1 Laatst bewerkt door Linuxer (30 Oct 2017 16:09:28)

Onderwerp: IP-adres Ububtu Server?

Ik heb Ubuntu Server op een oude pc geinstalleerd. Ik ben een beginneling hiermee en wil weten wat het ip-adres van mijn server is.

Hoe vind ik het adres van mijn Ubuntu Server? Ik heb op internet gezocht maar kan het niet vinden. Bij Windows is dat heel eenvoudig: op de commandline "ipconfig "

Re: IP-adres Ububtu Server?

ifconfig als het gebruik maakt van het systeem wat Debian tot voor kort ook gebruikte. Ander ip addr met een toevoeging die ik hier op Debian niet kan vinden, maar ip --help kan je vast verder helpen.

3

Linuxer zie mijn recente rant over dit onderwerp.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

4 Laatst bewerkt door Linuxer (31 Oct 2017 15:32:44)

Beste forummers,

M.b.v. jullie aanwijzingen deed ik het volgende.

Ubuntu Server geinstalleerd op een laptop, met LAMP server en openSSH server.
sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo reboot
Mijn internet computer een vast ip-adres gegeven.
De laptop geforwarded via poort 80 (gecontroleerd met Port Forward Netwerk Utitities).
Rechten toegekend: linuxer@laptop:/var/www$ sudo chown linuxer html
index.html en plaatje.jpg met SFTP geplaatst in de map/var/www/html

Maar mijn browser krijgt geen contact met de pagina index.html: "The connection has timed out"

PS  Mijn router toont in het home-netwerk niet de laptop
PS2  Inmiddels werk het ftp-en niet meer en met Putty kan ik geen contact meer krijgen met mijn server.

$ sudo ip a  voor intern adres

$ dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com voor extern adres

Doe eens de volgende commando's op die lamp server en maak een pastebin met de output

$ sudo iptables -L -v -n

$ sudo netstat -tulpn

$ nc 127.0.0.1 80

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

6 Laatst bewerkt door Linuxer (31 Oct 2017 15:27:10)

Ik heb zitten stoeien met de opdrachten die jij voorstelt, maar eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van. Misschien is het goed, voordat ik verder ga, als ik je eerst vraag of mijn hardware configuratie wel juist is:

https://pc-makkelijk.nl/fora/hardware-configuratie.jpg

Wat geeft de terminal weer als je intypt

ifconfig

Je kunt selecteren, kopiëren en plakken (je moet dus niet overtypen). In een internet browser intypen "whatismyipadderss.com" is ook een truc.

Succes smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

8 Laatst bewerkt door Linuxer (31 Oct 2017 19:23:05)

Weet dat Putty niet (meer) werkt waardoor ik op de comp. waar ik deze berichten post geen Terminal zie. Die zie ik alleen op de laptop waar Ubuntu Server op is geinstalleerd. En weet ook dat ik dagenlang veel gesleuteld heb aan allerlei instellingen (zoals bv. Windows wel of geen DHCP) en daardoor (of door iets anders) geregeld een ander resultaat had met ifconfig. En zojuist had ik op alle computers in huis geen internet meer. Maar op dit moment is dit het resultaat:

http://pc-makkelijk.nl/fora/ifconfig.jpg

whatismyipadderss.com: hier krijg ik een bijna lege pagina en weet niet wat ik daarmee moet.

PS  Ik heb niets veranderd... maar merk zojuist dat Putty het weer doet en ik dus Terminal weer zie en kan inloggen op mijn server. Ook sftp-en werkt weer.

9

Tja wellicht had hij eerder een ander IP (DHCP he) al is die kans vrij klein.
Ik zou je IP addr vast instellen. wel ff op letten dat je een IP kiest dat niet in de DHCP range van je router zit.
Verder ben je ingelogd dus kenlijk draaid sshd  ook prima
kun je nog ff kijken of apache loopt (je zal wel een webserver willen maken)
En tenslote de meest zinvolle tip, zie dat je een oud UNIX boek krijgt (geen linux boek,  een unix boek !)
Daar staan vaak de dingen in die je als beginner moet weten.
en natuurlik scripjes bestuderen... daarin kan je vaak zien hoe dingen geregeld zijn en waarom.

