1

Onderwerp: notificatie per mail dat back-up gemaakt is

Ik ben bezig een script te maken dat o.a. een back-up maakt van de NextCloud-data op ons VPS.
Nu wil ik graag een notificatiemail sturen dat de back-up klaar is. Ik heb diverse opties geprobeerd, maar geen succes gehad.
Wie heeft de gouden tip, zodat ik zonder te grote ballast aan software mijn doel kan bereiken?

Vriendelijke groet,
Guido

Re: notificatie per mail dat back-up gemaakt is

cronjon stuurt zelf een mail naar de owner van het script. Ik neem aan root?

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Dankjewel Devtroll.
Hoe kan ik dat mailtje laten doorsturen naar iemand die de NextCloud beheert?

Vriendelijke groet,
Guido

4

je kan de cronjob het script onder een andere user laten aanroepen en vervolgens voor die user de mail laten forwarden.
je kan ook zelf een mailtje opstellen en dat versturen (meestal mijn oplossing)

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Dankjewel Pascal.
Ik heb al op verschillende manieren geprobeerd een mail te versturen (methodes gezocht door te googlen naar "email command line"), maar kom er niet echt uit. Kun je op weg helpen?

Vriendelijke groet,
Guido

6

Ik los dat meestal op door niet het commando zelf in de crontab op te nemen maar even een scriptje te maken dat
- het desbetreffende commando uitvoert
- de e-mail verstuurt

... het commando waar het om gaat ...
mail -s "Het is gebeurd" ikke@ergens.nl <<EINDEMAIL
EINDEMAIL

Als je het mooier wilt maken reageer je op de exit-code van het commando zodat je zelfs kunt melden of het goed gegaan is of niet.

Lijkt me aardige oefening in het scripten

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

7

De output is altijd al een resultaat in de logfile van een crontaak.
Verder even zoeken op 'HERE document' (das wat jovo doet)    de rest is ongeveer dat.
Wel ff full path opgeven in je script.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Dit is een mooie casus om wat van scripting te leren, wat een smart relayhost is en hoe cronjobs werken. Ik denk dat iedereen genoeg aanzetjes heeft gegeven. Man cron , google query: Smarthost  en de rest is aan jou wink

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."