Re: IP-adres Ububtu Server?

Linuxer schreef:

[...]
PS  Mijn server laptop is in het home network van mijn Thomson TG784 router soms wel en soms niet zichtbaar. En heeft de statis "inactive".

Dat probleem zal herlaas aangepakt moeten worden voordat je een server installeert. Misschien een apart topic waard. Had die laptop dat ook toen er nog alleen Windows op stond? Oftewel: is het een Linux driver probleem of een hardware probleem?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

27

Dit probleem heb ik zojuist opgelost, maar vraag me niet hoe precies :-)

Linuxer schreef:

Dit probleem heb ik zojuist opgelost, maar vraag me niet hoe precies :-)

Nu proberen die machine op internet te krijgen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

29 Laatst bewerkt door Linuxer (02 Nov 2017 16:04:27)

Wat denk je? Het zweet staat hier in de kamer al dagenlang een decimeter hoog :-)
Al puzzelend heb ik gevonden dat waarschijnlijk DDNS aangevraagd moet worden bij mijn internet provider. En ik heb in de router gevonden dat ik daar die gegevens dan straks moet invullen.

PS  Overigens had ik een poos geleden een prima functionerende webcam zonder DDNS. Hoe zit dat dan?

30

Linuxer schreef:

Ik wil dat mijn Ubuntu Server vanaf het internet benaderbaar wordt. Opnieuw installeren vind ik voorlopig geen optie, want ik heb het al voor de vijfde keer geinstalleerd (ben er inmiddels een kleine week mee bezig, wat overigens wel leerzaam was)

Wat doe ik verkeerd?

Het het zelfde wat alle andere beginners verkeerd doen,
Een maraton willen winnen zonder dat je hebt leren lopen !

Ik help graag een ander, maar op een zoveelste door onwil en onkunde gehackte server zit niemand hier te wachten.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

31 Laatst bewerkt door Linuxer (02 Nov 2017 19:35:08)

Ik stel je bemoeienis en zorgen zeer op prijs, maar opvallend is het in mijn ogen dat andere helpers er zo heel anders over kunnen denken. Zo schreef iemand me zojuist over mijn bezigheden: "Wel een goed projectje om een beetje in die wereld te komen trouwens. Heb zo zelf ook veel geleerd."

32

Zo dacht ik er ook over Thomas, totdat je de boel aan het internet ging hangen !
Ik stel me zo voor dat als je buurjongetje van zeven een passie heeft voor auto rijden dat je ehm dan een skelter geeft om op het schoolplein te oefenen, en niet meteen de Opel van papa om de snelweg op de gaan.

Mijn opmerking komt niet uit de lucht gegrepen, ik maak dit al twintig jaar zo mee.
Dus adviezen over experimenten en opbouw kan je van mij krijgen.
De boel aan het internet hangen is niet waar ik mijn medewerking aan wil verlenen.
(dat is overigens ook de strekking van devtroll die ook dagelijks met de gevolgen van te maken heeft)

33 Laatst bewerkt door Linuxer (02 Nov 2017 21:49:59)

@pascal,
Een punt dat ik geregeld tegenkom op internet is: wie moet ik geloven? Hoe bepaal ik of iemand een autoriteit is en zo ja in welke mate? En hoe weet ik wat zijn kwaliteiten zijn? Niet zelden zien mensen leeuwen en beren op de weg, merk ik. Anderen onderschatten het gevaar of zien helemaal geen gevaar terwijl het er wel is. En ik kom talloze tegenstrijdige opvattingen tegen. Als ik mensen adviseer over verantwoord pc gebruik dan vraag ik mij weleens af of ik niet overdrijf en ze onnodig bang maak. Ik wil iemand niet onraden zijn rijbewijs te halen omdat er zoveel ongelukken gebeuren, maar als ik dan weer iemands pc heb ontdaan van talloze besmettingen en andere ongein en voor de zoveelste keer zie hoe onverantwoord er met de personal computer wordt omgegaan, dan denk ik er heel anders over. Als iemand mij bemoedigt en zegt: "Wel een goed projectje om een beetje in die wereld te komen trouwens. Heb zo zelf ook veel geleerd." dan wil ik niemand onderschatten. Ik denk dat wij het hier niet eens worden maar schat in dat we het in de grond van de zaak wel eens zijn. We zien in een forum immers alleen maar het puntje van elkaars neus :-) En weet dat ik met mijn webserver-experiment al veel geleerd heb, o.a. mede dankzij jullie. En dat was mijn bedoeling.

