MXlinux gebruikers?

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
Plaats reactie
yoda2
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 8:05 am

MXlinux gebruikers?

Bericht door yoda2 »

Zijn er op dit forum MXlinux gebruikers?

Of weet iemand hoe MXlinux zich verhoudt tot Debian stable?

Achtergrond, ik ben al bijna een decennium Debian stable gebruiker omdat de filosofie achter de distro me aanspreekt en ik die tot uiting zie komen in het gebruik. Nadeel is dat ik vaak tegen "oude versies" aanloop. Nu zag ik op techrepublic dat MXlinux enorm groeit in populariteit en wordt het wellicht tijd om eens te experimenteren met iets anders.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Ik heb er in het verleden wel e.e.a. mee gedaan net zoals met zoveel andere Unices
Minux is een beetje richting een OS aan het gaan, het was eerder lesmateriaal
Vivo ergo onus
yoda2
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 26, 2020 8:05 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door yoda2 »

Ey Pascal,

Dank voor je reactie. Ik ben bij de herinstallatie toch maar bij het oude vertrouwde gebleven; Debian stable...
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Voor regulier gebruik is dat ook het handigste.
Minix is wel een idee voor embedded toepassingen waar je al je HW zelf gaat maken.
Geen idee eigenlijk of er een port naar ARM of MIPS is.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

Pascal: MX Linux != Minix
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Oei.. je hebt helemaal gelijk.. heb ik overheen gelezen :oops:
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

Zou wel stoer zijn, Minix op de desktop. Hoewel, als je een recente Intel CPU gebruikt, gebruik je natuurlijk al Minix.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Hmm dat verhaal heb ik gehoord maar ik weet niet in detail wat daar waar van is.
Op Desktop/Werkstation niveau moet de computer het gewoon doen en ben ik niet heel erg geintereseseerd in wat de processor doet.
Then again als embedded developer ben ik natuurlijk continu bezig met issues als bitalignment en endianess en waarom van een hele reeks CPU's nu net die ene die ik gebruik geen interrupt op een ADC timeout generereerd.
Minux ooit wel eens gedaan maar momenteel niet echt een toepassing voor.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

pascal schreef: za mei 01, 2021 10:20 pm Hmm dat verhaal heb ik gehoord maar ik weet niet in detail wat daar waar van is.
Alles?

https://www.cs.vu.nl/~ast/intel/

Nieuwere Intel CPUs hebben een management engine en die draait Minix. Het is zeg maar een OS dat stiekem naast je main OS draait.
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Zo had ik dat begrepen. ik zie alleen niet zo goed in waarom, met welk doel. En uiteraard heb ik ook gehoord over alle verhalen dat daarmee gespioneerd word ect ect....

Even recapituleren, mijn werkstation in de woonkamer...
Kijkt de CIA over mijn schouder mee ?

Code: Selecteer alles

cat /proc/cpuinfo

processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 142
model name      : Intel(R) Core(TM) i5-8250U CPU @ 1.60GHz
stepping        : 10
microcode       : 0x7c
cpu MHz         : 1565.199
cache size      : 6144 KB
physical id     : 0
siblings        : 8
core id         : 0
cpu cores       : 4
apicid          : 0
initial apicid  : 0
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 22
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx pdpe1gb rdtscp lm constant_tsc art arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc cpuid aperfmperf tsc_known_freq pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 sdbg fma cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave avx f16c rdrand lahf_lm abm 3dnowprefetch cpuid_fault epb invpcid_single pti tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid ept_ad fsgsbase tsc_adjust bmi1 avx2 smep bmi2 erms invpcid mpx rdseed adx smap clflushopt intel_pt xsaveopt xsavec xgetbv1 xsaves dtherm ida arat pln pts hwp hwp_notify hwp_act_window hwp_epp
bugs            : cpu_meltdown spectre_v1 spectre_v2 spec_store_bypass l1tf mds swapgs itlb_multihit
bogomips        : 3600.00
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 39 bits physical, 48 bits virtual
power management:
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

