MS Edge op Linux

Plaats reactie
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

MS Edge op Linux

Bericht door pascal »

Ik werd geattendeerd op het volgende artikel Microsoft toont Edge-browser voor Linux

Waneer je nu van de tekst van het artikel alle even letters met de oneven letters verwisseld, er rot13 encryptie op toepast, vervolgens ssl encrypt en dan van achter naar voren leest dan staat er dat Bill Gates alle pinguins tot hamburgers gaat vermalen die hij vervolgens gaat verkopen in een wereldwijde keten McBill genaamd !
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door vi coactus »

Het zou enkel mooi zijn als Edge de originele engine was blijven gebruiken en niet chromium.
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door bart »

Niet zo cynisch doen Pascal, wees blij dat er nu eindelijk wat te kiezen of op browser gebied. Lol
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MS Edge op Linux

Bericht door iswrong »

Lol, is xbill nog steeds in ding?

Anyway, Microsoft is nu ook Wayland op Windows aan het implementeren, zodat je binnenkort je Linux apps zo op de Windows desktop kunt draaien zonder een X11 server en dat soort ongein.

https://devblogs.microsoft.com/commandl ... y/#wsl-gui
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door pascal »

Daniel is Wayland inmiddels een beetje mainstream dan ? ik denk dat er nog een enorme legacy is
Naar analogie de tegeltjes interface van Microsoft (ik weet de naam niet eens meer) is ondanks de goede bedoelingen en verbeteringen toch niet echt aangeslagen, de meeste toepassingen blijven gewoon zoals ze waren.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MS Edge op Linux

Bericht door iswrong »

pascal schreef: ma mei 25, 2020 9:15 pm Daniel is Wayland inmiddels een beetje mainstream dan ? ik denk dat er nog een enorme legacy is
Ik gebruik al 3 jaar Wayland met een HiDPI scherm. Eerst op Fedora en Arch, nu op NixOS. Werkt prima. De meest gebruikte toolkits (Qt, Gtk+3) ondersteunen gewoon Wayland en die applicaties zijn native. Voor applicaties die nog geen Wayland ondersteunen, draait XWayland in de achtergrond. XWayland biedt een X11 socket, maar rendert alles in Wayland.

Wat betreft desktopomgevingen is de support wel beperkter. GNOME ondersteunt al jaren Wayland. Ik geloof dat KDE support inmiddels ook vrij goed is. Voor tiling window managers a la i3 heb je Sway als Wayland-alternatief. Dan zijn er nog omgevingen die niet echt (meer) meekomen als Xfce, MATE, e.d. Die zullen uiteindelijk wel Wayland support krijgen, maar dat kan wel even duren. Vaak komt/kwam dit ook omdat ze nog op Gtk+2 ipv. Gtk+3 zitten.

Hardware ondersteuning is simpel: Intel en AMD: 👍. Alles werkt perfect met open source drivers. NVIDIA: 👎. De Nouveau driver werkt met Wayland, maar is zowel op Wayland als X11 heel erg buggy (de Nouveau mensen doen goed werk, maar NVIDIA is niet echt behulpzaam naar het schijnt). De closed-source NVIDIA driver werkte voor een lange tijd niet, omdat NVIDIA niet aan de afgesproken standaarden voor buffer management mee wou doen. Maar ik geloof dat GNOME en KDE inmiddels beperkt support hebben. Dit vind Linus Torvalds ervan:

https://www.youtube.com/watch?v=iYWzMvlj2RQ

Een ander langbestaand probleem is dat in Wayland applicaties niet zomaar screen grabs kunnen doen. Dat is eigenlijk wenselijk, want dit is een groot veiligheidsprobleem in X11. Maar als je bijv. je desktop wilt sharen in Skype, wat nu nog een X11 applicatie is, dan werkt het natuurlijk niet meer. Screen recording wordt met Pipewire ondersteund en de bedoeling is dat je gewoon per applicatie toestemming kan geven of ze je desktop mogen recorden. Een aantal clients ondersteunt dit al prima, bijv. veel web video apps met WebRTC, maar bijvoorbeeld Skype niet.

Maar dit is ook het enige probleem waar ik zelf daadwerkelijk tegenaan ben gelopen.
Naar analogie de tegeltjes interface van Microsoft (ik weet de naam niet eens meer) is ondanks de goede bedoelingen en verbeteringen toch niet echt aangeslagen,
Metro. Metro was mooi, maar eigenlijk alleen geschikt voor mobiele telefoons.

Maar niet echt vergelijkbaar met Wayland. Met Wayland hou je gewoon Gtk+, Qt, e.d. Bovendien werken X11 applicaties.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door pascal »

