1

Onderwerp: [howto] Aanpassen van blackbox / fluxbox

Blackbox howto
Gemaakt door: KayJay, kayjay@kayjay.net
                       en Alain, alain@nedlinux.nl onder GPL licentie.
Indien er vragen zijn, kun je ons mailen via de bovenstaande adressen.

Wat is blackbox?

Blackbox is een windowmanager die buiten gnome of kde als grafische laag over de Xserver valt. Blackbox is dan ook geen environment zoals Gnome of Kde. Blackbox is uitermate populair vanwege zijn hoge snelheid.
Environments zoals KDE of Gnome zijn erg traag omdat ze een veel hogere gebruikersvriendelijkheidsgehalte hebben en daarbij dus meer van de hardware vragen. Toch is Blackbox niet moeilijk in gebruik. Het kent standaard een kleine taakbalk maar ook een menu om uit te selecteren. Ook kan men omschakelen naar andere desktops, ook wel workspaces genoemd. Dit is er standaard een maar er kunnen er gerust 10 aangemaakt worden.

Toch is Blackbox behoorlijk karacter georienteerd. Je zult standaard geen icoontjes zien op de desktop of in het menu. Ook wordt Blackbox standaard niet voorzien van mooie wallpapers, maar met gerenderde kale achtergronden.

Hieruit komt dus de snelheid van deze windowmanager voort. Het inladen van een grafische omgeving met toeters en bellen kost veel rekenkracht, die sommige mensen als nutteloos beschouwen.

Toch is Blackbox redelijk instelbaar naar behoefte van de gebruiker. Daarom heb ik deze how-to geschreven, want Blackbox kent standaard geen grafische tools om menu's te configureren, of om toch een wallpaper of skin te gebruiken. Alles wordt met de hand ingeklopt op de commandline.

Wijzigen van het blackbox menu.

Het wijzige van het menu of bijvoegen van koppelingen naar applicaties hierin is erg makkelijk, maar gaat niet automatisch. Je moet dus wel even weten hoe dit moet.

Om te beginnen zouden we het beste een terminal emulator zoals Eterm of xterm kunnen openen. We blijven in de kale Blackbox om de wijzigingen direct terug te kunnen zien. Wanneer we op de commandline zijn belandt, gaan we op zoek naar een bestand genaamd blackbox-menu. Deze is in meeste gevallen te vinden in /etc/X11/blackbox. Wanneer we deze bekijken met een text editor zien we het volgende:

Alcatraz MENU
[begin] (Alcatraz)
[submenu] (Amusement) {}
[begin] (Alcatraz)
[submenu] (Adventure) {} [exec] (NetHack Falcon's Eye) {/usr/games/nethack}
[end]
[submenu] (Arcade) {}
[begin] (Alcatraz)
[exec] (ArmageTron) {/usr/games/armagetron}
[exec] (Asteroids) {kasteroids}
[exec] (BZflag) {/usr/games/bzflag}
[exec] (Chromium) {/usr/games/chromium}
[exec] (ClanBomber) {/usr/games/clanbomber}
[end]
[end]
[submenu] (Applications) {}
..
..

Hierboven zien we een onderdeel van een menu voor blackbox. genaamd ALCATRAZ MENU
Elk submenu begint met de tag '[begin]' en de titel dus Alcatraz. Met de tag '[submenu]' starten we een submenu met daaronder
bijvoorbeeld koppelingen naar applicaties of nieuwe submenu's. Nesten van submenu's is dus mogelijk.
Vaak zal het hoogste niveau van een menu bestaan uit enkel submenu's zoals games, multimedia, office enz. Een submenu beginnen we met
de tag '[begin]' en geven hem een titel. Deze zetten we tussen aanhalingstekens, bijvoorbeeld '(blah)'. Omdat er niks uitgevoerd hoeft te
worden plaatsen we een accolade open en accolade sluiten. Het submenu eindigen we met de tag '[end]' zonder iets erachter.

Let op!! Indien een submenu niet correct is beeindigt zal het submenu niet tevoorschijn komen in Blackbox.

Binnen een menu kunnen we snelkoppelingen maken naar applicaties, multimedia enz. Deze kunnen ook voorzien worden
van parameters.
Een snelkoppeling naar een applicatie of spelletje begint altijd met de tag '[exec]'. Hierachter plaatsen wij de titel
van de applicatie zoals je hem wilt noemen. Hetgeen daadwerkelijk uitgevoerd moet worden staat tussen '{' en '}'.
Een goed voorbeeld zou zijn:

[exec] (Eterm zonder menubalken) {/usr/X11R6/bin/Eterm -x -g 180x35 --scrollbar off}

Dit is een snelkoppeling naar Eterm zonder scroll- of menubalk met een grootte van 180x35.

Wannee we klaar zijn met het wijzigen, restarten we de windowmanager. Applicates die in Blackbox gestart zijn worden niet
afgesloten. Het restarten van de windowmanager doen we in het submenu Session en selecteren we vervolgens 'restart'.

We zien vervolgens meteen het aangepaste menu wanneer we deze aanroepen.

Wanneer we een menu opbouwen in Blackbox gebeurt het wel eens dat we tags vergeten. Let dus op dat een menu wat geopend
is ook weer gesloten wordt.

Het gebruik van themes en gebruik van wallpapers.

