1 Laatst bewerkt door Noedel-Man (04 Feb 2017 16:54:30)

Onderwerp: linux mint cinnamon 18, kan niet worden geïnstalleerd.

Hey,

Ik ben vrij nieuw met linux dus misschien doe ik gewoon iets fout. Maar ik wil mint 18 installeren naast win 10 op een aparte ssd. (win op een 128ssd en linux op een 750gb_mx300 ssd). Ik deed eerst de "erase disk and install" optie, maar toen kwamen er verschillende errors naar beneden regenen. Ik heb daarna de "something else" optie gedaan en een 40mb EFI System Partitie, 333.33gb ext4 mountpoint:"/" en 8gb swap partitie aangemaakt op de 750gb drive. Maar de installer zecht dan "The creation of swap space in partition #3 of SCSI5 (0,1,0)(sdd) failed". Als ik de swap drive niet aanmaak kan hij de ext4 drive niet aanmaken. Ik heb ook de SMART drive scanner een quick scan laten doen maar daaruit blijkt dat alles in orde is. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

(sys spec: MOBO: 970A-UD3 CPU: FX-6350)

-edit:

Ik heb geprobeerd om linux te instaleren met legacy BIOS. Maar dat geeft dezelfde error. Ik heb mij hele 750gb ssd overgeschreven met nulletjes om te kijken of dat iets deed. Maar nog steeds hetzelfde resultaat. Ik kan in de Disk utility program ook geen ext4 partitie aanmaken op de ssd wel ntfs, maar ik wil natuurlijk gewoon ex4. Hoe kan ik dit fixen?

-edit2:

Ik ben nu iets verder gekomen. Als ik in windows een guid table maak voor de ssd en er een ntfs partitie opzet kan linux er wel een ext4 partitie opzetten. Alleen kan hij hem vervolgends niet mounten sad.

-edit3:

Ik heb net geprobeerd om ubuntu 16.10 te instaleren maar die heeft precies dezelfde problemen

-edit4:

Ik heb geprobeerd om de ssd te formateren en een nieuwe tabel toe te dienen in ubuntu. Toen ik windows weer opstarte stond nog steeds mijn ntfs partitie er op die ik in windows had gemaakt met alle bestanden nog intact. Volgends mij heeft linux geen toestemming om iets te doen met die hardeschijf. Dus ik zou iets moeten aanpassen in linux maar ik heb geen idee wat.

2

Re: linux mint cinnamon 18, kan niet worden geïnstalleerd.

je zou met een ander programma kunnen proberen om de schijfpartities helemaal te wissen.
Wellicht zit daar een kronkel in waar het partitioneerprogramma van Mint over struikelt.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

3 Laatst bewerkt door MeneerJansen (02 Feb 2017 13:16:56)

Noedel-Man schreef:

Hey,

Ik ben vrij nieuw met linux dus misschien doe ik gewoon iets fout. Maar ik wil mint 18 installeren naast win 10 op een aparte ssd. (win op een 128ssd en linux op een 750gb_mx300 ssd). Ik deed eerst de "erase disk and install" optie,

Wooooooooooooow! Je wilt Win 10 behouden en je kiest er voor om je gehele harddisk te wissen? Mijn advies: vraag een meer ervaren computergebruiker om je te helpen! Jij bent straks al je data kwijt en je officieel betaalde Win 10 versie die volgens mij niet eenvoudig weer te installeren is van CD. En je hebt straks je gehelle schijf gewist, misschien inclusief de Windows recovery partition die je nodig hebt om Windows opnieuw te installeren. 

Noedel-Man schreef:

maar toen kwamen er verschillende errors naar beneden regenen. Ik heb daarna de "something else" optie gedaan en een 40mb EFI System Partitie, 333.33gb ext4 mountpoint:"/" en 8gb swap partitie aangemaakt op de 750gb drive. Maar de installer zecht dan "The creation of swap space in partition #3 of SCSI5 (0,1,0)(sdd) failed". Als ik de swap drive niet aanmaak kan hij de ext4 drive niet aanmaken.

