1

Onderwerp: Terugdraaien van een upgrade

Ik draai Kubuntu 16.04
Ik boot van een partitie van 40G waarvan 13G in gebruik is.  /home is een andere partitie
Ik loop behoorlijk achter qua upgrades.

Mijn plan is als volgt:
- ik maak met dd een file aan van de partitie waarvan ik boot op een externe USB-disk die als ext4-schijf is ingericht
- ik doe een
apt-get update
apt-get upgrade
apt-get distupgrade
- Mocht er wat omgevallen zijn dan zet ik met dd het image weer terug

Gaat dat werken? Is er een betere methode?

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

2

Re: Terugdraaien van een upgrade

Aangezien Home apart staat, is een schone installatie niet handiger als de upgrade mislukt?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

3

Zo doe ik het:
Ik heb mijn /home op een aparte schijf staan.
Die koppel ik af.
Ik doe een schone install op mijn /
Ik vervang de /home va de install door mijn oude /home schijf.
Klaar.
Ik heb al mijn oude instellingen behouden.

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

4

Doe ik vaak ook en tegenwoordig ziet het installatie programma zelf de partitie van /home en stelt voor die als zodanig aan te koppelen...

5

Ik wil voorkomen wat ik eens al meegemaakt heb. Ik upgrade wat en opeens start KDE niet goed meer op.

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

6

Dit kan te maken hebben met de upgrade en het behoud van /home het kan goed zijn dat er een config bestand in staat voor kde wat de nieuwe versie niet begrijpt. Ik ben niet up to date met desktops meer, misschien dat rinse meer weet waar je eventueel de logs kan vinden om wat licht te schijnen op de fout.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

7

Ik heb zelf een oude pc gehad met Ubuntu voorgeinstalleerd, met KDE.
Die 5 versies omhoog gebracht via distupgrade.
Was hij even mee bezig, er werd geen versie overgeslagen. Telkens eentje hoger.
Maar ging verder goed.

Vroeger had je inderdaad wel conflicten in configuratie tussen de versies. Nu niet meer. Maar kun je testen door via nieuwe gebruiker in te loggen.
Image terugzetten kan, maar je wilt toch de nieuwere  en dan zul je toch opnieuw moeten.
En dan loop je weer tegen dezelfde problemen aan.

8

Met enige voorzichtigheid de upgrade gedaan. Het lijkt allemaal goed gegaan te zijn. Wat mij wel verbaast is dat ik slechts van kernel versie 4.13.0-38 naar versie 4.13.0-39 gegaan ben.

Rinus schreef:

Zo doe ik het:
Die koppel ik af.
Klaar.

Je instellingen, maar niet al je applicaties. Da's het voordeel v/e "apt-get dist-upgrade". Maar ja, als die mislukt...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

jovo schreef:

Met enige voorzichtigheid de upgrade gedaan. Het lijkt allemaal goed gegaan te zijn. Wat mij wel verbaast is dat ik slechts van kernel versie 4.13.0-38 naar versie 4.13.0-39 gegaan ben.

De versie van 'Buntu die je had was de long term support versie (LTS). Die support is dus best goed!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

MeneerJansen schreef:
Rinus schreef:

Zo doe ik het:
Die koppel ik af.
Klaar.

Je instellingen, maar niet al je applicaties. Da's het voordeel v/e "apt-get dist-upgrade". Maar ja, als die mislukt...

Daar kun je toch eerst een lijstje voor maken in de terminal en later in 1 klik alle progjes weer teugzetten?

12 Laatst bewerkt door MeneerJansen (25 Apr 2018 13:20:26)

Incomudro schreef:
MeneerJansen schreef:
Rinus schreef:

Zo doe ik het:
Die koppel ik af.
Klaar.

Daar kun je toch eerst een lijstje voor maken in de terminal en later in 1 klik alle progjes weer teugzetten?

Absoluut, dat zou je denken ja. Maar ikzelf heb zo veel command line utilities en applicaties geïnstalleerd dat het soms wel een jaar duurt eer het niet meer voorkomt dat ik "een programmaatje" mis. Er is ook nauwelijks na te gaan (middels het "start menu" bijvoorbeeld) wat ik zelf heb toegevoegd na de standaard installatie). Na een verse upgrade loop ik wekenlang dagelijks tegen missende apps en utilities aan. Een LTS variant van je favoriete distro gebruiken helpt gelukkig veel.

Oh, okee, dat ligt misschien aan welke distro je gebruikt.
Ik krijg netjes een bestandje met een lijstje met alle programmaatjes, de programma's die er standaard op staan en
die die ik er zelf bij heb gezet.

Tijdens het terug zetten wordt het bestand gelezen en de apps die er al op staan worden overgeslagen.