1

Onderwerp: Gevangen in KDE uit 2009

Ik heb weinig verstand van Linux en allerlei termen die gebruikt worden maar werk sinds 2010 toen mijn man overleden is, met tevredenheid met zijn systeem Mandriva 2010 dat hij heeft geinstalleerd. Sinds 8 maart 2017 heb ik een probleem en weet dit echt niet op te lossen. Ik heb een bestand gedownload dat een aantal GB was, behoorlijk zwaar dus. De volgende dag bij het aanzetten van mijn comp. zat ik in een heel andere omgeving n.l. KDE met waarschijnlijk Konqerer als browser. Na lang puzzelen verscheen het eerdere Gnome balkje weer waarmee ik altijd werkte maar KDE als Desktop omgeving krijg ik niet weg. Alles wat hierop staat is uit 2009. Kom wel op internet maar accounts zoals you tube werken niet. Ik heb nooit iets met de command-line gedaan. Ik heb wel de vertrouwde Firefox browser maar alles blijft steken in 2009. Iemand zei: 't Lijkt of er een oude back-up naar voren is gekomen en dat denk ik ook. Wie heeft er enig idee wat ik moet doen???

groet delfino

Re: Gevangen in KDE uit 2009

Wat je kunt doen is iemand zoeken die je in de praktijk helpt. Die vraag kun je hier droppen... ook even aangeven waar je woont. Mogelijk staat iemand op als vrijwilliger.

3

Ik denk dat als je uitlogt en bij het inlogscherm kiest voor gnome als omgeving, je weer in de vertrouwde omgeving zit.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

4

Bedankt peugeot2 en Rinse voor de snelle reactie. Ik denk dat 't toch het beste is om iemand in praktijk erbij te hebben. Bij deze wie o wie is in de gelegenheid om mij tegen vergoeding te helpen. Ik woon in Beverwijk.

delfino

Da's voor mij een wereldreis.... helaas...

6

Heb toch zitten knoeien en kwam in de kernel terecht. PANIEK. Hoop dat ik al mijn foto's en bestanden niet ga kwijt raken. Wat kan ik doen, het volgende staat op mijn zwarte scherm:
Mandriva Linux release 2010.0 [Official] for i586 Kernel 2.6.31.6-desktop- 1 mnb on a 4-processor i686/tty1 quad login:-   
Heb geprobeerd in te loggen maar kom niet verder dan username vervolgens vraagt ie om passw. maar dan kan ik typen wat ik wil maar de machine reageert niet meer. 
Kan ik "exit " proberen. Is dat veilig?

delfino

Stap 1: maak een backup via een bootcd (Hirens bootcd).

8

Ze geeft aan weinig verstand te hebben van Linux wink
Het kan zijn dat je na het ingeven van je gebruikersnaam wel een wachtwoord kunt ingeven maar dat je de aanslagen niet ziet. Toch gewoon even proberen dus, is dit in een terminalscherm?
Anders misschien je systeem meenemen naar de maandelijkse PCLinuxOS bijeenkomst in Den Haag?
http://www.pclinuxos.nl/Forum/index.php … 6#msg23826
PCLinuxOS lijkt op heel veel vlakken op Mandriva, DeBaas zal je ongetwijfeld verder kunnen helpen!

9

Bedankt Rolde. De aanslagen waren niet zichtbaar maar de machine ging gewoon niet verder. Het is een terminalscherm met geen enkel icoontje om eruit te komen. Na ong. 5 min. wachten was wat ik ingevuld had bij quad login:- weer verdwenen. De oplossing was zo simpel als wat: op de uitknop drukken en daarna zat ik weer in KDE waar ik dus zo graag UIT wil. Weer terug bij af.
Bedankt voor het advies om naar Den Haag te gaan. Fijn dat daar een Baas is die me verder kan helpen. Ben steeds bang dat ik alles (foto's) kwijt raak.

Zie mijn stap 1 wink

11 Laatst bewerkt door gast 1001 (10 Apr 2017 09:38:35)

delfino schreef:

De oplossing was zo simpel als wat: op de uitknop drukken en daarna zat ik weer in KDE waar ik dus zo graag UIT wil. Weer terug bij af.
Bedankt voor het advies om naar Den Haag te gaan. Fijn dat daar een Baas is die me verder kan helpen. Ben steeds bang dat ik alles (foto's) kwijt raak.

Als je verder geen rare dingen doet met opnieuw installeren e.d. zullen je bestanden niet zo maar verdwijnen.
Nu er waarschijnlijk twee desktop omgevingen geïnstalleerd zijn zul je toch bij het aanmelden op het systeem moeten kunnen kiezen tussen deze twee. Zie je meteen na het opstarten én voor dat het systeem door gaat naar de KDE omgeving niet nergens een icoon "sessietype" waar je kunt kiezen voor de Gnome omgeving?
Of als je in KDE zit niet kiezen voor afsluiten maar voor afmelden, in het volgende menu zou je ook sessietype terug kunnen vinden.

12

Goed advies peugeot2. Bedankt. Maar ik moet eerst weer in de bewoonde wereld terug zijn en dan ga ik dat zeker doen!