34

Linuxer schreef:

@pascal, We zien in een forum immers alleen maar het puntje van elkaars neus :-) En weet dat ik met mijn webserver-experiment al geleerd heb, o.a. mede dankzij jullie. En dat was mijn bedoeling.

Niet helemaal waar Thomas wink er zijn een redelijk aantal mensen die elkaar irl kennen.
In fact, vorige maand ben ik nog met een aantal van hen naar Berlijn geweest.
Maar ik begrijp je insteek.

Het doet me deugd dat je denkt dat wij een bijdrage hebben geleverd aan je kennisniveau.
Je visie over 'wie verteld wat' deel ik volkomen en ik geef grif toe dat het niet zo eenvoudig is.
Je moet n.l. echt wat meer kunnen dat webservers opzetten of wat programmaatjes tiepen voordat ik een buiging voor je maak (en er zijn echt wel mensen waar ik dat voor doe !)
Het antwoord op je retorische vraag weet ik ook niet te geven.

Anyhow... voel je niet belaagd, maar laat ook niet de voordeur open staan als je gaat slapen.
Want vergeet niet, er lopen mensen zoals ikzelf rond, er als er Welkom op de mat staat dan loop ik gerust naar binnen !

35 Laatst bewerkt door Linuxer (02 Nov 2017 22:20:47)

@pascal,

Nee hoor ik voel mij niet belaagd, ik vind internet-zaken interressant omdat ze in mijn ogen vaak uiterst actueel zijn.

"Het antwoord op je retorische vraag weet ik ook niet te geven."

Maar ik zie mensen toch talloze besluiten nemen op grond van HUN bedachte antwoord op mijn naar voren gebrachte vraag, want je kunt immers niet besluiten zonder een oordeel te hebben gevormd over die vraag: wie moet ik geloven, hoe bepaal ik of iemand een autoriteit is en in welke mate?

36

Linuxer schreef:

@pascal,
Een punt dat ik geregeld tegenkom op internet is: wie moet ik geloven? Hoe bepaal ik of iemand een autoriteit is en zo ja in welke mate? En hoe weet ik wat zijn kwaliteiten zijn? Niet zelden zien mensen leeuwen en beren op de weg, merk ik. Anderen onderschatten het gevaar of zien helemaal geen gevaar terwijl het er wel is. En ik kom talloze tegenstrijdige opvattingen tegen. Als ik mensen adviseer over verantwoord pc gebruik dan vraag ik mij weleens af of ik niet overdrijf en ze onnodig bang maak. Ik wil iemand niet onraden zijn rijbewijs te halen omdat er zoveel ongelukken gebeuren, maar als ik dan weer iemands pc heb ontdaan van talloze besmettingen en andere ongein en voor de zoveelste keer zie hoe onverantwoord er met de personal computer wordt omgegaan, dan denk ik er heel anders over. Als iemand mij bemoedigt en zegt: "Wel een goed projectje om een beetje in die wereld te komen trouwens. Heb zo zelf ook veel geleerd." dan wil ik niemand onderschatten. Ik denk dat wij het hier niet eens worden maar schat in dat we het in de grond van de zaak wel eens zijn. We zien in een forum immers alleen maar het puntje van elkaars neus :-) En weet dat ik met mijn webserver-experiment al veel geleerd heb, o.a. mede dankzij jullie. En dat was mijn bedoeling.

