1 Laatst bewerkt door devtroll (20 Feb 2017 14:22:16)

Onderwerp: Linux is dood op de desktop, leve Linux

https://linux.slashdot.org/story/17/02/ … lashdot%29

Vet artikel, bevestigd eigenlijk de gedachten van mij: Het maakt niet zoveel uit dat Linux op de desktop heeft gefaald. Ik hoop dat de aandacht hier dan ook verder vandaan gehaald wordt en gestopt wordt in het gene waar Linux goed in is.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

2 Laatst bewerkt door MeneerJansen (20 Feb 2017 14:33:00)

Re: Linux is dood op de desktop, leve Linux

Citaat uit het artikel:

Linux won the smartphone war

Neen. Op smartphones draait Android en er is voor een Linuxer geen snars te begrijpen van hoe dat in elkaar zit. Het is geen Linux. Het is niet te beheren (want je bent niet eens root op je EIGEN machine). De gedachte achter Android is die van Microsoft en Apple maar dan met de Linux kernel. Ja, dan kun je MacOS ook een BSD distributie noemen terwijl zelfs een systeembeheerder met 20 jaar werkervaring er geen moer mee kan.

Gezien de hang van MacOS en Windows om één en het zelfde OS te maken voor tablet, telefoon en desktop zie ik het positief in voor het flexibele en krachtige Linux op de desktop. Windows 10 is een triest misbaksel met een "Windows Play Store" of zoiets waar nu al niemand een fatsoenlijke app voor ontwikkelt. En de interface is niet om aan te gluren. En niet dat "het oog ook wat wil" maar als je in een interface het verschil tussen een knop en achtergrond decoratie niet meer ziet dan ben je verkeerd bezig. Windows 3.11 was beter.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Ik ben er nog niet van overtuigd dat Linux gefaald heeft op de desktop.

Er zijn steeds meer spellen beschikbaar op Linux. ( Ik heb Alien isolation toch echt op Linux gespeeld. )

Er zijn veel mensen aan het werk met vulkan.

Met de proprietary nvidia drivers, worden in bepaalde spellen al meer fps gehaald als op windows.

http://www.pcworld.com/article/2363780/ … -home.html

Linux gaming rising

For the first time in a long time, Linux gamers have a reason to smile. Gaming on the open-source operating system has long meant dabbling in Wine and arcane workarounds, but ever since Valve launched Steam for Linux the number of native Linux games has positively exploded.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Met de proprietary nvidia drivers, worden in bepaalde spellen al meer fps gehaald als op windows.

Gaming on the open-source operating system

Wat gaat hier mis?

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Owyeah... kan een leuke discussie worden smile

6

Denk eerst dat we moeten vaststellen wat linux nu eigenlijk is.
Is het alleen de kernel, dan heeft linux inderdaaf gewonnen, je vindt de kernel in een enorm scala aan apparaten, van smartphones tot settop boxen, etc. etc.
Bedoel je GNU/Linux, oftewel de Linux distributie zoals je op je pc gebruikt, dan is het een heel ander verhaal: daar zie je dat Linux vooral wordt gebruikt op servers en amper op de desktop. Maar dat maakt niet dat die desktop dood is: er wordt nog steeds software ontwikkeld en onderhouden voor de linux desktop, randapparaten werken als nooit te voren op de desktop, etc.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Rinse schreef:

Is het alleen de kernel, dan heeft linux inderdaaf gewonnen, je vindt de kernel in een enorm scala aan apparaten, van smartphones tot settop boxen, etc. etc.
Bedoel je GNU/Linux, oftewel de Linux distributie zoals je op je pc gebruikt, dan is het een heel ander verhaal: daar zie je dat Linux vooral wordt gebruikt op servers en amper op de desktop. Maar dat maakt niet dat die desktop dood is: er wordt nog steeds software ontwikkeld en onderhouden voor de linux desktop, randapparaten werken als nooit te voren op de desktop, etc.

Hmmm. Zou er één iemand op de wereld zijn die de definitie van een besturingssysteem zou willen reduceren tot de kernel....

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Technisch gezien is dat wel zo.  Linux is de kernel. De rest van userland komt in het gebied van de hippie RMS.

9

MeneerJansen schreef:
Rinse schreef:

Hmmm. Zou er één iemand op de wereld zijn die de definitie van een besturingssysteem zou willen reduceren tot de kernel....

