shorewall poort open op domain naam

Plaats reactie
superpeter
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 22, 2020 4:59 pm

shorewall poort open op domain naam

Bericht door superpeter »

goede morgen allemaal.

als eerste twijfel ik of deze topic hoort bij netwerken of bij server software.
dus mocht hij verkeerd staan dan bij voorbaat sorry.

nu maar door naar men vraag.
ik heb op een vps ter beveiliging shorewall en shorewall6 geïnstalleerd omdat ik iptabels altijd heel lastig vind om mee te werken.
nu wil ik dat op het domeinnaam streaming.jenp.net poort 8000 gewoon netjes reageert.
maar op webmin.jenp.net poort 8000 dus niet reageert maar juist 10000 open staat.
is dit mogelijk met sjorewall en zo ja hoe stel ik dit dan in?

ik heb op google al gezocht op onder meer: "sjorewall accept connection on domainname and port".
daarmee kreeg ik wel de indruk dat het kan maar helaas tot op heden geen voorbeelden of uitleg hoe dit in gesteld zou moeten worden.
hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen.

groeten: peter
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: shorewall poort open op domain naam

Bericht door vi coactus »

Dat is niet mogelijk,
Alletwee de poorten moet je doorlaten en de applicaties achter de poorten moeten bepalen of ze wat doen of niet.
Zoals bijvoorbeeld bij apache waar je tig subdomeinen aan kan laten komen en hij stuurt de juiste website door.

Tenminste, als je één ip hebt, als je meerdere ip's hebt is het uiteraard wel mogelijk.
superpeter
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 22, 2020 4:59 pm

Re: shorewall poort open op domain naam

Bericht door superpeter »

ok heel erg bedankt voor de info.

wel jammer maar dan ga ik overwegen om een paar extra ip adressen te nemen of toch maar axepteren dat de meeste dingen op alle adressen luistert
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: shorewall poort open op domain naam

Bericht door vi coactus »

Ik volg je even niet. Je hebt één extern IP adres zeg je, hoe ziet de rest van de setup er dan uit?
Portforwarding gaat van extern adres x poort i naar intern adres y poort j, enkel de interface met ip adres y zal data van poort i ontvangen.
Wat voor subdomein je gebruikt maakt verder niet uit, het gaat zoals je de port forwarding instelt.

Voorbeeld, bij mij gaat alles wat binnenkomt op extern ip poort 2997 naar een bepaalde pc op poort 80. Rest van de pc's ziet er niets van.
superpeter
Berichten: 22
Lid geworden op: di sep 22, 2020 4:59 pm

Re: shorewall poort open op domain naam

Bericht door superpeter »

bij mij gaat het verder niet het netwerk op maar alles naar localhost
shorewall is dus bij mij met name puur firewall

en heb in middels paar extra ip adressen hiermee heb ik nu dat streaming.jenp.net alleen de streaming poort open heeft en www.jenp.net alleen poort 80 en 443 reageert.
men vraag is bij deze dus beantwoord.
ik ga wel een nieuwe topic starten maar die gaat over een ander shorewall6 probleem
bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: shorewall poort open op domain naam

Bericht door vi coactus »

Mooi dat het werkt!
Plaats reactie