1 Laatst bewerkt door devtroll (18 Aug 2017 10:30:17)

Onderwerp: Hoe voelt het om te worden weggestuurd? Bye Bye white pride

Het doet mij goed om te zien dat er internationaal nu een duidelijk signaal is afgegeven: Voor Nazisme is anno 2017 geen plek meer. Niet op internet, niet in de publieke ruimte, niet in mijn straat, niet in mijn stad en meer. In het verleden hebben 'wij' de nazi's zelf van de straten van Amsterdam moeten vegen en internet. Het is mooi om te zien dat nu ook het bedrijfsleven dit schorem geen plek meer gunt. Toen niet, Nu niet, nooit meer een podium voor dit schorem.

https://arstechnica.com/information-tec … etime-ban/

http://www.ad.nl/digitaal/internetbedri … ~a3998aa2/

https://arstechnica.com/tech-policy/201 … -assholes/

https://imgs.xkcd.com/comics/free_speech.png

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

2 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (18 Aug 2017 15:23:39)

Re: Hoe voelt het om te worden weggestuurd? Bye Bye white pride

The paradox of tolerance, first described by Karl Popper in 1945, is a decision theory paradox. The paradox states that if a society is tolerant without limit, their ability to be tolerant will eventually be seized or destroyed by the intolerant. Popper came to the seemingly paradoxical conclusion that in order to maintain a tolerant society, the society must be intolerant of intolerance.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_tolerance

Overigens is het bedenkelijke wel dat grote bedrijven zonder weinig problemen een community of persoon digitaal uit de lucht kan schieten. Deze keer komt het uit, maar het geeft ook wel aan dat als America fascistisch zou worden (om maar eens iets te noemen) de overheid binnen no-time alle kritiek kan verstommen.

Niet dat ik een beter alternatief weet. Een gedecentraliseerd internet is beter tegen censuur e.d., maar dan zou je ook geen neo-nazi propaganda kunnen stoppen. Sterker nog, in bijv. een blockchain zou je dergelijke onzin permanent op kunnen slaan.

Hopelijk kan het trumpisme en haar mogelijk drastische consequenties in ieder geval een les voor Europa zijn.

Ik denk dat het idee leuk en aardig is, maar je kan gewoon intolerant zijn tegen mensen die intolerant zijn. Net zoals wij hand in hand met moslims de anti homo flyers en die persoon de straat uit hebben geveegd. Niets paradoxaal aan. Afijn, dit nieuws deed mij goed.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

4 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (18 Aug 2017 19:08:31)

devtroll schreef:

Ik denk dat het idee leuk en aardig is, maar je kan gewoon intolerant zijn tegen mensen die intolerant zijn. Net zoals wij hand in hand met moslims de anti homo flyers en die persoon de straat uit hebben geveegd. Niets paradoxaal aan. Afijn, dit nieuws deed mij goed.

pa·ra·dox (de; m; meervoud: paradoxen): schijnbare tegenstrijdigheid

Bron: Van Dale

(Helaas denken veel mensen dat een paradox een tegenstelling is.)

Met andere woorden, met Popper ben ik het met je eens.

TIL! Dat wist ik inderdaad niet. Bedankt.

6

Dit is toch een linuxforum?
https://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php … 19#p386319

Lin/Win is iets anders Win/Lin

7

Satneef schreef:

https://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php … 19#p386319

Klopt, en dit onderdeel heet Algemene Discussies...

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

8

devrandom schreef:

Hopelijk kan het trumpisme en haar mogelijk drastische consequenties in ieder geval een les voor Europa zijn.

Mij is niet helemaal helder wat Trump hiermee te maken heeft.

Er onstaat een beelden storm omdat een bepaalde historische generaal er kenlijk ideeen op na hield die destijds volkomen normaal waren maar nu met beter geinformeerde inzichten niet meer geaccepteerd worden.

Een stukje historie dat volgens een aantal mensen niet meer in het huidige straatbeeld past,
Nouwelijks anders dan de situatie rondom onze Sinterklaas.

