1 Laatst bewerkt door Joris (11 Feb 2017 12:23:23)

Onderwerp: MIT Open Course Ware

Kennen jullie dit juweeltje van de MIT al?

https://ocw.mit.edu/courses/electrical- … r-science/

MIT is sowieso een universiteit naar mijn hart.
Gebouwen en colleges zijn openlijk toegankelijk en daarmee ook een logische stap om zo veel mogelijk materiaal online te zetten.
Je betaalt college-geld als je een diploma, titel en begeleiding wilt hebben. MIT geeft geen eredoctoraten omdat je een doctor-titel moet verdienen en verdedigen.

IF not THEN toch

Re: MIT Open Course Ware

Vooral de oude SICP cursus schijnt een pareltje te zijn. Overigens alleen doorgebladerd.

Wie weet moet ik toch eens aan de Lisp om m'n editor te kunnen customizen. Ben op een Spacemacs spree.

3 Laatst bewerkt door devtroll (12 Feb 2017 08:49:06)

Beetje boven mijn pet dit, maar als ik MIT hoor, dan denk ik aan de moord/de duw over de rand van Aaron Swartz (RIP). Hier zijn verhaal: https://www.youtube.com/watch?v=QL182y-5iIY of in geschreven tekst: https://www.bostonglobe.com/metro/2014/ … story.html

Een artikel van Swartz, zoals ik hem kende: https://maikel.tiny-host.nl/it/aaron_manifest.php

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

4 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (12 Feb 2017 09:13:31)

MIT is een leidend onderzoeksinstituut met een heel erg lange traditie. En ook GNU heeft MIT-wortels. Dus (misschien) vreemd dat je meteen aan Swartz denkt.

devtroll schreef:

Een artikel van Swartz, zoals ik hem kende: https://maikel.tiny-host.nl/it/aaron_manifest.php

Hij 'vocht het goede gevecht' om maar een anglicisme te gebruiken, maar dit:

Those with access to these resources — students, librarians, scientists — you have been given a privilege. You get to feed at this banquet of knowledge while the rest of the world is locked out. But you need not — indeed, morally, you cannot — keep this privilege for yourselves. You have a duty to share it with the world. And you have: trading passwords with colleagues, filling download requests for friends.

is niet echt de oplossing.

Puur praktisch: veel gesloten journals staan je toe om preprints beschikbaar te stellen. Dus ik moedig iedereen aan om dit dan ook te doen. Lees het contract, en upload indien mogelijk de preprint naar je website.

Verder is het probleem het systeem. Veel hoge-impact journals zitten bij de gewoonlijke uitgevers (Elsevier, Springer, e.a.). In veel vakgebieden is het simpelweg zo dat je geen carriere kunt bouwen zonder in die journals te publiceren. En aangezien de banenmarkt in de academische wereld een trechter is (#studenten > #PhD studenten > #post-docs > #assist. profs > #assoc. profs > #profs), betekent geen carriere over het algemeen geen baan. Of jaren zwoegen in projectbaantjes waar je elke twee jaar moet verhuizen. Dus wat nodig is is een combinatie van veel dingen: meer banen in de academische midden/bovenbouw zodat wetenschappers ook morele keuzes *kunnen* maken, minder druk wbt. het publiceren in high-impact journals, de journals moeten in opstand komen en naar betere uitgeverijen gaan, geldgevers voor onderzoeksprojecten moeten open-access/open-source vereisen, etc.

tl;dr: het is beter open access de standaard te maken dan illegaal artikelen te distribueren.

Gelukkig werk ik in een vakgebied waar een serie conferenties als het belangrijkst gezien worden, die ook nog eens alles open gooien onder een Creative Commons licentie. Het kan wel!

Helaas hebben wij een ander probleem: Google, Facebook, e.a. zuigen heel erg veel talent weg. Soms complete afdelingen.

5

In plaats van niks te zeggen, moet er maar iets negatiefs gezocht worden?
Tja, een leuke gesprekspartner ben je dan...

