1 Laatst bewerkt door Joris (01 Feb 2007 22:40:30)

Onderwerp: [FreeBSD] packages en ports. Paar simpele vragen.

Heb net heel professioneel FreeBSD 6 naar de kloten geholpen. Vraag me niet hoe, want het is te erg voor woorden. Hij installeer nu opnieuw, en net nu een paar mirrors down zijn...

BSD biedt twee manieren om software te installeren, via ports and packages. Packages lopen achter op de ports omdat de 'package-makers' de ports niet bij kunnen houden. Maar daar staat tegen over dat een package veel sneller installeert dan een port.

Nu wil ik deze twee tegelijk gebruiken. Packages voor grote applicaties als OpenOffice (even SETPACKAGE in je profile zetten voor de nieuwste versie) nemen gerust een dag in beslag op een laptop met een Celeron. En dan ports voor de overige software.

Mag ik nu geloven dat je vlekkeloos deze twee systemen naast elkaar kan draaien?
Een geïnstalleerde applicatie verwijder je altijd netjes met pkg_delete, het wordt blijkbaar ergens centraal opgeslagen wat er is geïstalleerd.

Wanneer er een nieuwere BSD uitkomt en ik besluit om getalletjesfreak te gaan spelen en per se 6.3 of 7 wil hebben omdat het nieuw is wink. Dan kan ik FreeBSD upgraden door SETPACKAGE te veranderen en de ports instelling zo te veranderen (moet kunnen denk ik, nog niet opgezocht) dat ports van een andere locatie haar source binnen haalt.
Over dat laatste ben ik nog lezende, maar FreeBSD 6.2 kan nog heel lang blijven draaien zonder problemen smile De preciese hoe en wat vind ik nog niet belangrijk nu. Een simpele ja, dat gaat met iets dergelijks ben ik al tevreden.

IF not THEN toch

Re: [FreeBSD] packages en ports. Paar simpele vragen.

Lytse Flap schreef:

BSD biedt twee manieren om software te installeren, via ports and packages. Packages lopen achter op de ports omdat de 'package-makers' de ports niet bij kunnen houden. Maar daar staat tegen over dat een package veel sneller installeert dan een port.

De meeste BSD projecten hebben automatische builds voor packages, dus het is geen kwestie van bijhouden. Vaak eerder dat de nieuwste set van packages niet per definitie stabiel bevonden is. NetBSD's pkgsrc gebruikt daarvoor tags, zo heb je HEAD (de standaard CVS trunk) wat de nieuwste ports zijn, en pkgsrc-jaarQkwartaal, bijv. pkgsrc-2006Q4, dit is een stabiele set packages (waarvoor binary packages en package updates gemaakt worden).

Nu wil ik deze twee tegelijk gebruiken. Packages voor grote applicaties als OpenOffice (even SETPACKAGE in je profile zetten voor de nieuwste versie) nemen gerust een dag in beslag op een laptop met een Celeron. En dan ports voor de overige software.

Mag ik nu geloven dat je vlekkeloos deze twee systemen naast elkaar kan draaien?

Om even een misverstand uit de weg te help: een port wordt na de compilatie gewoon als package geinstalleerd! Uiteindelijk is er dus geen verschil tussen een geinstalleerde package of port. Als je "make package" draait ipv "make install" zal het packagesysteem netjes een package afleveren.

Een geïnstalleerde applicatie verwijder je altijd netjes met pkg_delete, het wordt blijkbaar ergens centraal opgeslagen wat er is geïstalleerd.

Ja.

Wanneer er een nieuwere BSD uitkomt en ik besluit om getalletjesfreak te gaan spelen en per se 6.3 of 7 wil hebben omdat het nieuw is wink. Dan kan ik FreeBSD upgraden door SETPACKAGE te veranderen en de ports instelling zo te veranderen (moet kunnen denk ik, nog niet opgezocht) dat ports van een andere locatie haar source binnen haalt.

Euh? BSD releases zijn gewoon backwards compatible, bijv. op een van m'n NetBSD bakken:

$ grep "COMPAT_[0-9]" /usr/src/sys/arch/i386/conf/GENERIC 
options         COMPAT_09       # NetBSD 0.9
options         COMPAT_10       # NetBSD 1.0
options         COMPAT_11       # NetBSD 1.1
options         COMPAT_12       # NetBSD 1.2, 386BSD, and BSDI
options         COMPAT_13       # NetBSD 1.3, 386BSD, and BSDI
options         COMPAT_14       # NetBSD 1.4
options         COMPAT_15       # NetBSD 1.5
options         COMPAT_16       # NetBSD 1.6
options         COMPAT_20       # NetBSD 2.0
options         COMPAT_43       # 4.3BSD, 386BSD, and BSDI
options         COMPAT_386BSD_MBRPART # recognize old partition ID
#options        TCP_COMPAT_42   # 4.2BSD TCP/IP bug compat. Not recommended.

Er zijn uiteraard wat 'maars' m.b.t. libraries, maar over het algemeen is de compatibiliteit met recente versies erg goed. Dus later als je je FreeBSD 6.2 installatie upgraded naar 6.3  kun je gewoon verder gaan waar je gebleven bent. Dezelfde packages blijven gebruiken, binary package updates doen, portupgrade gebruiken. Whatever suits you.

3

Ah, dank je wel.
Ben nog steeds lezende, valt genoeg te lezen en te uit te vinden smile

IF not THEN toch

4 Laatst bewerkt door Sylhouette (11 Feb 2007 19:27:38)

Als je switcht van 4 naar 5 of van 5 naar 6 of van 6 naar 7 dan heb je kans dat je port cq packages opnieuw moet installeren.
Je kan ook COMPAT5X=yes toevoegen aan je make.conf als je een buildworld doet van zeg 5 naar 6.

Je neemt dan freebsd5 compatibility mee.
Er is ook een port compat5.

Op het moment werkt dit nog niet voor 6 naar 7.
Je zal dan opnieuw je packages cq ports moeten installeren.

Blijf je binnen 5 6 of 7 dan kun je zonder problemen hoppen van .1 naar .2 naar .3  enz.

Mag ik vragen hoe professioneel je FreeBSD om zeep geholpen hebt.

Succes

Workstation PC-BSD 7
Servers FreeBSD 7.x
Speeldoos FreeBSD 8 CURRENT
Firewall = pf-Sence