Vervolgens draait er iemand helemaal door en meent het recht in eigen handen te moeten nemen.
persoon in kwestie komt uit rechtse hoek dus moet Trump zich verantwoorden.
Hij ziet kenlijk in waarom en ik eigenlijk ook niet, hij heeft immers niets met die lui van doen.
Niemand verlangt van Trump dat hij zich verantwoord voor de vele aanslagen die uit naam van de moslimgemeenschap worden gepleegt.
Logisch ook hier assosieert hij zich niet mee.

Tenslote zegt Trump 'waar er twee vechten hebben twee schuld' een stelling die mij op lagere school al werd bijgebracht.

Ik kan mij bij wijze van uitzondering meer vinden in de onderbouwing van Maikel
Die welliswaar wat ongenuanceerd gemotiveerd is maar ook goed gedocumenteerd.

Ik mis overigens citaten van echt grote en meer voor deze tijd relevante filosofen zoals George Carlin en Harrie Jekkers.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Wat we m.i. van Trump kunnen leren is dat een president goed moet nadenken voor hij wat zegt. Dat hij zich moet laten informeren voor zijn mening te geven en niet als een olifant in een porseleinwinkel moet rondrennen. Een president moet zich handiger bewegen dan Trump.
Verder kennen we een aantal jaren waarbinnen rechts meer zeggenschap heeft gehad vanwege de economische crisis en de vluchtelingenproblematiek. Er lijken andere jaren aan te komen. En inderdaad is er m.i. (al lang) geen plek voor extreem rechts.

10

Kijk...   daar kan ik wat mee wink

11

peugeot2 schreef:

Wat we m.i. van Trump kunnen leren is dat een president goed moet nadenken voor hij wat zegt. Dat hij zich moet laten informeren voor zijn mening te geven en niet als een olifant in een porseleinwinkel moet rondrennen. Een president moet zich handiger bewegen dan Trump.
Verder kennen we een aantal jaren waarbinnen rechts meer zeggenschap heeft gehad vanwege de economische crisis en de vluchtelingenproblematiek. Er lijken andere jaren aan te komen. En inderdaad is er m.i. (al lang) geen plek voor extreem rechts.

We hebben al pakweg 30 jaar voornamelijk een VVD-gestuurde regering gehad. wink

IF not THEN toch

12 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (19 Aug 2017 11:32:20)

VVD is 'gewoon' rechts. Dat bedoelen we niet met extreem rechts. Van de afgelopen 30 jaar heeft CDA trouwens meer invloed gehad. PVV is al duidelijk meer rechts.

13

Bijna een zeer typische Nederlandse 'hacker' reactie als het op politiek en technologie aankomt, iets wat je nauwelijks ziet bijvoorbeeld bij de CCC.  Techniek is altijd politiek. Vergeef mij de hyberbool, maar het is vrij illustratief. Je hebt de drones van het Amerikaanse leger die in 110 landen bombardeert en observeert, vervolgens heb je de 'Drones without Borders'  (http://www.doctorswithoutborders.org/ar … rian-tools)  gebruikt door Artsen zonder Grenzen. Beiden worden ingezet in een internationale politieke arena. Beiden zijn 'high tech'.  Zo host ik via een stichting tientallen politiek gemotiveerde websites. Bij elke website hebben wij uitvoerig besprekingen of wij er achter kunnen staan. We faciliteren groepen die normaal kwetsbaar zijn door allerlei redenen. Dat bedrijven zoals Wordpress,Cloudflare, Go Daddy en zelfs Gtlds's zich nu actief maken om bepaalde meningen van het internet de gooien is een belangrijke zet van wat allemaal nog gaat komen.  Ik vind het altijd enorm teleurstellend dat mensen dit niet kunnen en/of willen begrijpen en het als vervelend ervaren als mensen zich hier mee bezigen (zoals op SHA).  Laat ik dan ook eindigen met een quote van Richard Stallman himself.

"Geeks like to think that they can ignore politics, you can leave politics alone, but politics won't leave you alone."

14 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (19 Aug 2017 16:37:51)

pascal schreef:

Een stukje historie dat volgens een aantal mensen niet meer in het huidige straatbeeld past,
Nouwelijks anders dan de situatie rondom onze Sinterklaas.

Een mars waar mensen met vlaggen met hakenkruizen zwaaien, allerlei racistische leuzen scanderen, en tot de tand bewapend zijn met automatische geweren en kogelvrije vesten is iets anders dan een paar normale lui die wat beelden wil conserveren. Dan is er een aanslag die geclassificeerd kan worden als rechts terrorisme (we noemen een eenling die uit islamitisch oogmerk op mensen inrijdt ook een terrorist).