IF not THEN toch

MIT heeft een vrij belangrijk persoon de afgrond in geduwd, iemand die veel meer betekend heeft voor osS dan jij en ik ooit zullen beteken. Dus een beetje pas op de plaats maken zou je sieren wink

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

7 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (12 Feb 2017 15:55:44)

devtroll schreef:

MIT heeft een vrij belangrijk persoon de afgrond in geduwd, iemand die veel meer betekend heeft voor osS dan jij en ik ooit zullen beteken. Dus een beetje pas op de plaats maken zou je sieren wink

Hoewel MIT misschien juridisch één entiteit is, kun je niet zeggen 'MIT' heeft X gedaan. MIT bestaat uit een gigantisch aantal hoogleraren, staf en studenten. Van linkser dan Jan Marijnissen, via politiek ongeïnteresseerd, tot rechtser dan Rumsfeld. MIT is ook waar GNU begonnen is, waar X11 (en eerder) vandaan komt, één van de eerste instellingen met open cursussen (OpenCourseware).

Dus als je toch die weg in wilt slaan, MIT heeft meer bijgedragen aan open source (en de wetenschap) dan alle actoren die in deze thread zijn genoemd. Maar zoals gezegd, MIT is een verzameling van individuen, zoals de meeste academische instellingen.

Ik ben het met Joris eens, dit is allemaal maar marginaal relevant. Ik zie ook niet waarom dit onderwerp gekaapt moet worden dit verhaal. Het doet niets af aan de waarde van OpenCourseware.

8 Laatst bewerkt door Joris (12 Feb 2017 15:58:31)

Zeg jij nou dat ik pas op de plaats moet maken? Je snapt iets niet merk ik.

Dat MIT slechte dingen heeft gedaan, is een feit, maar dit is niet de plek om dit te melden.
Nu komt het over dat je zou en moet laten merken dat je niks van het onderwerp weet, maar toch wat moet zeggen.

Net zoals ik hier eigenlijk niet meer op zou moeten reageren.

IF not THEN toch

Om weer op het onderwerp terug te komen. Hal Abelson, die het onderzoek binnen MIT naar de door van Swartz geleid heeft, is ook board member van de Free Software Foundation, en schrijver van... SICP. Dus om weer bij post 1 en 2 terug te komen... Heeft toevallig iemand SICP gelezen of die cursus gevolgd? Nog de moeite waard in 2017?

10 Laatst bewerkt door Joris (12 Feb 2017 16:56:09)

Doorgebladerd.
Qua onderwerpen wel interessant, maar qua vlakken met werkterrein laag.
Ik probeer kennis vooral te focussen op wat ik nodig ga hebben. Techniek is zo groot en interessant je verzuipt snel als je alles wilt oppakken. smile

IF not THEN toch

11

Jeetje.. er zit er een bij die ik wel interesant vind
en waarvoor ik ook zonder meer de beurs wel wil trekken.
eens even onthouderen

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

12

Een erg late reactie, maar ik heb al meerdere lessen van mit en andere universiteiten gevolgd.

o.a. over het heelal en kwantum mechanica

Leuk hoeveel ik met mts (wtb) als hoogste opleiding volgen kan. Eigenlijk kan ik het meeste wel volgen, maar bepaalde wiskunde haak ik af.
Ik heb bijvoorbeeld nooit differentiëren gehad.

Ik ben een keer aan een serie begonnen over ik geloof over quantum mechanica. Bij lecture 6 was de professor nog steeds alleen maar formules op het bord aan het schrijven. Nu kon ik tot mijn verbazing dat nog wel enig sinds volgen, maar dit was alleen maar interessant voor mensen die er echt hun beroep van willen maken. Ik ben verder gegaan met andere lectures. icon_mrgreen

Ik heb ook een opfris cursus, van wat wij natuurkunde noemen gedaan.
Zo kwam ik een professor tegen, waarbij ik me afvroeg, is dat een Nederlander?

Hij begon de les met de mededeling dat hij niet aan mijlen en ponden deed.
Zijn accent was echter wat mij nieuwsgierig maakt. Het bleek walter lewin te zijn. Dit was dus voordat hij op de nederlandse televisie kwam.

Voor wie niet weet die dit is:
http://videolectures.net/mit801f99_lewin_promo/

Dit is een andere lecture die ik gevolgd heb.
Lecture 1 of Leonard Susskind's Modern Physics concentrating on Cosmology. Recorded January 13, 2009 at Stanford University.
https://www.youtube.com/watch?v=32wIKaLkvc4

Dat is wel een voordeel van geen baan hebben. Iemand nog vragen over het dubbel slit experiment ? wink

Leonard Suskind zou ik graag even willen spreken in het echt.
Iets wat hij zei zit me ongelooflijk dwars.

