1

Onderwerp: Update ging bijna goed, leap 42.1 naar 42.2

End of life voor 42.1 was het begin van dit feest.

Advies gevraagt op openSUSE forum, vooral omdat ik een programma zelf gecompileerd heb, en die afhankelijkhed wil bewaren (libs en dev files)

Verander in yast voor elke repository 42.1 in 42.2.

zypper refresh zupper update

Helaas problemen. (conflicten)

- Probeer eens zypper dup --allow-no-vendor-change

Niet lang daarna deed openSUSE het nog wel, maar dat kon ik van de desktop niet meer zeggen.

Daarom dit bericht met windows 7. Gelukkig is mijn pc al jaren dual boot.

Vandaag veel gekloot om een installatie usb te maken.

Eerst loopt dat programma vast, poging twee ging wel goed, maar toen leek mijn pc niet van een usb te willen starten.
De oplossing is bij bepaalde asus moederborden, om op F8 te drukken als je het asus plaatje ziet, dan openend een boot menu waar je o.a. de usb stick kan kiezen.

Ik heb dus een installatie medium voor 42.2 achter de hand.

Morgen gaan we eens kijken, in yast via de comand line, welke repositories nou precies aanstaan, en dan nog een keer zypper dup proberen, maar deze keer wel een vendor change toe te staan.

Je blijft lachen met die computers.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Update ging bijna goed, leap 42.1 naar 42.2

Hihi, windows to the rescue wink

3

Van de wal in de sloot.

Na anderhalve dag besloot ik dat windows maar even mocht updaten. Dit eindigde in een zwart scherm, en de aan uit knop 5 seconden vast houden.

Daarna zeurde het even dat het verkeerd afgesloten was, maar startte weer op, met een pop up dat er zijn updates zijn.

Soms he , zou ik best wel met een bijl, dat ding (pc) in elkaar willen meppen.

Daarna verder met Linux en opensuse gestart. yast geopend vanaf de comand line, en oa nvidia repository wel aangezet.

Vervolgens zypper refresh en zypper dup.

Als ik nu opstart staat er in grub leap 42.2, de update lijkt gelukt.
Nu nog kijken of ik een ook een desktop mag hebben.

16.3.3 No Graphical Login
https://doc.opensuse.org/documentation/ … ouble.html

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

4

Via more en Xorg.log ben ik achter dat de nvidia kernel module niet laden wil.

Gaat het dan nog lukken ook ?

Gps schreef:

Via more en Xorg.log ben ik achter dat de nvidia kernel module niet laden wil.

Gaat het dan nog lukken ook ?

Zie je ook met dmesg waarom niet? 'nvidia' of 'nouveau'?

6

Uit het verleden weet ik dat de NVidia driver nog al kieskeurig is met de kernel versie.
Ik gebruikte dan ook de Nvidia installer om dat probleem op te lossen.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

Rinus schreef:

Uit het verleden weet ik dat de NVidia driver nog al kieskeurig is met de kernel versie.
Ik gebruikte dan ook de Nvidia installer om dat probleem op te lossen.

Moderne distributies gebruiken een mechanisme als DKMS of akmod om automatisch modules to compileren voor je huidige kernel versie. Je kunt dus beter distributie-specifieke packages gebruiken dan de NVIDIA installer.

8

Het is gelukt. smile

Ik zit nu op leap 42.2 en een programma dat ik zelf gecompileerd had op 42.1, werkt nog.

Dit was de eerste keer dat ik een update probeerde. Voorheen, als ik over moest stappen naar een nieuwere openSUSE, dan downloade ik met bittorrent de dvd iso, brandde een dvd en koos altijd voor een verse installatie.

Vandaag startte ik leap op en ging naar yast.

Daar kwam ik er achter, dat er een probleem was met de twee nvidia bestanden.

Het kernel link gedeelte was een andere versie, als de drivers, en yast gaf aan dat de goede versie, niet gevonden kon worden.

