1

Onderwerp: oude laptop, welke linux distro?

Ik heb hier een oude laptop liggen. Waarop moet ik letten als ik hier Linux opzet? Welke distro is hiervoor het beste geschikt?

Vriendelijke groet,
Guido

Re: oude laptop, welke linux distro?

Dat is echt magertjes. Ik zou zeggen Slackware of FreeBSD. Allebei erg lichte systemen, maar wel breder in gebruik dan sommige obscure lichtgewicht distributies.

En je leert er ook nog eens veel van wink.

Misschien xubuntu of zo...

peugeot2 schreef:

Misschien xubuntu of zo...

Precies. Ik geloof dat het een 1600 MHz machine is met 512 MB intern. Moet je denk ik best nog wel wat mee kunnen. Niet veel verwachten qua snelheid, maar zou een leuk machientje kunnen zijn voor tekstverwerken. Internet met al z'n advertentie onzin en youtube gedoe zal 'm niet echt worden....

En een filmpje (AVI, geen Youtube, Netflix ofzo!) op kijken zou denk ik ook best kunnen...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Ik zou xubuntu niet doen, al raden ze op hun site aan minimaal 512 mb RAM... Punt is, niet alleen het systeem zelf vreet geheugen maar ook programma's. Xubuntu neemt ongeveer ergens tussen de 150 en 200 mb RAM in. Dat betekend dat je dan ongeveer 300 tot 350 mb RAM overhoudt. Probeer dan eens een wat zwaardere kantoor applicatie te draaien of een foto/film editing programma..... Geheid dat die laptop net zo snel loopt als een emmer dikke stront door een trechter.

je kan het proberen met minimalistische distro's die zeer klein zijn in wat betreft geheugen gebruik. Anders kijk es of je nog wat extra geheigen erbij kan duwen in jouw laptop.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

Inderdaad. Gewoon Slackware of BSD. Tekst editor + LaTeX voor documenten, sc of Gnumeric voor spreadsheets, etc.