1

Onderwerp: Video hikt bij het afspelen

Geen idee waar ik dit moet plaatsen.
Als ik met vlc een gekochte DVD afspeel, dan hikt hij een beetje.

Hardware?
Driver probleem?

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

2

Re: Video hikt bij het afspelen

Hoe gaat het afspelen van een soortgelijke (kwa grote en resolutie) film vanaf HDD ?
je kan bij mplayer een stukje cache instellen   of dat met vlc gaat weet ik niet.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3 Laatst bewerkt door jovo (03 Sep 2017 19:31:32)

Ik heb een DVD naar HDD gekopieerd en die hikt ook.
Ik zie een link https://www.groovypost.com/howto/change … ng-buffer/ over het vergroten van de buffer maar dat lijkt niet te helpen.
Als ik smplayer gebruik hikt het geheel niet voor zover ik kan zien

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

4

Hmmm kan dus een performance issue zijn (zou je welicht eens kunnen testen door tegelijk htop of zo op te starten.
Kan ook een mismatch in sample rates zijn maar dan zou ik zo even niet weten waar te zoeken.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

5 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (04 Sep 2017 08:55:27)

Wat voor GPU? Wat voor driver? Hoe zwaar is de CPU belast tijdens het afspelen.

Een moderne CPU zou MPEG-2 met gemak moeten kunnen decoderen. Dus het zou kunnen zijn dat de driver problemen heeft met 'compositing' of gebrek/problemen met v-sync (wat zeg maar voorkomt dat er informatie van meerdere frames in één verversing van het scherm voorkomt).

Mogelijke oplossingen zijn:

- Een video-acceleratie/decoding API gebruiken als VDPAU of VA-API. Dan gebeurt het decoderen rechtstreeks op de videokaart. Een aantal player ondersteunt deze APIs.
- Als compositing het probleem is, een window manager gebruiken die geen compositing doet zoals Unity2D of een ouderwetse window manager.
- Accepteren dat de Linux graphics stack een puinhoop is en overgaan op Wayland [1].

[1] Op Wayland had ik ook last van schokkende DVDs. Maar het zou kunnen zijn dat de video player (ik geloof dat het VLC was) nog bovenop XWayland draaide. Het is allemaal wel frustrerend, op macOS draai je botersoepel h.264 video en binnenkort h.265 in High Sierra en op Linux moet je nog worstelen met codecs uit de vorige eeuw. Maar in principe zou je met een moderne videokaart met VDPAU of VA-API hetzelfde op Linux moeten kunnen bereiken. Let wel op dat de open source drivers niet alle codecs op alle kaarten ondersteunen:

https://nouveau.freedesktop.org/wiki/VideoAcceleration/

6 Laatst bewerkt door MeneerJansen (04 Sep 2017 13:15:43)

DVD's afspelen op Linux is al lang geen probleem meer, zelfs niet met compositing zut als Cinnamon enzo. Als 'ie hikt dan heb je de de-css paketten (heet geloof ik libdvdread) niet geïnstalleerd of de hik zit al in de DVD zelf. Probeer het met een DVD image (een video_ts folder bijvoorbeeld) waarvan je zeker weet dat 'ie goed is en met VLC. Je zult moeten uitsluiten dat de (fysieke) DVD en de DVD speler het probleem niet zijn.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (04 Sep 2017 13:57:47)

MeneerJansen schreef:

DVD's afspelen op Linux is al lang geen probleem meer, zelfs niet met compositing zut als Cinnamon enzo.

Onwaar...

Als 'ie hikt dan heb je de de-css paketten (heet geloof ik libdvdread) niet geïnstalleerd of de hik zit al in de DVD zelf.

...ik heb een quad core Xeon workstation met recente cores en veel cache. Ik heb uiteraard libdvdcss/libdvdread geïnstalleerd en DVDs afspelen kan heel erg houterig zijn als je video drivers tegenwerken en/of je geen hardware-acceleratie gebruikt. Of je hebt nieuwere hardware en een relatief oude kernel/X.org versie en dan is je driver een veredelde framebuffer. Uiteraard is libdvdcss installeren belangrijk, maar meestal kan een encrypted DVD zonder helemaal niet afgespeeld worden.

Verder raad ik je aan topics als de volgende te lezen:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=212094

Het lijkt de typische strategie die je ook op HN ziet: X is geen probleem meer op Linux, tenzij het toch een probleem is wink.

Probeer het met een DVD image (een video_ts folder bijvoorbeeld) waarvan je zeker weet dat 'ie goed is en met VLC.

Heeft jovo al gedaan, zie z'n tweede bericht.

devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

DVD's afspelen op Linux is al lang geen probleem meer, zelfs niet met compositing zut als Cinnamon enzo.

Onwaar...