10 Laatst bewerkt door Linuxer (31 Oct 2017 21:13:11)

Maar... als ik in de browser mijn ip-adres intik krijg ik nog niet de testpagina te zien die ik in deze map gezet heb: /var/www/html.

PS  En is de hardware configuratie die ik hierboven getekend heb juist?

11 Laatst bewerkt door pascal (31 Oct 2017 22:07:11)

ja je hardware setup klopt wink
weet je zeker dat je webserver draait ?
log eens in op je bak en tik dan eens in :
telnet localhost 80
quit

Als die geen verbinding kan maken dan draait je webserver niet.
wellicht nog niet geinstaleerd.

12 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 08:57:57)

Hoi Pascal,

Ik heb zojuist de laptop waarop Ubuntu Server draait geforwarded naar mijn HoofdComputer en het programma Port Forward Netwerk Utilities bevestigt dat dat goed is gegaan. Ik weet zeker dat de webserver draait want ik krijg met Putty de Terminal. Ook met "telnet localhost 80" bleek dat de server draait. Maar als ik met de brouwser mijn internet ip-adres ingeef krijg ik niet mijn testpagina te zien, maar "Unable to connect", terwijl ik die er wel heen heb ge-ftp't.

Op dit moment heeft mijn HoofdComputer geen vast intern ip-adres, terwijl ik bij elke herstart van de HoofdComputer toch Terminal kan bereiken en kan ftp-en en Port Forward Netwerk Utilities zegt steeds dat er geforwarded wordt (poort 80).

Vraag 1: is het creeren van een vast ip-adres noodzakelijk? Want na iedere herstart van de computer blijkt alles immers het zelfde te zijn: Terminal is bereikbaar en ftp werkt.

Vraag 2: Waarom zie ik mijn test-pagina niet?

PS  Ook na het buiten werking zetten van de Windows firewall en de firewall van de router (Thomson TG784) kan ik mijn test-pagina niet bereiken.

13

Pascal,

Wat is er mis met een oud LINUX boek?
Ik ben in de jaren 90 begonnen Linux, met Slack en het boek Running Linux.
Het boek heb ik nog steeds. (met de ezelsoren en al :-) )

Dit oude boek is als pdf verkrijgbaar op het net.

groet,

Theo

14 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 10:44:08)

devtroll schreef:

a: $ sudo ip a  voor intern adres

b: $ dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com voor extern adres

Doe eens de volgende commando's op die lamp server en maak een pastebin met de output

c: $ sudo iptables -L -v -n

d: $ sudo netstat -tulpn

e: $ nc 127.0.0.1 80

Met a krijg ik:
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 ::1/128 scope host
2: enp19s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether 18:03:73:81:61:c3 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.67/24 brd 192.168.1.255 scope global enp19s0
    inet6 fe80::1a03:73ff:fe81:61c3/64 scope link
3: wlp18s0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN group default qlen 1000
    link/ether 38:59:f9:ab:e7:f9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

b begrijp ik niet.

Met c krijg ik:
Chain INPUT (policy ACCEPT 781 packets, 40343 bytes)
pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT 0 packets, 0 bytes)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT 2580 packets, 279K bytes)

Met d krijg ik:
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State       PID/Program name
tcp        0      0 127.0.0.1:3306          0.0.0.0:*               LISTEN      738/mysqld
tcp        0      0 0.0.0.0:22              0.0.0.0:*               LISTEN      698/sshd
tcp6       0      0 :::80                   :::*                    LISTEN      750/apache2
tcp6       0      0 :::22                   :::*                    LISTEN      698/sshd
udp        0      0 0.0.0.0:68              0.0.0.0:*                           667/dhclient

Met e krijg ik niets te zien.

15 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 10:44:52)

Ik ontdek net: na "ufw disable" krijg ik met Putty een leeg terminal scherm. Na "ufw enable" (en server rebooten) heb ik nog steeds een leeg terminal scherm.

16

Linuxer schreef:

Ik ontdek net: na "ufw disable" krijg ik met Putty een leeg terminal scherm. Na "ufw enable" (en server rebooten) heb ik nog steeds een leeg terminal scherm.

Je zet de firewall uit en putty werkt vervolgens niet meer?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

17 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 11:32:20)

Inderdaad! Ik krijg met Putty een leeg Terminal venster.

