1 Laatst bewerkt door Freddy Nova (25 Mar 2018 12:44:25)

Onderwerp: Thuisserver bouwen als practicum voor Cursus Comptia Networking+

Hallo fellow techie's

Ik ben bezig met de cursus :>

"CompTIA Networking+" / dat bestaat uit zo'n 1000 pagina's aan tekst + 146 videoclipjes !
Dat is heel veel theorie en heb er geen tot weinig practicum oefen materiaal bij helaas!

Als oplossing hiervoor heb ik het besluit genomen om een Windows Server 2012 of een Linux Server (zo ja welke distro) te bouwen voor services binnen mijn eigen netwerk en buiten vanaf het Internet.
Dit wordt mijn eigen practicum-omgeving die ik gedurende mijn studie zal kunnen aanpassen, uitbreiden, troubleshooting en tweaken.

Ik was van plan om deze server 24/7 bereikbaar te laten zijn vanuit mijn eigen netwerk en via het Internet !
Als het een beetje kan met veel van de verschillende opties die je binnen een klein bedrijf tegen zou komen!

Ik twijfel op 2 punten:

1) Wndows of Linux server? (beide zijn gratis in dit geval)
2) Vanaf de grond met hardware zelf op te bouwen of te laten draaien op Virtual-BOX of VM-ware.

Ik ben zelf groot Linux fan maar Windows is ook een grote speler op server gebied! Wat is dan een goede keuze als zelfstudie project voor een (niet helemaal) newbie met ambities op ICT gebied als ik?

Het gaat er om dat wat ik in de curus leer de behandelde theorie toe te passen in de praktijk !

(Zie link hieronder voor infi over de cursus die ik (gratis) volg!)

https://www.loi.nl/n-826-comptia-networ … C4EALw_wcB

http://www.ebook777.com/comptia-network … m-n10-006/

Re: Thuisserver bouwen als practicum voor Cursus Comptia Networking+

Dit komt op mij over als het huiswerk maken voor een ander. Leuk geprobeerd.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Dat komt mij helemaal niet zo over.
maar ik kan je hierin niet raden, geen kennis van zaken.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

Hallo Rinus!

Bedankt voor de reactie. Stel ik zeer op prijs.
Helaas dat je me niet op weg kunt helpen maar ik red het wel denk ik!
Ik ben blijkbaar een avondje kwijt aan online research en kletsen met mensen die (anders dan Jansen) graag enthousiaste en leergierige lui zoals mij het één en ander bij willen brengen!

Geen idee wat Meneer Jansen mankeerd maar vind het een vervelende reactie!
Leuk welkom hier op dit forum!
(EIKEL)

Even voor de duidelijkheid:

Het enige wat ik wil is een goede start maken om zo optimaal mogelijk dat cursus materiaal door te komen!
Ik weet niet of ik nou beter beetje bij beetje verschillende situaties moet na-boodsen (apparte router+verschillende besturingsystemen van desktop en servers) op een virtuele machine ... of..... dat ik toch beter in 1 keer een volledige server (zoals windows server 2012) met alles er op en er aan omdat alles daar bij in de praktijk te brengen valt! Ik denk dat het laatste een slim idee is maar wil dat graag bevestigd of ontkend hebben door iemand

Ik heb dus simpelweg  iemand nodig die verstand van zaken heeft. Een professionele systeem beheerder oid die de kneepjes van het vak kent!

Wie O wie ?

5 Laatst bewerkt door Freddy Nova (25 Mar 2018 17:58:23)

ps: ik hoop op enig begrip voor mijn reactie en hoop dat ik niet direct geband wordt van het forum!
      een fijn weekend toegewenst beste forum bewoners.. en ook meneer Jansen wink

6

Freddy Nova schreef:

ps: ik hoop op enig begrip voor mijn reactie en hoop dat ik niet direct geband wordt van het forum!
      een fijn weekend toegewenst beste forum bewoners.. en ook meneer Jansen wink

Freddy, op dit forum wordt je niet zo snel geband.
Dat neemt niet weg dat ik (en met mij vele anderen kan ik je verzekeren) je reactie niet kan waarderen.
Niet in de laatste plaats omdat Meneer Jansen hier een zeer gerespecteerde bezoeker is en hij spreekt uit ervaring.

Inhoudelijk:
- Heb je al de keuze gemaakt of je voor Windows of voor Linux dan wel voor nog een ander systeem kiest ?
dat is n.l. nogal een verschil.
- Hoe diep wil je op de materie in gaan ? Wil je gewoon functionaliteit of wil je echt alle ins en outs kennen
(in dat geval zou het antwoord mijn eerste vraag echt al volkomen helder moeten zijn)
- Ja het zit hier vol met deskundigen, zeer deskundigen, nerds, en ook een paar wanabees.
Maar voor een hoop van ons is het gewoon (een deel van ons) werk.
- Stel concrete vragen, die we concreet kunnen beantwoorden.
'Ik heb geen internet', zegt helemaal niets 'ik kan mijn router pingen maar ik kom niet naar buiten' zegt al veel meer.

Sucses

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

1) Wndows of Linux server? (beide zijn gratis in dit geval)

Je bent hier op een Linux-forum, dus het antwoord zal voor de meesten luiden: linux. De network stack is identiek, maar het beheer is heel anders. Ik zou als het gaat om networking van beide kennis nemen.

2) Vanaf de grond met hardware zelf op te bouwen of te laten draaien op Virtual-BOX of VM-ware.

Virtualiseren, zodat je meerdere machines en virtuele routers kunt gebruiken. Dat kan ook met hardware, maar ik zie geen enkele reden om dat te doen. Bij virtualiseren hoef je alleen te zorgen voor voldoende schijfruimte en geheugen. Dat is factoren goedkoper dan aparte machines.

8 Laatst bewerkt door MeneerJansen (27 Mar 2018 13:28:01)

@Freddy Nova: ach, ik kan wel tegen een stootje. Ik lees de termen "practicum", "LOI" en "certificaat". Komt op mij commercieel over ondanks dat je cursus gratis is. Ik weet niet wat voor server je installeren wilt (fileserver, webserver, printserver, ...) maar van servers heb ik sowieso weinig verstand (ik zie mezelf als ervaren Linux gebruiker, niet als administrator.).

Ik hoop dat de rest hier je op weg kan helpen met je practicum.

Succes ermee. smile

P.S. Als je geen Linux wilt installeren naast Windows op je computer en je wilt die server-omgeving gaan virtualiseren dan zou het in dit stadium wat mij betreft te adviseren zijn om te kiezen voor Windows-server. Waarom? Het principe v/e server is (in mijn beleving dan) dat andere computers min of meer toegang krijgen tot de hardware van je server. Als dat niet lukt in VMWare of Virtualbox dan weet je nooit of Virtualbox die toegang weigert of niet doorgeeft aan Linux of dat het iets anders is. Dan ben je eigenlijk twee cursussen aan het volgen: virtualisatie en servers beheren. En als je Linux gaat installeren naast Windows (dual boot) back up je data van te voren! Er is een kans is dat je per ongeluk je schijf formatteert.

Wat ik altijd aanraad: gebruik een oud computertje om te oefenen met Linux. Meestal is Linux zo "licht" dat het wel op oude compu's draait.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Freddy een oplossing is een VirtualBox vm met Nethserver erop. Makkelijk, snel klaar, degelijk, weinig onderhoud en snel en stabiel, wat wil je nog meer?

Succes, Pit

Nethserver op de server.
1 Ubuntu op desktop
1 Ubuntu op de laptop
1 Mint op desktop