26 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (18 Jun 2017 11:47:09)

Re: MIT Open Course Ware

Twee terechte opmerkingen....

Ja, marktwerking! Beoordelen van een docent door een senior docent. Niet door leerlingen/cijfers. Als een school slechte cijfers aflevert zijn de senior docenten onvoldoende in staat goede docenten te kweken. M.i. is marktwerking de enige oplossing.
Lesgeven en werken in een bedrijf zal ook problemen geven ja. Het kan op alle niveau's maar dan wel passend bij dat niveau. Te beoordelen door senior docenten.

Je opmerking over studiekeuze is verder spijker op de kop. Ook hier kan marktwerking helpen. Hier moet de politiek helpen door te werken met maximum aantallen voor bepaalde vakken.

Wat ik nog toe zou willen voegen over leraren is het volgende. Op de middelbare school heb ik heel erg veel gehad aan mijn goede leraren. Ik heb eens een zó slechte scheikunde leraar gehad dat een klasgenoot en ik naar onze ''oude" leraar zijn gestapt. En die legde - tussen 2 lessen door - even uit wat wij in 5 lessen niet gesnapt hadden. Als die man dat niet gedaan had dan was ik nu nog niet geslaagd.

Op de universiteit echter heb ik nog nooit "les" gehad. Louter professoren voor een zaal zien staan. Leren doe je daar uit een briljant dictaat en door zelfstudie. Die aanbevolen "boeken" zijn niet meer dan een naslagwerk van ridicule omvang (ik gebruik ze nu dus nog wel).

P.S. Op de midd. school ook in veel vakken nauwelijks "les" gehad. Alles zelf moeten doen. wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

peugeot2 schreef:

Ja, marktwerking! Beoordelen van een docent door een senior docent. Niet door leerlingen/cijfers. Als een school slechte cijfers aflevert zijn de senior docenten onvoldoende in staat goede docenten te kweken. M.i. is marktwerking de enige oplossing.

Het probleem van marktwerking is dat het vaak perverse prikkels oplevert. De overheid is bijv. gaan betalen per afgestudeerde student en nu willen onderwijsinstellingen studenten zo snel mogelijk door de opleiding heendrukken. Dat gaat op bepaalde plekken toch leiden tot het verlaging van het onderwijsniveau, want het vereenvoudigen van tentamens is een eenvoudige manier om die functie (aantal afgestudeerde studenten) te optimaliseren.

Als je dit soort dingen gaat doen, zul je hele sterke garanties in moeten bouwen die voorkomen dat je dit soort averse effecten hebt. Ik zie in jouw voorstel al snel kliekjesvorming ontstaan waar een oudere generatie totale macht krijgt over het hele onderwijs. En het is niet per definitie zo dat senior-docenten met de tijd mee zijn gegaan.

Ik zie meer in manieren om kwaliteit direct te optimaliseren. Bijvoorbeeld door docenten verplicht naar bijscholingscursussen te sturen en zwakke docenten verplicht extra training te geven.

Verder denk ik dat er wbt. universiteiten problemen zijn die meer accuut zijn. Universiteiten zijn nu een grote trechter: studenten, promovendi, post-docs, universitair docenten en hoogleraren, bij elke laag zijn er (veel minder) posities. Slechte carriereperspectieven dus. Daar komt nog eens bij dat in sommige vakgebieden (wis- en natuurwetenschappen, informatica) de salarissen niet erg competitief zijn in het vergelijking met het bedrijfsleven. Veel mensen gaan dus na het behalen van hun PhD of een aantal postdoc posities weg. Gevolg: een redelijk deel van het onderwijs wordt door onervaren promovendi en post-docs gedragen en er zijn steeds minder ervaren docenten. Of anders gezegd, eerst leidt je ze op en dan pest je ze weg.

Jouw voorbeeld is ook een goede, denk ik. Zal ook beter aansluiten als wijziging bij het huidige beleid. Wel zie ik dan het probleem dat men bij directies komt klagen over de tijd van al die verplichtingen (en dat het ten kosten van het primaire proces gaat). En dan komen ze er toch weer onderuit. Misschien een combinatie. Ik denk echt dat docenten in de beta-vakken meer betaald mogen krijgen omdat de vraag op de markt veel hoger is. Dat is bij andere beroepen ook zo. Die beloningenstructuur zal idd perverse prikkels opleveren... laten we dat vallen.  Dus... een combi van hogere salarissen voor tekortvakken en verplichte cursussen (bijscholing en extra training op indicatie).

