1

Onderwerp: Arduino

Nou laat ik dan ook eens wat leven in de brouwerij brengen in het hardware forum.
De laatste jaren zijn arduino's erg populair geworden, wie kent het niet.

Ook ik rommel al jaren met dat spul al (zal weinigen verbazen) doe ik dat iha wel op mijn geheel eigen eigewijze wijze (C) PA3EIO.

Voor wie nieuw is op dit terein,
Een Arduino is een klein printje met een microcontroller erop. op dat printje kan je allerlij dochterbordjes prikken die een stukje hardware bevatten.
Denk aan een LCD display of wat elektronica om motortjes aan te sturen, temperatuursensoren.. je kan het bijna niet verzinnen of er is wel wat voor.

De truuk is dat er met dit spul ook een hele ontwikkelomgeving is gemaakt waarmee  voor vrijwel iedereen middels eenvoudige voorbeeldjes al die gadgets werkens te krijgen valt.

Omdat het allemaal open source betreft kun je zo'n ding voor werkelijk heel weinig geld bestellen
en de software gewoon onder Linux (of Mac dan wel Windows) instaleren.
Omdat het open source betreft zijn er ook allerlei leuke compatibele varianten op gekomen.

Zo had ik zelf nogal behoefte aan wat meer rekenkracht omdat ik mij graag met digitale signaal verwerking bezig houdt.
Voor dit doel zijn er dus Arduino bordjes met een ARM of met een MicroChip PIC processor beschikbaar (die ik zelf overigens wegens performance redenen zonder de arduino software gebruik)

Wie heeft er ook eens wat leuks gemaakt met die dingen ?

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

2

Re: Arduino

Hier staat al jaren een weerstation op het programma, ben er alleen nog niet veel verder mee
voornamelijk omdat ik nog niet uit ben hoe ik dat praktisch ga uitvoeren, mogelijk in combinatie met een raspberry pi.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

3

Heb er een besturing mee gemaakt die een windgordijn voor een koestal aanstuurt. Twee motoren, elk voorzien van een pulsen teller, zodat ik de positie weet. Extra veiligheden er op. En een regendetectie, zodat bij regen het gordijn dicht gaat. Het geheel hangt aan het netwerk zodat het van achter de pc te bedienen is.

Vervolgens nog een weerstation gemaakt. Met die gegevens en een ander stukje software op een beaglebone kunnen voorwaarden gemaakt worden en kan het gordijn automatisch ingesteld worden.

Ben nu bezig om de arduino te koppelen aan een GSM-module en spraak (WAV-file). Wanneer er een probleem is, wordt de gebruiker gebeld en wordt er een WAV-file afgespeeld, de gebruiker krijgt dan een gesproken boodschap te horen. Hier zit ook een deel draadloos via de 433MHz band bij.

Daarnaast leest een collega de meters in de meterkast uit en zitten we elkaar een beetje op te stoken ... "Ik heb dit gedaan"  ...... "Oooh, maar ik dat"  tongue

Doordat de diverse onderdelen zo goedkoop zijn in China, haal je daar veel weg. En omdat het zo goedkoop is, haal je wel eens wat meer dan de bedoeling is, waardoor je jezelf weer verplicht voelt om er iets voor te bedenken. Het is uiteindelijk zonde om het te laten verstoffen big_smile

-------------------------------------------------
Fedora 25 met Gnome 3
CentOS 7 als server

4

Kijk dat zijn nog eens interesante projecten wink
Ik denk dat ik ook maar eens wat van mijn brouwsels op mijn site moet gaan zetten.
Helaas mijn camera is stuk, dus even kijken hoe ik die foto's geregeld krijg.

Het is tegenwoordig idd zo dat je op ebay kan vinden wat je nodig hebt en dat de kosten werkelijk minimaal zijn.

5

Iets wat ik ook in de gaten houdt is de ESP8266 Low energy, low cost dingetje wat standaard wifi aan boord heeft en een aantal GPIO.

-------------------------------------------------
Fedora 25 met Gnome 3
CentOS 7 als server

6

Ja, we gebruiken ze vrij veel op de hackersspace...  bozen tongen beweren dat het bagger is (bugs in libs)  ik moet het eerst eens zelf zien, geloof er geen barst van.
Ik wil er spacestate indicator mee maken (indicator die aangeeft of de locale hackerspace geopend aka bemand dan wel gesloten is) verder zou ik geen nuttige toepassing kunnnen bedenken.
Ben bezig een pagina te maken waar wat nieuwere projectjes op staan.
Zodra ik de foto's heb bijgevoegd zal ik deze pagina hier vermelden.

Pascal, wist je dat wij al zoiets in de hackspace hebben?

https://github.com/techinc/doorbot Doorbot -> Arduino meuk en dan is er nog de 'spacebutton: https://github.com/techinc/SpaceButton
en als laatste is het e.e.a. gekoppeld aan onze IRC bot genaamd Shardik  https://wiki.techinc.nl/index.php/Shardik

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

8

jij wij gebruiken ook dat soort spullen om de toegang tot de space te regelen, en ook om bv de spacestate switch met de website te koppelen.

Hier overigens een eerste aanzet voor de arduino projectjes op mijn site
http://pascal.nedlinux.nl/zelfbouw/arduino/index.html