pascal schreef: zo mei 02, 2021 10:05 am Zo had ik dat begrepen. ik zie alleen niet zo goed in waarom, met welk doel.
Formeel remote management, DRM en dat soort dingen.
En uiteraard heb ik ook gehoord over alle verhalen dat daarmee gespioneerd word ect ect....
Of er een backdoor in ME zit is natuurlijk speculatie. De vraag is of dat nodig is, we hebben het over een systeem:
  • Dat altijd draait, zelfs als een computer uit staat. Zolang een laptop een accu heeft of een desktop in het stopcontact zit, draait ME.
  • Dat altijd in ring -3 draait en dus meer privileges heeft dan het OS en de hypervisor. ME kan dus altijd het gehele RAM lezen en heeft een TCP/IP stack en kan dus bij het netwerk buiten het OS en packet filters die daarop ingesteld zijn (anders zou remote management ook niet werken).
  • Gebaseerd is op een oudere versie van Minix en tot dusver een aantal [bekende security vulnerabilities](https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Man ... rabilities) heeft gehad.
  • Bij mijn weten geupdated moet worden door mainboard firmware updates. De meeste gebruikers doen nooit firmware updates en ik vermoed ook dat veel fabrikanten na een vrij korte tijd stoppen met updates.
  • Dat closed-source is, zonder publieke documentatie, en obfuscated is. Dus lastig te onderzoeken door security researchers.
Het lijkt me ook dat bepaalde instanties in de VS de broncode voor ME hebben om het te kunnen auditen voor hun eigen doeleinden. Dus ik denk dat er in de praktijk geen backdoor nodig is. Het lijkt me dat de NSA e.a. gewoon een verzameling vulnerabilities hebben die ze kunnen gebruiken. Je zou natuurlijk zoveel morgelijk kunnen blokkeren in je firewall, maar aangezien het bereik van de ME niet helemaal duidelijk is, is natuurlijk niet uit te sluiten dat het vanuit een OS/browser te exploiten is.

Het is gewoon een creepy stuk software. Ik begrijp de praktische doelen. Maar het zou een stuk beter zijn als de software open source was en iedereen het kan vervangen met z'n eigen build.

Zorg dat je je firmware regelmatig update. Dit zorgt er iig voor dat niet-NSA actoren geen bekende kwetsbaarheden kunnen gebruiken om rootkits in ring -3 te installeren. Er bestaat ook software om delen van de ME uit te schakelen, maar dat is allemaal wat riskant, omdat de software gebruik maakt van ongedocumenteerde functionaliteit. Dus het zou ook je hardware kunnen bricken.

model name : Intel(R) Core(TM) i5-8250U CPU @ 1.60GHz
ME zit eigenlijk in de chipset en niet de CPU, maar tegenwoordig impliceert Intel CPU een Intel chipset. ME is al sinds 2006 geïntegreerd, dus daar ontkom je niet echt meer aan.

Helaas hebben AMD CPUs iets vergelijkbaars (PSP), maar van wat er bekend is lijkt het wat beperkter dan ME en voornamelijk gericht op secure boot, TPM, en dat soort dingen. Dus zeg maar een secure element met crypto-algoritmen en opslag voor bijv. keys. Sommige AMD mainboards hebben ook een UEFI optie om PSP uit te schakelen (hoewel niet echt bekend is wat die opties doen).
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door pascal »

Wel, gelukkig is er tegenwoordig geen enkele reden meer om intel te kiezen.
Zelf ben ik om reden die normaal denkende mensen niet zullen begrijpen nogal fan van MIPS maar met uitzondering van antieke SGI systemen waarop IRIX draaide en de microcontrollers die ik graag gebruik ken ik geen zinnige toepassing hiervoor.
ARM ben ik geen fan van maar ik vrees dat ARM het enige serieuze antwoord is tot het moment dat RISC-V enigzinds mainstream wordt.
Vivo ergo onus
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

Ik hou het voor desktop/laptops voorlopig bij x86_64 als architectuur, maar ben heel tevreden met AMD Ryzen CPUs. M'n desktop heeft een Ryzen 7 3700X en m'n laptop een Ryzen 7 Pro 4750U. Allebei 8 cores/16 threads en flink rap. En AMD PSP lijkt net wat minder eng dan Intel ME.

Verder weet je ook niet wat voor troep ze in een ARM SoC doen. De beste oplossing is idd RISC-V, maar voor we desktop-class CPUs hebben zijn we wel een paar jaar verder. (Als geen decennium.) En dan gebruiken we allemaal sowieso GNU Hurd :lol:.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: MXlinux gebruikers?

Bericht door iswrong »

yoda2 schreef: za apr 10, 2021 7:50 pm Of weet iemand hoe MXlinux zich verhoudt tot Debian stable?

Achtergrond, ik ben al bijna een decennium Debian stable gebruiker omdat de filosofie achter de distro me aanspreekt en ik die tot uiting zie komen in het gebruik. Nadeel is dat ik vaak tegen "oude versies" aanloop. Nu zag ik op techrepublic dat MXlinux enorm groeit in populariteit en wordt het wellicht tijd om eens te experimenteren met iets anders.

Sorry dat je topic gekaapt is. Ik heb verder helemaal geen ervaring mee, hooguit de naam eens gehoord. Ik ben al bijna 3 jaar tevreden met NixOS, met een uitwijk naar Fedora als ik ergens een FHS-volgend systeem voor nodig heb.
Plaats reactie