18 Laatst bewerkt door MeneerJansen (01 Nov 2017 14:54:14)

Linuxer schreef:

Ik heb Ubuntu Server op een oude pc geinstalleerd. Ik ben een beginneling hiermee en wil weten wat het ip-adres van mijn server is.

Hoe vind ik het adres van mijn Ubuntu Server? Ik heb op internet gezocht maar kan het niet vinden. Bij Windows is dat heel eenvoudig: op de commandline "ipconfig "

Linuxer schreef:

Weet dat Putty niet (meer) werkt waardoor ik op de comp. waar ik deze berichten post geen Terminal zie. Die zie ik alleen op de laptop waar Ubuntu Server op is geinstalleerd. En weet ook dat ik dagenlang veel gesleuteld heb aan allerlei instellingen (zoals bv. Windows wel of geen DHCP) en daardoor (of door iets anders) geregeld een ander resultaat had met ifconfig. En zojuist had ik op alle computers in huis geen internet meer. Maar op dit moment is dit het resultaat:

http://pc-makkelijk.nl/fora/ifconfig.jpg

whatismyipadderss.com: hier krijg ik een bijna lege pagina en weet niet wat ik daarmee moet.

PS  Ik heb niets veranderd... maar merk zojuist dat Putty het weer doet en ik dus Terminal weer zie en kan inloggen op mijn server. Ook sftp-en werkt weer.

Ik weet niet wat voor Linux server je draait en wat je precies wilt. Maar uit de tweede post die ik hier qoute leidt ik af:

1. Het IP adres van die Ubuntu Linux "server" in je netwerk is: 192.168.1.67

2. Aangezien je zegt dat www.whatismyipaddress.com nix oplevert zit die Linux server NIET op internet. Geen idee of je die (file)server op internet wilt, maar een UTP stekker in die computer steken zou helpen.

Een IP adres dat begint met "192.168" is altijd "in huis" (LAN) en niet "op intnernet" (WAN). Hoeveel ervaring met computers en servers heb je?

Antwoord op je vragen uit de top post:

• "[Ik] wil weten wat het ip-adres van mijn server is." --> Dat is: 192.168.1.67

• Op internet heeft je server geen IP adres want hij zit volgens mij niet aangesloten op het internet. Kun je wel browsen op het internet met die Linux computer?

Enfin, de rest hier heeft in mijn ervaring heel veel ervaring met servers en zij zullen je verder helpen. Ik denk dat het handig is om te vertellen of je een file server of een webserver wilt hebben. En welke programmatuur je gebruiken wilt daarvoor (Apache? (s)FTP?).

Succes.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

19 Laatst bewerkt door MeneerJansen (01 Nov 2017 14:46:44)

Linuxer schreef:
devtroll schreef:

a: $ sudo ip a  voor intern adres

b: $ dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com voor extern adres

c: $ sudo iptables -L -v -n

d: $ sudo netstat -tulpn

e: $ nc 127.0.0.1 80

b begrijp ik niet.

Wat je moest doen voor optie B van DevTroll is intypen in een terminal venster:

dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com

Wat je dan te zien krijgt is het IP adres waarmee je computyers op internet zitten (handig commando trouwens). Nat zoals www.whatismyipaddress.com dat doet. Ik denk dat het een goed idee is om eerst wat met Linux te stoeien voordat je begint aan het opzetten v/e server.

20 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 16:00:16)

Meneer Jansen,

Ik draai Ubuntu server op een laptop waar verder niets op draait. Deze berichten schrijf ik op een Windows 7 computer waarmee ik middels Putty de terminal van de server gebruik (wat niet meer werkt sinds ik de Ubuntu firewall uitzette). Het werken in de terminal van de server op de laptop gaat zonder problemen.

Wat ik wil is de server-wereld eens verkennen en een webserver installeren.

Hoeveel ervaring met computers ik heb? Ik kreeg mijn eerste Windows/DOS pc in 1995 en de laatste tien jaar heb ik daarnaast geregeld met Linux gewerkt. Ik moet er wel bij vertellen dat ik gehinderd word door dyslectie-achtige verschijnselen (cijfers door elkaar halen, langzaam lezen) en een minder goed kortetermijngeheugen. Dat alles vormt een redelijke handicap. Maar, in alle bescheidenheid: ik heb veel doorzettingsvermogen (zegt men).

