1

Onderwerp: Fan Dell Optiplex op hol

Ik heb nog een oude Dell optiplex aan mijn 3D printer. Maar die heeft nu kuren. Het begon met dat de CPU batterij leeg is maar nu draait de fan full speeld als ik de spanning op de PC zet. Voorheen kon ik de PC met de startknop uitzetten en daarna weer aan en alles was weer oke. Maar nu begint de fan weer full speed te draaien als ik de PC aanzet. Heb Linux Mint 17.3 maar dat heeft er nik mee te maken.
Ik twijfel of dat een geheugen bankje dood is of de Bios batterij nu zo dood is dat de PC zich niet meer zelf kan herstellen.
wat denken jullie?

PS nieuwe PC kopen is geen optie smile

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Re: Fan Dell Optiplex op hol

open slopen en kijken of het stof is. Als improvisatie techniek: McDonalds rietjes gebruiken om lucht door heen te blazen, worden deze ook eens anders gebruikt dan snuifbuis.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

3

denk dat de processor het heeft begeven. Ding wordt in no time behoorlijk heet. Eens kijken of ik nog een passende processor heb liggen. anders wordt het toch een andere PC sad

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de biosinstellingen door het lege batterijtje corrupt zijn geraakt.

Kun je de bios resetten? Vaak zit er ergens een drietal pinnetjes met een jumper op twee pinnetjes. Als je de jumper een minuutje omzet, dan is de bios daarna weer gereset.