Met alle respect (en je weet dat ik veel respect voor je heb), maar waarom lukt het mij dan al jaren probleemloos?

devrandom schreef:

Als 'ie hikt dan heb je de de-css paketten (heet geloof ik libdvdread) niet geïnstalleerd of de hik zit al in de DVD zelf.

...ik heb een quad core Xeon workstation met recente cores en veel cache. Ik heb uiteraard libdvdcss/libdvdread geïnstalleerd en DVDs afspelen kan heel erg houterig zijn als je video drivers tegenwerken en/of je geen hardware-acceleratie gebruikt. Of je hebt nieuwere hardware en een relatief oude kernel/X.org versie en dan is je driver een veredelde framebuffer. Uiteraard is libdvdcss installeren belangrijk, maar meestal kan een encrypted DVD zonder helemaal niet afgespeeld worden.

Verder raad ik je aan topics als de volgende te lezen:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=212094

Er zijn veel exotische video chips of gloedjenieuwe die slecht ondersteund worden in Linux (zoals bovenstaand voorbeeld uit 2015). Dat ligt niet aan X maar aan het feit dat de hardware specs niet geopenbaard worden. Het afspelen van DVD's, audio en video is al jaren geen probleem meer in Linux, tenzij Linux niet goed draait op je compu. Ik gebruik Linux al tien jaar als mediacenter. Zelfs mijn Raspberry Pi 1B (jazeker: die oude) draait probleemloos DVD's. Jouw eisen aan een OS zijn zeer zwaar: iede chip en ieder grafisch systeem (is dat wat men X of Wayland noemt?) moet beter dan perfect werken. Dat doet geen enkel systeem. Door de bank genomen werkt video en audio prima op Linux. Een enkele uitzondering daargelaten.

Ik reageer hier dit keer vrij fel op omdat het "gebrek aan succes" van Linux op de desktop komt door bangmakerij: Linux is alleen voor de server, Linux is nog niet "af", Linux ondersteunt sommige zaken niet, het wordt pas wat als Wayland er is, Linux is onstabiel, etc. Het spijt me: dit soort sentimenten klopt i.h.a. gewoon niet.   

En inderdaad: afhankelijk van de video kaart/cip die Jovo gebruikt zou er een zeer kleine kans kunnen zijn op problemen. De goedkoopste en meest gebruikte video chips worden echter prima ondersteund door Linux op een desktop compu. Laptops? Ja, da's een irritant groot probeleem

devrandom schreef:

Probeer het met een DVD image (een video_ts folder bijvoorbeeld) waarvan je zeker weet dat 'ie goed is en met VLC.

Heeft jovo al gedaan, zie z'n tweede bericht.

Ik weet dan nog steeds niet zeker of het aan de DVD zelf ligt. Sommige DVD's zijn zo slecht gecodeerd dat ze schokken. Toegegeven: de DVD van Jovo is waarschijnlijk een officiële film die geen problemen mag geven. Maar voordat er hele systemen upgradet gaan worden naar  Wayland, drivers van broncode gecompileerd worden etc. zou het geen slecht idee zijn om een image v/e oude vertrouwde DVD te testen. Als dat niet werkt: stap twee.

Welke videokaart zit er in de compu van Jovo? Is het een laptop?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Ik heb genoeg suggesties gegeven die geen upgrades of wat dan ook vereisen. Ik begon geloof ik met de vraag welke GPU en welke driver, gevolgd door de suggestie te kijken of je geen hardware decoding kunt doen met bijv. VA-API, wat veel players ondersteunen. jovo zegt ook dat smplayer wel goed lijkt te werken, zou kunnen dat die out of de box VA-API gebruikt of een X extensie die soepeler loopt.

10

Het is een desktop van plm. 1 jaar oud. Geen budget-computer, geen speciale video-kaart.
Een Asus-moederboard. Type weet ik niet.

11 Laatst bewerkt door MeneerJansen (04 Sep 2017 16:48:03)

SMplayer is een GUI over het onvolprezen mplayer heen. Erg lichtgewicht denk ik. Misschien vandaar dat 't met (s)mplayer niet hikt en met een andere player wel. Zou dan best wel eens kunnen dan dat hardware acceleratie niet aanstaat en dat de CPU te zwaar belast wordt. Die tip van top lijkt me dan een goede om mee te beginnen. Daarna uitzoeken hoe je hardware acceleratie aanzet (kan dat überhaupt uit?).

Kun je Youtube videootjes wel goed zien? Die zuigen bij mij namelijk juist CPU kracht als een vampier.  Succes met puzzelen smile

12

MeneerJansen schreef:

Kun je Youtube videootjes wel goed zien? Die zuigen bij mij namelijk juist CPU kracht als een vampier.  Succes met puzzelen smile

Die gaan uitstekend