In Blackbox kunnen ook 'themes' gebruikt worden. Deze worden ook wel 'Styles' genoemd.
Vele zijn er te vinden op Freshmeat.org. De tarballs (.tar.gz) of zip bestanden kennen 2 directories. een daarvan heet styles en de andere
heet backgrounds. In de map styles komt de daadwerkelijke style te staan. in de backgrounds directory komt de wallpaper te staan.
De inhoud van de directory 'Styles' zouden we het beste kunnen plaatsen in de blackbox share directory op je systeem, zoals in bijvoorbeeld
'/usr/share/blackbox/styles'. Kijk op je eigen systeem waar deze directory precies staat.
Ook zouden we in de blackbox share een directory genaamd 'backgrounds' aan kunnen maken waar de alle backgrounds in plaatsen
(bijv. /usr/share/blackbox/backgrounds').

de 'Style', nu geplaatst in de blackbox share, kunnen we ook met een texteditor wijzigen. Wanneer we hem openen zien
we verschillende objecten met daarbij behorende parameters. Dit zijn voornamelijk kleur instellingen van de objecten die
we kennen in blackbox, zoals de menu balk. Ik ga hier verder niet op in. Er zijn immers zat standaard style te vinden
op Freshmeat, dat het weggegooide moeite is om er een zelf te maken.

Wel is het object rootCommand interessant. Vaak kunnen we met dit object een wallpaper of een background inladen. Dit
kunnen we het beste doen met 'Esetroot'. Een voorbeeld volgt hieronder.

rootCommand: Esetroot ~/backgrounds/unheard1024.png #wallpaper

Een ander leuk object is *font. Hiermee kunnen we het lettertype instellen die we gebruiken in blackbox.
Een voorbeeld volgt hieronder:

*font: lucidasans-10

Wanneer we de windowmanager herstarten kunnen we de style selecteren in het blackbox menu. Indien er niets gebeurd of
er wordt alleen de style ingeladen, check dan even of de betreffende gebruiker leesrechten heeft op de style en/of
wallpaper.

Het aanpassen van de Blackbox / Fluxbox werkbalk
(met dank aan Alain)
In Blackbox en Fluxbox is het ook mogelijk om de werkbalk aan te passen. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld de klok weergave aan te passen. Doe dit als volgt:
Open met een editor In Blackbox:
je

/home/*user*/.blackboxrc

Of in Fluxbox:

/home/*user*/.fluxbox/init

Opgepast, dit is een verborgen bestand - maak dit dus eerst zichtbaar.

daar vind je een regel:

session.screen0.strftimeFormat:

deze kan je aanpassen met het volgende:

%H = het uur in 24h aanduiding
%M = minuten
%A = dag van de week
%d = datum
%D = dag/datum/jaar (bv; 08/06/02)
%B = maand
%y = jaar (bv; 02)
%Y = jaar (bv; 2002)

Even een voorbeeldje:

session.screen0.strftimeFormat: %H:%M // %A %d %B %Y

geeft het volgend effect:
http://www.nedlinux.nl/~alain/balk.png

Dit is tot zover een samenvatting, wat allemaal is te veranderen in Blackbox en Fluxbox. Er is veel me te wijzigen, maar hier gaan we niet verder op in.

2

Re: [howto] Aanpassen van blackbox / fluxbox

kayjay, ik meen me te herinneren dat er ergens op het forum ook wat stond over het aanpassen van de balk onder in beeld....

misschien kun je dat er ook bij zetten??

door klachten geen sig meer..

3

dat was ik nog wel van plan ja... alleen nooit aan toe gekomen smile
misschien vanavond.. dat is maar een klein stukkie..
smile

4

[edit]
dode link verwijderd

5

maar wel het stukkie dat het er oko bij hoort he!! wink

door klachten geen sig meer..

6

dit is kewl. blackbox 0wnz0rz

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

7

copy/paste het maar, maakt mij geen moer uit  wink

8

KayJay, herschrijf je topictitel even  wink
je kan er makkelijk Blackbox / Fluxbox van maken.
het enige verschil (dat ik ben tegengekomen) is dat fluxbox geen .fluxboxrc bestand in je homedir neerplant,
voor de rest zijn alle (config)bestanden gelijk + dat je themes onderling kunt uitwisselen

[edit]
http://bbtools.windsofstorm.net/
hier vind je nog enkele (nuttige?) tools voor blackbox
[/edit]

9

KayJay, herschrijf je topictitel even  wink
je kan er makkelijk Blackbox / Fluxbox van maken.
het enige verschil (dat ik ben tegengekomen) is dat fluxbox geen .fluxboxrc bestand in je homedir neerplant,
voor de rest zijn alle (config)bestanden gelijk + dat je themes onderling kunt uitwisselen

[edit]
http://bbtools.windsofstorm.net/
hier vind je nog enkele (nuttige?) tools voor blackbox
[/edit]

alain, ik mag het iets herschrijven zodat het in dezelfde stijl valt he?? ik neem aan dat het onder GPL valt.

10

tuurlijk, je mag ermee doen wat je wil  wink

11

Alain, jij bent te goed voor deze Wereld lol

Niet gecertificeerd prutser.

12

this forum = booming business, 2 replies binnen 5 minuten..
FABRIEK!

anyway, ik heb ge-copy plakt, laat me ff weten als je fouten ziet.

13

Alain waar blijft je permissies HOWTO? big_smile

Peter (aka Bilbo) geeft geen garantie op bestand- en padnamen, hij doet aan tab-completion.
http://bilbos-stekkie.com