Laatste alinea... mee eens, Daniel.

30 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Jun 2017 12:39:34)

[zwaar off topic qua Linux] Ik vraag me dan altijd af wat en goede docent is. Ik vind een goede docent iemand die zijn vak goed uit kan leggen. Dat is niet in cijfers uit te drukken. Dat wil zeggen: naar mijn mening zegt het het aantal geslaagden of gezakten niets over de leraar.

Ten tweede is er het probleem om ze naar de middelbare school te krijgen (ik sla voor het gemak de univ. en de basisschool even over). Een doctorandus is naar mijn mening gewoon te hoog opgeleid voor de midd. school. Ik heb altijd gevonden dat je leraar moet kunnen worden met een extra cursus als je geslaagd bent voor de Mavo, Havo of VWO. Misschien dat dit tegenwoordig anders is nu je ook bachelor kunt worden. Maar die bachelors zetten ze natuurlijk voor de brugklas...

Welke drs. gaat er nu op debiel laag vak-niveau politieman spelen voor pubers die er alles voor over hebben om niet naar school te gaan? Da's mijn indruk v/d leraren op mijn school geweest. Geplaagde intellectuelen: parels voor de zwijnen. Ze zijn allemaal overspannen geworden. Een midd. school klas heeft een politieagent en een manager voor de klas nodig. Die manager verdeelt het aantal hoofdstukken in het boek over het aantal weken dat er les gegeven wordt. Uitleg over de stof kun je dan krijgen v/e docent, na schooltijd. Op vrijwillige basis. En als je irritant doet, dan moet die docent de politieagent kunnen roepen om aangifte tegen je te doen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

31

tja, niets voor niets dat Foucault het huidige leersysteem vergeleek met de gevangenis. Daar deed het mij aan denken: Tijd dienen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

32 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (19 Jun 2017 14:24:57)

MeneerJansen schreef:

Welke drs. gaat er nu op debiel laag vak-niveau politieman spelen voor pubers die er alles voor over hebben om niet naar school te gaan? Da's mijn indruk v/d leraren op mijn school geweest. Geplaagde intellectuelen: parels voor de zwijnen. Ze zijn allemaal overspannen geworden. Een midd. school klas heeft een politieagent en een manager voor de klas nodig. Die manager verdeelt het aantal hoofdstukken in het boek over het aantal weken dat er les gegeven wordt.

Ben je in de tweede fase opgegroeid? wink

Ik ben van net voor de tweede fase en ik had een paar leraren die fantastisch en gedreven waren. Van die mensen die er duidelijk plezier aan beleefden werelden te openen voor hun leerlingen. Die midden in de theorie stopten 'oh, maar moet ik eens laten zien dat het echt zo werkt' en dan spontaan een opstelling voor de klas opbouwden en een experiment uitvoerden.

Er waren natuurlijk ook leraren die politieman/vrouw speelden en dan was het natuurlijk veel leuker om de les op allerlei manieren te verstieren. Maar ik had zeker ook een aantal leraren waar je altijd met veel plezier naar de les ging. Vaak was er wel een correlatie met opleidingsniveau, die mensen die een drs. of dr. hadden, stonden zo ver boven de materie dat ze makkelijk konden improviseren en niet letterlijk bij het boek/nakijkboek bleven.

Dus ik ben tegen je pleidooi MeneerJansen. Maar ik ben dan ook tegen de tweede fase, waar de leraar idd alleen maar een agent is die moet checken of de leerlingen hun werk doen.

Een goede docent moet goed kunnen uitleggen ja. Maar moet meer kunnen. Hij moet zijn leerlingen ook uitdagen, hij moet boeien, moet zijn kennis uptodate houden, moet eerlijk en integer zijn, enz, enz.

Het is dus wel wat meer dan alleen goed kunnen uitleggen.

34

devrandom schreef:

Ook combineren lesgeven en bij een bedrijf werken moet men stimuleren. Dan krijg je weer kennis in huis.

Voor welk onderwijsniveau? Je moet bijvoorbeeld voorkomen dat universiteiten HBOs worden.