Hmmmmm. Wat Linux altijd wil is volgens mij een primaire partitie die hij in logische partities kan indelen voor de swap etc. Heb je in het UEFI-BIOS van je PC "legacy BIOS" geactiveerd? Volgens mij gaat Linux nog steeds niet lekker samen met het "nieuwe" UEFI.

Noedel-Man schreef:

Ik heb ook de SMART drive scanner een quick scan laten doen maar daaruit blijkt dat alles in orde is. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Wat is de Smart drive scanner? En wat bedoel je met "MOBO: 970A-UD3 CPU: FX-6350"? Ik ben te lui om te googlen.

Succes! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Rinse schreef:

je zou met een ander programma kunnen proberen om de schijfpartities helemaal te wissen.
Wellicht zit daar een kronkel in waar het partitioneerprogramma van Mint over struikelt.

Met welk programma kan ik die partities verwijderen? Ik heb dit al meerde keren gedaan met het standaard disk programmaatje van mint. Ook al de hele GUID table opnieuw erop gezet.

MeneerJansen schreef:
Noedel-Man schreef:

Hey,

Ik ben vrij nieuw met linux dus misschien doe ik gewoon iets fout. Maar ik wil mint 18 installeren naast win 10 op een aparte ssd. (win op een 128ssd en linux op een 750gb_mx300 ssd). Ik deed eerst de "erase disk and install" optie,

Wooooooooooooow! Je wilt Win 10 behouden en je kiest er voor om je gehele harddisk te wissen? Mijn advies: vraag een meer ervaren computergebruiker om je te helpen! Jij bent straks al je data kwijt en je officieel betaalde Win 10 versie die volgens mij niet eenvoudig weer te installeren is van CD. En je hebt straks je gehelle schijf gewist, misschien inclusief de Windows recovery partition die je nodig hebt om Windows opnieuw te installeren.

Rustig aan tongue, ik had toen mijn anderen schijfen uit de pc gehaald.

MeneerJansen schreef:
Noedel-Man schreef:

maar toen kwamen er verschillende errors naar beneden regenen. Ik heb daarna de "something else" optie gedaan en een 40mb EFI System Partitie, 333.33gb ext4 mountpoint:"/" en 8gb swap partitie aangemaakt op de 750gb drive. Maar de installer zecht dan "The creation of swap space in partition #3 of SCSI5 (0,1,0)(sdd) failed". Als ik de swap drive niet aanmaak kan hij de ext4 drive niet aanmaken.

Hmmmmm. Wat Linux altijd wil is volgens mij een primaire partitie die hij in logische partities kan indelen voor de swap etc. Heb je in het UEFI-BIOS van je PC "legacy BIOS" geactiveerd? Volgens mij gaat Linux nog steeds niet lekker samen met het "nieuwe" UEFI.

Goed idee, ik heb denk ik in mijn bios op UEFI first ingesteld, zodat hij op beide kan. Maar ik zal er nog even mee spelen vanavond.

MeneerJansen schreef:
Noedel-Man schreef:

Ik heb ook de SMART drive scanner een quick scan laten doen maar daaruit blijkt dat alles in orde is. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Wat is de Smart drive scanner? En wat bedoel je met "MOBO: 970A-UD3 CPU: FX-6350"? Ik ben te lui om te googlen.

Succes! smile

SMART is een scan functie van het standaard drive programaatje wat op mint staat. Dat scant je drive naar fouten enzo.

Moederbord en Processor

6 Laatst bewerkt door Noedel-Man (02 Feb 2017 22:31:49)

Ik heb geprobeerd om linux te instaleren met legacy BIOS. Maar dat geeft dezelfde error. Ik heb mij hele 750gb ssd overgeschreven met nulletjes om te kijken of dat iets deed. Maar nog steeds hetzelfde resultaat. Ik kan in de Disk utility program ook geen ext4 partitie aanmaken op de ssd wel ntfs, maar ik wil natuurlijk gewoon ex4. Hoe kan ik dit fixen?