Bij beide pakketten opwaarderen aan gevinkt ( enter toets) en yast ging de drivers downloaden en installeren. ( uit de nividia repository )

Na het opnieuw opstarten, kwam ik nu wel bij het inlog scherm.

De naam van de twee bestanden:

nvidia-computeG04 en nvidia-gfxG04-kmp-default

Afhankelijk van de leeftijd van de nvidia kaart, kan de 04 ook een 03 of een 02 zijn, en inmiddels misschien ook wel 05.

Er is veel verbetert tav de nividia drivers. Het dowloaden van de driver bij nvidia is eigenlijk over.
Na een schone installatie kan je de nvidia repository toevoegen, dan in yast de juiste versie gfx 02 03 of 04 aanvinken.

Het is ook mogelijk om al tijdens de installaltie gelijk de propertairy drivers te laten installeren.

OpenSUSE is ook bezig met een installatie alla MINT. ( dus niet meer achteraf multimedia toevoegen  )

Ik weet niet of ik nog andere problemen ga vinden maar er lijkt een plaatje te missen, wat ik zou moeten zien, als ik wacht op het inlog scherm.

Dat het mij gelukt is om een niet bepaalde standaard leap installatie te updaten, vind ik toch wel een stukje reclame voor Linux en opensuse.

Wat ik nooit meer zal doen, als zypper vraagt hoe ik een conflict op wil oplossen, de cancel optie te kiezen.
Dit zal als het om één programma gaat geen probleem zijn, maar bij een systeem update van 42.1 naar 42.2, ging het mis nadat ik halverwege cancel gedaan had.

Opensuse updaten, zal voor de meeste gebruikers heel simpel zijn.
Verander in yast bij de repositories, 42.1 naar 42,2.

zypper refresh
zypper dup --allow-no-vendor-change

Bij mij begonnen de problemen bij

--allow-no-vendor-change

Zypper kwam met de boodschap dat hij ( zij ? ) bepaalde afhankelijkheden niet op kon lossen, zonder een vendor change.
( en toen deed ik dus cancel  )

Het succes van zypper dup word denk ik vooral bepaald door het aantal extra repositoriers dat je gebruikt.
In mijn geval zijn schijnen dat er redelijk veel te zijn, en het advies is om die uit te zetten bij de update.

Toen ik

zypper dup 

deed zag je ook dat er 68 paketten gedwongrade werden.

Het volgend maakt hopelijk een aantal mensen minimaal aan het glimlachen

Wat er onderweg oa mis ging,
ik vind via google dat ik naar de log files van Xorg moet kijken.

Dus ik ga op de command line naar de juiste folder, en toen wist ik niet hoe ik dat bestand open kreeg.
Gewoon de naam tikken en dan enter, werkte in ieder geval niet.
( Ik haat computers )

Terug naar windows 7 en zoeken hoe je een log bestand van Xorg kan bekijken.
De oplossing die ik vond: more less head tail

9

En dan heb ik het net werkend, sloop ik de bootloader.

Grapje in yast en niet goed opletten.

Yast zegt bij dit scherm niet cancel en safe, maar cancel en ok.

Toen ik op ok klikte begon ik al te vloeken en te bidden, maar helaas.

Computer wilde alleen nog maar Win 7 starten.

Vervolgens een dag lang geprobeerd, om yast zo ver te krijgen, dat ik dat grub scherm weer te zien kreeg, zonder resultaat.

Gelukkig heeft mijn moederboord iets leuks. Als ik op F8 druk als ik het Asus logo zie, dan komt er een boot optie menu.
Daar stond ook de linux schijf tussen, en langs deze weg lukte het wel om leap 42.2 te starten.

De oplossing met dank aan opensuse forum:

su -c 'grub2-install /dev/sda'

Ik heb drie harde schijven.

sda is windows,
sdb is leap 42.2 , en waar grub staat
sdc leap 42.1

De manier hoe je dit in yast aan moet geven is lastig, want er is geen goede uitleg.

Omdat het nu werkt heb ik maar even een print screen gemaakt.