Maar het punt is dat je in een nog veel te vroeg stadium zit om de server via internet bereikbaar te maken.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

37 Laatst bewerkt door Linuxer (03 Nov 2017 11:29:53)

@Rinse,
Ik ben nu een week beziggeweest met mijn server-projectje (zoals gezegd met het doel om er wat meer van te weten) en heb op internet diverse handleidingen gevonden met raad die ik opvolgde. En ik heb in drie fora tal van aanwijzingen en informatie gekregen. Maar nergens, behalve hier, werd er zo nadrukkelijk gewezen op de risico's. Dan weet ik niet wie ik moet geloven! De gevaren van het internet houden mij al jaren bezig, maar het lijkt er hier in mijn ogen op alsof er informatie wordt verstrekt aan een puber die voor zichzelf in bescherming genomen moet worden omdat hij nog niet zelf verantwoordelijkheid kan dragen, wat nogmaals niet betekent dat ik jullie bemoeienis niet op prijs stel.

38

Thomas, dit lijkt weer tot een discussie uit te lopen waar jij niet mee geholpen bent.
We hebben wederzijds ons punt gemaakt, je weet dat je er niet verstandig aan doet meteen op de snelweg te leren autorijden, nu is het zaak dat je verder gaat met de boel werkend krijgen en te doorgronden hoe e.e.a. werkt.

Je hoeft echt geen autistische securety freak te zijn maar een aantal zaken moet je gewoon goed regelen.
Er is geen vinkje 'veilige server' maar als regel geld, elk gebruikers gemak dat je toevoegd is een onderschat veiligheids risico.
Denk bv aan alle beruchte virrus problemen bij Windows, die zijn allemaal het gevolg van het prefereren van gebruikersvriendelijkheid boven veiligheid.

Dus als je even een status van je huidige situatie kan geven en aangeeft waar je nu vastloopt, kunen wij wellicht weer tips geven hoe e.e.a. op te lossen.

39

Linuxer schreef:

@Rinse,
Ik ben nu een week beziggeweest met mijn server-projectje (zoals gezegd met het doel om er wat meer van te weten) en heb op internet diverse handleidingen gevonden met raad die ik opvolgde. En ik heb in drie fora tal van aanwijzingen en informatie gekregen. Maar nergens, behalve hier, werd er zo nadrukkelijk gewezen op de risico's. Dan weet ik niet wie ik moet geloven! De gevaren van het internet houden mij al jaren bezig, maar het lijkt er hier in mijn ogen op alsof er informatie wordt verstrekt aan een puber die voor zichzelf in bescherming genomen moet worden omdat hij nog niet zelf verantwoordelijkheid kan dragen, wat nogmaals niet betekent dat ik jullie bemoeienis niet op prijs stel.

Je moet daarin zelf een keuze maken. Het is net zoals bij sex, de een zegt altijd bescherming, de ander zal zeggen dat het niet zo snel los zal lopen dat je besmet raakt. Welke raad je opvolgt is dan aan jou. Hier op Nedlinux staat in de adviezen veiligheid altijd bovenaan is mijn ervaring, en binnen een week ben je zeker geen expert die precies weet wat de risico's voor je webserver zijn en hoe je die kunt herkennen en vooral ook kunt voorkomen. Probleem met slecht ingerichte servers is niet alleen dat de eigenaar er last van heeft als hij gehackt wordt, maar in feite ook de rest van de internetgebruikers, die via de gehackte server weer kunnen worden aangevallen...

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

40

Linuxer schreef:

@Rinse,

*triggered*
Wellicht zijn de meeste mensen hier, net zoals ik. Dag in,dag uit bezig met puinruimen van anderen. De DDOS'en, de virussens, de amplification attacks. Ik denk dat je dan ook een puber op het internet bent smile (jouw woord gebruik) . Geeft niet, meeste van ons waren ook zo ooit begonnen, maar dit zijn de jaren 90 niet meer en dankzij al die achterlijke IOT krijg je zo meteen te maken met afgedwongen regelgeving van ISP's, omdat hun dan de verantwoording overnemen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

41

Maikel, je klinkt als een ouwe vent !