Maar strikt genomen is Linux ook niet de naam van het besturingssysteem, maar van de kernel.
Daarom hamerde Stallman er ook op dat je het GNU/Linux moet noemen, het GNU besturingssysteem met Linux als kernel.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Een taal is van haar gebruikers en in de volksmond is 'Linux' het hele operating system en niet alleen de kernel.

Ik denk dat je onafhankelijk van de definitie 'succes' ook moet definiëren. Is succes alleen 'Linux op zo veel mogelijk apparaten', of is succes 'Linux op zoveel mogelijk apparaten, waarbij alle kernel code beschikbaar is'. In het eerste geval is de Linux kernel een groot succes, in het tweede geval een Pyrrhus-overwinning. Veel hardware gebruikt een eigen Linux source tree die nooit beschikbaar zal zijn voor de rest van de wereld. Voor een redelijk groot deel van de ARM apparaten die Linux draaien, kun je geen eigen kernel bouwen (laat staan installeren, door locked bootloaders). Verder zijn er natuurlijk veel firmware blobs die niet open zijn.

Verder vind ik devtroll's opening een beetje raar. Moeten we nu feesten om een mobiel systeem waar steeds meer code ge-accumuleerd wordt in een proprietary blob die 'Google Play Services' heet, alsmede veel gesloten Google applicaties die al je data wegzuigen voor advertenties? En moeten we feesten om cloud applicaties die op Linux draaien die gesloten data-silo's zijn, die weg zijn als het bedrijf ermee stopt of geen interesse meer heeft in jou als klant?

Het heeft allemaal maar weinig meer te doen met open of vrije software. Het zijn voornamelijk bedrijven die FLOSS uitzuigen en er weinig voor terug geven.

Oew... beetje anticlimax, Daniel wink

12 Laatst bewerkt door Gps (21 Feb 2017 21:35:48)

devtroll schreef:

Gaming on the open-source operating system

Wat gaat hier mis?

Het goede nieuws is dat steam inmiddels ook werkt op de opensource vid drivers. Helaas nog niet alle spellen, maar ook hier is vooruitgang.

https://www.youtube.com/watch?v=YNxM2XiC17U

Probleem voor Linux gamers in het algemeen, de opensource drivers presteren veel minder als de gesloten drivers.
Toch ben ik wel benieuwd hoe dit afloopt.

Veel zal denk ik afhangen van Valve.

Edit:

https://www.youtube.com/watch?v=Az_rRF-0wus

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

13

Linux dood op de desktop ???
Ik heb onder linux niet eens een desktop.... het is nergens voor nodig en ik gebruik het niet (zelfs niet op een mac)
Wel stel ik vast dat steeds meer mensen van een computer thuis afstappen.
Steeds meer gebeurd op tablets, telefoons en chromebooks.
Kortweg.  de grote boze wolf begint op de desktop ook steeds minder relevant te worden.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Wat heb je dan op je desktop? Wndhoos of heb je er een aquarium van gemaakt.
Van je monitor, dat is..

15

Wel, ik heb voldoende aan een window manager he.
ik start programma's ofwel cli of vanuit een menu. en voor de rest heb ik nooit van desktop features gebruik gemaakt. dus heb ik die ook niet nodig.
In die hoedanigheid heeft de linux dan wel unix desktop strict genomen hier ook gefaald roll

Maar dan is Linux of GNU of whatever toch de drijvende kracht op je pc?
Je besturingssysteem, zeg maar?

Dat bedoel ik eigenlijk, of je nu een DE gebruikt of niet.

Incomudro schreef:

Maar dan is Linux of GNU of whatever toch de drijvende kracht op je pc?
Je besturingssysteem, zeg maar?

Dat bedoel ik eigenlijk, of je nu een DE gebruikt of niet.

Pascal jent ons een beetje. Ik vind dat altijd wel leuk: door te prikken hou je mensen scherp. Doe ik ook vaak. Waar hij hier mee speelt is het verschil tussen "desktop computer" (kan ook een laptop zijn) en "desktop environment" (DE). Hij heeft geen DE maar wel een desktop computer waar Linux op draait. wink

Pascal heeft stiekum een Surface onder zijn kussen liggen wink

Binnenkort, 3 maart is hij jarig.
Zullen we wat geld lappen en hem een nieuwe TV geven voor zijn 51e verjaardag?

wink

Of een chromebook smile

21 Laatst bewerkt door pascal (26 Feb 2017 20:26:53)

Ik gebruik al sinds 1994 Linux
Ja ik bezit ook een mac (prima om youtube filmpjes te kijken en een email te sturen maar verder kan ik er niet veel mee)
Ergens in huis ligt nog een Windows7 laptop... geen toepasing voor.
En ik heb ook nog een android ding naast me bed liggen.

