1

Onderwerp: Realtek wifi valt soms uit

Mijn oude Lenovo X201T laptop bevat een Realtek wifikaartje die prima werkt, maar soms (niet altijd) valt hij uit nadat de laptop in de slaapstand heeft gestaan. De verbinding is dan weggevallen en hij ziet geen netwerken meer. Gewoonlijk volstaat een "reset" door de drivers opnieuw te laden (met modprobe), maar niet altijd. Na een reboot doet hij het altijd weer. Dit zou natuurlijk niet nodig moeten zijn, maar ik heb nog geen alternatieve oplossing gevonden. De logfiles helpen mij niet verder. Kent iemand dit probleem en heeft iemand een betere oplossing waardoor het probleem niet meer voorkomt of in ieder geval een reboot niet meer nodig is?

Ik gebruik debian stable en gnome 3 met networkmanager. De kaart gebruikt de rtl8192se module en de (proprietaire) firmware is geladen.

$ lsusb
...
Bus 002 Device 003: ID 0bda:0159 Realtek Semiconductor Corp. RTS5159 Card Reader Controller
...
$ modinfo rtl8192se
filename:       /lib/modules/4.9.0-8-amd64/kernel/drivers/net/wireless/realtek/rtlwifi/rtl8192se/rtl8192se.ko
firmware:       rtlwifi/rtl8192sefw.bin
description:    Realtek 8192S/8191S 802.11n PCI wireless
license:        GPL
author:         Larry Finger    <Larry.Finger@lwfinger.net>
author:         Realtek WlanFAE    <wlanfae@realtek.com>
author:         lizhaoming    <chaoming_li@realsil.com.cn>
alias:          pci:v000010ECd00008174sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000010ECd00008173sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000010ECd00008172sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000010ECd00008171sv*sd*bc*sc*i*
alias:          pci:v000010ECd00008192sv*sd*bc*sc*i*
depends:        rtlwifi,rtl_pci,mac80211
retpoline:      Y
intree:         Y
vermagic:       4.9.0-8-amd64 SMP mod_unload modversions 
parm:           swenc:Set to 1 for software crypto (default 0)
 (bool)
parm:           ips:Set to 0 to not use link power save (default 1)
 (bool)
parm:           swlps:Set to 1 to use SW control power save (default 1)
 (bool)
parm:           fwlps:Set to 1 to use FW control power save (default 0)
 (bool)
parm:           debug:Set debug level (0-5) (default 0) (int)
$ lsmod | grep rtl
rtl8192se              69632  0
rtl_pci                28672  1 rtl8192se
rtlwifi                77824  2 rtl8192se,rtl_pci
mac80211              671744  3 rtl8192se,rtl_pci,rtlwifi
cfg80211              589824  3 wl,mac80211,rtlwifi

Re: Realtek wifi valt soms uit

Soms moet je power management uit zetten bij Wifi chips. Weet ff niet hoe dat moet met jouw chip. Volgens mij moest je dat doen m.b.v. een optie op de command line als je de kernel module (driver) laadt.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Je zult net zien dat de fout verandert zodra je iets op een forum post... Het lijkt er namelijk op dat het een hardwareprobleem is. Bij nader inzien trad het probleem ook steeds vaker op, terwijl ik er voorheen nooit last van had. Vandaag is de laptop helemaal uitgevallen en wil niet meer starten met de melding:

ERROR
1802: Unauthorized network card is plugged in - Power off and remove the miniPCI network card.

Deze melding is blijkbaar het gevolg van het BIOS dat slechts een beperkt aantal netwerkkaarten toestaat. Er zijn hiervoor wel oplossingen bedacht (het BIOS downgraden, de controle uitschakelen of de toegestane lijst ID's in het BIOS aanpassen), maar omdat het de originele netwerkkaart betreft kan het niet anders dan dat hij defect is.

Ik zal de laptop maar eens uit elkaar halen om de contactjes te controleren en anders moet ik de netwerkkaart vervangen.

Thuisgekomen start de computer weer op, zonder foutmelding. Maar hij herkent de netwerkkaart in het geheel niet meer. Ik heb meteen maar een nieuw netwerkkaartje besteld. Via AliExpress om de kosten te drukken, maar dan moet ik wel geduld hebben met de verzending. Gelukkig heb ik nog netwerkverbinding met de WWAN-kaart en kan ik via VPN mijn lokale netwerk benaderen.