Webcam met kuren

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Webcam met kuren

Bericht door bart »

Ik heb een Logitech webcammetje en dat kreng heeft kuren.

Als ik 'm in de usbpoort duw wordt ie netjes herkent en krijg ik geheel volgens verwachting een /dev/video0 (en ook een video1 om onduidelijke reden, maar dat boeit me nu ff niet). Dan start ik mplayer met een heel riedeltje argumenten en zie ik m'n eigen kop op het scherm.

Dat gaat een tijdje goed, maar ineens komt mplayer hiermee:

Code: Selecteer alles

v4l2: ioctl dequeue buffer failed: No such device, idx = 0
v4l2: ioctl query buffer failed: No such device, idx = 0
Ook valt het camerabeeld weg, /dev/video0 is foetsie en dmesg zegt:

Code: Selecteer alles

[  638.492086] usb 1-5: USB disconnect, device number 5
[  638.492964] usb 1-5: cannot submit urb (err = -19)
[  638.493102] usb 1-5: cannot submit urb 0, error -19: no device
[  639.636321] usb usb1-port5: Cannot enable. Maybe the USB cable is bad?
[  640.596321] usb usb1-port5: Cannot enable. Maybe the USB cable is bad?
[  640.596411] usb usb1-port5: attempt power cycle
[  641.869768] usb usb1-port5: Cannot enable. Maybe the USB cable is bad?
[  642.829642] usb usb1-port5: Cannot enable. Maybe the USB cable is bad?
[  642.829730] usb usb1-port5: unable to enumerate USB device
Met die kabel is niks mis.

Ik heb ff geen idee in welke hoek ik het moet zoeken. Iemand een ideetje?
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door vi coactus »

Bestaat video1 nog als video0 wegvalt?
Komt video0 terug als je de kabel er opnieuw insteekt of telt hij door?
Hangt hij aan een laptop of pc? Met of zonder hub? Je kunt bv poort 1 proberen. In geval van hub, probeer het direct. In geval van geen hub, dan kun jehet nog met hub proberen, maar dat moet wel een fatsoenlijke en powered zijn.
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door bart »

Als video0 wegvalt, verdwijnt video1 ook.
Kabeltje uit en er weer in zorgt ervoor dat alles weer normaal werkt.
Eerst zat ie in een rpi, maar daar had ik dezelfde problemen. Nu hangt ie in m'n desktop (front). Bij de eerste paar pogingen viel ie al vrij snel uit, maar nu werkt ie al ruim een half uur probleemloos.

Verder heeft ie tot in elk geval half december vorig jaar probleemloos gewerkt in die rpi. Een paar dagen geleden ontdekte ik dat ie problemen had, maar downgraden naar de situatie van december is geen optie. Plus dat ik ook niet weet of het een software- of een hardwaredingetje is.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door vi coactus »

Naja ik denkt dat het een power-issue is. Dat kan natuurlijk eentijd goed gaan, maar hoeft niet eeuwig.
Je kunt andere poort proberen, bv een usb3 poort. Niet alle poorten hebben een stroomlimiet op de officiele hoogte en anders een powered hub. Front side usb poorten zijn dacht ik ook vaak soepeler.
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door bart »

Ja, in die richting begon ik ook al te denken.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat ie eerst wel voldoende prik krijgt en dan ineens niet meer, zonder dat er iets aan de hardware veranderd is.

Ik ga er nog even verder mee prutsen en ondertussen 's op zoek naar een powered usb hub.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door pascal »

Ik heb ook zoiets raars... mijn webcam werkt prima met FireFox en jitsi, maar alle video programma's die ik probeer vinden het kreng niet.
Een andere cam die ik inprik werkt wel.

Soortgelijk gezeik met audio, met losse USB mic werkt prima met jitsi (al moet ik ehm via pulse audio kiezen, FF ziet ehm wel maar kan ehm niet kiezen) andere programma's vinden het kreng niet eens.
Vivo ergo onus
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door vi coactus »

Misschien moeten we er een "het grote webcam topic" van maken.
Ik heb problemen met 3 camera's: Een toffe quickcam sphere met servo motoren om te richten (dat krijg ik overigens wel werkend). en een Philips PCVC730K (ToUCam Fun)/PCVC830 (ToUCam II), de beste of een van de beste webcam van heel wat jaren en een legocamera stv06xx: vv6410 sensor volgens dmesg.

De eerste twee werken met de pwc driver en de laatste met ?? Laatste krijg in ieder geval geen /dev/videoXdevice.
De eerste twee wel, eentje zelfs twee, maa er gsst wat mis. Raar gedoe met bezet bestand, terwijl ik die sphere wel kan bedienen mbt servo's. Uiteindelijk kom het op iets simpels.. videoX wordt niet vrijgegeven, wat doorgaans door de driver komt en het nu gewoon optellen is.
Overigens zag ik die niet-/dev/videoX webcam wel gewoon in dat videobellen ding. Alleen zoals met elke camera tot nu toe nog een permission denied ofzo.
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door bart »

Nah, inmiddels een powered usb hub laten bezorgen en aangesloten. Webcam werkt.
En nog geen 20 minuten later gelijk alweer 't zelfde gezeik.

Nu ff geen tijd voor...
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door vi coactus »

Wat een gekut. Bij mij werkt ook geen van de drie webcams die ik heb.
Die pwc of wat de naam ook was driver lijkt niet meer goed onderhouden te worden ofzo. De derde webcam gebruikte een andere driver, wat daar mis ging weet ik niet meer.
Ik heb ook geen flauw idee wat drivers voor moderne webcam's zijn, geen idee hoe dat land veranderd is. Qua fabrikanten van sensoren bijvoorbeeld.
En met hoe snel alles tegenwoordig in linuxland moet klinkt video4linux2 (twee), wel erg ancient zo intussen.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Webcam met kuren

Bericht door iswrong »

Ik heb gewoon een saaie Logitech C920, die ondersteunt UVC (USB video class). Werkt zonder problemen out-of-the box op Linux en macOS, met de standaard UVC driver.
bart
Berichten: 39
Lid geworden op: do jan 23, 2020 1:24 pm

Re: Webcam met kuren

Bericht door bart »

Ik heb een zekere Ali uit het verre oosten een handje ferrietknobbels laten bezorgen en sinds ik die op m'n kabels heb geklikt, ben ik van het gezeik verlost. Draait nu al meer dan een maand stabiel.
Plaats reactie