- Je kan niet sneller als het licht, en kom niet met die onzin van een trein in een trein aan.
Hij legde echter niet uit wat er mis is met dat idee.

( Je laat een trien met bijna de lichtsnelheid rijden, en in die trein start je dan een tweede trein, die ook die snelheid rijd. Dan moet de tweede trein toch sneller gaan als het licht ? )

Volgens Leonard is dat dus onzin.

Ik begrijp het nog steeds niet helemaal, je kan niet sneller als het licht, toch bewegen er melkweg stelsels van ons vandaan, met een grotere snelheid dan die van licht.

Iets met uitdijing van het heelal maar ook met een waarnemer, en dit is waar het ingewikkeld word.

Wat ik wel begrijp is dat de snelheid van die melkwegstelsels, niet in strijd is met Einstein gezegd heeft.
Lokaal (plaatselijk) gaan die melkweg stelsels namelijk niet sneller als het licht. maar wel tov ons.

Een mogelijke uitleg, is dat je zwaarder word als je sneller gaat., en zoals ik het begrijp oneindig zwaar op het moment dat je de licht snelheid zou halen. Dat los je niet op met een trein in een trein, omdat die tweede trein dus ook erg zwaar word.

Gelukkig hebben we al "bijna" de warp enigine. Sneller als licht reizen, zonder sneller als het licht te gaan.

https://www.nasa.gov/centers/glenn/tech … /warp.html

http://www.iflscience.com/space/nasa-re … p-designs/

En deze Professor Shankar, ook die heeft humor:
https://www.youtube.com/watch?v=KOKnWaLiL8w
Bij les 12 word het leuk, relativity.
https://www.youtube.com/watch?v=pHfFSQ6 … p;index=12

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

13 Laatst bewerkt door MeneerJansen (17 Jun 2017 11:10:15)

@GPS: Lichtsnelheid etc. valt buiten dit forum, misschien kunnen ze je meer info geven op het Wetenschapsfurum. Als je niet kunt differentieren (ik denk dat je integreren bedoelt) wordt het moeilijk.

[wellicht off topic] Enfin, dit is zoals ik het onthoud voor mezelf.

1. Onderzoekers Michelson en Morley ontdekten in 1887 per ongeluk dat je niet sneller kunt dan het licht.

2. Ja inderdaad: dit is GEEN bewering van Einstein!

3. Dat zette de wetenschappelijke wereld op zijn kop want hierdoor klopten de zg. Maxwell vergelijkingen niet meer.

4. Totdat Hendrik Antoon Lorentz (de grootste Nederlander aller tijden) voorstelde om de tijd (t) te vervangen voor een term die afhankelijk is van je snelheid ten opzichte van de lichtsnelheid (voetnoot 1).

5. Door deze zg. Lorentz transformatie klopten de Maxwell vergelijkingen weer wel.

6. Voor zover ik weet werd dit als een rare anomalie gezien waar je weinig mee kunt.

7. Totdat Einstein in 1905 m.b.v. het Michelson & Morly feit, de Lorentz trafo en een Taylorreeks benadering postuleerde dat E = mc2 (speciale relativiteitstheorie). Zie voetnoot 2.

Ook E = mc2 werd geloof ik in het begin als een rarigheidje gezien (zelfs het bestaan van atomen werd in 1905 nog niet algemeen aanvaard!). Maar wat toonde Einstein hier nu mee aan? In ieder geval niet dat je niet sneller kunt dan het licht. Dat was immers al in 1887 aangetoond door Michelson & Morley. Welnu, het toont aan dat energie en massa uitwisselbaar oftewel hetzelfde zijn! Dat wil zeggen: de Wet Van Behoud Van Massa (WVBVM) en de Wet Van Behoud Van Energie (WVBVE) zijn eigenlijk één en dezelfde behoudswet. Wat de een ziet als massa, ziet de ander als vorm van energie. Die "zienswijze", die fantasie, dat "out of the box" denken is waardoor iedereen vandaag de dag Einstein's naam kent en de namen van Lorentz, Michelson en Morley niet meer.