-edit:

Ik ben nu iets verder gekomen. Als ik in windows een guid table maak voor de ssd en er een ntfs partitie opzet kan linux er wel een ext4 partitie opzetten. Alleen kan hij hem vervolgends niet mounten sad.

Partitie moet je mogelijk nog eerst formatteren.

8 Laatst bewerkt door MeneerJansen (03 Feb 2017 10:28:41)

Noedel-Man schreef:

-edit:

Als je een gloednieuwe harde schijf in die PC hebt gedaan waar je "geen kwaad mee kan doen" (dus je originele Windows HDD er uit hebt gehaald: heeeeeeel slim van je!) dan moet je het partitie programma van Linux Mint de boel laten partitioneren en formatteren. Geen Windows nodig!

Dus: PC opstarten van Mint CD/DVD en de aanwijzingen op het scherm volgen. Dat mag gewoon niet fout gaan. Dat moet mijns inziens gewoon lukken.

Hoe kaler en ongeformatteerder die schijf is, hoe minder kwaad het kan.

Succes! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

9

MeneerJansen schreef:
Noedel-Man schreef:

-edit:

Als je een gloednieuwe harde schijf in die PC hebt gedaan waar je "geen kwaad mee kan doen" (dus je originele Windows HDD er uit hebt gehaald: heeeeeeel slim van je!) dan moet je het partitie programma van Linux Mint de boel laten partitioneren en formatteren. Geen Windows nodig!

Dus: PC opstarten van Mint CD/DVD en de aanwijzingen op het scherm volgen. Dat mag gewoon niet fout gaan. Dat moet mijns inziens gewoon lukken.

Hoe kaler en ongeformatteerder die schijf is, hoe minder kwaad het kan.

Succes! smile

Dat is best leuk dat je dat moet doen, maar Mint ligt dwars en wil de schijf niet partitioneren.
Ik zou dan dus de schijf eerst partitioneren met een ander programma, maar ken zo geen windows programma's meer waarmee je dat doet wink

10 Laatst bewerkt door Noedel-Man (03 Feb 2017 16:59:42)

Ik heb net geprobeerd om ubuntu 16.10 te instaleren maar die heeft precies dezelfde problemen

-edit:
Ik heb geprobeerd om de ssd te formateren en een nieuwe tabel toe te dienen in ubuntu. Toen ik windows weer opstarte stond nog steeds mijn ntfs partitie er op die ik in windows had gemaakt met alle bestanden nog intact. Volgends mij heeft linux geen toestemming om iets te doen met die hardeschijf. Dus ik zou iets moeten aanpassen in linux maar ik heb geen idee wat.

11

Noedel-Man schreef:

-edit:

Kun je de stappen omschrijven die je hebt doorlopen om de schijf te formatteren?

Rinse schreef:
Noedel-Man schreef:

-edit:

Kun je de stappen omschrijven die je hebt doorlopen om de schijf te formatteren?

Ik heb drie verschillende methodes in linux geprobeerd

1)
nieuwe tabel aangemaakt vanaf de instalatie wanneer je op "something else" drukt. En daar vervolgends een ext4 en swap partitie op aangemaakt

2)
via disk utility een guid table aangemaakt en een ext4 partitie gemaakt

3)
De hele schijf overschrijfen met nulletjes met disk utility.

Al deze methodes hadden geen effect op de ssd. En in disk utility staat de schijf telkens al "unknown". Ik kan overgens ook geen anderen schijfen mounten die in mijn pc zitten.

13 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (04 Feb 2017 12:22:32)

Ik schat zo in dat je de partitie dus niet geformatteerd hebt. Hij is (mogelijk) wel als ext4 aangemerkt, maar nog niet voorbereid/gepartitioneerd (met mkfs.ext4 bijvoorbeeld). Dan is de partitie niet mountable en dus ook niet bruikbaar.

peugeot2 schreef:

Ik schat zo in dat je de partitie dus niet geformatteerd hebt. Hij is (mogelijk) wel als ext4 aangemerkt, maar nog niet voorbereid/gepartitioneerd (met mkfs.ext4 bijvoorbeeld). Dan is de partitie niet mountable en dus ook niet bruikbaar.