Vinkje bij boot from MBR
Vinkje bij custom boot partition, en daar het pad opgeven naar sdb. ( Grub )

Als je het weet is het simpel. icon_mrgreen

Yast doet dit overigens via de disk uuid.

10

Ik wilde alleen maar even kwijt dat me pc met 8 gig ram toch wat prettiger werkt, als met 4 gig.

Verschil is veel groter als ik verwacht had.

De snelheidswinst omdat er geen swap meer aangemaakt word, verbaast me.

Ik kreeg via de post twee bankjes van 2 gig. Enig verschil met de 4 gig die er al in zat is de snelheid.
De gekregen 4 gig is iets langzamer.

Eerste poging lukte bijna. openSUSE zag 7.8 gig , maar was vreselijk instabiel.
Toen in de bios de geheugen snelheid handmatig op de snelheid van de gekregen reepjes gezet, en het werkt.
Pc is weer net zo stabiel als altijd, maar nu met 8 gig.

11 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (09 Jul 2017 18:38:35)

Ja, geheugen maakt een groot verschil. Niet alleen voor het vermijden van swap, maar met meer geheugen kan de kernel veel meer blocks cachen, waardoor er minder van schijf gelezen moet worden en de kernel data niet onmiddellijk weg hoeft te schrijven. Ik heb voor thuis gelukkig extra geheugen gekocht voordat de prijzen flink gingen stijgen en heb 24GB RAM. Tegen de tijd dat de prijzen weer een beetje dempen bump ik het misschien naar 32GB.

Op werk hebben we machines met veel geheugen. Ik moest laatst op een machine met 768GB RAM honderden GB naar een externe schijf verplaatsen over USB3. Kopiëren was binnen enkele seconden klaar, maar unmounten duurde vervolgens meer dan een uur. De kernel had zoveel geheugen tot z'n beschikking dat de kopie gewoon in de block cache stond. Bij het unmounten wordt de kernel geforceerd de data daadwerkelijk weg te schrijven.

Overigens veranderd er op gebied van disk I/O ook heel erg veel. M'n MacBook Pro heeft bijvoorbeeld een SSD op de PCIe bus die 3GB/s is. In benchmarks wordt 3GB/s voor lezen en 2GB/s voor schrijven gehaald. Dat zijn snelheden waarmee swappen daadwerkelijk weer kan. macOS doet ook memory compression, dus de bandbreedte voor comprimeerbare data ligt ook nog hoger. Als je dan bedenkt dat veel relatief moderne machines een geheugen bandbreedte hebben van ~20GB/s, kan een SSD al een respectabele fractie van die bandbreedte lezen/schrijven.

tl;dr: meer geheugen helpt. Maar als je een snelle NVMe SSD hebt, heb je ook weer niet extreem veel geheugen nodig voor normaal gebruik, omdat swappen goedkoop is.

12

Interessant, en ik had al eens you tube filmpjes gezien met ssd, waar Linux en Windows echt in seconden opstart.
( met daaronder dan een hele discussie over, in hoe verre dit over getweakte besturingssystemen ging )   

En over die RAM prijzen, ik keek online en werd niet vrolijk van die prijzen.
Probleem daarbij is dat ik makkelijker 2 x 4 gig koop als twee bankjes van 1 gig of 2 gig.

Twee keer 1, was alleen tweede hands nog te vinden.

Volgens tweakers price watch zijn de ram prijzen ook al een tijdje alleen maar aan het stijgen.

Ik weet niet meer wat ik voor de 4 gig  (2x2)  die er al inzat betaald had, maar dat was echt minder als de huidige prijzen.

Vanwege de 32 bit windows 7 die ook op pc staat, in eerste instantie maar 4 gig aangeschaft.

Achteraf gezien had ik een 64 bit windows moeten kopen, maar ik was bang dat me 32 bit spellen problemen zouden hebben op een 64 bit os.
Toen ik de pc bouwde waren alle spellen nog 32 bit.