Een zelfde trucje als in voetnoot 2 kan men doen door vergelijkingen op te lossen voor massa in plaats van tijd of energie. Dan blijkt dat massa groter wordt als men de lichtsnelheid nadert. In de Lorentz trafo wordt de tijd kleiner (vertraagt) als je snelheid groter wordt.

Tien jaar aan denken en bespottelijk ingewikkelde wiskunde later (hij vroeg raad aan zijn Wiskunde leraar Minkowsky) postuleerde hij de Algemene Relativiteitstheorie. Komt o.a. op het volgende neer. Als je in een raket langs een planeet van glas vliegt wordt je baan afgebogen. Aangezien jij als astronaut die planeet niet ziet denk je dat de ruimte gekromd moet zijn. Als deze zienswijze klopt dan moet licht ook afgebogen worden door een zwaartekrachtsveld. Ondanks dat licht geen massa heeft. Ook deze fantasierijke alternatieve denkwijze maakt Einstein groter dan anderen die louter zitten te rekenen met formules en zodoende op theorieën uitkomen.   

-----------------------------------
Voetnoot 1. Men leidt de Lorentz transformatie af door ervan uit te gaan dat men niet sneller kan dan het licht. Vervolgens laat men de stelling van Pythagoras los op een driehoek die gevormd wordt door een trein die van A naar B rijdt en een laserstraal bevat die omhoog en omlaag kaatst tussen twee spiegels (een zg. laser klok). Punt C is de bovenkant van de laser klok. 

Voetnoot 2. Men leidt E = mc2 af door in de Wet van Newton (F = ma = m dv/dt) voor de tijd de Lorentz transformatie in te vullen. De energie van een voorwerp is kracht x weg (E = Fs). Om tot een oplossing te komen voor de energie (E) werkt men deze vergelijkingen vervolgens uit met behulp van een zg. Taylor reeks. Dan houdt men een reeks termen over die, op de eerste term na, allemaal afhangen van de snelheid (v). De eerste van deze van v afhankelijke termen is de welbekende kinetische energie (1/2 mv2). In stilstand blijft allen de eerste term over. Die energie in stilstand is dus "altijd" aanwezig in het voorwerp, in beweging of niet. Die energie E is gelijk aan mc2 (massa x lichtsnelheid in het kwadraat).

[correctie, 17-6-2017] De Maxwell vergelijkingen klopten ook niet zonder te nemen dat men niet sneller kan dan het licht. Door de Lorentz trafo klopten ze juist weer wel (en die gaat ervan uit dat je niet sneller kan dan het licht).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

14

GPS hoewel lichtsnelheid idd buiten het bestek van dit forum valt kan je wel degelijk sneller dan het licht.

Einstein heeft ook nooit beweerd dat dit niet kan.
Hij stelde dat met het toenemen van de snelheid de massa zou toenemen waardoor je een oneindige hoeveelheid energie zou nodig hebben om dat voor elkaar te krijgen.

Max Plank toonde (waarschijnlijk zo onbedoeld) aan dat het wel degelijk kon zonder de formules en theorie van Einstein geweld aan te doen.

Dit nog even los van een paar aspecten die al helemaal weinig met OSS te doen hebben.

Verder als je ooit MAVO natuurkunde hebt gedaan dan heb je zonder dat het zo genoemd werd ook geleerd wat integreren en differentieren is.
Zelfde geld ook voor complexe wiskunde....  dat klinkt vooral moeilijk maar is bedacht om wiskunde juist makkelijk te maken.

15 Laatst bewerkt door Gps (16 Jun 2017 22:51:43)

Dat is voor mij het probleem met internet.
Het is lastig om goede informatie te vinden.

Over dat double slitt experiment bijvoorbeeld is zeer veel onzin te vinden.
En ook over wat einstein gezegd zou hebben.

Ik zie de professors wel eens sommen doen met integraalteken.

Dat zijn voor mij steevast momenten, dat ik niet 100% volg wat hij doet.

Op de mts iets gehad waar ik bij het volgen van de lectures, de mts nu erg dankbaar voor ben.

Wij kregen volkomen uit de duim gezogen formules voorgeschoteld, met de opdracht isoleer bijvoorbeeld f.

Hierdoor volg ik in de meeste gevallen geheel wat de professors doen.
Misschien moet ik eens op zoek naar een mit course integraal rekenen.