Oke, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hem wel kan gebruiken?

Met google opzoeken hoe je mkfs.ext4 gebruikt (huiswerk mag je zelf doen; zoek op partitioneren ubuntu ext4) of kijken of je ergens een guitool hebt die dat kan. Dat laatste kan ik niet uitzoeken omdat ik geen overzicht heb van al je mogelijkheden.

16

Sowieso heb ik het gevoel dat je heel enthousiast direct bent begonnen.
Dit zijn best vervelende problemen die naar mijn inzien in de user guide/manual beschreven staan.
Heb je die toevallig op na geslagen hierover?

IF not THEN toch

Joris schreef:

Sowieso heb ik het gevoel dat je heel enthousiast direct bent begonnen.
Dit zijn best vervelende problemen die naar mijn inzien in de user guide/manual beschreven staan.
Heb je die toevallig op na geslagen hierover?

Net de usermanual opgezocht. Maar dat is eigenlijk gewoon een stappenplan om mint te instaleren. Er staan nergens fixes ofzo.

peugeot2 schreef:

Met google opzoeken hoe je mkfs.ext4 gebruikt (huiswerk mag je zelf doen; zoek op partitioneren ubuntu ext4) of kijken of je ergens een guitool hebt die dat kan. Dat laatste kan ik niet uitzoeken omdat ik geen overzicht heb van al je mogelijkheden.

Ik ga vanavond proberen om een ext4 partitie te maken met de commandline mkfs en Gparted.

18

Waarom heb je dan erase all gedaan als je Linux naast Windows 10 wilt installeren?
Check nog even goed de manuals en de wiki's.

IF not THEN toch

19

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eeuwigdurende_september

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Joris schreef:

Waarom heb je dan erase all gedaan als je Linux naast Windows 10 wilt installeren?
Check nog even goed de manuals en de wiki's.

Had toen mijn anderen hdd's uit mijn pc gehaald.

Succes vanavond! Koppel je nog even terug? Als je vragen hebt, horen we het wel (met melding of stappen graag).

22

Noedel-Man schreef:
Rinse schreef:
Noedel-Man schreef:

-edit:

Ik heb drie verschillende methodes in linux geprobeerd

1)
nieuwe tabel aangemaakt vanaf de instalatie wanneer je op "something else" drukt. En daar vervolgends een ext4 en swap partitie op aangemaakt

2)
via disk utility een guid table aangemaakt en een ext4 partitie gemaakt

3)
De hele schijf overschrijfen met nulletjes met disk utility.

Al deze methodes hadden geen effect op de ssd.
En in disk utility staat de schijf telkens al "unknown". Ik kan overgens ook geen anderen schijfen mounten die in mijn pc zitten.

in welk opzicht niet?

Waarschijnlijk het effect dat de partitie niet te mounten/gebruiken was. Maar gisterenavond zou hij het opmieuw proberen. We gaan het horen...

24

peugeot2 schreef:

Waarschijnlijk het effect dat de partitie niet te mounten/gebruiken was. Maar gisterenavond zou hij het opmieuw proberen. We gaan het horen...

Precies.

Het is me allemaal te vaag.
Een schijf die met nullen is volgeschreven is uiteraard niet meer te mounten. Dus dan is het juiste effect wel bereikt wink

Ik zou onder Windows gewoon een partition manager gebruiken en daarmee de schijf inrichten, met de juiste partities voor /, /home, swap en uefi en geformatteerd in de juiste bestandsssteemformaten.
Ben er al een tijdje uit wat je onder windows hebt qua programma's. Alleen de naam Ranish Partition Manager ken ik nog, maar kweet niet of die nog gescikt is.

Vaag inderdaad. Ik gebruik altijd tools waar ik me comfortabel bij voel. Met andere tools kan ik gebruikers dan ook moeilijker mee begeleiden. En als men dan vage omschrijvingen hanteert wordt het des te moeilijker.