13

Opnieuw installeren kan ik eerlijk gezegd niet eens, althans nooit gedaan. Ik denk ook dat mijn bestanden en foto's er nog wel zijn maar de vraag is waar? Deze desktopomgeving is waarschijnlijk gebruikt VOORDAT mijn man in 2010 Mandriva installeerde. Ik herinner me nog dat hij dacht dat hij de post en alles kwijt was...Nou niet dus. Dit komt nu weer allemaal te voorschijn in KDE verpakking.
Helaas zie ik bij het opstarten geen mogelijkheid om een icoon te kiezen voor Gnome. De machine ratelt meteen door naar KDE.
In de balk bovenaan die wel van Gnome is kan ik op "system" klikken dan krijg ik te lezen wie Gnome gemaakt heeft. Als ik op loguit (groen) klik gebeurt er niks. Ik kan de comp. alleen uitzetten met de rechter muisknop en dan komt er een schermpje met de uitknop.

Ik begin benieuwd te worden naar een aantal screenshots.

15

Denk dat er twee desktops door elkaar lopen. Theoretisch kan dat, zo gebruik ik Nautilus in KDE met als gevolg dat onder Plasma de Gnome-desktop zit.
Maar die zie ik niet, dus heb daar verder geen last van wink
Wat je zou kunnen proberen is dit commando invoeren in het veld dat verschijnt als je op Alt F2 drukt:

kquitapp plasma-desktop

Kijken wat er dan tevoorschijn komt.
Eindig je met een zwart scherm, dan weer Alt-F2 en dan

plasma-desktop

en je bent weer terug.

je kunt als het goed is ook afmelden in KDE zonder dat je de computer herstart.
Daarna bij het aanmelden kijken of je de optie hebt om GNOME te kiezen.
Dat je geen reactie ziet bij het wachtwoord in typen kan best wel kloppen, het is een beveiligingsmodus tegen meekijkers.

16

Ik kan dat proberen in de terminal maar maakt het uit dat ik een oudere versie van KDE heb 4.3 zoiets omdat je het over plasma KDE hebt of maakt dat niets uit?

Antwoord op Peugeot: screenshot is op dit moment ff een stap te ver. Ik heb een turquoise blauw scherm met witte ballen. KDE 4.3 of 4.5

17

Nee, plasma zit in KDE sinds 4.0
Als je geen plasma zou hebben, dan werkt het commando niet.

18

Rinse Alt F2 doet niets maar kon wel een console openen. Ingetikt wat jij schreef en kreeg <unknown program name> (15274)/:Application plasma-desktop could not be found using service org.kde. plasma-desktop and path/MainApplication."[root@quad Documents]#
Vul ik plasma-desktop in krijg ik een heel verhaal van alles en nog wat en dan steeds weer "is not defined in any rdfs ontology database."
Zou ik in kunnen tikken: kquitapp desktop?

19

Nee, maar dan draai je ook geen KDE. Want dan zou Alt-f2 moeten werken en zou je de plasma-desktop moeten hebben.

20

Ik heb in ieder geval Mandriva 2010 en na opstarten krijg ik een KDE omgeving en bij applications allerlei K programma's. Ik weet het niet meer, wordt ingewikkeld.

Heb een usb stick erin gedaan met foto's en kan 'm met geen mogelijkheid "safely removen." Heb comp. uitgezet met stick erin.

21 Laatst bewerkt door gast 1001 (15 Apr 2017 10:07:45)

Lijkt een soort van auto login actief te zijn? Kun je ook niet op een pijltjes toets drukken zodra je bij het opstarten iets van een grafisch menu voorbij ziet komen? Zo zou je toch misschien een keuzemenu kunnen krijgen, wat voor groot bestand was dat eigenlijk zoals in het eerste bericht beschreven is, gebruik je alleen dit systeem?

22

Auto login ja dat zou kunnen. Als ik ctrl-alt-backspace doe krijg ik een schermpje om weer op te starten user name enz. Maar als ik op een groen icoontje druk rechtsonder, dan komt er weer een schermpje met 4 mogelijkheden, 1 shut down 2 restart 3 run XDMCP 4 configure login manager. Is 4 wat om te proberen?
Dat grote bestand was hier van de gem. Beverwijk een onderzoekscommissie waar ik naar heb zitten kijken. En diezelfde avond kon ik absoluut niet vinden waar 't opgeslagen was. Eigenlijk was ik geschrokken om zo'n groot bestand te downloaden enkele GB's. En de volgende dag zat ik dus in KDE 4.3 zoiets. Alleen dit systeem ja.

23

Inmiddels ben ik toch in de Gnome omgeving terecht gekomen (kon toch ergens kiezen voor een tijdelijke of een ''default'' Gnome en koos voor tijdelijk maar ook daar zit ik in het oude systeem. Alles uit 2009 VOOR de update. Weet echt niet waar ik moet zoeken nu.

Volgens mij kunnen we je met zoeken niet helpen wink

25

Kan alleen bedenken dat er 2 systemen op 1 pc staan en dat je dus om een of andere reden in de oude zit.