NAS in DC ?

Plaats reactie
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

NAS in DC ?

Bericht door pascal »

Voor mijn werk heb ik een VPS (op de zelfde hardware waar dit forum draait)
Momenteel gebruik ik dat ding enkel als git server.
Nu lijkt er wat behoefte te ontstaan aan een soortement van file server voor het uitwisselen van data.
Kijk ik doe zoiets gewoon via de git server geen moeilijk gedo, legio voordelen weinig nadelen.
Maar ja... niet iedereen is echt ICT-onderlegd, en we hebben een mix aan besturings systemen.
Vraag is dus is het uberhaupt wijs om een file server in het DC te hebben en hoe zou je dat dan kunnen aanpakken ?
Zelf zou ik dan voor sshfs gaan maar ik zie dat een gemiddelde Windows gebruiker nog niet werkend krijgen, om nog maar te zwijgen over Mac gebruikers.

Ideeen ?
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: NAS in DC ?

Bericht door iswrong »

Tenzij je achter security updates aan wilt hollen, zou ik zoiets gewoon uitbesteden voor een bedrijf. De meeste niet-expert gebruikers zijn al bekend met Dropbox, Google Drive en dergelijke. Afhankelijk van om hoeveel werknemers het gaat, is het waarschijnlijk nog steeds veel goedkoper dan wat een sysadmin kost.

Anders misschien iets als OwnCloud. Maar ook dan zou ik een VPS nemen met een vorm van attached storage. Veel makkelijker om data/servers te verplaatsen. Of evt. iets als S3 voor daadwerkelijke storage van data, omdat het in principe onbeperkt doorschaalt.

(Wij delen peer2peer met Resilio Sync, formerly known as Bittorrent Sync.)
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: NAS in DC ?

Bericht door pascal »

Google drive hebben we. had ik gemount als netwerk drive daar mijn git repo op.
inchecken duurde echt minuten en ging vaak mis.
Nu gewoon gitolite op de server, gaat als een speer.
Ik kan ook sshfs doen maar dat zie ik mijn windows colegas nog niet doen (ervaring mee)
Vivo ergo onus
Maikel
Berichten: 3
Lid geworden op: di feb 11, 2020 9:11 am
Locatie: Osdorp

Re: NAS in DC ?

Bericht door Maikel »

pascal schreef: do feb 06, 2020 11:14 am Voor mijn werk heb ik een VPS (op de zelfde hardware waar dit forum draait)
Momenteel gebruik ik dat ding enkel als git server.
Nu lijkt er wat behoefte te ontstaan aan een soortement van file server voor het uitwisselen van data.
Kijk ik doe zoiets gewoon via de git server geen moeilijk gedo, legio voordelen weinig nadelen.
Maar ja... niet iedereen is echt ICT-onderlegd, en we hebben een mix aan besturings systemen.
Vraag is dus is het uberhaupt wijs om een file server in het DC te hebben en hoe zou je dat dan kunnen aanpakken ?
Zelf zou ik dan voor sshfs gaan maar ik zie dat een gemiddelde Windows gebruiker nog niet werkend krijgen, om nog maar te zwijgen over Mac gebruikers.

Ideeen ?
Ik zou Nextcloud (fork en wordt sneller ontwikkeld van Owncloud) als file storage. Neem je een big storage van Transip a 500GB voor nog geen 10,- per maand) en daarnaast inderdaad gitolite. Als je mag uitbesteden dan kan ik je Azure develop git aanraden. Dat werkt dus ook als een tiet met Windows en dingen zoals VScode.
Gebruikersavatar
cybertinus
Site Admin
Berichten: 48
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:18 pm
Contacteer:

Re: NAS in DC ?

Bericht door cybertinus »

NextCloud is wel een leuke ja. Dan gaan je bestanden via WebDAV naar de server toe. Lokaal kies je dan gewoon een directory uit en alle bestanden die daarin komen, worden gedeeld met de andere mensen. De NextCloud client zorgt dan voor te syncen.
Zelf gebruik ik OwnCloud (zoals Maikel al zei, de voorloper van NextCloud) daarvoor en dat gaat best prima. Soms wel een conflict op een file, maar dat is altijd wel weer te fixen.

Een alternatief zou zijn dat je echt een fileserver gaat draaien op die VM (bijv. een NFS server of Samba) en dat je daarmee een fileshare aanbied. Ik zou je dan wel adviseren om dit over een VPN tunnel te doen, die dan tussen kantoor en de VM loopt, omdat NFS en Samba geen protocollen zijn de bedoeld zijn om over het internet heen te gaan, en dus niet uitblinken in veiligheid. Met een VPN los je dat op. Maar dit is een ingewikkeldere oplossing dan NextCloud.
NextCloud heeft ook een webinterface, dus dan kan iedereen vanaf heel de wereld bij de bestanden (na inloggen, uiteraard). Met een VPN tunnel word dit ook weer lastiger.

Maar het is goed om alternatieven te hebben, dus vandaar dat ik die tweede ook noem.
Plaats reactie