Browsen met de Windows computer gaat zonder problemen, maar zoals gezegd levert het intikken van mijn internet ip-adres een blanco scherm op.

Ik heb op de laptop geinstalleerd: Ubuntu Linux Server 16.04 LTS met LAMP server en OpenSSH server. En SFTP werkt naar behoren. Apache is ook geinstalleerd.

21 Laatst bewerkt door Linuxer (01 Nov 2017 16:00:50)

Meneer Jansen,

Met "dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com" Dit overtypen viel niet mee :-)
krijg ik de melding dat er niets gevonden wordt en: failure.

22

softbart schreef:

Pascal,

Wat is er mis met een oud LINUX boek?
Ik ben in de jaren 90 begonnen Linux, met Slack en het boek Running Linux.
Het boek heb ik nog steeds. (met de ezelsoren en al :-) )

Dit oude boek is als pdf verkrijgbaar op het net.

groet,
Theo

Tja, ik heb veel linux boeken gezien, en ook veel unix boeken.
Goede linux boeken zijn er wel maar niet veel.
Slechte unix boeken zijn er ook maar niet veel.
Stukje statistiek dus.

@Thomas,  ik Schrijf al ruim 35 jaar software in diverse talen en op diverse systemen.
Dat doen er wel meer, maar ook ik wordt daarbij enigzinds gehinderd door dislectomania (of zoiets).
Je kan er een heel eind mee komen, al moet je soms een colega vragen waar nu precies die tiepfout in regel 133 zit.

23 Laatst bewerkt door MeneerJansen (01 Nov 2017 23:21:33)

Linuxer schreef:

Meneer Jansen,

Met "dig +short myip.opendns.com @resolver1.opendns.com" Dit overtypen viel niet mee :-)
krijg ik de melding dat er niets gevonden wordt en: failure.

Dan is je computer helaas niet verbonden met internet. Vind je dat oké? Want ik denk dat experimenteren met een webserver ook kan in een klein netwerkje in huis. Dat wil zeggen: dan is die Linux LAMP compu je webserver en dan kun je z'n IP adres intypen in een browser op een van de andere PC's in je netwerk thuis.

Persoonlijk lijkt mij het probleem v/e computer waar je aan wilt sleutelen die niet op internet zit dat je diut forum niet kunt bekijken op die compu en dat je ieder commando over moet typen i.p.v. copy-paste. Snap je? Als het mijn compu was, en er stond nog geen belangrijke data op, dan zou ik Ubuntu opnieuw installeren zoadat 'ie misschien wel op internet kan.

Als je PC een laptop is (zoals in jouw geval) zou de Wifi chip wel eens niet of lastig ondersteund kunnen zijn.  In mijn ervaring werkt een UTP kabel vrijwel altijd.

Wederom succes gewenst. smile

24 Laatst bewerkt door Linuxer (02 Nov 2017 11:11:43)

@Meneer Jansen (en de anderen)

Ik wil dat mijn Ubuntu Server vanaf het internet benaderbaar wordt. Opnieuw installeren vind ik voorlopig geen optie, want ik heb het al voor de vijfde keer geinstalleerd (ben er inmiddels een kleine week mee bezig, wat overigens wel leerzaam was) op een Sapphire mini computer en nu dus op een Dell laptop. Ik gebruik geen wifi maar een kabel.

Volgens deze handleidingen, die ik nauwkeurig opvolgde, moet het toch niet moeilijk zijn!?

https://www.icttipsandtricks.nl/2017/09 … stalleren/
http://jeffreyotten.nl/blog/ubuntu-webs … stalleren/
https://computertotaal.nl/artikelen/ove … ver-21905/

Wat doe ik verkeerd?

PS  Mijn server laptop is in het home network van mijn Thomson TG784 router soms wel en soms niet zichtbaar. En heeft de statis "inactive".

25

Ik zie dat mensen goede adviezen geven en toch kies je voor je eigen richting. Dat is goed en dat moet je vooral doen. Linux heeft een steile leercurve in welke fase van kennis dan ook. Raak er maar gewend aan wink. Succes met de zoektocht.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."