Hoewel rommelen met computers al lang niet bepaald mijn hobbie meer is,
ben ik nog steeds een unix man van de oude stempel...    scripten en regexp ipv een gui waar ik toch niets van begrijp.
Dus 'de Desktop' is in het geheel aan mij voorbij gegaan.
grafische toepassingen die ik gebruik kan ik je zo opnoemen.
webbrowser, email-client, irc-client, quartus, ISE, MPLabs en heel af en toe een grafische editor al heb kiest ik dan bij voorkeur voor xvim hetgeen nauwelijks een verbetering bied tov een cli versie

Ehhh... boeit iemand dit allemaal ?

Ik vind het zeker wel vermakelijk... leuk te zien welke keuzes men maakt.

23

Ik wil DDK even bedanken voor zijn antwoord, dat is eigenlijk precies waar ik op hoopte (over de gesloten systemen).
DDK heeft het vaker aan gestipt en ik ben het er eigenlijk mee eens, dat niet alles kost wat het kost voor de Desktop moet komen. Een goed voorbeeld is de beslissingen die in het Debian eco systeem zijn genomen. Makkelijkheid vs. veiligheid. Naar mijn inziens is het een hobby OS geworden. Daarom mijn duw tegen deze richting. Wat gebruik ik op de 'desktop'? Ik gebruik I3, X. Ik lanceer eigenlijk alles direct uit de terminal. Het mooie van Linux is dat het deze diversiteit omarmt en dat zouden we inderdaad moeten aanmoedigen (als er maar geen compromieen worden gedaan voor de server side wink ).

pascal schreef:

Ik gebruik al sinds 1994 Linux
Ja ik bezit ook een mac (prima om youtube filmpjes te kijken en een email te sturen maar verder kan ik er niet veel mee)
Ergens in huis ligt nog een Windows7 laptop... geen toepasing voor.
En ik heb ook nog een android ding naast me bed liggen.

Hoewel rommelen met computers al lang niet bepaald mijn hobbie meer is,
ben ik nog steeds een unix man van de oude stempel...    scripten en regexp ipv een gui waar ik toch niets van begrijp.
Dus 'de Desktop' is in het geheel aan mij voorbij gegaan.
grafische toepassingen die ik gebruik kan ik je zo opnoemen.
webbrowser, email-client, irc-client, quartus, ISE, MPLabs en heel af en toe een grafische editor al heb kiest ik dan bij voorkeur voor xvim hetgeen nauwelijks een verbetering bied tov een cli versie

Ehhh... boeit iemand dit allemaal ?

Antwoord op laatste vraag: ja. wink

devtroll schreef:

Ik wil DDK even bedanken voor zijn antwoord, dat is eigenlijk precies waar ik op hoopte (over de gesloten systemen).
DDK heeft het vaker aan gestipt en ik ben het er eigenlijk mee eens, dat niet alles kost wat het kost voor de Desktop moet komen. Een goed voorbeeld is de beslissingen die in het Debian eco systeem zijn genomen. Makkelijkheid vs. veiligheid. Naar mijn inziens is het een hobby OS geworden. Daarom mijn duw tegen deze richting. Wat gebruik ik op de 'desktop'? Ik gebruik I3, X. Ik lanceer eigenlijk alles direct uit de terminal. Het mooie van Linux is dat het deze diversiteit omarmt en dat zouden we inderdaad moeten aanmoedigen (als er maar geen compromieen worden gedaan voor de server side wink ).

Helaas heb ik geen kaas gegeten van Linux servers. Maar ik heb begrepen dat er zoiets is als SELinux. Schijnt hard nodig te zijn. Debian staat bekend als de meest "stabiele" distro. Dus, lijkt mij, erg geschikt voor servers. Erg jammer dat ze de veiligheid dan niet in een hoog vaandel hebben staan. En er is zo iets als sandboxing. Zit dat al in SELinux? Schijnt wel in Android te zitten.