:

Echter de videokaarten van Nvidia en Ati/AMD staan er om bekend dat ze juist goed worden ondersteund in Linux. Door de drivers v/d fabrikant zelf of door open souce alternatieven.

Nu wel ja, maar kan me nog een hoop 'lol' herinneren met dingen als fglrx en nvidia blobjes...
Ik heb nu gewoon de beste goedkope (dit keer weer eens nvidia) kaart gekocht die ik kon vinden, en ben blij dat ik me niet druk hoef te maken, omdat de nouveau driver gewoon goed werkt.

Had net wel weer iets vaags, waarvan ik nog niet precies weet of uefi hier een rol in speelt...
Ik hang altijd mijn oude harde schijf in een nieuw systeem erbij, om makkelijk data over te kunnen zetten, wat nooit eerder problemen gaf.
Nu probeert mijn nieuwe systeem wel de juiste kernel te booten, maar braakt een panic uit, omdat hij mijn swap probeert te mounten en geen fs kan vinden.
Als de oude schijf er niet in hangt is sdb2 mijn swap (vanaf usb bekeken), maar als die er wel in hangt is het de /boot van mijn oude schijf.
Ik snap er de ballen van, want ik heb in mijn nieuwe fstab alles via uuid ingesteld, en de oude schijf bevat wel een efi partitie, maar daar is nooit wat mee gedaan verder.

Het houdt me in elk geval wel van de straat...

37 Laatst bewerkt door MeneerJansen (03 Nov 2018 14:59:53)

Pamela schreef:

Had net wel weer iets vaags, waarvan ik nog niet precies weet of uefi hier een rol in speelt...
Ik hang altijd mijn oude harde schijf in een nieuw systeem erbij, om makkelijk data over te kunnen zetten, wat nooit eerder problemen gaf.
Nu probeert mijn nieuwe systeem wel de juiste kernel te booten, maar braakt een panic uit, omdat hij mijn swap probeert te mounten en geen fs kan vinden.
Als de oude schijf er niet in hangt is sdb2 mijn swap (vanaf usb bekeken), maar als die er wel in hangt is het de /boot van mijn oude schijf.
Ik snap er de ballen van, want ik heb in mijn nieuwe fstab alles via uuid ingesteld, en de oude schijf bevat wel een efi partitie, maar daar is nooit wat mee gedaan verder.

Het houdt me in elk geval wel van de straat...

[off topic] Wellicht is Grub in de war omdat de "/dev" namen niet meer kloppen als die 2e schrijf in je compu zit. Je kunt dan beter werken met die "ingewikkelde" namen. Hoe heet dat ook al weer... Hoe ging dat ook al weer...

[edit] Dat is in fstab. En dat heet een UUID (link voorbeeld).

Dat heeft ze toch al gedaan?

39

Klopt, ik heb uuid al gebruikt, maar toch heeft MeneerJansen me op een idee gebracht smile

Ik heb mijn grub.cfg even nagelopen (sjees, wat een bende is dat tegenwoordig...), hier even een random blok:

menuentry 'Gentoo GNU/Linux' --class gentoo --class gnu-linux --class gnu --class os $menuentry_id_option 'gnulinux-simple-c7dd40a5-9313-449c-ad56-1034f5725513' {
    load_video
    if [ "x$grub_platform" = xefi ]; then
        set gfxpayload=keep
    fi
    insmod gzio
    insmod part_gpt
    insmod fat
    set root='hd1,gpt1'
    if [ x$feature_platform_search_hint = xy ]; then
      search --no-floppy --fs-uuid --set=root --hint-bios=hd1,gpt1 --hint-efi=hd1,gpt1 --hint-baremetal=ahci1,gpt1  8468-B656
    else
      search --no-floppy --fs-uuid --set=root 8468-B656
    fi
    echo    'Loading Linux 4.14.65-gentoo ...'
    linux    /vmlinuz-4.14.65-gentoo root=/dev/sdb3 ro

c7dd40a5-9313-449c-ad56-1034f5725513 is mijn /, 8468-B656 is /boot, dus grub heeft dat netjes uit mijn fstab overgenomen, maar onderaan zie je toch nog even een /dev/sdb3 wink

Nu zou /dev/sdb3 dus mijn / zijn op mijn nieuwe schijf, maar op de oude schijf is dat dus swap (net even andersom dan mijn eerdere post), wat wel verklaart waarom de kernel erin stikt.
Dus moet ik alleen nog even uitzoeken hoe dit te voorkomen.

40

Bedenk me net dat ik nogal suf bezig ben roll

De hele tijd vraag ik me af waarom sata4 (oude schijf) voor sata2 (nieuwe schijf) wordt gezien, terwijl die sata2 schijf als /dev/sda1 wordt gezien, en gemount op /home.
Mijn gentoo installatie staat op een M.2 sata ssd, het probleem is dat de harde schijven blijkbaar hogere prio hebben.

41

Nog een voorbeeld hoe het niet hoort.
Wanneer ik een Debian installeer wordt de de UUID van mijn oude swab niet herkend c.q. niet overgenomen.
Met als gevolg dat als ik de "oude Debian" opstart deze na een paar minuten fouten begint op te hoesten omdat deze de nieuwe UUID niet kent.

groet,

Theo

42

Wel irritant, maar op zich niet zo raar als de installer de partitie opnieuw heeft ingericht.
Ik heb al jaren geen debian meer geinstalleerd, dus ik weet zo even niet of je kunt aangeven er vanaf te blijven.

Het moet wel eenvoudig te repareren zijn, door in je nieuwe debian de oude / te mounten en daarvan /etc/fstab aan te passen.

Mijn probleem zal ook wel simpel op te lossen zijn door grub aan te passen, maar het is een lapmiddel als elke keer als ik er een harde schijf bijhang, mijn ssd een plaats opschuift.

43 Laatst bewerkt door Incomudro (04 Nov 2018 11:01:44)

Misschien niet goed beredeneerd, maar kun je die efi partitie van die oude schijf niet wissen?
En misschien nog enkele partities die je niet gebruikt, ook de swap van die schijf bijvoorbeeld?

Zo wordt na een grub-update de schijf niet opgenomen in het grub.cfg.

44

Ik ga een menu item aan grub toevoegen waar echt alleen uuids in voorkomen, het zware werk zat in het uitzoeken waar het te laten, want je mag grub.cfg eigenlijk niet zelf editten.
Het wordt /etc/grub.d/40_custom met wat copy/paste werk en een paar aanpassingen.

Als het dan niet werkt, hoef ik alleen maar de sata kabel weer los te trekken en rebooten wink

Sdb3 veranderen naar sdc3 kan uiteraard ook, maar het probleem daarmee is nu wel duidelijk.

Edit: het lukt wel met sdc3, nog niet met de UUID

Edit 2: Je hebt of een initramfs nodig, of moet PARTUUID gebruiken.
Zonder initramfs herkent de kernel UUID niet.

45

Incomudro schreef:
Pamela schreef:

Dat lijkt me geinig, hoe dan? wink

Hier een discussie over de kwetsbaarheid van uefi:
https://linux.slashdot.org/story/16/02/ … ux-systems

Das niet zo fijn.
Je zou denken dat je je uefi opnieuw zou kunnen flashen.

Niet dus.