Het is duidelijk wat een fatsoenlijk staatshoofd doet: de daad veroordelen als extreem-rechts terrorisme en de extreem-rechtse marsen moreel afkeuren.

Wat doet Trump, eerst een halfslachtige verklaring dat beide kanten het probleem veroorzaakt heeft. Dan een veroordeling die van een teleprompter gelezen wordt. Die vervolgens weer half ingetrokken wordt met de mededeling dat er in de extreem-rechtse mars 'very fine people' zijn. Het is een freaking nazi mars, je weet wel het clubje dat meer dan zestig jaar geleden miljoenen mensen vergast hebben en dat graag weer zouden doen. Als je daar vrijwillig aan meedoet behoor je niet tot de klasse 'very fine people'.

persoon in kwestie komt uit rechtse hoek dus moet Trump zich verantwoorden.

Tuurlijk niet. Dat is een stroman, dat heb ik niet gezegd, en dat is niet waar vrijwel alle media Trump op bekritiseren. Het probleem is dat hij zowel de aanslag als de mars niet veroordeelt. Daarmee legitimeert hij het als de president van de VS. Zo wordt het overigens ook door nazi's en alt-right geïnterpreteerd. 'Trump staat aan onze kant.'

Het moge duidelijk zijn dat dit alles weinig met 'gewoon rechts' te maken heeft. De VVD en 95% van de republikeinen zal dit keihard afkeuren.

M'n opmerking meer dat als je dit soort schijnbaar fascistoïde types kiest (en daar hebben we er in Europa ook wel wat van), dat je soortgelijke ellende kunt verwachten. Sommige amerikanen zullen zeggen 'maar ik heb op Trump gestemd omdat hij me banen heeft beloofd, ik ben geen racist'. Maar het was overduidelijk tijdens zijn campagne dat hij dit soort tendenties had (zoek maar op wat hij over Mexicanen e.a. heeft gezegd). Dus als je op zo'n persoon stemt om andere redenen, dan ben je ook mede-verantwoordelijk voor het racisme die hij/zij verspreidt.

Goed gezegd!

16 Laatst bewerkt door pascal (20 Aug 2017 08:56:04)

devtroll schreef:

Bijna een zeer typische Nederlandse 'hacker' reactie als het op politiek en technologie aankomt,

@Maikel,
Goede onderbouwing maar ook in vind het teleurstellend dat diverse fora voor techies verworden zijn tot zwetsplatforms waar nauwelijks nog over de technologie waarvoor het betreffende forum bedoeld is gesproken word.

Ik moet toegeven dat uitgerekend jij en Daniel dus (naast het eeuwige politieke gezever) wel steeds weer een positieve bijdrage leveren aan het onderwerp Linux.
Waren er maar meer (zucht vroeger was alles beter).

@Daniel uiteraard ook dank voor je altijd goed onderbouwde verhaal.
Waar ik nog hoop voor Donald Trump heb is dat hij wellicht na zijn rampzalige intrede in het Blanke Huis
wellicht eens orde op zaken kan stellen binnen de politiek in zijn land.
Anders dan enig andere president is hij na het debakel van Hoover en zeer zeker na Eisenhower de enige president die onafhankelijk is van sponsors.
Obama, hoe aardig hij ook overkomt heeft bij mijn weten eerder niets dan weinig bereikt.

Verder stel ik vast dat onze eigen regering altijd direct klaar staat om aanslagen te veroordelen.
En in plaats van vervolgens het probleem bij de bron aan te pakken (ok zoveel nazies hebben wij niet in Nederland maar wel voldoende andere 'feestvierders') worden alle Nederlanders die zich van geen kwaad bewust zijn steeds meer gecontroleerd in hun doen en laten.
Mij dunkt dat daar toch vooral commerciele belangen en niet de staatsveiligheid mee gediend zijn.