Toch heeft dit topic mij nieuws gierig gemaakt. Ik ga eens kijken wat de universiteiten, voor computer en Linux lessen hebben.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

16

Les geven is een vak.
Ik heb vooral veel slechte docenten gehad, maar ook een paar onwaarschijnlijk goede !
De goede hoeven niet per se de leukste of prettigste docentente zijn maar het helpt natuurlijk wel.
Ik heb zelf maar een paar dingen nodig, beetje choniometrie, soms iets van integreren differentieren en wat vaker iets van complex rekenen (maar dat stelt in mijn geval ook weinig voor).  oh ja dingen als logaritmen zijn ook wel handig om iets van te weten.   De oplettende lezer herkend nu wellicht al de electronicus in mij (maar ten dele waar).

Iig de docenten van vroeger die mij bij zijn gebleven (zonder naam te noemen)
- Een wiskunde docent, vreselijk saaie man, maar waneer hij uitlegde hoe je iets moest berekenen dat vertelde hij elke stap in detail.  dus bij het berekenen van een integraal vertelde hij ook hoe je 5 en 3 moest optellen.
Daar ik door omstandigheden een jaartje had overgeslagen kwam mij dat wel uit.

- Een docent telecommunicatie die het voor elkaar kreeg om in een les Nederlands, Engels, Wiskunde en zijn eigen vak te doceren. Ik mocht de man wel want hij had me tenminste iets te melden dat ik zelf al niet wist, maar bij mijn klasgenoten was hij om de zelfde reden niet echt populair.
Persoon in kwestie is nu systeembeheerder.... lesgeven vraagt kenlijk een te zware tol van docenten.
(Volgens mij zitten op dit forum ook een aantal systeembeheerders die eerst docent zijn geweest wink )

17

Mijn beste docenten heb ik niet gevonden in het onderwijs. Het waren random mensen die mij geleerd hebben om te leren, om koppig te zijn en niet op te geven. De helft van die zogenaamde vrienden die het zouden maken, omdat zij WO onderwijs deden zitten nu thuis op de bank en deze autodidact heeft een hele fijn baan.

18 Laatst bewerkt door MeneerJansen (17 Jun 2017 11:10:28)

Correctie op mijn post van gister: die Maxwell vergelijkingen klopten ook niet zonder te nemen dat men niet sneller kan dan het licht. Door de Lorentz trafo klopten ze juist weer wel (en die gaat ervan uit dat je niet sneller kan dan het licht).

P.S. Over het befaamde "double slit experiment" (= quantum mechanica) kan ik je ook wel het een en ander vertellen, maar niet in dit forum. wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

19

devtroll schreef:

Mijn beste docenten heb ik niet gevonden in het onderwijs. Het waren random mensen die mij geleerd hebben om te leren, om koppig te zijn en niet op te geven. De helft van die zogenaamde vrienden die het zouden maken, omdat zij WO onderwijs deden zitten nu thuis op de bank en deze autodidact heeft een hele fijn baan.

Zo is het natuurlijk ook nog eens.
Despite, gebruik maken van het internet om kennis al dan niet via een cursus op te doen valt natuurlijk ook onder autodidactiek.
En ja... vakinhoudelijke kennis heb ik ook allemaal zelf eigen moeten maken.
Er zijn geen docenten die zulke kennis hebben, en het enige wat je er voor nodig hebt is gezond verstand en leergierigheid.

20

MeneerJansen schreef:

Correctie op mijn post van gister: die Maxwell vergelijkingen klopten ook niet zonder te nemen dat men niet sneller kan dan het licht. Door de Lorentz trafo klopten ze juist weer wel (en die gaat ervan uit dat je niet sneller kan dan het licht).

P.S. Over het befaamde "double slit experiment" (= quantum mechanica) kan ik je ook wel het een en ander vertellen, maar niet in dit forum. wink

Het is ieder geval machtig interessant.

21

@ Pascal

Op de mavo en mts veel gezien van goede en slechte leraren.

Misschien wel mooiste voorbeeld, het vak hef en hijs werktuigen op de mts.
Ik mocht de 2e klas twee keer doen, en het tweede jaar had ik een andere leraar voor dit vak.

Voor mij een drama, ik volgde deze leraar niet, en haalde met proefwerken de ene onvoldoende na de andere. ( ik was overigens niet de enige )
Toen ik een gesprek met hem aanging wilde hij eerst niet geloven dat ik het jaar er voor, geen enkel probleem had met dit vak.

