Konqueror

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Konqueror

Bericht door Eerde »

Distro: openSuSE Leap 15.2
Desktop: KDE
Browser: Konqueror
Bij opstarten krijg ik onderstaand bericht.
"Aanvullende informatie: klauncher zei: Onbekend protocol: 'konq'."

Ik kan wel een website adres inkloppen & ook wel als bestandsbeheer gebruiken, maar de startpagina met die keuzes doet 't niet.
Volgens mij een heel oud probleem, ergens (maar waar ben ik vergeten & kan het niet vinden) moet je eoa file aanpassen, regel bijplaatsen ofzo, meen ik mij te herinneren.

Wie heeft het paraat ?
Thx,
E/.
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Konqueror

Bericht door vi coactus »

Heb je 'kbuildsycoca5' geprobeerd?
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Konqueror

Bericht door Eerde »

Klinkt bekend maar wat is het ?
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Konqueror

Bericht door vi coactus »

Code: Selecteer alles

KBUILDSYCOCA5(8)              KDE Frameworks: KService             KBUILDSYCOCA5(8)

NAME
       kbuildsycoca5 - Rebuilds the KService desktop file system configuration
       cache.

SYNOPSIS
       kbuildsycoca5 [OPTIONS...]
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Konqueror

Bericht door Eerde »

Rebuilds the KService desktop file system configuration.
Das vreemd als je net een clean install hebt gedaan nietwaar ?
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Konqueror

Bericht door vi coactus »

Dat zal, maar als het werkt... Er is ook nog een package, maar ben de naam kwijt.
Ik had zelf problemen met akonadi met een verse install, was ook een bekende bug bij verse installs, dus moest ook wat klooien.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Konqueror

Bericht door Eerde »

OK, thx ga ik zo proberen...
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Konqueror

Bericht door vi coactus »

Kde is sowieso niet meer wat het geweest is, niet voor niets dat mensen een fork van kde 3 begonnen waren.
Onnodig ingewikkeld en kwetsbaar.
Werkt akonadi niet meer dan kun je bijna niets. Crasht je database, dan ben je al je mail kwijt, tenzij het je lukt om het te repareren (mij uiteindelijk gelukt gelukkig). Maar de losse mailbestanden waren veel fijner, minder kans op fouten en ook zonder dat je kmail+de rest geinstalleerd hebt nog eenvoudig doorleesbaar.
Ik kreeg op een gegeven moment allemaal rare dingen bij kde, zie het maar te fixen. Heb nu nog steeds rare dingen, soms is de tekst in de titelbalk bv voor de helft (bovenste/onderste) verschoven.
De teksten die verschijnen boven knoppen kan ik nu iig weer lezen, dat is al wat. Kon de datum niet eens meer lezen.

Het is natuurlijk niet enkel negatief, kdeconnect is bv super (als het werkt, wat ook weer een probleem is met kde, tenzij het aan m'n distro ligt, veel dingen werken niet goed. kdeconnect op deze pc crashte altijd, nu geen idee maar hij zet m'n muziek niet meer op pauze als ik gebeld word.), Als bv spotify muziek speelt dan gaat hij automatisch op pauze. Je kunt smsjes of mail van je telefoon op je pc krijgen, clipboard delen, bestanden, etc etc.
De GUI vind ik gewoon super, en het fijne (en ook meteen het lastige) van kde is dat zóveel in te stellen is. Het is alleen niet altijd duidelijk wat waarvoor is.

Wat ik wel mis, wat er vroeger volgens mij was, is het naar "achteren" schuiven van vensters. Ik kon altijd een venster naar achteren (dus achter de andere vensters) schuiven, nu kan ik enkel nog altijd voor of altijd achter kiezen en bij de instellingen zie ik de functies ook niet meer. Maar mijn titelbalk is dus aangepast, Heb always-on-top en on-all-desktops knoppen erbij.

Soms is het uiteraard wat tweaken, ik had altijd sloppy cursor (zelfs onder windows gefixed), maar moest wat instellingen aanpassen omdat het niet goed meer werkte, geeft me wel een klein nadeeltje bij 1 programma, maar dat geeft dan niet zo.
Alt+F2 is natuurlijk super, maar neem aan dat andere DE's/window managers dat ook wel hebben.

Ik heb ook een Lock-key ingesteld, maar dat is niet helemaal goed gegaan, hadden twee toetsen moeten zijn en is er nu maar 1. En die zit precies onder de shift en naast de control.

Het alles in kunnen stellen is echt een sterk punt van kde, en ook veel kun je instellen, met geluid is het bv een eitje om programma i output a te geven, programma j output a en programma k output b. In de config files ga je daar niet blij van worden meestal.
Het is uiteraard ook een nadeel, want soms vraag je je af welke instelling je ooit moet aanpassen voor hetgeen jij wilt. Fijn is ook dat je veel dingen per programma, of zelfs per window in kunt stellen.

Er spelen overigens meer dingen: Apparmor gooide bij mij roet in het eten, ik had geen toegang tot mijn eigen "tmp" dir. Echt een gruwel is die troep, doch ook wel weer fijn qua idee.
Veel dingen zijn ook in de xorg.conf (als je die gebruikt) in te stellen. CTRL+ALT+BACKSPACE bijvoorbeeld kun je daar weer aanzetten, kan ook in kde, maar dat lijkt minder goed te werken. Soms is het wel lastig uit te vinden of iets door kde, X, je graka driver, of wat dan ook komt. En fouten oplossen is dus ook regelmatig lastig. Ik doe nu ook gerust een dirty fix. Vergeleken met de vorige kde's zoek ik me nu welk de pestpokken naar configuratie files.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Konqueror

Bericht door Eerde »

# kbuildsycoca5
QStandardPaths: wrong ownership on runtime directory /run/user/1000, 1000 instead of 0
kbuildsycoca5 running...


Schiet ook niet op...
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Konqueror

Bericht door vi coactus »

In een konsole 'journalctl -g apparmor|tail' uitvoeren (evt tail -n <groter getal dan 10>) Klinkt namelijk als een apparmor fuckup, dat soort gezeik had ik met akonadi.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Konqueror

Bericht door Eerde »

journalctl -g apparmor|tail
journalctl: ongeldige optie -- 'g'

Ik laat het maar, kijk het werkt, stoorde mij enkel dat ik de startpagina niet krijg en deze melding: Onbekend protocol: 'konq'
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Plaats reactie