Overigens stemt de kiezer hier ook op mensen die van alles beloven maar direct naar de verkiezingen op die zelfde kiezer schijten.
Volgens mij is de SGP over de afgelopen jaren de enige consistente partij gebleken.
Ik denk echter niet dat ik me bij die club thuis zou voelen wink

17

SGP is oppositie, elke partij die wil meeregeren in Nederland zal compromissen moeten sluiten en dus beloften aan de kiezer moeten breken.
Wat Obama betreft, is dat je onderbuikgevoel of heb je serieus gekeken naar wat hij gedaan heeft tijdens zijn presidentschap en wat dat heeft opgeleverd?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

18 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (20 Aug 2017 10:44:28)

pascal schreef:

Anders dan enig andere president is hij na het debakel van Hoover en zeer zeker na Eisenhower de enige president die onafhankelijk is van sponsors.

Maar hij is als vastgoedeigenaar ook in een positie om z'n bedrijven flink te verrijken. Ik denk niet dat Trump in dit aspect veel onafhankelijker is dan andere presidenten.

Mijn inziens is één van de grootste problemen van dit moment ongelijkheid (dat kun je zien aan de ontwikkeling van de GINI coëfficiënten). In veel landen verwordt ook de middenklasse tot onderklasse, waardoor we steeds meer in een situatie komen waar een aantal mensen extreem rijk is en de rest van de bevolking heel erg veel moeite moet doen om de eindjes aan elkaar te knopen.

Obama heeft hier niet veel aan kunnen doen. Maar Trump lijkt in een richting te bewegen die de problemen alleen maar groter maken: afschaffen van Obamacare (met al z'n gebreken), verlaging van belastingen voor rijken en bedrijven, deregulering van financiële markten en bedrijven, etc. Alleen rijken lijken er beter vanaf te komen door Trump. Maar dat is ook niet echt verbazingwekkend gegeven z'n achtergrond.

Bernie Sanders was misschien het andere extreem, maar daar had de gewone man tenminste wat aan gehad.

---

Wat dat betreft doet de EU, vaak een favoriet doel voor populisten, het nog niet zo slecht. De EU probeert tenminste bedrijven aan te pakken, hun macht in te perken, en de burger tegen ongebreideld kapitalisme te beschermen. Uiteraard niet op een perfecte manier, maar niets is perfect.

19 Laatst bewerkt door Joris (20 Aug 2017 11:01:54)

peugeot2 schreef:

VVD is 'gewoon' rechts. Dat bedoelen we niet met extreem rechts. Van de afgelopen 30 jaar heeft CDA trouwens meer invloed gehad. PVV is al duidelijk meer rechts.

Tel het aantal CDA-jaren nog maar eens goed wink

IF not THEN toch

20

Het was trouwens niet de bedoeling van mij om een discussie rechts + links te beginne op een Linux forum, maar wel het meta debat.  Ik ben al een beetje 10 jaar klaar met het debat of Nazisme toegestaan is in de openbare ruimte.

Joris schreef:
peugeot2 schreef:

Zullen we tellen vanaf 1950 smile

22

devrandom schreef:

Bernie Sanders was misschien het andere extreem, maar daar had de gewone man tenminste wat aan gehad.

Voor Amerikaanse begrippen wellicht, voor Europese begrippen zou hij gewoon een fatsoenlijk politicus zijn.

devrandom schreef:

Wat dat betreft doet de EU, vaak een favoriet doel voor populisten, het nog niet zo slecht. De EU probeert tenminste bedrijven aan te pakken, hun macht in te perken, en de burger tegen ongebreideld kapitalisme te beschermen.

Het is idd een van de nobele taken van de EU (die overigens zonder EU niet in vrage zou komen)
Helaas zijn de parlementariers niet echt opgewassen tegen de machtige bedrijven.
Denk hierbij aan allerlij pogingen om tegen de wil van de parlementaries, de deelnemende landen en zeer zeker de burgers allerlij ranzige handelsverdragen door te drukken.

Ik heb overigens wel bezwaar tegen het in een negatief gebruik van het woord populisme.
Noem mij een enkele politieke partij die zich ten tijde van de verkiezingen NIET hier van bediend.
Democratie in de meest pure vorm is ook gewoon populisme (wat dan ook prompt ertoe geleid heeft dat een aantal politieke partijen het ineens niet meer zo'n heel goed idee vonden)
Toegegeven, Ik weet geen alternatief woord dat wel aangeeft wat ik denk dat je bedoeld.

