Onderwerp: netwerk

ik heb hier nog een 486/dx2 66Mhz en een 386 weetikniethoelangzaam staan. Tword dus tijd om zelf maar eens te beginnen aan een linux netwerk. Maar dan is het natuurlijk handig als je ook linux als os op die pc's hebt draaien  [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]  (op die pc's draait nu dos 6.x)

het probleem is dat ik op die 486 geen cdrom krijg ingebouwt (geen aansluitingen) dus ik zal al een dos-linux netwerk moeten maken of een floppy distro downe ergens.

dus mensen........weet iemand mij hier boeiende dingen over te vertellen
hoe je bijv. een dos-linux netwerk aan de praat krijgt of waar ik een floppy distro kan downe.

Alles is relatief.

No Windows users were injured during creation of this post.

2

Re: netwerk

Via netwerk kan
moet je booten met de netwerk bootfloppy.
Geschikte distro is gewoon Slackware.
de inhoud van de subdirs naar floppy copieren en klaar.
Slack is n.l. oorspronkelijk bedoeld voor instalatie per flop.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

ja klopt, rene had me al via irc geinformeerd.  Dus ik ga zo maar ff een isa ethernet kaartje kopen (als ze er nog zijn) en dan kan ik gaan beginnen.

Ik zet m'n goede pc op als nfs zodat die 486 alles via netwerk kan binnenhalen.
tword alleen nog ff kijken welke floppy image ik moet hebben zodat m'n ethernet kaartje goed werkt. ik zit zelf te denken aan bare.i, color.gz en network.dsk

ochja, ik zie het wel hoe het loopt

Alles is relatief.

4

bare.i niet.
die is aleen maar voor standaard IDE en oude MFM drives.
je color.gz wel, die is voor je tweede floppy.
ik denk iets in de trend van net.i of zo
weeknieh uitmehooft
Vergeet die ISA ETH kaart maar,
maar ik zal hier es rondvragen
een colega had er laats een paar.
heb er zelf waarschijnlijk ook nog een nodig.

5

hee...pascal...

Misschien een domme vraag....maareuh..
Kan je ook aan 100 mb isa ethernet kaartjes komen??

Wij hebben een 100 mb hub en nog een 486....haha  [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Human knowledge belongs to the world!

6

Isa = 8 Mhz en 8 bit dna haal je dus maximaal 8 MB/sec. PCI = 33 Mhz en 32 bit. Dat is dus 133 MB/sec.
Een isa kaart maken voor 100 Mbit (12,5MB) netwerk heeft dus helemaal geen zin, want die snelheid haalt ie bij lange na niet. Bovendie is de PCI techniek veel en veel beter. Isa werd al superlang geleden gebruikt, toen hadden ze nog geeneens een 386...

website: http://www.nedlinux.nl/~rene/
operating system: Debian GNU/Linux, Gentoo GNU/Linux
software: GNOME, Emacs, Bash, Mozilla, LaTeX

((lambda (x) (x x)) (lambda (x) (x x)))

7

Ja dat klopt.
Ik heb wel een 486 met PCI sleuven
maar dat ding heb ik al lang geleden aan iemand beloofd.
Ik denk inderdaad elkan dat je dan eerst een
snellere machiene moet zoeken met PCI slots.
Maar waarom ? heb je zo'n haast dan ?

oki, isa kaartje gekocht en geboot met bare.i vervolgens color.gz disk erin gerost en toen kon ik inloggen

tis de bedoeling dat je dan setup intikt om met installatie te beginnen maar omdat ik via nfs moet installen moet ik eerst m'n net.i (network disk ) aanspreken d.m.v. 'network'. Eenmaal daar aangekomen run ik het scanproggie van die disk en toen zag ie nix. Als kanttekening las ik dat als je een isa pnp ne2000 kaart hebt dat je dan handmatig de juiste module moet invoeren m.b.v. 'modprobe io=blabla'

EN NATUURLIJK HEB IK WEER EEN ISA PNP NE2000!!!!!!!!!

waaaaaaarom toch????????

maarja nog geen probleem want als ik het juiste io adres weet dan kan ik alsnog vrolijk verder. Om achter het juiste io adres te komen is isapnp uitgevonden. Maaruh....hoe werkt dat proggie????? in de man word er gezeurd over scripts blabla maar ik hoef alleen maar io adrs te weten. en om ze nou allemaal zelf handmatig te gaan uitproberen gaat me ook ietsjes te ver  [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

dus, wie helpt mij hier uit de figuurlijke brand en vertelt mij hoe ik aan de hand van isapnp achter het io adres an m'n isa kaartje kan komen???

en ik kan nergens iets vinden over hoe ik een nfs moet opzetten, kan iemand me ietsjes meer vertellen?

gr. Marc

Alles is relatief.

9

isa pnp da's geen probleem

linux 2.4.x kernel ondersteunen dat redenlijk (ook als de bios dat niet doet)

probeer eens

De kaartjes die ik heb kan je ook met jumpers instellen. Is nog makkenlijker, maarja daar heb jij niets aan.

grt, Wouter

10

Nee..het heeft geen haast maar ik kijk altijd ff'tjes of iemand nog an zo'n kaartje kan komen..(heb ooit wel een 3Com gezien voor fl 350.- en dat heb ik er weer niet voor over..)

Human knowledge belongs to the world!

als ik pnpdump invoer dan word isapnp.conf aangemaakt waarin pnpdum palle info zet ie ie weet van alle insteekkaarten. Als ik in dat bestand kijk dan zie ik dat m'n kaart word herkend en ik zie een min. io adres van 0x0200 en een max. io adres van 0x0300. Das me allemaal ietsjes teveel om ze allemaal handmatig te gaan uitproberen.

Maar hoe kom ik n uachter het juiste io adres van m'n isa kaartje? Gebruik ik isapnp/pnpdump wel goed?

Alles is relatief.

12

0x300 is standaard niet bezet.
Als je geen geluidskaart hebt kun je ook 0x220 gebruiken.

als irq komen 5 (geen geluidskaart), 7 (geen printer) of 9 in aanmerking als meestal leeg

Dus je hoeft helemaal niet zoveel uit te proberen. (range is droutwens 0x20 adressen !)

ok, bedankt amar ik had het io adres al op goed geluk gevonden > bleek 0x0300 te zijn.

maar nu......nu moet ik de nfs opzetten. heeft er iemand hier nog tips voor mij voordat ik er aan begin. Moet ik misschien nog tussenliggende stappen doen?

Alles is relatief.

14

is geen goed geluk. is wat jij instelt.

Kun je trouwens ook tussendoor veranderen als je zou willen (niet aan te raden echter)

- Wouter