Metro ja... jammer dat het niet is aangeslagen
Wayland weet ik niets van.
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door vi coactus »

iswrong schreef: di mei 26, 2020 11:18 am
Hardware ondersteuning is simpel: Intel en AMD: 👍. Alles werkt perfect met open source drivers. NVIDIA: 👎. De Nouveau driver werkt met Wayland, maar is zowel op Wayland als X11 heel erg buggy (de Nouveau mensen doen goed werk, maar NVIDIA is niet echt behulpzaam naar het schijnt). De closed-source NVIDIA driver werkte voor een lange tijd niet, omdat NVIDIA niet aan de afgesproken standaarden voor buffer management mee wou doen. Maar ik geloof dat GNOME en KDE inmiddels beperkt support hebben. Dit vind Linus Torvalds ervan:
Ik moet zeggen dat ik nu ook een enigszins haat relatie heb met nvidia onder linux. Teveel gezeik en moeilijk te vinden waardoor dat komt.
'nvidia-settings' werkt opzich heel mooi, maar ook onhandig. Opzich jammer, vroeger was de nvidia driver top, enige wat echt goed werkte. Op deze manier schuift linux toch wel weer van de desktop en game OS af. Ik heb nu van die grafische fouten waarvan ik geen idee heb of dat door KDE of nvidia komt. Allicht wordt het gewoon teveel een lappendeken. Ik kwam laatst "AppImage" tegen, maar zoiets is ook niet de oplossing lijkt mij.
In ieder geval had ik vroeger minder problemen dan nu. Sure, het was soms wat omslachtiger om alles werkend te krijgen, zoals je X config, maar als het werkte dan bleef het ook werken. Zo ook met kerneldrivers, er zitten volgens mij genoeg modules in die wel compileren, maar niet werken. Zoals van mijn webcam. Maar denk niet dat ik nog een keer mezelf geleerd krijg kernelmodules te schrijven.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MS Edge op Linux

Bericht door iswrong »

robert schreef: wo mei 27, 2020 9:19 am In ieder geval had ik vroeger minder problemen dan nu. Sure, het was soms wat omslachtiger om alles werkend te krijgen, zoals je X config, maar als het werkte dan bleef het ook werken. Zo ook met kerneldrivers, er zitten volgens mij genoeg modules in die wel compileren, maar niet werken. Zoals van mijn webcam. Maar denk niet dat ik nog een keer mezelf geleerd krijg kernelmodules te schrijven.
Grappig, voor mij werk eigenlijk alles out of the box. Hiervoor had ik een Dell Workstation (tweedehands, maar daardoor voor een goede prijs veel geheugen en Xeon CPUs). Die had in eerste instantie een NVidia Quadro. Die Quadro was te langzaam om machine learning mee te doen en verder veel gedoe met de NVidia/Nouveau drivers. Toen heb ik op een gegeven moment de Quadro vervangen met een AMD (FirePro) en dat heeft altijd perfect gewerkt met de open source amdgpu driver.

Nu gebruik ik een Intel NUC. En alle ingebouwde hardware werkt out of the box. Alleen BlueTooth blijft een groot drama (op zich werkt het, maar probeer BT Audio maar met de goede codecs en alles aan de praat te krijgen). Ook m'n 1080p webcam werkt zonder enige problemen (wel eentje gekozen met UVC, USB Video Class, zodat het met de standaard UVC driver werkt).

Dat gezegd hebbende, het is allemaal nog soepelder op macOS (bijv. video playback acceleratie werkt out of the box in de browser), maar is natuurlijk makkelijker voor Apple, want ze hoeven zich alleen te focusen op het ondersteunen van hardware die ze zelf leveren.

Laptops op Linux daarentegen... dat zou ik echt niet aandurven.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: MS Edge op Linux

Bericht door vi coactus »

iswrong schreef: wo mei 27, 2020 7:25 pm
robert schreef: wo mei 27, 2020 9:19 am In ieder geval had ik vroeger minder problemen dan nu. Sure, het was soms wat omslachtiger om alles werkend te krijgen, zoals je X config, maar als het werkte dan bleef het ook werken. Zo ook met kerneldrivers, er zitten volgens mij genoeg modules in die wel compileren, maar niet werken. Zoals van mijn webcam. Maar denk niet dat ik nog een keer mezelf geleerd krijg kernelmodules te schrijven.
Grappig, voor mij werk eigenlijk alles out of the box. Hiervoor had ik een Dell Workstation (tweedehands, maar daardoor voor een goede prijs veel geheugen en Xeon CPUs). Die had in eerste instantie een NVidia Quadro. Die Quadro was te langzaam om machine learning mee te doen en verder veel gedoe met de NVidia/Nouveau drivers. Toen heb ik op een gegeven moment de Quadro vervangen met een AMD (FirePro) en dat heeft altijd perfect gewerkt met de open source amdgpu driver.
Ja maar dat is dus geen Nvidia ;)
Nu gebruik ik een Intel NUC. En alle ingebouwde hardware werkt out of the box. Alleen BlueTooth blijft een groot drama (op zich werkt het, maar probeer BT Audio maar met de goede codecs en alles aan de praat te krijgen). Ook m'n 1080p webcam werkt zonder enige problemen (wel eentje gekozen met UVC, USB Video Class, zodat het met de standaard UVC driver werkt).
Die ik altijd gebruikte pwc driver, maar misschien wordt die niet meer bijgehouden ofzo. Andere webcam weet ik even niet. Ik kon wel de servomotoren besturen, maar beeld kreeg ik niet.
Dat gezegd hebbende, het is allemaal nog soepelder op macOS (bijv. video playback acceleratie werkt out of the box in de browser), maar is natuurlijk makkelijker voor Apple, want ze hoeven zich alleen te focusen op het ondersteunen van hardware die ze zelf leveren.

Laptops op Linux daarentegen... dat zou ik echt niet aandurven.
Ik heb 2 laptops waar zonder problemen linux op draait :)
Nu zijn die niet heel recent, maar toch.
Plaats reactie