23

Joris schreef:

Zullen we tellen vanaf 1950 smile

30 jaar is wel een vuistregeltje qua invloed voor nu.
Besluiten van 1960 merken we amper meer van of zijn al lang bijgewerkt door de opvolgende kabinetten.
Kijk maar naar defensie, sociale wetgeving, milieubeleid enz. enz..

IF not THEN toch

24 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (20 Aug 2017 16:04:50)

pascal schreef:

Denk hierbij aan allerlij pogingen om tegen de wil van de parlementaries, de deelnemende landen en zeer zeker de burgers allerlij ranzige handelsverdragen door te drukken.

Maar de rol van het parlement is juist dit soort dingen te kunnen blokkeren. Als dat niet altijd kan, dan moet je het EP meer rechten geven. Overigens ben ik het met je eens dat de EC en de Raad van Ministers vaak het belang van/contact met de burgers uit het oog zijn verloren.

Overigens zijn de deelnemende landen ook vaak voor die handelsverdragen. Neem bijvoorbeeld TIPA, ik denk dat we ons allemaal nog kunnen herinneren dat Lilianne Ploumen bij Zondag met Lubach TTIP aan het verdedigen was. Verder is het baak ook niet tegen de burgers wil in, de burger weet vaak helemaal niets van dit soort verdragen af en wil zich er ook niet in verdiepen. Uiteraard zijn dit soort verdragen vaak wel tegen het *belang* van de burger.

Dit is overigens een van de problemen van het populisme (zie onder) - door elk probleem te reduceren tot een versimpeld karikatuur van het daadwerkelijke probleem, daag je mensen ook niet meer uit problematiek te begrijpen.

Noem mij een enkele politieke partij die zich ten tijde van de verkiezingen NIET hier van bediend.

Om even een moderne definitie aan te halen:

Populism is a mode of political communication that is centred around contrasts between the "common man" or "the people" and a real or imagined group of "privileged elites", traditionally scapegoating or making a folk devil of the latter.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Populism

Dit is zeker niet het geval voor de meeste politieke partijen. Ook niet rond de verkiezingen. In Nederland zijn er een aantal partijen die dit soort discours hebben (en ironisch genoeg in sommige gevallen al heel erg lang deel uitmaken van de door zichzelf bekritiseerde politieke elite).

Uiteraard kan het herdefiniëren van een woord verwarrend zijn, maar een taal is een levend iets.

Democratie in de meest pure vorm is ook gewoon populisme

In de klassieke definitie is het inderdaad de wil van het volk, maar dat is niet de manier waarom de term hedendaags gebruikt wordt.

Overigens ben ik zelf van mening dat de overheid ook dingen moet doen die tegen de directe wil van de burger is (inclusief de mijne). Hier in Duitsland bijvoorbeeld is Diesel een heel erg groot probleem. De emissies zijn vele malen de toegestane norm en dat zorg op veel plekken voor een zgn. 'fijnstofalarm'. De autoindustrie en de overheid doen er crimineel weinig aan (we zijn allemaal in rep en roer over terroristische aanslagen, in de tussentijd worden er duizenden mensen vergast met fijnstof). De overheid zou maatregelen moeten nemen die tegen het directe belang van individuele burgers zijn: in bepaalde steden geen dieselauto's meer toestaan, belasting op dieselauto's verhogen, en/of eisen dat eigenaars danwel fabrikanten auto's laten upgraden. Het belang op lange termijn is belangrijker: de gezondheid van burgers.

In andere woorden, we kijken als burgers vaak op korte termijn en kunnen daarom geen beslissingen nemen die op lange termijn in ons voordeel zijn. Een goede politicus is naar mijn inziens iemand die zich diep in een maatschappelijk onderwerp verdiept heeft, maatregelen voorstelt die de langetermijneffecten op het oog heeft, en dit ook nog eens uit kan leggen.

25

Daniel,  Opmerkelijk hoe wij afgezien van minor details een gelijkwaardige visie hebben terwijl we er toch uren over kunnen betten.
Jammer dat je zo'n takke eind weg woont.

@Joris, Dagelijks hebben wij nog te maken met de gevolgen van de eerste wereldoorlog.
Bij mijn weten is die al meer dan 30 jaar geleden.
Niet voor niets zijn er zoveel spraakmakende politici die een opleiding als historicus hebben gevolgd.