Zijn gezicht toen hij mijn cijfer lijst van het jaar ervoor zag. Onbetaalbaar, totale verbazing.
Hij mompelde ook iets van, hoe kan dit?

Dat was ook mijn grote vraag wink

22 Laatst bewerkt door pascal (17 Jun 2017 21:43:21)

Gps ikke weet.
Zoals ik al zei, ook lesgeven is een vak.
En net als bij zoveel vakgebieden komt het nu eenmaal voor dat de verkeerde mensen op de verkeerde plek zitten.
Er valt weinig aan te doen.

Ohh ja.. met hijswerktuigen ben ik ook heel goed..
Althans in de kroeg.

Onderwijs moet flink hervormd worden. Niet alleen persoonlijk leren, zoals men nu wil invoeren richting studenten. Ook aan de kant van het personeel moet je hervormen. Goede en gewilde docenten moet je meer betalen, slechte minder. Ook combineren lesgeven en bij een bedrijf werken moet men stimuleren. Dan krijg je weer kennis in huis. Tot slot moeten docenten jaarlijks beoordeeld worden. Doe je het goed krijg je salaris erbij, anders niet. Zo wordt docent weer een beroep met aanzien.

24 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (18 Jun 2017 11:37:41)

peugeot2 schreef:

Goede en gewilde docenten moet je meer betalen, slechte minder.

Yay, marktwerking! Op zich ben ik het niet met je oneens, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Goed en slecht worden vaak beoordeeld door evaluaties van studenten/leerlingen. Een (aanzienlijk?) deel daarvan zal vakken met eenvoudigere tentamens bijvoorbeeld beter beoordelen. Het gevaar is dat alles 'pretonderwijs' wordt. Dus voordat je zoiets gaat doen, moet je heel erg goed nadenken over wat je exact wilt meten.

Ook combineren lesgeven en bij een bedrijf werken moet men stimuleren. Dan krijg je weer kennis in huis.

Voor welk onderwijsniveau? Je moet bijvoorbeeld voorkomen dat universiteiten HBOs worden. Verschillende onderwijsniveaus/vormen, verschillende eisen. Als men bijv. aan uni's informatica zouden doceren met 'input' van het bedrijfsleven, dan zou je mensen trainen voor Java, Javascript, en UML (ik noem maar wat) ipv. ze fundamentele kennis over algoritmen en datastructuren bij te brengen. Als je de fundamenten in de jaren '80 hebt geleerd, kun je nu nog prima uit de voeten. Als je in de jaren '80 hebt geleerd wat het bedrijfsleven veelal vraagt, kun je een baan nu wel vergeten.

Veel bedrijven lopen verder nogal achter. In ons vakgebied zijn het de hoogtijdagen van machine learning, deep learning e.d. Helaas is dat in het bedrijfsleven (op Google, Facebook e.d. na) vooral een geval van Machine learning is like highschool sex. Everyone says they do it, nobody really does, and no one knows what it actually is.[1] en schrijven mensen in de praktijk nog regelgebaseerde systemen alsof de jaren '90 nog niet voorbij zijn.

Uiteraard ligt dit alles heel anders voor een vakopleiden. Maar tl;dr, zulke brede generalisaties werken gewoon niet.

[1] https://twitter.com/mikettownsend/statu … 08?lang=en

25 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (18 Jun 2017 11:45:46)

devtroll schreef:

De helft van die zogenaamde vrienden die het zouden maken, omdat zij WO onderwijs deden zitten nu thuis op de bank en deze

Tsja, het meervoud van anecdote is geen data. Om eens een cliché te herhalen. Ik ken heel veel mensen die WO hebben gedaan en heel erg goed terecht zijn gekomen. Wij hebben ook veel studenten die in goede posities bij IBM, Daimler, e.d. eindigen.

Wat een IMO groot probleem is, is studiekeuze. Er zijn opleidingen met grote studentenaantallen, maar weinig vraag tot geen vraag van de markt (psychologie, geschiedenis, e.d.).

autodidact heeft een hele fijn baan.

Zeker, met enige intelligentie en passie kun je heel ver komen. Maar dat pad is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn mensen die heel erg veel begeleiding nodig hebben.