Kunnen we alsjeblieft ook voorkomen dat HBOs zich als een universiteit gaan profileren !
(vooral in een tijd waarin Nederland als een van de weinige landen het verschil tussen de twee weet)

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

35 Laatst bewerkt door MeneerJansen (20 Jun 2017 13:06:26)

peugeot2 schreef:

Een goede docent moet goed kunnen uitleggen ja. Maar moet meer kunnen. Hij moet zijn leerlingen ook uitdagen, hij moet boeien, moet zijn kennis uptodate houden, moet eerlijk en integer zijn, enz, enz.

Het is dus wel wat meer dan alleen goed kunnen uitleggen.

Goed punt. Ik vind ook dat een leraar meer moet kunnen dan uitleggen. Maar als ik over mijn eigen midd. schooltijd praat dat kan de mooiste lerares Frans met haar enthousiaste verhalen over de literatuuuuuuur (braak!) en haar voorliefde voor de zoetgevooisde klanken van het Frans mij nog voor geen millimeter interesseren voor die klinkklare onzin. Ik ben meer van het type Jan Peter Balkenende (hoog stemmetje): "Het gaat om de inhoud. Toch?". Het vak zelf pakt je of het laat je koud. Daar doet en leraar naar mijn mening helemaal niets aan. Alleen de Overheid bepaalt of je de Tabel van Elementen uit je hoofd moet leren of dat de leraar uit mag leggen waarom het van nut is. Voor beide is nl. op de midd. school geen tijd. De centrale overheid bepaalt naar mijn mening of je de interessante en nuttige kant v/e vak ziet of maar wat aan moet klooien. Zoals het lezen van "romannetjes" voor Nederlands. En dan vraagt men zich af waarom geen enkele Nederlander een fatsoenlijke sollicitatiebrief of betoog kan schrijven. De leraren staan te springen om ons te vertellen wat je met hun vak na je schooltijd allemaal kan, maar het mag niet. Schuld v/d overheid, niet v/d leraar. En de "kennis" op de midd. school is ongeveer uit de middeleeuwen dus wat mij betreft hoeft zo'n leraar wiskunde ook zijn vak niet bij te houden. Laat hem rusten zodat hij energiek genoeg is om vragen te beantwoorden. Fit zijn is belangrijker.

Integriteit is een heel, heel, goede van je. Wat ik vergeten. Ik heb zelf nl. nooit een leraar gehad waarvan ik het vermoeden had dat hij de pest had aan mij (ondanks alle vieren en vijven voor Duits en Frans en er bijna op blijven zitten).

36

Ik denk dat peugeot2 het wat uptodat houden van kennis primair heeft over vakdocenten in het beroeps onderwijs.
Ook daar heb ik zo mijn eigen visie op.
Leuk dat je met allerlij moderne gadgets kunt omgaan, maar vergeet niet dat tegen de tijd dat je van school komt
er al weer drie nieuwe varianten zijn geweest.
Even een voorbeeldje: walkman, CDman, MP3speler, iPod, Telefoon en dat in amper 20 jaar !
Veel zinvoller lijkt mij als je de onderliggende technologie enigzinds begrijpt zodat je daarmee zelf verder kunt.
Hoeveel techno studenten weten dat je met google heel gemakkelijk een antwoord kan vinden op de vraag hoe je een bepaald probleem kan oplossen.
Nee we plempen ons huiswerk op NedLinux om ons vervolgens af te laten zijken door een paar oude rotten.

37 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (20 Jun 2017 20:57:04)

Niet speciaal beroepsgericht nee. Ik heb zelf 2e graads lesbevoegdheden voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en informatica (ben toch in de IT terecht gekomen via bijscholing op HBO-niveau.... en ben nu IT Manager bij een VO scholenbestuur). Ik heb zo mijn visie op onderwijs.

Mijn insteek is dat de leerling het werk moet doen. Hij/zij wil iets leren. De docent moet catalysator zijn door inspireren, uitleggen, begeleiden, enz. En docent die hier niet bijschoolt heeft na 5 a 10 jaar geen schijn van kans meer. Maar wel zo dat de leerling het meeste werk doet om te leren. Zo leer je namelijk ook het meeste. Dit past behoorlijk bij de meeste moderne didactische aanpakken.

Huiswerk op Nedlinux plempen past niet bij mijn visie wink

38

Meester Leon++ wink

Zie mijn vorige nickname smile